Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Så du mener at det ikke var andre måter det kunne vært gjort på? Spionere på målet (Hamaslederen) og heller gå til aksjon når han ikke var omringet av andre uskyldige? Mener du at den måten terrororganisasjonen IDF angrep på var den eneste og/ eller beste muligheten?

Siden du lirer av deg at det kun er Arafat som har gått inn for å drepe uskyldige.

Og du har ikke engang kommentaert at Arafat var villig til å forhandle med Israel både før og etter at han ble stengt inne i hovedkvarteret sitt samt at han fordømte en rekke angrep mot Israel min store uvenn!

Glimti :xmas:

Så du tror det irsraelske forsvaret kaster bort penger på en ekstra stor bombe fordi de har lyst til å drepe flest mulig sivile? At du fortsatt slenger ut at IDF er en terrororganisasjon når det har blitt tilbakevist så mange ganger er jo veldig beskrivende for deg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det beviser jo i hvert fall at Israel ikke er noe bedre enn Palestina eller Hamas for den saks skyld.

Når de dreper så mange sivile uten at de bryr seg eller tenker seg noe særlig om så...

Utrplig mange som har veldig tungt for det ser jeg. Som nevnt mange ganger før er forskjellen at den ene parten gjemmer seg bak sivile og anngriper målrettet sivile for å drepe sivile mens den andre beskytter sine sivile og sikter seg inn mot fienden som desverre gjemmer seg blandt sivile og dermed drar med seg mange sivile i døden.

Lenke til kommentar
Hvis det er den jeg tror det er var det vel snakk om lederen for Hamas som hadde tilholdssted i et boligfelt. Det at sivile må lide er selvfølgelig kritikkverdig, men når terrorister gjemmer seg blant sivile er det vanskelig å unngå, min gode venn. :)

Man må skille mellom Hamas ministere-og parlaments-medlemmer, vanlige politifolk, og off.ansatte, vs. de som skyter rakketer. Desverre gjør hverken du eller Israel det

Ikke glem at Norge har gitt store beløp i økonomisk/humanitær hjelp til Hamas, så nå er vel både Jens Stoltenberg og Jonas Ghar Støre oppførtpå USA's terrorliste siden de "hjelper terrorister"..

Lenke til kommentar
Jeg har aldri påstatt at Sharon er en godgutt, men Arafat er en terrorist og markant mye verre.

Jeg kan godt dra opp tonnevis av eksempler av Arafats ugjerninger, men ser ikke poenget. Du kommer ikke til å forandre synspunkt uansett.

Som ventet hadde du ikke noe svar på spørsmålet!

Forøvrig gikk Sharon iblant for langt for Bush som har vørt ansett som Israels sterkeste støttespiller siden Sharon utløste Andre intifada:

http://www.nettavisen.no/verden/article351758.ece

http://www.nettavisen.no/verden/article369652.ece

http://www.nettavisen.no/verden/article372413.ece

Finnes forøvrig enda flere eksempler.

Tenkte bare å legge til at beistet Sharon ikke brydde seg om advarslen fra Bush:

http://www.nettavisen.no/verden/article373109.ece

Lenke til kommentar
Utrplig mange som har veldig tungt for det ser jeg. Som nevnt mange ganger før er forskjellen at den ene parten gjemmer seg bak sivile og anngriper målrettet sivile for å drepe sivile mens den andre beskytter sine sivile og sikter seg inn mot fienden som desverre gjemmer seg blandt sivile og dermed drar med seg mange sivile i døden.

Må du slutte med tullprat. Israel tar med seg sivile som bombemål, fordi de håper å greie å vende befolkningen imot Hamas. Samme med blokkaden, -slipper inn minst mulig mat og medisiner. Det er kald beregning

Lenke til kommentar
Poenget er at det ikke er noen forskjell mellom angrepet på Nygaard og angrepet på Bouchiki. Ser du noen forskjell?

Ja, angrepet på Nygaard var en terrorhandling, der formålet va å spre frykt blant forleggere som publiserer anti-islamske bøker o.l, mens angrepet på Bouchiki var rett og slett et uhell, der formålet var å likvidere en fiende av israel, men som uheldigvis førte til at feil person ble drept. Dette ble også beklaget og familien fikk oppreising, så at det var et uhell er ikke tvil om. Eneste likheten jeg kan se er at begge deler er drap.

Den holdningen du kjemper for var akseptert i middelalderen, men er lite akseptert i dag. Man skal ikke straffe en hel befolkning kollektivt, det er en krigsforbrytelse.

