Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Selvføgleig er det leit at sivile må gå tapt.

Kan si akkurat det samme når det gjelder Israels angrep på hamas..

Hva mener du da? Hamas er da ikke sivile.

Hvis du mener at du ikke synes synd på de sivile som blir drept under Israels angrep på Hamas, ønsker jeg deg alt vondt :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må få si at denne tråden ble straks bedre etter Glimti havnet på ignoreringslista mi.. :wee:

Idioti. Man ignorerer ikke brukere, da kan man faktisk like gjerne ignorere hele debatten. Jeg kan ikke si dine synspunkter er mer forsonende eller rasjonelle.

Israel kommer til å lykkes. Hamas har lite å komme med inne i det avgrensede området.

Dessuten: Opinionen i Norge har snudd til Israels fordel de siste par år fordi folk ser hva islam innebærer.

1. Israel må lykkes, men det er langt fra sikkert. Gaza er et helvete å angripe nettopp fordi det for det meste er bebygget område. Å angripe bebygget område der hver eneste person er en potensiell fiende og AK-47 er like vanlig som sixpacks med øl er i norske hjem, er langt fra ufarlig. Israels teknologiske forsprang vil også være mindre relvant i bebygget område.

2. Hva innebærer islam?

Med potensielle fiender på alle kanter som syria, egypt, iran, palestina og resten av de arabiske landene har faktisk Israel noe å frykte..

Egypt: Inngikk fred med Israel etter de første Camp David-forhandlingene.

Syria: Fiendtlig, men fullstendig ute av stand til å skade Israel.

Iran: Krigshissende, men så taktisk underlegne at de ikke utgjør noen fare uten atomvåpen.

Palestina: Ingen stat, og palestinerne utgjør ingen reell fare for staten Israel, bare på individnivå, som er ille nok, men ingen reell fare.

Jordan: Fredelig innstilt til Israel.

Libanon: Ingen fare. Hizbollah skyter litt raketter i ny og ne, men ingen reell fare. Den libanesiske stat kan ikke gjøre Israel noe.

Tyrkia: NATO.

Hvilke andre er det?

Strategisk utgjør disse territoriene en fare på lang sikt, men da kun ved israelsk okkupasjon.

Du er sikkert litt for ung til å huske hva som skjedde i 1948, men du kan jo lese om det.

Nå er jo heller ikke 48 helt enkel å definere, men det er nok historieløst å si at araberstatene aldri har vært en fare for Israel, ja.

Lenke til kommentar
Selvføgleig er det leit at sivile må gå tapt.

Kan si akkurat det samme når det gjelder Israels angrep på hamas..

Hva mener du da? Hamas er da ikke sivile.

Hvis du mener at du ikke synes synd på de sivile som blir drept under Israels angrep på Hamas, ønsker jeg deg alt vondt :roll:

Mener akkurat det jeg har skrevet: at det er synd det går utover sivile når Israel må svare på rakett angrep fra hamas..

Lenke til kommentar
Heldige er ikke akkurat ett ord jeg vil bruke om israelernes situasjon.

Det er en konflikt som krever tiltak fra begge sider. Når Hamas angriper med disse rakettene så viser de liten vilje til å fremme fredstiltak. Sammen med ett grunnleggende premiss, der de nekter å anerkjenne Israel sin eksistens. Gjør det det svært svært vanskelig for Israel å trekke seg tilbake.

Det er faktisk, umulig å definere hva som er angrep og hva som er motangrep i denne konflikten. Begge parter angriper, begge parter forsvarer seg. Noe annet kan man ikke konkludere med. Som sagt, det har utviklet seg til en blodfeide der de går til angrep på hverandre om hverandre. Og da hjelper det ikke å fortsette å angripe, det må komme ett tidspunkt der begge parter må frastå vold og Israel som parten med deres kapasiteter må bidra til å bygge opp de palestinske områdene.

Vi må ikke glemme at dette har pågått i flere tiår, og Palestina forsøkte jo såvidt jeg vet under Arafat å komme i god tone med Israel. Når Israel nekter å gi fra seg land de har tatt fra Palestina, er jo ikke det så lett.

Hamas er en siste utvei. Palestinerne har prøvd alt, og nå har de innsett at det Israelerne vil er å fjerne dem fra territoriet(og helst planeten) Hamas blir i Palestina sett på som et siste håp for frihet.

