Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Er du også jøde, Gapwick? Må vite om jeg skal fortsette å skrive i denne tråden.

Ja, og om det er nok til å "skremme" deg bort fra diskusjonen vet jeg at jeg har gjort verden en stor tjeneste bare ved å bli født.

I så fall. Ytterst takk sendes din retning :)

Evt. så ville de unngå at journalister blir drept og tatt til fange (ett ikke ukjent fenomen) i ett nå definert krigsområde.

Ikke prøv å bortforklar det. Store medier som BBC og CNN har meldt hver dag at de til tross for i herdige forsøk blir nektet adgang. De vet selvsagt om evt. farer og er beredt på å ta ansvaret selv som de alltid gjør.

Det er ingen garantier for noenting. Å sende journalister inn ett område som skal snart bryte ut i full krig er farlig. Og jeg har allerede påpekt at Israel ikke ønsker den vinklingen som man kan risikere å få.

Forøvrig var BBC akkurat på telefon med en Hakim, det kom en "svoosj" lyd og ett smell. Etterfulgt av stillhet og så hosting. BBC prøver å få informasjon derfra, men som sagt. Det gikk forøvrig bra med ham.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hamas har stor støtte i palenstina. Et parti som har utslettelsen av israel på programmet.

Dette sier mye om sivile palestinere.

Det jeg sier er at ingen av partene er uskyldige, men at jeg skjønner veldig godt at israel velger å invadere når palestinere skyter inn raketter over israel.

Det var palestina som brøt den 6 måneders våpenhvilen ikke israel.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Og Hamas har også sagt at de vil ikke stoppe før de har fjernet den israelske staten og har barnetv-er som oppfordrer til drap på jøder. Det er vanskelig å forholde seg til en som stikker ut den ene handen og slår med den andre.

Jeg tror palestinerne har det forferdelig, og har hatt det ganske lenge. Derfor Hamas burde virkelig anerkjent alternativer som ikke involverer raketter mot sivile.

Men tross alt så har Hamas sagt seg villig til å snakke med Israel, men de møter veggen gang på gang fordi Israel nekter å snakke med dem! Så dermed blir det en evig sirkel med israelsk blokade av Gazastripen, lidelse for uttaligge palestinere og til slutt angrep fra militante palestinere mot Israel og deretter militære, overdrevne aksjoner fra Israel mot Gazastripen!

Når Hamas har tilbudt å bryte denne sirkelen ved å føre samtaler, hvorfor bør ikke Israel si ja til samtaler med Hamas?

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Yes, la oss klappe til fyrn som prøver å få et barnedrap til å høres ut som en kamp mot terrorisme.

Prøv å værer litt seriøs og ikke kom med innspill på noe du ikke vet noe om!!

For jeg vet ingenting, nei.

Hvorfor tar du meg ikke seriøst? Jeg synes mine innlegg er like seriøse som dine og de andre Israelforkjemperne her inne. Prøv å diskuter med meg på et..."seriøst" stadium, så skal du få se.

Så lenge du ikke kommer og sier at det barnet selv står i skyld for å ha blitt drept, så skal jeg nok klare å holde maska.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Og Hamas har også sagt at de vil ikke stoppe før de har fjernet den israelske staten og har barnetv-er som oppfordrer til drap på jøder. Det er vanskelig å forholde seg til en som stikker ut den ene handen og slår med den andre.

Jeg tror palestinerne har det forferdelig, og har hatt det ganske lenge. Derfor Hamas burde virkelig anerkjent alternativer som ikke involverer raketter mot sivile.

Men tross alt så har Hamas sagt seg villig til å snakke med Israel, men de møter veggen gang på gang fordi Israel nekter å snakke med dem! Så dermed blir det en evig sirkel med israelsk blokade av Gazastripen, lidelse for uttaligge palestinere og til slutt angrep fra militante palestinere mot Israel og deretter militære, overdrevne aksjoner fra Israel mot Gazastripen!

