Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Dette skulle vel bare ytterligere bekrefte at Israel er ute etter å trenere/fjærne en helt spesiel folkegruppe .

Fjerne en befolkning ved å stenge dem inne? :blink:

De stenger dem ikke bare inne, prøv nå iallefall å være så objektiv at du innrømmer at flere hundre er drept og flere tusen såret, denne gang, så vet vi jo at det ikke er første gang heller og at det begynner å bli mange drepte etterhvert, når du i tillegg terroriserer et annet folkeslag med å stenge dem inne, ta fra dem landområder, hindre matforsyninger osv osv , ja da fortrenger/fjærner du dem til slutt fordi de som ikke blir drept blir jaget på flukt og først da er Israel fornøyd .

For meg minner det sterkt om de metoder som ble brukt mot dem selv fra 1930 til 1940 .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette skulle vel bare ytterligere bekrefte at Israel er ute etter å trenere/fjærne en helt spesiel folkegruppe .

De stenger dem ikke bare inne, prøv nå iallefall å være så objektiv at du innrømmer at flere hundre er drept og flere tusen såret, denne gang, så vet vi jo at det ikke er første gang heller og at det begynner å bli mange drepte etterhvert, når du i tillegg terroriserer et annet folkeslag med å stenge dem inne, ta fra dem landområder, hindre matforsyninger osv osv , ja da fortrenger/fjærner du dem til slutt fordi de som ikke blir drept blir jaget på flukt og først da er Israel fornøyd .

For meg minner det sterkt om de metoder som ble brukt mot dem selv fra 1930 til 1940 .

Spot on

Lenke til kommentar
Fox News er mer balansert enn NRK.

Nei, på ingen måte. Fox er akkurat like ubalansert som NRK.

Vi beveger oss litt off-topic fra trådens tema nå, men studier viser at Fox News slettes ikke er så ille som enkelte vil ha det til. Hvis du ser på tall fra for eksempel denne studien ser man at utskjelte Fox News faktisk var blandt de bedre i klassen på nøytral dekning. Studien omhandler riktignok kun det amerikanske presidentvalget, men det hadde vært spennende å sammenligne med tall fra norsk media. Jeg kan ikke huske å ha sett noen statistikk over norsk mediadekning, men tar meg nok ikke vann over hodet om jeg sier den var svært partisk i demokratenes favør.

Angående midtøsten kan alle se hvor skjev norsk mediadekning er, og da med Dagbladet/Gilbert på en suveren førsteplass blandt de større mediekanalene. Jeg mener å huske at jeg så en oversikt over hvordan norsk media valgte å rapportere fra konflikter i midtøsten, men finner den dessverre ikke igjen. Kanskje noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Spot on

Så du mener det ikke er en likhet??

Ble ikke nettop jødene fortrengt , hindret i å drive sine butikker,hindret i å skaffe seg mat,fornedret,forfulgt og drept??? Ser du ikke likhetstrekk???

Jeg snakker ikke her om konsentrasjonsleire og systematisk ytrydding,det kom etter 1940 meg bekjent.

EDIT: jeg ser jeg skrev denne gang i mitt forrige inlegg,det skulle være inklusiv denne gang, fordi det ikke er flere hundre drepte denne gang alene,meg bekjent er det ca 40 palestinere + 1 israeler .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jo, jeg sa meg enig.

Mulig det virka sarkastisk, men jeg hadde dårlig tid til å begrunne meg siden jeg måtte så fryktelig på do :whistle:

Men jeg synes det er helt utrolig at jødene faktisk gjør det her, skulle tro det de ble utstatt for skulle ha påvirket dem såpass.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle Israel gått inn med bakkesoldater hvis de ikke ville unngå sivile tap? Da kunne de likegjerne bombet stedet sønder og sammen.

Dette tror jeg er helt riktig. Israel kan ikke ta ut Hamas gjennom bombing fra fly og helikoptre, samt artilleri fra marinefartøyer og landside, uten at de sivile skadene blir ufattelig store. Israel skal ha honnør for å ha innsett dette.

Selv om bakkekrigen nok vil medføre mindre sivile skader enn eskalert bombing/artilleri, så vil nok likevel de sivile tapene bli ubehagelige, for å uttrykke meg forsiktig. Jeg må innrømme at min sympati mest ligger på palestinsk side i denne historiske konflikten, men også jeg ser at Hamas rakettskyting mot Israelsk bebyggelse (nærmest på måfå) gjorde at Israel måtte foreta seg noe nå. De valgte (ikke overraskende) militært motangrep - og nok en gang må palestinske sivile oppleve krig og blodblad.

