Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

ok. Hva er roadmap'en videre med innvasjonen?

I følge nyhetene har Usrael visstnok ingen planer om å fjerne Hamas fra makten. Da blir det nok som jeg har hevdet i et par tidligere innlegg, nemlig at Usrael foretrekker å ha Hamas i live, som et alibi de kan rette "terror-pekefingeren" imot, og for å opprettholde blokade og okkupasjon av Vestbredden og Golanhøydene.

Ingenting nytt med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis Hamas er del av folket, vil de selvfølgelig flytte med, noe som føre til et svar til neste spørsmål! :wee:

Altså hjelper det ikke å flytte...

Veldig retorisk.

Jeg viser bare til motstandsbevegelsen(e) under andre verdenskrig.

Hva med motstandsbevegelsene under andre verdenskrig?

Bedre at de er ute og leke mens Hamas blir bombet.

Når bombene faller i en by, er det opplagt at man er sikrere innendørs? Kanskje er det nettopp det huset som blir bombet.

Nei jeg synes ikke det er greit, men er det såå galt? Vi har jo hytte, og enkelte er jo permanent hytter-boere.

Jeg har hytte. Den har jeg fordi min familie i fredstid tok seg råd til å bygge den. Det var for å ha et sted å "rømme" fra hverdagens slit og mas. Jeg antar at du ikke på alvor sammenligner det med en teltleir hvor folk har måttet flykte i krig, uten å få med seg eiendeler, og med krigens redsler kilometer unna. Igjen, hvis bombene falt i Oslo sentrum, ville det ikke vært "såå galt" så lenge man fikk bo i telt i Maridalen?

Men, helt ærlig Geir, når?, har Gaza blitt hele Palestina?

Hvor sa jeg det hen? Det spiller jo ingen som helst rolle at det finnes andre palestinske områder så lenge Gaza er avstengt. Og uansett: Ville det være en formildende omstendighet dersom noen fant på å bombe Oslo at de som bodde der kunne flyttet fra byen?

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja er helt enig, det er vel få her som ikke mener at Hamas er en terrororganisasjon?

Nja, noen er det sikkert. Spørsmålet blir vel snarere: Hvor mange eksempler finnes det på at krigen mot terror kan føres med konvensjonelle militære våpen og metoder? Og hvilken krig i historien viser at folket i et angrepet land tar stilling for angriperne og mot sitt eget regime?

Lenke til kommentar

La meg minne om at det tok hele 4-5 mnd for å få ut norske statsborgere fra gaza, altså folk med norsk pass, det blir derfor nærmest latterli å lese at enkelte her hevder at sivilbefolkningen bare kan forlate gaza.

Nei de kan ikke det,fordi det sørger Israel for.

Lenke til kommentar
Hva med motstandsbevegelsene under andre verdenskrig?

Ja, hva med de Geir?

Hvis Tyskerene var Hamas-medlemmer og Nordmenn var de "ufrivillige" palestinerer. ;)

Når bombene faller i en by, er det opplagt at man er sikrere innendørs? Kanskje er det nettopp det huset som blir bombet.

Og....Derfor blir de drept ute? :wee:

Det var for å ha et sted å "rømme" fra hverdagens slit og mas.

Nettopp! :thumbup:

ville det ikke vært "såå galt" så lenge man fikk bo i telt i Maridalen?

Deres valg. :wee:

Det er jo sunfornuft, noe som befolkningen der nede mangler...

Hvor sa jeg det hen? Det spiller jo ingen som helst rolle at det finnes andre palestinske områder så lenge Gaza er avstengt. Og uansett: Ville det være en formildende omstendighet dersom noen fant på å bombe Oslo at de som bodde der kunne flyttet fra byen?

Vestbredden er også "avstengt".

