Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Den skjønte jeg ikke. Hvis Hamas var tyske, måtte vel de ufrivillige palestinerne også være tyske? Og nordmennene være israelere? Eller omvendt...

Hvis Gaza-befolkningen er imot det Hamas driver med, vil de har gjort motstand.

Unnskyld? Folk har da blitt drept både inne og ute under bombingen. Hvis en bombe faller i et boligstrøk, hvordan beregner de som bor der oddsene for å bli drept ute og inne?

IDF phone home.

Så du ser ikke forskjellen på våre frivillige løsninger på hva som tross alt er våre luksusproblemer, og sivilbefolkningens lidelser i krig?

Kall det luksusproblem, jeg sette bare vilkårene side ved side..

Problemet er at folk ikke klarer å se "helheten.", og plutselig har Gaza blitt "hele" Palestina. Hva med Vestbredden? Er ikke den avstengt? Lider Palestinerer på Vestbredden? Har de mangel på Mat? Medisin? Trenger de å flykte? Blir barn drept der? Sender de raketter?

Jeg har som sagt ikke påstått noe slikt.

Hvorfor er du "DA" så ensidig fokusert?

Israel er et land midt mellom to Palestina. Et sted valgte fred, et annet valgte krig/terrorisme. Look at the difference.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hva slags religion gutta i Kongo har.

The Lord's Resistance Army (LRA),[3] is a Christian sectarian guerrilla army operating mainly in northern Uganda and parts of Sudan.[4] It is designated a terrorist organization by The United States Department of State.[5]

De har forøvrig slaktet 400 siden jul, da ved å stenge de inne i bygninger og tenne på de, samt ekstensivt bruk av macheter. Tamiltigerne? Det finnes nok av terrorister som ikke er muslimske, men det kræsjer jo med ditt "muslimer er onde terrorister"-verdensbilde. Samtidig er det tonnevis av konflikter i verden som ikke involverer muslimer. Men det er kanskje lettere å bare legge skylda på muslimene uansett.

Hitler kalte seg også kristen, men han brøt med kristendommen på alle punkt. Det samme med gutta i Kongo. Kristendommen har ikke en "sverdparagraf".

Sura 9:5 " så drep da avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem over alt! Men hvis de omvender seg, forretter bønnene og betaler det rituelle bidrag, så la dem dra sin vei "

Veldig mange av de islamske terroristene gjør det de gjør fordi de føler det er fullt godtatt av religionen, med jihad og masse jomfruer osv.

Nå handler forsåvidt sverdparagrafen om en forsvarskamp.

Poenget er og blir at religion ikke er årsaken til konflikten eller virkemidlene som har blitt tatt i bruk. Men er en flott måte for folke å demonisere hele folkegrupper basert på religion.

De gjør det fordi de føler det er godtatt av religionen ja, det fjerner hemning. Hadde de gjort det uansett som ett ledd i en konfliktkamp? Veldig sannsynlig.

Lenke til kommentar
De vant valget, Geir. Ut fra http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4214375.stm vant de 75 av 118 mulige plasser.

De dro et kupp senere og jaget ut alle fatah medlemmer. http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5011422.stm

Ja, og det gjør dem til terrorister?

Kan vi kalle alle Tyskerene for Nazister i 1933? Kunne vi kalle Tyskland for Nazi-tyskland i 1933? Spørsmålet er allerede besvart. Les historiebøkene!

Jeg vet ikke hvilke historiebøker du har lest, men mine kalte ikke alle tyskere for nazister. Rett og slett fordi ikke alle var det. NSDAP ble riktignok valgt i 1933, men med bare 43,9% av stemmene.

Stordel av befolkningen i Gaza er Hamas-supporter. Enkelte har en sønn eller to med i kjeltringbandet, enkelte gi de husly, mens andre henger på som ræverdilter.

Men beveggrunnene for å støtte Hamas er ikke likegyldige. Og jeg spør gjerne igjen: Blir støtten til Hamas større eller mindre av at Israel angriper?

La meg stille DEG et spørsmål: Hva burde Israel har gjort?

Rive ned murene så de kan drive med selvmordsbombing?

Jeg vet ikke. Jeg vet rett og slett ikke. I motsetning til de fleste i denne tråden, ser det ut til. Selv om jeg selv sympatiserer med Israel i denne konflikten...

og hva er i så fall de folkerettslige konsekvensene?

Trenger jeg å svare på det? Et spørsmål som du har stilt 4 ganger..

Har jeg? Nå er jeg gammel og glemsk, men jeg trodde faktisk dette var første gangen jeg nevnte det folkerettslige her i denne diskusjonen?

Men at befolkningen valgte Hamas, og at Hamas er terrorister, gjør ikke befolkningen til terrorister.

