Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan garantere dere at disse bakkestyrkene ikke vil forsøke å eliminere Hamas! De lar det være igjen grupperinger slik at de senere kan rette pekefingeren mot "aggresive terrorister" og fortsette i det samme sporet med fortsatt okkupasjon.

Lenke til kommentar

Noe som ikke vil skje? Urban krigføring blir fort uoversiktelig, kaotisk og blodig. Hamas kommer til å være blant sivile, i vanlige bygninger. Jeg er redd for at det kommer til å gå med en del menneskeliv. Både militære og sivile.

Men det var vel dette som ble spekulert på tidligere. De må nesten ta ut Hamas nå. Særlig etter det store angrepet deres. Det er den eneste måten de kan få konsolidert makten og få begynt å gjenoppbygge de palestinske områdene. Etterlater de det slik, har de bare en svært sint befolkningen og en skadet, men ikke fjernet fiende.

Denne kommentaren på min flotte facebook: "We`ve had enough!" fra en palestinasympatisør med følgende svar fra det som mest sannsynligvis er en palestiner sier sitt om situasjonen nå: "not untel they pay and they will pay hard amen"

Lenke til kommentar
Noe som ikke vil skje? Urban krigføring blir fort uoversiktelig, kaotisk og blodig. Hamas kommer til å være blant sivile, i vanlige bygninger. Jeg er redd for at det kommer til å gå med en del menneskeliv. Både militære og sivile.

Ehm, jeg tror jeg formulerte meg litt klønete, det var det jeg mente. :)

Men det var vel dette som ble spekulert på tidligere. De må nesten ta ut Hamas nå. Særlig etter det store angrepet deres. Det er den eneste måten de kan få konsolidert makten og få begynt å gjenoppbygge de palestinske områdene. Etterlater de det slik, har de bare en svært sint befolkningen og en skadet, men ikke fjernet fiende.

Denne kommentaren på min flotte facebook: "We`ve had enough!" fra en palestinasympatisør med følgende svar fra det som mest sannsynligvis er en palestiner sier sitt om situasjonen nå: "not untel they pay and they will pay hard amen"

Som oppsummerer problemet. Og selv om de fjerner Hamas, hva står vi igjen med? Store mengder illsinte palestinere med mer eller mindre personlige offer. Det er det som er det reelle problemet.

Flere døde skaper mer hat og mer hat skaper flere døde. Altså snakker vi om en vond sirkel, og begge parter må moderere seg. Ikke bare araberne, og ikke bare israelerne. Begge.

Jeg har ikke lest så mye av tråden, men har et spørsmål. Det der da ut som om begge sidene av konflikten ikke har mye respekt for krigens folkerett - har noen av sidene tidligere akseptert reglene denne innebærer?

Nei. Det vil være rimelig usannt å påstå at noen av partene har gjort det.

Lenke til kommentar

de bomber jo sivilie, hater jøder, skulle ønske at mr Adolf fullførte sitt final mission, bare på grunn av at de har begynt å bombe sivile folk i det siste. verste av alt ingen protesterer mot jøder, ut fra de store maktene har jeg ikke sett noen som har stått opp mot Jøder, ikke rart siden de også blir sikkert styrt av jøder selv, som USA.

Lenke til kommentar
Jøder krever så sinnsykt mye sympati for hva som skjedde for over 60 år siden, men de driver faen meg med akkurat det samme selv.

Påstår du at Israel bevisst går inn for å drepe flest mulig sivile palestinere?

og hvor faen har du vært i det siste? Følger du ikke med i avisene? Eneste de har klart å drepe av "terrorister" er en Hamas Leder og alle hans barn, mener bokstavelig, Hele familien hans, alt bomba vekk. Wow, Bra! Ikke noe mistenksomt her, bare et vanlig oppdrag liksom, ikke tenk på sivile folk som bodde rundt han.

Lenke til kommentar

nei, men de driter i det. siden unnskyldningen om at terrorister bruker sivile som skjold brukes fullt ut. og annsvar fraskrives. derfor når israel slakter sivile er det hamas sin skyld.

kan dere forestille dere at et hvilket som helst annet land i verden hadde drevet på slik israel gjør nå? om iran eller russlan gjorde det? fengsle et helt land i flere år og når de kjemper tilbake er de kriminelle og terrorister. vi er nå vitne til et folkemord rett og slett.

det var vel også i utgangspunket vesten som bestemte at israel skulle oppretes der det er i dag.

Lenke til kommentar
Med den teknologien dem besitter fra USA, så burde dem kunne greie å skåne flest mulig sivile.

Dårlig formulert av meg istad, feil å blande inn det, men jeg tror ikke dem bryr seg veldig mye om at det går tapt en del sivile liv.

Du har rett der, har hørt at de kan sikte inn med 1-2 meter med Nøyaktighet!!! Så da kan man lure på hvorfor de bomber boligblokker, universitet, vanlige moske. det er sykt hva de får lov til å gjøre.