Problemet er at folk ikke klarer å se "helheten.", og plutselig har Gaza blitt "hele" Palestina. Hva med Vestbredden? Er ikke den avstengt? Lider Palestinerer på Vestbredden? Har de mangel på Mat? Medisin? Trenger de å flykte? Blir barn drept der? Sender de raketter?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
La meg minne om at det tok hele 4-5 mnd for å få ut norske statsborgere fra gaza, altså folk med norsk pass, det blir derfor nærmest latterli å lese at enkelte her hevder at sivilbefolkningen bare kan forlate gaza.

Nei de kan ikke det,fordi det sørger Israel for.

su-demo-12_1.jpg

Hun kom ut... rimelig fort.. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ja, hva med de Geir?

Hvis Tyskerene var Hamas-medlemmer og Nordmenn var de "ufrivillige" palestinerne. ;)

Ny synes jeg du er veldig kryptisk.

Nå virker det litt som du bruker noe av samme argumentasjon som enkelt av ekstremistene her i tråden: "Alle israelere fortjener å dø på grunn av hvem de valgte til å styre landet."

Lenke til kommentar
Poenget er at Usrael ikke vil foreta regime-change

Du har påstått det gang på gang nå, men jeg har ikke sett deg på noen måte underbygge påstanden.

http://edition.cnn.com/2009/WORLD/meast/01...gaza/index.html

"We want to create a situation where the civilian population in southern Israel is no longer on the receiving end of those deadly Hamas rockets," Israeli government spokesman Mark Regev told CNN.

"We haven't articulated regime change as the goal of this operation. Our goal is to protect our people," Regev said.

Nå når de har sjansen, unnlater de med andre ord å foreta seg noe som kan virke i lengden.

Lenke til kommentar

Nå virker det litt som du bruker noe av samme argumentasjon som enkelt av ekstremistene her i tråden: "Alle israelere fortjener å dø på grunn av hvem de valgte til å styre landet."

Jeg skrev ikke at de fortjener å dø..

Men å la ungene leke ute i bomberegnet, sier mye om fornuften..

Lenke til kommentar
En terrororganisasjon som er en stor del av befolkningen.

Hvor stor del, Vaio? 1%? 10%? 50%? Hvor mange prosent må det være før det er legitimt å sette likhetstegn mellom sivilbefolkningen og terroristene, og hva er i så fall de folkerettslige konsekvensene?

Dette er et opplagt dillemma: Vesten forlangte at palestinerne skulle avholde frie valg, og så likte vi ikke valget de gjorde. Men at befolkningen valgte Hamas, og at Hamas er terrorister, gjør ikke befolkningen til terrorister.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvor stor del, Vaio? 1%? 10%? 50%? Hvor mange prosent må det være før det er legitimt å sette likhetstegn mellom sivilbefolkningen og terroristene, og hva er i så fall de folkerettslige konsekvensene?

Dette er et opplagt dillemma: Vesten forlangte at palestinerne skulle avholde frie valg, og så likte vi ikke valget de gjorde. Men at befolkningen valgte Hamas, og at Hamas er terrorister, gjør ikke befolkningen til terrorister.

Jeg liker ikke generalisering, selvfølgelig er det mange Gaza-boere som ikke kan identifiseres med Hamas. Likefullt, når et folk "velger" ledere som ønsker krig med nabolandet, og deretter får nettopp krig med nabolandet, kan det ikke komme som en overraskelse at dette også får konsekvenser for folket.

Demokrati går begge veier.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Nå henger vel det sammen med en god del annet, vi har veldig mange fanatikere innad i "vår" religion kristendommen. Men pga. situasjonen majoriteten av kristne er i. Så blir handlingene deres moderert til diverse hjernevaskende sekter og bokbrenningsritualer

Nå er ikke jeg kristen, og det er heller ikke de fleste nordmenn, men med tanke på hvor mange kristne det er, og at de fleste av dem ikke er rike, så er det åpenbart at de er langt mer moderate enn muslimene.