Forstå ikke logikken din Geir:

Du digger "Tom Waits for Alice", men det betyr ikke at du er en Tom Waits for Alice fan?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;s=hardware.no

Jo, men det betyr ikke at jeg står bak alt han gjør, eller støtter alt han gjør. Jeg er Tom Waits-fan på grunn av musikken. Det betyr ikke at jeg ville synes det var greit om han gikk amok med avsaget hagle på en konsert.

Man kan tenke seg at palestinere flest støtter Hamas ikke fordi de er terrorister, men fordi de sier Israel imot. Det synes jeg er synd, siden det legitimerer den militante delen av Hamas. Men det betyr fortsatt ikke at befolkningen er terrorister, eller at de stemte Hamas fordi de ønsker flere rakettangrep den ene eller andre veien.

Geir :)

Lenke til kommentar
Må få si at denne tråden ble straks bedre etter Glimti havnet på ignoreringslista mi.. :wee:

Idioti. Man ignorerer ikke brukere, da kan man faktisk like gjerne ignorere hele debatten. Jeg kan ikke si dine synspunkter er mer forsonende eller rasjonelle.

Hvorfor gidder du å reagere på noe sånt? Jeg har for lengst rapportert det uansett!

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Kan man blir mer "ensidig"?

Heldigvis svikter ikke statskanalen i å presentere nye perspektiver:

Ei heller TV2.

post-10413-1231080490_thumb.jpg

post-10413-1231080714_thumb.jpg

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Jepp??

Fordi "hele" Palestina er bare Gaza? Hva med Vestbredden? Et spørsmål som "jeg" har stilt før...

Neida. Men poenget er at Hamas ikke er mer enn en svært liten del av konflikten. Hamas er et lite element i det store bildet.

Jeg synes norske medier er mistenkelig palestinervennlige. Har TV2 og NRK i det hele tatt reportere i Israel? Jeg mener, ønsker ikke Norge å mekle mellom disse landene.

Heia Roy Johansen! :thumbup:

NRK har reportere i Israel. Dagbladet har fotograf og journalist, TV2 har så vidt jeg vet også reporter i Israel. Dagbladet har også en frilanser i Gaza, en palestiner. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg med VG og Aftenposten.

I 1944 drepte dei alierte 700 000 tyskarar på tre dagar under bombetokter.

Nei, de drepte ikke 700 000. Det er et svært overdrevet tapsantall. Terrorbombing var det like fult.

Dei slepte ned små bomber, ganske likt klasevåpen i dag, som sprengte store delar av byane som faktisk var heilt unødvendig.

De brukte sprengbomber i kombinasjon med brannbomber. Brannbomber er lite effektivt uten sprengbomber fordi de for fort lander på tak og sklir ned uten å gjøre skade. En ladning sprengbomber ble fulgt av en ladning brannbomber.

Unødvendig og unødvendig. Det var klare strategiske tankeganger bak angrepene. Primært å ramme industriproduksjonen.

Isreil prøvde å bombe militære mål, mens sivilie nekta å flykte.

Prøvde sikkert å være "Martyrar".

Dill.

Sjøen...

Har du aldri høyrt om båt?

Sjøen er dekket av den israelske marine, som jo egentlig er det eneste svake punktet i det israelske forsvaret. Men så skal det ikke så mye til for å skyte fiskebåter i senk.

Fox News er mer balansert enn NRK.

Nei, på ingen måte. Fox er akkurat like ubalansert som NRK.

Lenke til kommentar
Akkurat det om Hamas er en terrororganisasjon er vel ikke så mye å diskutere?

Jo, i aller høyeste grad! IDF er terrororganisasjonen!

Du gir deg ikke gjør du? Har du ikke fått høre argumentene mot den påstanden nok ganger nå? Det har blitt tilbakevist gang på gang men du spyr ut samme møkka igjen og igjen. Man kan mene at de gjør masse dritt men de oppfyller ikke kravene for en terrororganisasjon.

Lenke til kommentar
Hvis Gaza-befolkningen er imot det Hamas driver med, vil de har gjort motstand.

Jeg skulle ønske de hadde gjort det. Akkurat som jeg skulle ønske at tyskerne hadde tatt seg av Hitler før det ble krig. Men i motsetning til enkelte tror jeg ikke det er så enkelt. Nazistene hadde mange sympatisører i Norge før krigen, ikke fordi de vill at Hitler skulle gå til krig mot Norge, men fordi de støttet hans politikk på andre områder.

Hamas har drevet velferdsarbeid i mange år, og fikk sine stemmer fordi de tilsynelatende var bedre egnet enn motparten. Det er ikke opplagt at fok tenkte at "Vi stemmer Hamas, fordi de har medlemmer som sender raketter over Israel"...

Israel er et land midt mellom to Palestina. Et sted valgte fred, et annet valgte krig/terrorisme. Look at the difference.