Det ser ut som om valg som ikke omfatter kuler og krutt er vanskelige å velge i denne regionen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Haha. Vel, om Israels mål er å utrydde gazaboerne, kan man ikke si annet enn at de mislykkes totalt.

Year Population Rank Percent Change Date of Information

2003 1,274,868 152 July 2003 est.

2004 1,376,289 151 7.96 % July 2005 est.

2005 1,376,289 151 0.00 % July 2005 est.

2006 1,428,757 150 3.81 % July 2006 est.

2007 1,482,405 149 3.75 % July 2007 est.

2008 1,537,269 149 3.70 % July 2008 est.

Jeg mener, hvor dumme er ikke disse jødene, som på tross av at de har et av verdens mest slagkraftige militære styrker, ikke teppebomber Gaza-stripen? Supplerer dem med 70% av strømforbruket? Gir dem mat og medisinsk behandling? Advarer befolkningen og Hamas-medlemmer om forestående angrep?

Nei, ikke rart de nesten ble utsletta på førtitallet, disse jødene forstår seg ikke på den totale krig.

:roll:

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Fox News er mer balansert enn NRK.

Nei, på ingen måte. Fox er akkurat like ubalansert som NRK.

Vi beveger oss litt off-topic fra trådens tema nå, men studier viser at Fox News slettes ikke er så ille som enkelte vil ha det til. Hvis du ser på tall fra for eksempel denne studien ser man at utskjelte Fox News faktisk var blandt de bedre i klassen på nøytral dekning. Studien omhandler riktignok kun det amerikanske presidentvalget, men det hadde vært spennende å sammenligne med tall fra norsk media. Jeg kan ikke huske å ha sett noen statistikk over norsk mediadekning, men tar meg nok ikke vann over hodet om jeg sier den var svært partisk i demokratenes favør.

Det gjør du ikke. Men når det kommer til arabere har amerikansk media i mer enn et tiår vært svært fiendtlige, det kan man heller ikke nekte for. :)

Angående midtøsten kan alle se hvor skjev norsk mediadekning er, og da med Dagbladet/Gilbert på en suveren førsteplass blandt de større mediekanalene. Jeg mener å huske at jeg så en oversikt over hvordan norsk media valgte å rapportere fra konflikter i midtøsten, men finner den dessverre ikke igjen. Kanskje noen som kan hjelpe meg?

Hehe, Gilbert ja. Gilbert har sin agenda, og den kommer mer eller mindre frem. Men jeg merket meg i gårkveld at han har gått mer vekk fra det retoriske snakket, og mer over på fakta. La oss ikke glemme at han faktisk er lege, og ser ting slik de er på sykehusene. Om Gilbert sier at x antall sivile er døde tror jeg ham i det. Sier han noe som har med politikk å gjøre blir jeg mer suspekt.

For Dagbladets del kan jeg forstå dekningen. Men de har i alle fall folk nede, og VG har vel så vidt jeg forstår også folk i Israel, Jan Magnus og Harald Henden. Det er vel Lise Fransen og Torbjørn Grønning fra Dagbladet, samt en palestinsk frilanser inne i Gaza. Aftenposten vet jeg ingenting om, ei heller Dagsavisen, men de har hatt folk i Kongo, så det er ikke usannsynlig at de sender folk ned.

De sitter utenfor og forteller om hva de ser og hører, og det de ser og hører er et svært massivt angrep på et tett befolket område.

Det vi må tenke på er at journalistene oftest tar siden til den svake part, med mindre man selv er involvert. At palestinerne er den svake parten sier seg selv. Merk også at norsk presse var akkurat like kritisk til Sovjetunionens innmarsj i Afghanistan i 79, og var det hele veien. De har heller ikke vist et heroisk bilde av russiske soldater utenfor Grozny. Vi husker også dekningen under krigen i Jugoslavia, og det er i mine øyne noe suspekt, da serberne ble litt vel mye demonisert, på tross av at det var bosniakker og kroater med akkurat like mange svin på skogen, uten at de blir Mladic eller Mille av den grunn.

Men, vi får se. Det ironiske er at de som mener NRK er upålitelige ukritisk sluker nyheter fra Jerusalem Post og videoer fra IDF. Uansett hvordan man vrir og vender på det er Israels propagandaapparat akkurat like velsmurt som Hamas og den norske venstresiden sitt.