Lenke til kommentar

nei, men de driter i det. siden unnskyldningen om at terrorister bruker sivile som skjold brukes fullt ut. og annsvar fraskrives. derfor når israel slakter sivile er det hamas sin skyld.

kan dere forestille dere at et hvilket som helst annet land i verden hadde drevet på slik israel gjør nå? om iran eller russlan gjorde det? fengsle et helt land i flere år og når de kjemper tilbake er de kriminelle og terrorister. vi er nå vitne til et folkemord rett og slett.

det var vel også i utgangspunket vesten som bestemte at israel skulle oppretes der det er i dag.

eneste jeg husker er Russland, da en hel nasjon ble flyttet fra sitt eget land, fordi de stemplet hele landet som om de kjempet for nazister, dette var etter 2. verdenskrig. de ble flyttet i dyretransport tog.

Lenke til kommentar
Jøder krever så sinnsykt mye sympati for hva som skjedde for over 60 år siden, men de driver faen meg med akkurat det samme selv.

Du kan godt spørre meg om det samme, og svaret mitt er JA

Å ydmyke og gyve løs på sivilbefolkning med det formål at disse så skal vende seg imot sine egne ledere, er et gammelt knep i krigføring

Lenke til kommentar

(Men)Jødene har hatt det så jævlig under 2. verdenskrig, så dem "får lov" å "utligne" litt.

Driter i Hamas også, det blir litt som Vigrid i Norge, bare litt verre. Det er en gruppe, ikke alle palestinere. Når det kommer til Israel, så er det STATEN som driver faenskapet. Er det ikke demokrati i Israel? Folka ønsker dette?

EDIT: trykkleif, aldri starte en setning med "men". :p

Endret av RePaC
Lenke til kommentar

Som oppsummerer problemet. Og selv om de fjerner Hamas, hva står vi igjen med? Store mengder illsinte palestinere med mer eller mindre personlige offer. Det er det som er det reelle problemet.

Flere døde skaper mer hat og mer hat skaper flere døde. Altså snakker vi om en vond sirkel, og begge parter må moderere seg. Ikke bare araberne, og ikke bare israelerne. Begge.

Det er riktig, og selv om man kan anse den militære operasjonen som en suksess (fram til nå), så sitter man fortsatt igjen med at mange av Hamasmedlemmene som har blitt tatt ut som ikke er militante, men er familiemenn. Samt andre sivile som dør.

Det blir jo, som jeg har allerede påpekt tidligere. En form for blodsfeide, de pårørende ønsker hevn og støtter de som vil utføre den hevnen eller bidrar selv. Jeg tror at Israel faktisk gjorde situasjonen for en bakkeinvasjon enda vanskeligere for seg selv ved den strategiske bombingen. Fordi nå har man en veldig opprørt og sint befolkning som på ingen måte handler eller tenker rasjonellt før det forhåpentligvis roer seg. Og det kommer til å gå hardt utover israelske styrker, skulle de prøve seg på en urban krigføring for å fullføre jobben.

Ellers, så er ikke Hamas sammenlignbart med Vigrid, de er folkevalgte og de er og var den legitime autoriteten i Gaza. Og når det gjelder Israel sin bombing, så kan det absolutt regnes som en militær suksess med tanke på hvor tettbefolket Gaza er. Taktikken fungerte, men det betyr ikke at den overrordnede strategien er den smarteste ei heller kommer til å fungere. Når de bomber slike bygninger, så er det fordi Hamas bruker mange som baser og våpenlagre dessverre, det er ikke respekt for sine egne sivile, og Israel tar ikke hensyn til de sosiale skadene av angrep på militære mål som er også sivile bygninger. Som Simon sier, begge parter MÅ moderere seg, men nå ser det ut som Israel er direkte lei og tar stegene for å fjerne Hamas for godt.

Hproslan: Du hater jøder fordi de tar med seg sivile i angrepene sine. Hva med palestinerne? Hater du de? Når de angriper bevisst sivile? Og før muren kom opp tok i bruk selvmordsbombing?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
og hvor faen har du vært i det siste? Følger du ikke med i avisene? Eneste de har klart å drepe av "terrorister" er en Hamas Leder og alle hans barn, mener bokstavelig, Hele familien hans, alt bomba vekk. Wow, Bra! Ikke noe mistenksomt her, bare et vanlig oppdrag liksom, ikke tenk på sivile folk som bodde rundt han.

"Bare" hver fjerde drepte er sivil. Med tanke på at Hamas bruker sivile som skjold er ikke det sjokkerende tall, selv om det selvfølgelig er tragisk. Jeg vil anbefale deg å lese mer enn bare overskriftene i VG før du "velger side".

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
... hater jøder, skulle ønske at mr Adolf fullførte sitt final mission ...

Er du representativ for Norges muslimer? Det håper jeg virkelig ikke.

Hyggelig å høre at du hater meg. Jeg har en del jødiske slektninger, men har aldri vært i Israel, og er ikke enig i alt staten gjør.

Å bruke "jødene" og "Israel" om hverandre tyder på mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...