Jeg er helt enig med deg i den observasjonen. Men det betyr ikke at jeg synes en militær aksjon er uproblematisk eller at befolkningen i Gaza kan ha det så godt...

Geir :)

Lenke til kommentar
La meg minne om at det tok hele 4-5 mnd for å få ut norske statsborgere fra gaza, altså folk med norsk pass, det blir derfor nærmest latterli å lese at enkelte her hevder at sivilbefolkningen bare kan forlate gaza.

Nei de kan ikke det,fordi det sørger Israel for.

su-demo-12_1.jpg

Hun kom ut... rimelig fort.. :wee:

Men se på hudfargen,Israel er ikke intrisert i hvite,men palestinere og det var palestinere med norsk statsborgerskap jeg snakket om. Dette skulle vel bare ytterligere bekrefte at Israel er ute etter å trenere/fjærne en helt spesiel folkegruppe .

Det er forresten flere "Israelvenner" som påstår at dekningen er ensidig, ja mulig det,men hva er så årsaken? Er ikke årsaken at Israel nekter pressen adgang, når de det gjør så har de vel mere å skjule vil jeg tro.

Det sies at palestinerne lyver, joda det stemmer nok,men hvorfor være naive og blæøyd å tro at det er bare dem som lyver??

Isrel sier jo at de ikke skyter sivile,ikke bomber sivile, mon tro om det er palestinerne selv som dreper sine sivile bare for å skylde på Israel , hvor naiv kan en bli :wallbash:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Du gir deg ikke gjør du? Har du ikke fått høre argumentene mot den påstanden nok ganger nå? Det har blitt tilbakevist gang på gang men du spyr ut samme møkka igjen og igjen. Man kan mene at de gjør masse dritt men de oppfyller ikke kravene for en terrororganisasjon.

Utrolig at du fremdeles ikke klarer å diskutere uten å slenge dritt!

Se på realitetene: IDF dreper målbevist sivile! Ikke prøv å unnskylde dette med at militante palestinere gjemmer seg blant sivile! Å skyte en rakett inn i en folkemengde samt bombe en hel byggning er ikke å prøve å unngå å ramme sivile!

Israel gidder heller aldri å beklage tap av sivile palestinere ved mindre fordømmelser fra det internasjonale verdenssamfunnet og da inkl. USA tvinger dem!

Lenke til kommentar

Utrolig at du fremdeles ikke klarer å diskutere uten å slenge dritt!

Se på realitetene: IDF dreper målbevist sivile! Ikke prøv å unnskylde dette med at militante palestinere gjemmer seg blant sivile! Å skyte en rakett inn i en folkemengde samt bombe en hel byggning er ikke å prøve å unngå å ramme sivile!

Israel gidder heller aldri å beklage tap av sivile palestinere ved mindre fordømmelser fra det internasjonale verdenssamfunnet og da inkl. USA tvinger dem!

Hvorfor skulle Israel gått inn med bakkesoldater hvis de ikke ville unngå sivile tap? Da kunne de likegjerne bombet stedet sønder og sammen.

Lenke til kommentar
Dette skulle vel bare ytterligere bekrefte at Israel er ute etter å trenere/fjærne en helt spesiel folkegruppe .

Fjerne en befolkning ved å stenge dem inne? :blink:

og... I sitt eget territorium?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Og Hamas har også sagt at de vil ikke stoppe før de har fjernet den israelske staten og har barnetv-er som oppfordrer til drap på jøder. Det er vanskelig å forholde seg til en som stikker ut den ene handen og slår med den andre.

Jeg tror palestinerne har det forferdelig, og har hatt det ganske lenge. Derfor Hamas burde virkelig anerkjent alternativer som ikke involverer raketter mot sivile.

Men tross alt så har Hamas sagt seg villig til å snakke med Israel, men de møter veggen gang på gang fordi Israel nekter å snakke med dem! Så dermed blir det en evig sirkel med israelsk blokade av Gazastripen, lidelse for uttaligge palestinere og til slutt angrep fra militante palestinere mot Israel og deretter militære, overdrevne aksjoner fra Israel mot Gazastripen!

Når Hamas har tilbudt å bryte denne sirkelen ved å føre samtaler, hvorfor bør ikke Israel si ja til samtaler med Hamas?

Det nytter ikke å tilby diplomati og samtidig fortsette å skyte raketter. Derav strekke ut en hand og slå med den andre.

Sjekk denne artikkelen:

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article616496.ece

Det som er interessant er siste avsnitt som sier følgende:

At Hamas vant valget i de palestinske områdene, gjør om mulig israelernes vilje til å forhandle fram en løsning med palestinerne enda mindre.

Israel nekter å ha noe som helst med Hamas å gjøre, og omtaler dem konsekvent

som terrorister selv om de har latt våpnene hvile det siste året.

Altså er det helt klart at Israel ikke vil ha en diplomatisk løsning selv når Hamas ikke tyr til vold!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...