:)

Lenke til kommentar

God dag mine venner og fiender ;)

Har fått inn en del rapporteringer fra denne tråden. Noen av disse tas ikke til følge grunnet personlige meninger om andre brukere og deres syn på saken(e). Om man er uenig om saken(e) så er ikke kjøkkenveien noen løsning for å få andre brukere kneblet på den måten. Vi tar alltid hensyn til ytringsfriheten her i huset(prøver i allefall).

Så, vennligst tenk to ganger når dere rapporterer.

Følger med i utviklingen av denne tråden og "tulleposter" uten relevanse til topicen/persondiskusjoner slettes uten videre forvarsel.

Ellers vil jeg takke dere for "riktige" rapporteringer, disse gjør forumet og trådene bedre.

Mvh

Jarmo

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
IDF dreper målbevist sivile!

Hvis ditt kriterie til terror er at noen besvist dreper sivile, hvorfor er ikke hamas terrorister da? :roll:

Og hamas har ingen unskyldninger for de dreper ingen militære israelere med rakettene sine :nei:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
sindres: Det å advare noen om at de kan bli drept, er ingen unnskyldning for å drepe de senere.

Som alminnelig prinsipp og utgangspunkt er det vanskelig å være uenig i det utsagnet - men hva så?

--

Israel trenger ikke bruke det som "unnskyldning" - Hamas-medlemmer er legitime militære mål og Israel gjør tilsynelatende det som kan forlanges for å minimere sivile tap.

Lenke til kommentar
Akkurat det om Hamas er en terrororganisasjon er vel ikke så mye å diskutere?

Jo, i aller høyeste grad! IDF er terrororganisasjonen!

Glimti :xmas:

Du gir deg ikke gjør du? Har du ikke fått høre argumentene mot den påstanden nok ganger nå? Det har blitt tilbakevist gang på gang men du spyr ut samme møkka igjen og igjen. Man kan mene at de gjør masse dritt men de oppfyller ikke kravene for en terrororganisasjon.

Utrolig at du fremdeles ikke klarer å diskutere uten å slenge dritt!

Se på realitetene: IDF dreper målbevist sivile! Ikke prøv å unnskylde dette med at militante palestinere gjemmer seg blant sivile! Å skyte en rakett inn i en folkemengde samt bombe en hel byggning er ikke å prøve å unngå å ramme sivile!

Israel gidder heller aldri å beklage tap av sivile palestinere ved mindre fordømmelser fra det internasjonale verdenssamfunnet og da inkl. USA tvinger dem!

Kan ikke se at jeg slenger dritt her, funnet på noe?

IDF dreper sivile men det er ikke målet. Så vidt jeg husker har vi diskutert hvordan IDF står i forhold til definosjonen på terrorisme og de tilfredstilte simpelthen ikke kriteriene. At de gjør mye dritt kan vi begge være enige om og at det er dumt at sivile blir drept er jeg ikke uenig i. Sivile blir drept når Israel slåss mot Hamas, det er ikke terrorisme, noe du nesten må innse snart. BLir ca. like serriøst som den latterlige sammenligningen din med NaziTyskland

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk ikke det blir feil å sammenligne Israel med Nazi Tyskland.

Palestina i seg selv er jo mer eller mindre en gigantisk konsetrasjonsleir.

- Lite mat, vann og medisiner. En gang iblant kommer en gruppe Israelere og dreper alle de du er glad i, og sier de gjør det for å beskytte verden.

Lenke til kommentar

Og Hamas har også sagt at de vil ikke stoppe før de har fjernet den israelske staten og har barnetv-er som oppfordrer til drap på jøder. Det er vanskelig å forholde seg til en som stikker ut den ene handen og slår med den andre.

Jeg tror palestinerne har det forferdelig, og har hatt det ganske lenge. Derfor Hamas burde virkelig anerkjent alternativer som ikke involverer raketter mot sivile.

Men tross alt så har Hamas sagt seg villig til å snakke med Israel, men de møter veggen gang på gang fordi Israel nekter å snakke med dem! Så dermed blir det en evig sirkel med israelsk blokade av Gazastripen, lidelse for uttaligge palestinere og til slutt angrep fra militante palestinere mot Israel og deretter militære, overdrevne aksjoner fra Israel mot Gazastripen!

Når Hamas har tilbudt å bryte denne sirkelen ved å føre samtaler, hvorfor bør ikke Israel si ja til samtaler med Hamas?

