Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med jødene som bruker kluster-bomber?

Hva har jødene med krigen mellom hamas og israel å gjøre??

Hva mener du egentlig?

Er det ikke jøder som bebor Israel da?

Nei er ikke det.. Det er israelere som bebor israel! Jøder er folk som følger relgionen jødedom..

Lenke til kommentar
Nei er ikke det.. Det er israelere som bebor israel! Jøder er folk som følger relgionen jødedom..

Tull.

Om en f.eks. norsk og engelsk statsborger er h.h.v. personlig kristen/katolikk, er de likefullt nordmann og engelskmann. Og det samme bør gjelde for jøder. Hvorfor skal dere ha "særbehandling"?

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Tull.

Om en f.eks. norsk og engelsk statsborger er h.h.v. personlig kristen/katolikk, er de likefullt nordmann og engelskmann. Og det samme bør gjelde for jøder. Hvorfor skal dere ha "særbehandling"?

Så da er altså alle i Norge kristne, alle i Iran muslimer, alle i India hinduer og alle i Israel jøder..?

Lenke til kommentar
Hæ? Nå argumenterer du jo imot deg selv.

Jeg sier bare at hva din reliøse tro er, har ikke noe å si for hva slags nasjonalitet du oppfattes som. Vi (nordmenn) blir alle betegnet som nordmenn, uavhengig av personlig religiøs tro.

Når jeg leser at det bor/oppholder seg 1500 jøder i Norge, så anntar jeg det er det totale antallet, og ikke liksom 300 israelere i tillegg?

Forøvrig er vel de som folk flest og ikke mere religiøse enn store-tåa mi

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg holdt meg utenfor politikkdelen av forumet i en god stund, og enda lengre unna tråder med dette temaet, men nå føler jeg at det er på plass med en utblåsning. Jeg er rett og slett oppgitt.

Det er ikke Isreals angrep (luft og bakke) på Gaza eller Hamas sine rakettangrep på Israel jeg reagerer på. Det er liten tvil om at eneste virkelige våpenet palestinerne har til å "vinne" denne konflikten er et stort overskudd av kanonføde og det er liten tvil om at Isreals eneste politisk forsvarbare respons til selv de minste provokasjoner er å slå tilbake med all makt (spesielt i disse valgtidsdager). Det som gjør meg oppgitt er vestmaktenes apati og mangel av respekt for menneskelig. Det er utsagn som "EU: - Dette er forsvar, ikke et angrep" som gjør meg oppgitt.

Jeg er klar over at det samfunnsøkonomisk for vestmaktene er å foretrekke et ustabilt midtøsten, og at Isreal på den måten sørger for akkurat det (i tillegg til andre politiske fordeler), men når skal nok være nok. Hvor lenge kan de europeiske styresmaktene gå i mot hva flertallet av befolkningen mener? (korriger meg om tallet er feil, men jeg tviler på at over halvparten av europerne støtter disse angrepene eller Isreals tidligere sikkerhetspolitikk, selv om de ønsker Isreal som en stat)

Lenke til kommentar
Jeg sier bare at hva din reliøse tro er, har ikke noe å si for hva slags nasjonalitet du oppfattes som. Vi (nordmenn) blir alle betegnet som nordmenn, uavhengig av personlig religiøs tro.

Helt riktig, men det er fremdeles ikke jødene som er i krig mot hamas det er staten Israel..

Mange jøder er imot krigen...

Lenke til kommentar

Et palestinsk barn ble første offer

"Et palestinsk barn var den første til å bli drept av ild fra de israelske stridsvognene, melder helsepersonell.

Like etter bakkeinvasjonen ble det meldt om at det var skyting mellom de israelske bakkesoldatene og Hamas, melder Haaretz.

Hamas sier ifølger Reuters at de har skutt og drept israelske soldater." Dagbladet

Bra gjort av Israel her må jeg si. :nei:

EDIT: Vedlagt link.

Endret av Darkbuster
Lenke til kommentar

"Et palestinsk barn var den første til å bli drept av ild fra de israelske stridsvognene, melder helsepersonell.

Like etter bakkeinvasjonen ble det meldt om at det var skyting mellom de israelske bakkesoldatene og Hamas, melder Haaretz.

Hamas sier ifølger Reuters at de har skutt og drept israelske soldater." Dagbladet

Hva er det du reagerer på, at et barn døde, eller at et barn ble den første til å dø? Uten at jeg ser noen grunn til å tro at det er tilfellet. "melder helsepersonell"? Er det snakk om de pålitelige legene Hamas alltid har med seg i felten for å sørge for at alle skadde får god behandling? Og om det faktisk var et barn sammen med de palestinske soldatene, så er det vitterlig ikke Israel som gjorde noe galt.

Jeg skjønner ikke engang hvordan det kan være mulig å bruke dette mot Israel.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Enig med du. Det er slik mange av oss vestlige er oppdratt. En politisk korrekt berme som automatisk går i forsvar for minoriteten,uansett. Partiet Rødt kaller Hamas ,og deres slett Israel fra kartet-politikk ,for Palestinas " lovlig valgte regjering" så der i gården kan også Vigrid aksepteres som folkevalgte dersom de får stemmer nok. Dette er de samme folkene som har har hyllet Stalin,Lenin og Pol Pot og deres massakrer og dette er de samme folkene som er programforpliktet til å hyle høyt hver gang hoggestabbe nr.1 "USA,s lovlig valgte president" uttaler seg om hva som helst,eller er helt rystet når biskopen fredelig mener at kirken ikke vil ha homofile. Disse burde sendes til et hvilket som helst arabisk land og virkelig gå inn i materien brudd på menneskerettigheter,trosfrihet,homofili osv. Vi er sjokkerte over at Jehovas Vitner eller Smiths Venner hjernevasker sine medlemmer/barn. Da kan man jo gjette seg til hvor forståelsesfulle for andre livssyn man blir hvis man blir banket i hodet med Bibel/Koran fra man er 5 år. De fleste muslimer ynder å utdype at de vinner denne kampen dersom Allah vil. De kan vel ikke ha unngått å legge merke til at denne konflikten har han ikke vært særlig behjelpelig med noensinne. Det er slike ting eller fakta som ikke bør sies høyt av politisk korrekte. Ingen pisser på sin egen oppdragelse, det blir krig av sånt også.

Lenke til kommentar

Første som jeg tenker da er, hvordan havnet ett palestinsk barn i kryssilden? Hvor og hvordan ble barnet drept? Nå som det er temmelig full konflikt der nede burde alle sivile gjemme seg så godt de kan. Det er vanskelig å kategorisere hvem som er fiende og hvem som ikke er fiende når motstanderne ikke bærer uniform og beveger seg blant sivile. Nå skal vi også ikke se bort ifra barnesoldater, noe som ikke er ett ukjent fenomen når enkelte kamper begynner å bli desperate.

Lenke til kommentar

Hva er det du reagerer på, at et barn døde, eller at et barn ble den første til å dø? Uten at jeg ser noen grunn til å tro at det er tilfellet. "melder helsepersonell"? Er det snakk om de pålitelige legene Hamas alltid har med seg i felten for å sørge for at alle skadde får god behandling?

Det jeg reagerer mest på er at isralitene trekker angrepene som militære mål og beviser at de angivelig har truffet 95% av de militærske målene deres. Når bakketroppene rykker inn skal ikke et barn være det første som dør. Spesielt når Leibovich sier til CNN idag at Israel kun er ute etter Hamas, ikke å ramme sivile.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...