Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Må si at jeg blir VIRKELIG KVALM av denne støtten som enkelte gir Israel! :sick: En av verdens sterkeste militærmakter (Israel) mot en stakarslig, liten befolkning (palestinerne) som blir stilt ovenfor en krigsmaskin uten å ha noe organisert forasvar å stille opp med!!! :thumbdown:

Israel okkuperer palestinernes land samt Golanhøydene som tillhører Syria og de bruker en syk, overdreven militærmakt til å ødelegge palestinerne! :yucky: Iblant bomber de litt her og der i andre land også! Og dette prøver de å unnskylde ved å kalle det en krig mot terror ! :realmad:

ISRAEL ER TERRORISTEN!!! Og Israel blokkerer alle muligheter for fred! Det vil aldri bli fred før Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områder og anerkjenner Palestina som en uavhengi stat!

Boikott Israel - Fritt Palestina

Glimti :xmas:

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg reagerer mest på er at isralitene trekker angrepene som militære mål og beviser at de angivelig har truffet 95% av de militærske målene deres. Når bakketroppene rykker inn skal ikke et barn være det første som dør. Spesielt når Leibovich sier til CNN idag at Israel kun er ute etter Hamas, ikke å ramme sivile.

Der er jo som Rampage sier.. Hva i all verden skulle ett barn ut å gjøre nå (om han ikke var en barnesoldat)..?

Endret av stwa
Lenke til kommentar

Hva er det du reagerer på, at et barn døde, eller at et barn ble den første til å dø? Uten at jeg ser noen grunn til å tro at det er tilfellet. "melder helsepersonell"? Er det snakk om de pålitelige legene Hamas alltid har med seg i felten for å sørge for at alle skadde får god behandling?

Det jeg reagerer mest på er at isralitene trekker angrepene som militære mål og beviser at de angivelig har truffet 95% av de militærske målene deres. Når bakketroppene rykker inn skal ikke et barn være det første som dør. Spesielt når Leibovich sier til CNN idag at Israel kun er ute etter Hamas, ikke å ramme sivile.

Men da ignorerer du scenarioet der barnet ikke har gjemt seg, men på en eller annen måte bidratt i kamp, evt. vært ett sted hvor Hamas-soldater holder til. Nei, riktig, ett barn skal ikke være det første til å dø. Men uten å vite hvordan eller hvor barnet døde. Så er det meningsløst å hevde at dette var ett brutalt drap fra israelsk side.

Lenke til kommentar
Et palestinsk barn var den første til å bli drept av ild fra de israelske stridsvognene, melder helsepersonell.

Er vel derfor de har nektet utenlandsk presse å slippe inn på Gaza. De vil ha minst mulig uavhengige vitner til stede

Lenke til kommentar

Men da ignorerer du scenarioet der barnet ikke har gjemt seg, men på en eller annen måte bidratt i kamp, evt. vært ett sted hvor Hamas-soldater holder til. Nei, riktig, ett barn skal ikke være det første til å dø. Men uten å vite hvordan eller hvor barnet døde. Så er det meningsløst å hevde at dette var ett brutalt drap fra israelsk side.

Dette er umulig å forutsi. Årsakene kan såklart være mange, ja, men for det første burde det ikke skje i det hele tatt. Spesielt ikke når Israel har lovet å ikke gå etter sivile. Jeg har heller aldri påstått at det var ett brutalt drap fra Israel. Poenget mitt var bare å få frem bakketropenes førsteinntrykk. Noe jeg ikke ser mye å skryte av i dette øyeblikket.

Lenke til kommentar

Evt. så ville de unngå at journalister blir drept og tatt til fange (ett ikke ukjent fenomen) i ett nå definert krigsområde. Og selvfølgelig, det kommer til å gå med sivile tap, og når journalister er der. Og leverer journalistikk som dette, altså, ikke noe informasjon om hvordan barnet døde, bare "ett barn er det første offeret". Så blir det vinklet på en måte Israel ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Dette er umulig å forutsi. Årsakene kan såklart være mange, ja, men for det første burde det ikke skje i det hele tatt. Spesielt ikke når Israel har lovet å ikke gå etter sivile. Jeg har heller aldri påstått at det var ett brutalt drap fra Israel. Poenget mitt var bare å få frem bakketropenes førsteinntrykk. Noe jeg ikke ser mye å skryte av i dette øyeblikket.

Vel, førsteinntrykket er ikke nødvendigvis riktig. Det burde ikke skje i det hele tatt nei, men er det virkelig førsteinntrykket av israelske bakkestyrkene vi ser? Eller er de Hamas sin forsvarstaktikk? Er det kanskje resultatet av bombingen som får barn til å ut og bidra i kampen mot bakkestyrkene? Hjelper de Hamas? Hvorfor er de i kryssilden?

Jeg vet ikke helt, men hadde jeg vært journalist, ville jeg virkelig fått med meg omstendighetene rundt dødsfallet.

Lenke til kommentar

Rampage

Hva er poenget med å sympatisere med Israel i denne saken? Det er lange tider siden Hamas selv sa at problemet ikke er eksistensen til Israel, men manglen på en palestinsk stat! Den arabiske liga har tillbudt Israel full anerkjennelse i bytte mot israelsk tilbaketrekkning fra de okkuperte områdene og oppretelsen av en palestinsk stat. Selv Iran har uttalt at de ikke har noe problem med jøder, men med folk som har stjålet palestinernes land!

Og med tanke på de tillstandene som det har vært rapportert om på Gazastripen den siste tiden, hvordan tror du palestinerne som er innesperret der har det?