Det nytter ikke å tilby diplomati og samtidig fortsette å skyte raketter. Derav strekke ut en hand og slå med den andre.

Sjekk denne artikkelen:

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article616496.ece

Det som er interessant er siste avsnitt som sier følgende:

At Hamas vant valget i de palestinske områdene, gjør om mulig israelernes vilje til å forhandle fram en løsning med palestinerne enda mindre.

Israel nekter å ha noe som helst med Hamas å gjøre, og omtaler dem konsekvent

som terrorister selv om de har latt våpnene hvile det siste året.

Altså er det helt klart at Israel ikke vil ha en diplomatisk løsning selv når Hamas ikke tyr til vold!

Vel, en bisetning tar ikke for seg det viktigste momentet. Nettopp at Hamas ikke stoppet andre militante som brukte vold og mest sannsynligvis støttet direkte slike grupper med våpen.

Jeg synes faktisk ikke det blir feil å sammenligne Israel med Nazi Tyskland.

Palestina i seg selv er jo mer eller mindre en gigantisk konsetrasjonsleir.

- Lite mat, vann og medisiner. En gang iblant kommer en gruppe Israelere og dreper alle de du er glad i, og sier de gjør det for å beskytte verden.

Og i Nazi-Tyskland så ble raketter smuglet inn i konsentrasjonsleirene som var autonome og selvstyrte, som skjøt villt ut i alle retninger fra disse leirene uten at de ble brutalt slått ned på?

Analogiene er meningsløse har jeg sagt.

Lenke til kommentar

Spot on

Så du mener det ikke er en likhet??

Ble ikke nettop jødene fortrengt , hindret i å drive sine butikker,hindret i å skaffe seg mat,fornedret,forfulgt og drept??? Ser du ikke likhetstrekk???

Jeg snakker ikke her om konsentrasjonsleire og systematisk ytrydding,det kom etter 1940 meg bekjent.

EDIT: jeg ser jeg skrev denne gang i mitt forrige inlegg,det skulle være inklusiv denne gang, fordi det ikke er flere hundre drepte denne gang alene,meg bekjent er det ca 40 palestinere + 1 israeler .

Jeg kan se likhetstrekk mellom dette og ca. alle kriger noensinne. Det blir alt for vagt og å sammenligne med nazistene blir for billig, beklager. Alt for mange regimer fra Iran til Bush har blitt kalt nazister, Hitler osv. og det hele begynner å bli temmelig patetisk. Ofte et tegne på manglende argumenter når man tyr til denslags.

Lenke til kommentar
er ikke overasket over at usa saboterte for FN i natt. får håpe at vi med obama får en mindre fanartisk religiøs verdensleder

Det er trist at ekstremismen ifra den europeiske venstresiden og den islamske verden må balanseres med kristne ekstremister i USA, men slik er nå verden... uten USA hadde jødene dødd ut for lenge siden.

Jeg er ikke sikker på om det er helt fair å sammenligne en region med en by. Gaza har tre ganger så stor befolkningstetthet som Oslo. Prøv å forestille dere et Oslo med halvannen million mennesker, og en jernring rundt hele byen

Titter du inn i krystallkule nå, eller? Det kan jo fort bli slik med den demografiske utviklingen vi har i Oslo.

Det bor en masse uskyldige sivile i telt rundt om i verden, for eksempel i Afrika, ofre for en krig de ikke ønsket og ikke deltok i

Og dersom du har en god måte å skille de uskyldige fra de skyldige på, så må du gjerne si ifra.

Hva med motstandsbevegelsene under andre verdenskrig?

Å sammenligne motstandsfolk i Europa med palestinske terrorister er et forbanna hån mot alle som har kjempet for frihet i menneskehetens historie.

Hvor stor del, Vaio? 1%? 10%? 50%? Hvor mange prosent må det være før det er legitimt å sette likhetstegn mellom sivilbefolkningen og terroristene, og hva er i så fall de folkerettslige konsekvensene?

50%! Eller hvilken andel det var som stemte terrororganisasjonen HAMAS frem til makten. Håper inderlig de angrer.

Palestinerne fyrte av 6000 raketter inn i Israel før Israel så seg nødt til å svare, og nå er palestinerne på nyhetene over hele verden hvor de hevder sin uskyld og FREMDELES nekter palestinerne, selv de MODERATE palestinerne, å slutte med utskytningene sine. Hva pokker venter de seg?

Man høster som man sår, og nå høster palestinerne resultatet av sitt hat og sin terrorisme.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...