Når Hamas har tilbudt å bryte denne sirkelen ved å føre samtaler, hvorfor bør ikke Israel si ja til samtaler med Hamas?

si meg, hvorfor skal israel måtte snakke med noen som helt klart har sagt at alle jøder skal drepes og israel utslettes?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Så lenge du ikke kommer og sier at det barnet selv står i skyld for å ha blitt drept, så skal jeg nok klare å holde maska.

Selvfølgelig var det ikke barnets skyld, men det betyr ikke automatisk at det var israelernes skyld. Hva om palestinerne tok med seg et barn inn i kampområdet nettopp for å få oppmerksomhet i media?

Lenke til kommentar

si meg, hvorfor skal israel måtte snakke med noen som helt klart har sagt at alle jøder skal drepes og israel utslettes?

Hva faen hadde du sagt om et folk som har undertrykt og drept ditt i et titals år? Holdt en seriøs tone?

Gått med på alt Israel har foreslått?

Hvis det er noen i denne verden som i mine øyne får lov til å hate, så er det Palestinerne.

Herregud for en urettferdighet de har opplevd. Og når noen her inne til og med presterer å kalle dem terrorister, da fatter jeg seriøst ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å tilby diplomati og samtidig fortsette å skyte raketter. Derav strekke ut en hand og slå med den andre.

Lenke til kommentar

Var du øyenvitne til det som skjedde? Jeg aner ikke hva som er grunnen.. Men er tviler sterkt på at " hey! der står det en liten unge la oss ta å skyte han/henne.."

Tenk også fra hvilkne kilder dette har kommet fra..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hva faen hadde du sagt om et folk som har undertrykt og drept ditt i et titals år? Holdt en seriøs tone?

Gått med på alt Israel har foreslått?

Hvis det er noen i denne verden som i mine øyne får lov til å hate, så er det Palestinerne.

Herregud for en urettferdighet de har opplevd. Og når noen her inne til og med presterer å kalle dem terrorister, da fatter jeg seriøst ingen verdens ting.

1: Ro deg ned

2: Man skal ikke hate noen, fordi da blir det aldri noen løsning. Det har gått begge veier og jeg synes at man skal konsentrere seg om å løse dagens konflikter ikke fortidens. Hamas er terrorister, det er ingen tvil om det og om palestina vil ha fred får dem slutte å angripe israel. Må jeg minne om at palestina var de som brøt en 6 måneders lang våpenhvile med Israel. Da ber de om det.

Lenke til kommentar
Hamas har stor støtte i palenstina. Et parti som har utslettelsen av israel på programmet.

Det jeg sier er at ingen av partene er uskyldige, men at jeg skjønner veldig godt at israel velger å invadere når palestinere skyter inn raketter over israel.

Det er verdt å påpeke at Fatah også har utslettelsen av Israel i sitt charter og Hamas stilte til valg UTEN dette på valgmanifestet. Jeg vet ikke om du så TIMES-artikkelen noen sider tilbake? Den viser nettopp hvorfor de hadde stor støtte og fortsatt har. Vekten ligger ikke på utslettelsen av Israel. Godt over 60% ønsker avslutning av voldelige virkemidler. Men dette varierer selvfølgelig med hvilken grad av konflikt som er på det gitte tidspunktet.

Israel kommer til å lykkes. Hamas har lite å komme med inne i det avgrensede området.

Dessuten: Opinionen i Norge har snudd til Israels fordel de siste par år fordi folk ser hva islam innebærer.

En noe simpel analyse av situasjonen. Du vurderer kanskje ikke at noen har etterhvert begynt å se med argusøyne på hva Hamas har foretatt seg. Islam havner utenfor den analysen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det er verdt å påpeke at Fatah også har utslettelsen av Israel i sitt charter og Hamas stilte til valg UTEN dette på valgmanifestet. Jeg vet ikke om du så TIMES-artikkelen noen sider tilbake? Den viser nettopp hvorfor de hadde stor støtte og fortsatt har. Vekten ligger ikke på utslettelsen av Israel. Godt over 60% ønsker avslutning av voldelige virkemidler. Men dette varierer selvfølgelig med hvilken grad av konflikt som er på det gitte tidspunktet.