Israel har bedt om bråk ved å være konstant fascister så lenge denne konflikten har pågått.

Hvorfor i all verden ville Palestina angrepet Israel hvis de trakk seg ut? Alt Palestinerne vil, er jo fred. Tror du virkelig de vil ha mer blod, hvis de kan unngå det? Det folk her inne må innse er at Israelerne er maktsyke, de vil ha mer enn de i hovedsak fikk utdelt av FN med tanke på teritorie. Derfor støtter jeg Hamas i alt de gjør, og mener Israel ikke er annet enn en ond stat som aldri har bidratt med noe godt til vår verden.

Det kommer en dag når all faenskapen går under, og jeg håper virkelig det blir mens jeg fortsatt lever, dog tviler jeg det. Det hadde hvertfal vært en fryd å se de drittsekkene av fascister gå under, på den måten de idag prøver å utrydde Palestinerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Sier det igjen, det er ikke israels feil at de har kraftigere våpen en palestinerne. Et angrep er et angrep uansett. Og at Israel gjengjelder angrep mot seg ville enhver nasjon i verden gjort. Hamas er krisgshisserne, de brøt våpenhvilen og ser ikke ut til å bry seg om det faktum at Israel er langt sterkere militært sett. Om de "stakkars" palestinerne vil ha fred får de rett og slett bare slutte å angripe Israel.

Lenke til kommentar
Må få si at denne tråden ble straks bedre etter Glimti havnet på ignoreringslista mi.. :wee:

Idioti. Man ignorerer ikke brukere, da kan man faktisk like gjerne ignorere hele debatten. Jeg kan ikke si dine synspunkter er mer forsonende eller rasjonelle.

Alle "synspunkter" som ikke er i samsvar med ditt er urasjonelle. Litt ironisk det der Simon, spesielt etter en annen bruker "skrøt" over ditt "balansert" syn.

Lenke til kommentar
Egypt: Inngikk fred med Israel etter de første Camp David-forhandlingene.

Syria: Fiendtlig, men fullstendig ute av stand til å skade Israel.

Iran: Krigshissende, men så taktisk underlegne at de ikke utgjør noen fare uten atomvåpen.

Palestina: Ingen stat, og palestinerne utgjør ingen reell fare for staten Israel, bare på individnivå, som er ille nok, men ingen reell fare.

Jordan: Fredelig innstilt til Israel.

Libanon: Ingen fare. Hizbollah skyter litt raketter i ny og ne, men ingen reell fare. Den libanesiske stat kan ikke gjøre Israel noe.

Tyrkia: NATO.

Hvilke andre er det?

Men ett samlet angrep kan gjøre store skader på Israel..

Lenke til kommentar
Heldige er ikke akkurat ett ord jeg vil bruke om israelernes situasjon.

Det er en konflikt som krever tiltak fra begge sider. Når Hamas angriper med disse rakettene så viser de liten vilje til å fremme fredstiltak. Sammen med ett grunnleggende premiss, der de nekter å anerkjenne Israel sin eksistens. Gjør det det svært svært vanskelig for Israel å trekke seg tilbake.

Det er faktisk, umulig å definere hva som er angrep og hva som er motangrep i denne konflikten. Begge parter angriper, begge parter forsvarer seg. Noe annet kan man ikke konkludere med. Som sagt, det har utviklet seg til en blodfeide der de går til angrep på hverandre om hverandre. Og da hjelper det ikke å fortsette å angripe, det må komme ett tidspunkt der begge parter må frastå vold og Israel som parten med deres kapasiteter må bidra til å bygge opp de palestinske områdene.

Vi må ikke glemme at dette har pågått i flere tiår, og Palestina forsøkte jo såvidt jeg vet under Arafat å komme i god tone med Israel. Når Israel nekter å gi fra seg land de har tatt fra Palestina, er jo ikke det så lett.

Hamas er en siste utvei. Palestinerne har prøvd alt, og nå har de innsett at det Israelerne vil er å fjerne dem fra territoriet(og helst planeten) Hamas blir i Palestina sett på som et siste håp for frihet.

Israel har bedt om bråk ved å være konstant fascister så lenge denne konflikten har pågått.