Nå holder de aller fleste man regner med når man tenker på kristne i den vestre sfæren av kloden. Det å sammenligne "fattigdom" i Norge og USA med fattigdom man finner andre steder i verden gjør at man sammenligner to svært forskjellige ting. Saken er at her i vesten er konfliktaksene flyttet til mer moderate emner, men det finnes nok av fanatikere her også. Eneste er at konfliktområdene er ikke fullt så voldelige, ettersom de ikke handler om politisk makt, geostrategisk kontroll over ressurser.

Du har ikke vurdert å sympatisere med de sivile palestinerne?

Palestinerne valgte en terrororganisasjon til makten. De fleste palestinere støtter angrep på sivile israelere. De får som fortjent. Jeg sympatiserer kun med de forsvinnende få palestinerne som ønsker fred og som hater HAMAS.

Leste du artikkelen i TIMES som jeg linket til tidligere? For noe vas å si at den sivile befolkningen får som fortjent. De forsvinnende få er snakk om de aller fleste.

Ingen religiøs gruppe har så mange fanatikere? Kan du grunngi det?

Ikke alle muslimer er terrorister, men nesten alle terrorister er muslimer. Muslimer lager bråk overalt hvor de går. Ta frem et kart over verden og se hvor konfliktene er, og hvorfor de eksisterer. Til tross for at bare 1/6-1/7 mennesker i verden er muslimer står de for nesten alle konfliktene, og overalt hvor muslimer drar i verden blir det bråk.

Jeg lurer på hva slags religion gutta i Kongo har.

The Lord's Resistance Army (LRA),[3] is a Christian sectarian guerrilla army operating mainly in northern Uganda and parts of Sudan.[4] It is designated a terrorist organization by The United States Department of State.[5]

De har forøvrig slaktet 400 siden jul, da ved å stenge de inne i bygninger og tenne på de, samt ekstensivt bruk av macheter. Tamiltigerne? Det finnes nok av terrorister som ikke er muslimske, men det kræsjer jo med ditt "muslimer er onde terrorister"-verdensbilde. Samtidig er det tonnevis av konflikter i verden som ikke involverer muslimer. Men det er kanskje lettere å bare legge skylda på muslimene uansett.

Ja, jeg har diskutert dette før. Men jeg har fortsatt tilgode å se noen argumentere for hvorfor Islam og religion er årsak for konfliktene. Og folk forsvinner gjerne når de ikke klarer det. For å så bare komme tilbake med det samme hatefulle jabbet om "onde terroristmuslimer som skaper konflikt uansett hvor de går".

Ekstremistisk religion henger jo gjerne sammen med dårlig utdanning og mangelfulle sosiale kår.

Feil. Nesten alle 9/11 terroristene var universitetsutdannet og kom ifra velstående familier. I de palestinske områdene er det flust av kjemikere utdannet i vesten og araberlandene som bygger bomber og raketter. I resten av den fattige verden finnes det ikke et fnugg av det bråket som foregår i muslimske land. Islam er inne i en kritisk periode - deres kulturer har nådd et punkt hvor de må forandre seg, hvis ikke så blir det konflikt med alle annerledestenkende. Dette reflekteres blandt annet i hvor forskjellig tankegang muslimer har ifra ALLE andre trosretninger på jorda når det gjelder ting som f.eks personlig ansvar.

Men nå var ikke 9/11 religiøst motivert, ei heller er de palestinske områdene. At det finnes utdannede religiøse mennesker er ikke noe tilbakevisning av at ekstremistisk religion gjerne har opphav i dårlige kår og harde situasjoner. Jeg synes det er morsomt å være så virkelighetsfjern at man påstår at det ikke finnes ett "fnugg av det bråket" som foregår i muslimske land. Hva er egentlig "det bråket"?

Jaha, og hva er det som er forskjellig hos muslimene når det gjelder personlig ansvar?

Lenke til kommentar
Hvor stor del, Vaio? 1%? 10%? 50%?