Israel kommer til å lykkes. Hamas har lite å komme med inne i det avgrensede området.

Dessuten: Opinionen i Norge har snudd til Israels fordel de siste par år fordi folk ser hva islam innebærer.

En noe simpel analyse av situasjonen. Du vurderer kanskje ikke at noen har etterhvert begynt å se med argusøyne på hva Hamas har foretatt seg. Islam havner utenfor den analysen.

så 40% av israel ønsker bruk av voldelige midler? Javel, det er jo ikke akkurat et lite tall det da.

Hmm, var det det Hamas sa i år 2007? :hmm:

<a href="http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.1613160" target="_blank">http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.1613160</a>

De sier ikke det nå. Det var ikke helt i boks heller.

"- En formell Hamas-anerkjennelse av den jødiske staten Israel kan bare vurderes når en palestinsk stat er etablert, sier Meshaal."

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det gjaldt palestinere. Men dette varierer sterkt med hvor opptrappet konflikten er. Så man skal ikke legge for mye vekt på slik statestikk.

Glimti: At en representat for Hamas sier dette gjør ikke opp for de x antall uttalelsene som går på det motsatte. Det å anerkjenne Israel er noe Hamas kunne ha arbeidet for. Det er ikke noen umulighet. Men slik det er nå og har vært de siste årene. Har ikke dette vært policyen deres.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Kron:

1. Jeg er rolig, bare oppgitt av det du og mange andre her sier.

2. Ikke hate noen fordi det aldri oppstår en løsning? Og hvem sin feil er nå det?

Palestinerne er de eneste som har fått kjenne denne konflikten. Vær så snill ikke nevn hjemmelagde raketter og selvmordsbombere, dødstallene her er usynlige når man ser på det store bildet.

Palestinerne har blitt drept og undertrykt for ingen grunn i tiår. Mener du ikke det er naturlig å hate da? Er det rart jødene blir hatet i Palestina, når de ikke har påført annet enn smerte og død til Palestinerne?

Det er lett for deg å sitte å skrive på et forum med kaldt hode, mens du sitter trygt hjemme i Norge. Jeg sier det igjen, prøv å sett deg i en palestiners sko - du har gått av det

Endret av jente_12
Lenke til kommentar

Jada, Israel med sine atomvåpen har sikkert mye å frykte [/ironi]

Forøvrig så menes med slike uttalelser (som flere araber-land har kommet med) at man er i mot selve konstruksjonen Israel, som engelskmennene/FN la opp til i 1948. Derfor stemte de også nei til det de selv fikk tilbudt av landområde. Sånn sett var de konsekvense. De har aldri akseptert at imperalistiske land som england var de som skulle bestemme hvordan kaken skulle deles.

Forøvrig var det England som delte India i to deler også, når de skilte ut og opprettet Pakistan. Vi ser hvordan det er der nå. (i tillegg kan vi ta Kosovo og muligens etterhvert oppsplittet Irak) Alt dette har vist hvor feil det går når hovedsaklig England og USA skal dirigere dagsordenen.

Lenke til kommentar

Israel som stat har lite å frykte. Men de sivile innbyggerne får raketter mot seg, som tar liv, helse og materielle skader. For å ikke tenke på de psykiske smertene som kommer ut av det. Disse skadene er bare usynlige hvis man gjør de usynlige. Noe som virker å være problemet på begge sider her.

Mekkus, tror du det hadde gått fredelig for seg hadde de ordnet opp på egenhånd? Jeg kan jo referere til haugevis av konflikter hvor disse stormaktene ikke er involvert. Men likevel foregår det maktkamper og langt mer brutale kamper.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...