Hvorfor i all verden ville Palestina angrepet Israel hvis de trakk seg ut? Alt Palestinerne vil, er jo fred. Tror du virkelig de vil ha mer blod, hvis de kan unngå det? Det folk her inne må innse er at Israelerne er maktsyke, de vil ha mer enn de i hovedsak fikk utdelt av FN med tanke på teritorie. Derfor støtter jeg Hamas i alt de gjør, og mener Israel ikke er annet enn en ond stat som aldri har bidratt med noe godt til vår verden.

Det kommer en dag når all faenskapen går under, og jeg håper virkelig det blir mens jeg fortsatt lever, dog tviler jeg det. Det hadde hvertfal vært en fryd å se de drittsekkene av fascister gå under, på den måten de idag prøver å utrydde Palestinerne.

Det har pågått i flere tiår ja. Med angrep begge veier. Det nytter som sagt ikke å komme i god tone og åpne for dialog hvis man samtidig ikke viser det gjennom handlinger. Israel nekter ikke å gi fra seg land. Det har vært åpnet for å gå tilbake til 1967-grensene og det er det mest reelle alternativet.

Hamas er ikke en siste utvei. Hamas tok den gale veien og fortsatt bombarderingen av Israel og støttet de som gjorde det. Jeg tror faktisk tvert om, det er veldig mange som er svært misfornøyde med måten de har håndtert situasjonen etter at de kom til makten.

Hvorfor? Fordi det er mange mennesker som mener at Israel ikke burde eksistere, det er mange som ønsker hevn for pårørende. De fleste vil nok ikke ha mer blod, men som vanlig, er det ett mindretall som ødelegger for resten. Israel er omtrent like maktsyke som de to andre partene som kjempet om makten i palestina. "Alle" ønsker makt. Men det er ikke i Israel sin interesse å ekspandere enda mer på bekostning av palestinerne.

Israel er en ond stat? Det morsomme er at det finnes mange mennesker som sitter på pc-er der ute med israelske komponenter, som lager websider i program som har opphav i Israel. Og krever boikott av alt fra Israel. Hva har egentlig palestinerne bidratt til verden med? Siden dette skal være ett argument?

Hadde de prøvd å utrydde palestinerne kunne de gjort dette svært lett, så slutt med slike tåpelige påstander.

Lenke til kommentar
Du er sikkert litt for ung til å huske hva som skjedde i 1948, men du kan jo lese om det.

Nå er jo heller ikke 48 helt enkel å definere, men det er nok historieløst å si at araberstatene aldri har vært en fare for Israel, ja.

Men det er historieløst å diskutere om denne konflikten, med et balansert synspunkt, uten å har lest om hvordan-"palestinere"-oppførte-seg under opprettelsen av Israel. <---- Litt u Norsk der, men, det hever et poeng. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Israel som stat har lite å frykte.

Med potensielle fiender på alle kanter som syria, egypt, iran, palestina og resten av de arabiske landene har faktisk Israel noe å frykte..

Beklager å ødelegge argumentene dine, men Egypt var det første arabiske landet som undertegnet en fredsavtale med Israel, sist Syria og Israel var i fredsaforhandlinger var det Israels feil at det ikke førte fram fordi de ikke var villige til å gi fra seg alt av kontroll på Golanhøydene og Hamas er bare fiender så lenge Israel gjør dem til det! Forøvrig har Iran og Den arabiske liga uttalt at Israels eksistens ikke er et problem, men okkupasjonen av palestinsk land, hvilket også Hamas har sagt!

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Sier det igjen, det er ikke israels feil at de har kraftigere våpen en palestinerne. Et angrep er et angrep uansett. Og at Israel gjengjelder angrep mot seg ville enhver nasjon i verden gjort. Hamas er krisgshisserne, de brøt våpenhvilen og ser ikke ut til å bry seg om det faktum at Israel er langt sterkere militært sett. Om de "stakkars" palestinerne vil ha fred får de rett og slett bare slutte å angripe Israel.

Tja,hva var grunnen til at de brøt den,kunne det feks være at det var fordi Israel har nektet humanitære organisasjoner å komme inn med medisiner/mat i flere mnd (se mitt tidligere innlegg) er ikke det også et brudd på våpenhvilen, selv om de bruker en annen taktikk enn våpen??

De bruker utsultingstaktikk.

Lenke til kommentar

Jeg tror det var ganske tydelig det jeg sa, da jeg mente at Israel var en ond stat som aldri har bidratt med noe godt.

Har Palestina bidratt med noe godt? De har hvertfal ikke oppfordret til folkemord.