De vant valget, Geir. Ut fra http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4214375.stm vant de 75 av 118 mulige plasser.

De dro et kupp senere og jaget ut alle fatah medlemmer. http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5011422.stm

Hvor mange prosent må det være før det er legitimt å sette likhetstegn mellom sivilbefolkningen og terroristene,

Kan vi kalle alle Tyskerene for Nazister i 1933? Kunne vi kalle Tyskland for Nazi-tyskland i 1933? Spørsmålet er allerede besvart. Les historiebøkene!

Stordel av befolkningen i Gaza er Hamas-supporter. Enkelte har en sønn eller to med i kjeltringbandet, enkelte gi de husly, mens andre henger på som ræverdilter.

La meg stille DEG et spørsmål: Hva burde Israel har gjort?

Rive ned murene så de kan drive med selvmordsbombing?

og hva er i så fall de folkerettslige konsekvensene?

Trenger jeg å svare på det? Et spørsmål som du har stilt 4 ganger..

Men at befolkningen valgte Hamas, og at Hamas er terrorister, gjør ikke befolkningen til terrorister.

Forstå ikke logikken din Geir:

Du digger "Tom Waits for Alice", men det betyr ikke at du er en Tom Waits for Alice fan?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;s=hardware.no

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva slags religion gutta i Kongo har.

The Lord's Resistance Army (LRA),[3] is a Christian sectarian guerrilla army operating mainly in northern Uganda and parts of Sudan.[4] It is designated a terrorist organization by The United States Department of State.[5]

De har forøvrig slaktet 400 siden jul, da ved å stenge de inne i bygninger og tenne på de, samt ekstensivt bruk av macheter. Tamiltigerne? Det finnes nok av terrorister som ikke er muslimske, men det kræsjer jo med ditt "muslimer er onde terrorister"-verdensbilde. Samtidig er det tonnevis av konflikter i verden som ikke involverer muslimer. Men det er kanskje lettere å bare legge skylda på muslimene uansett.

Hitler kalte seg også kristen, men han brøt med kristendommen på alle punkt. Det samme med gutta i Kongo. Kristendommen har ikke en "sverdparagraf".

Sura 9:5 " så drep da avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem over alt! Men hvis de omvender seg, forretter bønnene og betaler det rituelle bidrag, så la dem dra sin vei "

Veldig mange av de islamske terroristene gjør det de gjør fordi de føler det er fullt godtatt av religionen, med jihad og masse jomfruer osv.

Lenke til kommentar
Ja, hva med de Geir?

Hvis Tyskerene var Hamas-medlemmer og Nordmenn var de "ufrivillige" palestinerer. ;)

Den skjønte jeg ikke. Hvis Hamas var tyske, måtte vel de ufrivillige palestinerne også være tyske? Og nordmennene være israelere? Eller omvendt...

Og....Derfor blir de drept ute? :wee:

Unnskyld? Folk har da blitt drept både inne og ute under bombingen. Hvis en bombe faller i et boligstrøk, hvordan beregner de som bor der oddsene for å bli drept ute og inne?

Det var for å ha et sted å "rømme" fra hverdagens slit og mas.

Nettopp! :thumbup:

Så du ser ikke forskjellen på våre frivillige løsninger på hva som tross alt er våre luksusproblemer, og sivilbefolkningens lidelser i krig?

ville det ikke vært "såå galt" så lenge man fikk bo i telt i Maridalen?

Deres valg. :wee:

Ja, sånn kan man også se det...

Problemet er at folk ikke klarer å se "helheten.", og plutselig har Gaza blitt "hele" Palestina. Hva med Vestbredden? Er ikke den avstengt? Lider Palestinerer på Vestbredden? Har de mangel på Mat? Medisin? Trenger de å flykte? Blir barn drept der? Sender de raketter?

Jeg har som sagt ikke påstått noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...