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar

Og Hamas har også sagt at de vil ikke stoppe før de har fjernet den israelske staten og har barnetv-er som oppfordrer til drap på jøder. Det er vanskelig å forholde seg til en som stikker ut den ene handen og slår med den andre.

Jeg tror palestinerne har det forferdelig, og har hatt det ganske lenge. Derfor Hamas burde virkelig anerkjent alternativer som ikke involverer raketter mot sivile.

Lenke til kommentar

Vel, førsteinntrykket er ikke nødvendigvis riktig. Det burde ikke skje i det hele tatt nei, men er det virkelig førsteinntrykket av israelske bakkestyrkene vi ser? Eller er de Hamas sin forsvarstaktikk? Er det kanskje resultatet av bombingen som får barn til å ut og bidra i kampen mot bakkestyrkene? Hjelper de Hamas? Hvorfor er de i kryssilden?

Jeg vet ikke helt, men hadde jeg vært journalist, ville jeg virkelig fått med meg omstendighetene rundt dødsfallet.

Du har såklart helt rett. Det er umulig å forutsi hva barnet gjorde på dette tidspunket under denne hendelsen. Som jeg sa, årsaken kan være mange. Det er, som du sier, lettere å få med seg årsakene og ulike synspunkter av hendelsen hvis vi hadde vist omstendightene rundt dødsfallet. Men utifra hva vi fikk opplyst er det ikke like lett, og det er bare å spekulere.

Poenget mitt står fortsatt, og ikke tro jeg er uenig på noen som helst måte. Det er bare trist å se at det første offeret under bakkeinvasjonen er et barn.

Lenke til kommentar
Ja det er tydelig å se hvem som er den agressive parten her inne. Synes det er synd å se hvor ensidig og hateful mange av dere er. Honnør til Rampage som klarer å holde tråden litt seriøs.

Hateful og ensidig?

For meg er det naturlig å reagere med agressjon når jeg ser hva Israel gjør, og hva de har gjort de siste tiårene.

Honnør til Rampage?

Yes, la oss klappe til fyrn som prøver å få et barnedrap til å høres ut som en kamp mot terrorisme.

Lenke til kommentar
22 år og (ny?)nazist? Neppe, men jeg liker ikke jøder nei. Ser du ikke har mange poster, hold deg ontopic og objektivt.

Ontopic: du har vel ikke mange synspunkter siden du bare går til angrep her inne?

Hva i alle dager har du i mot jøder? Er det ikke staten Israel du ikke liker? Er det i dine øyne slik at jøder har spesielt tyranniske egenskaper? I så fall, hva grunngir du dette i?

Enig med du. Det er slik mange av oss vestlige er oppdratt. En politisk korrekt berme som automatisk går i forsvar for minoriteten,uansett. Partiet Rødt kaller Hamas ,og deres slett Israel fra kartet-politikk ,for Palestinas " lovlig valgte regjering" så der i gården kan også Vigrid aksepteres som folkevalgte dersom de får stemmer nok. Dette er de samme folkene som har har hyllet Stalin,Lenin og Pol Pot og deres massakrer og dette er de samme folkene som er programforpliktet til å hyle høyt hver gang hoggestabbe nr.1 "USA,s lovlig valgte president" uttaler seg om hva som helst,eller er helt rystet når biskopen fredelig mener at kirken ikke vil ha homofile. Disse burde sendes til et hvilket som helst arabisk land og virkelig gå inn i materien brudd på menneskerettigheter,trosfrihet,homofili osv. Vi er sjokkerte over at Jehovas Vitner eller Smiths Venner hjernevasker sine medlemmer/barn. Da kan man jo gjette seg til hvor forståelsesfulle for andre livssyn man blir hvis man blir banket i hodet med Bibel/Koran fra man er 5 år. De fleste muslimer ynder å utdype at de vinner denne kampen dersom Allah vil. De kan vel ikke ha unngått å legge merke til at denne konflikten har han ikke vært særlig behjelpelig med noensinne. Det er slike ting eller fakta som ikke bør sies høyt av politisk korrekte. Ingen pisser på sin egen oppdragelse, det blir krig av sånt også.

Det hadde vært fint om du frasto fra å omtale politiske motstandere som 'berme'. En bruker som bruker det ordet er ikke mer troverdig eller seriøs enn et lite barn som syns mamma er slem fordi hun ikke vil gi barnet sjokolade.

Hva så om et barn døde først? Vi alle skal dø engang. : ) Han var sikkert en barnesoldat som skulle sikkert tøffe seg for de eldere og vise at "Yes we can"

Ja, det høres svært sansynlig ut.

Jente_12: Å angripe Rampage for Israelvennlighet er like tåpelig som å angripe Kåre Willoch for å være kommunist. Det medfører ikke korrekthet, Rampage er en av få brukere som ser saken fra begge sider.

Ekstremistene til høyre ser bare et offer fra Hamas, ekstremistene til venstre ser bare et barnedrap.

Faktum er at Hamas er ganske slemme på sin egen måte, og vi kan faktisk ikke se bort fra at det er mer til saken enn et barnedrap.

Og vi kan ikke se bort fra at det faktisk ER et barnedrap. Vi vet faktisk ikke, og vi tjener lite på å gjette.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Evt. så ville de unngå at journalister blir drept og tatt til fange (ett ikke ukjent fenomen) i ett nå definert krigsområde.

Ikke prøv å bortforklar det. Store medier som BBC og CNN har meldt hver dag at de til tross for i herdige forsøk blir nektet adgang. De vet selvsagt om evt. farer og er beredt på å ta ansvaret selv som de alltid gjør.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...