Du sier at Israelerne lett kunne ha utryddet Palestinerne...

Er det ikke det de sakte men sikkert gjør? Det gjelder å være diskreet vettu, kan ikke la hele verden se hva du egentlig vil.

Men nå føler jeg at jeg har sagt nok for idag, må hvertfal ta en liten pause. Mulig jeg skipper innom siden, keep discussin' ;)

Endret av jente_12
Lenke til kommentar

Ja, du mener det. Men det er irrasjonellt og latterlig. Du mener å se bort ifra det "jakte alle jøder og drepe de"-retorikken som har vært tatt ibruk? Så skal du ikke være så kjepphøy med å stemple en part som ond og en som god.

De kunne lett det ja, og for all del. Det er langt bedre for israelsk omdømme å smelle til hardt en gang og så bygge opp og være snill over lengre tid enn det er å bruke en sakte taktikk som ikke engang er hard nok til å drepe palestinere. Derfor er det igjen, tåpelig å komme med slike påstander.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Israel som stat har lite å frykte.

Beklager å ødelegge argumentene dine, men Egypt var det første arabiske landet som undertegnet en fredsavtale med Israel, sist Syria og Israel var i fredsaforhandlinger var det Israels feil at det ikke førte fram fordi de ikke var villige til å gi fra seg alt av kontroll på Golanhøydene og Hamas er bare fiender så lenge Israel gjør dem til det! Forøvrig har Iran og Den arabiske liga uttalt at Israels eksistens ikke er et problem, men okkupasjonen av palestinsk land, hvilket også Hamas har sagt!

Glimti :xmas:

Det er omvendt, Israel og Hamas er fiender fordi Hamas brøt en 6 måneders våpenhvile. Hvem er det som er krigshisserne da? Ser du ignorerer dette faktum hver gang jeg nevner det, kanskje fordi det ikke er i samsvar med dine innlegg? Hva med prøve å ta fakta til etteretning?

Lenke til kommentar
Håper dette var ironi

Israel

Israelske styrker har gått inn i Gaza. Aljazeera melder at styrkene så langt ikke har gått inn i palestinske boligområder.
Innbyggere nordvest på Gazastripen frykter Israels soldater, men nekter å følge oppfordringen om å flykte fra hjemmene sine.

( Israel har varslet angrepene)

Fredag slapp israelske fly flygeblader over hele strandområdet, med oppfordring om å evakuere
Israel sier landet ikke vil stanse sine angrep før Hamas stanser sine.

Hamas

Dette vil Israel betale en høy pris for, sier Hamas til Aljazeera. Ifølge AP har Hamas også sagt at Gaza vil bli en «gravplass for israelerne».

Folk blir her, ingen har evakuert
Hamas-ledere varsler blodbad etter at israelske styrker gikk inn i Gaza lørdag kveld.
Hamas: - Israel har gått rett i fellen

«Dette blir et sant helvete»

Hamas vil bruke geriljataktikk, som vil føre til store tap på begge sider, mener flere.

Her virker det som Hamas gleder seg over sivile og militære tap så verden kan se hvor ond Israel er. Mer Israel må ødelegge mer smiler Hamas.

Lenke til kommentar
Jeg tror det var ganske tydelig det jeg sa, da jeg mente at Israel var en ond stat som aldri har bidratt med noe godt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Israe...cademic_figures

Dette frem hever kun mangel på kunnskap hos folk, her i Norge.

Mest sannsynlig bruker du mobil, Jente_12? Hørt om GSM nettet? Hørt om Jaffa frukt?

Hørt om Intel Core 2 Duo? eller C2-Quad? Hørt om Weismann Institutt? Hørt om Antivirus program?

Latterlig..

også litt propaganda :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Tja,hva var grunnen til at de brøt den,kunne det feks være at det var fordi Israel har nektet humanitære organisasjoner å komme inn med medisiner/mat i flere mnd (se mitt tidligere innlegg) er ikke det også et brudd på våpenhvilen, selv om de bruker en annen taktikk enn våpen??

De bruker utsultingstaktikk.

Så ditt tidligere innlegg men det manglet dokumentasjon. Så jeg må nesten be om det. Det kan jo vært andre faktorer som spilte inn. Tror ikke Israel vil stoppe medisinsk hjelp inn i palestina uten en god grunn.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...