Man må da ikke tilbake til middelalderen, fullstendige blokkader av hele land har blitt brukt i moderne historie. Og befolkingen blir alltid straffet i en krig, noe annet er naivt å tro. Hvordan mener du en skal nekte hamas forsyninger, og samtidig forsyne sivilbefolkingen? Hamas ER sivilbefolkingen. De går ikke i uniform.

Krig med journalister er bedre enn krig uten journalister. Og vi skal i alle fall ikke aplaudere den propaganda og det informasjonsmonopol IDF har forsøkt å skape.

Mener du det er en god ide å la en av partene ha enerett på informasjonsutveksling?

Du mener altså at all informasjon som kommer fra israel er propaganda, og all informasjon som kommer fra gaza er korrekt. Jeg har sett nok palestinsk propaganda som ukritisk blir slått opp i norske medier til å vite annerledes..

Jeg forstår faktisk godt at israel er lei av 100 nyhetsartikler daglig om hvor forferdelig det er at stakkars hassam mistet faren sin i et bombeangrep, når sannheten kansje er at han dagen før sendte raketter mot israel.

Du har vel tydeligvis glemt skandalene i Libanon der flere utenlandske journalister forfalsket fotografier og historier, i Hizbollah sin favør.

Fordi terrorister sender raketter omtrent fra husveggene til FN observatører og andre dumsnille mennesker, for å unngå represalier.

Dette er ren og skjær idioti. Du vet tydeligvis like lite om Norsk Folkehjelp som du vet om de overgrepene palestinere utsettes for daglig..

Du har tydeligvis glemt hvor mye drama det ble når flere FN observatører ble bombet ved en feiltakelse i Libanon. Palestinere har også brukt røde kors kjøretøyer til å frakte våpen og terrorister.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall ingen tvil om at å prøve å knekke moralen i et folk sjelden fungerer. Goering prøvde det i 1940-41, Bomber Harris prøvde det over Berlin, Dresden og så videre, Boris Nikolajevitsj Jeltsin prøvde det i Grozny, Ratko Mladic prøvde det utenfor Sarajevo.

Det fungerer ikke.

Lenke til kommentar
Først vil jeg se kilde på hvilken operasjon du snakker om.

Hvis det er den jeg tror det er var det vel snakk om lederen for Hamas som hadde tilholdssted i et boligfelt. Det at sivile må lide er selvfølgelig kritikkverdig, men når terrorister gjemmer seg blant sivile er det vanskelig å unngå, min gode venn. :)

Spørsmålet er jo bare hvor skal de ellers være? Her er det snakk om et landområde på lik størrelse som Trondheim kommune, hvor det i 2007 bodde ca 1,5 millioner mennesker i kontrast til Trondheim 150000 innbyggere.

Lenke til kommentar

Må du slutte med tullprat. Israel tar med seg sivile som bombemål, fordi de håper å greie å vende befolkningen imot Hamas. Samme med blokkaden, -slipper inn minst mulig mat og medisiner. Det er kald beregning

Dette har du naturligvis kilder på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Er bare å se hvordan Israel opererer, det er den beste kilden..

Indeed.

In messages that have left many Palestinians rattled, Israel has been placing calls to Gaza residents to personally warn them that their homes, or adjacent buildings, were targets.

Among those trapped in their homes was Wafa Kannan , a 27-year-old Gaza City resident who's been camping out in a narrow apartment corridor with her mother and two brothers since the strikes began on Saturday.

Over the weekend, Kannan's mother received a recorded call on her cell phone from the Israeli military. When she heard who was calling, she hung up. Minutes later, the same call came to the landline in her apartment warning her to leave if she was storing weapons.

In an apartment building across the street from Kannan and her family live four brothers who are Hamas militants. Israeli intelligence called the Hamas members to warn them that they were targets, Kannan said.

Leaders at the local mosque urged neighbors to converge on the apartment building and act as human shields, she added. No one heeded the call, however, so the Hamas militants fled.

Death toll rises as Israel continues Gaza assault

Alle som snakker om Israels disproposjonale angrep, hvilke alternative handlemåter foreslås? De fleste anerkjenner Israels rett til forsvare seg mot Hamas, men ber om at det brukes mindre "makt".

Hamas, som prøver å maksimere antallet drepte sivile, skyter tusenvis av raketter mot Israel - Hamas' manglende evner og Israels sivilforsvar medfører at relativt få blir drept. Ettersom Hamas' taktikk baserer seg på å bruke sivile som skjold, er det nærmest uunngåelig at kun ett israelsk angrep medfører et høyere antall palestinske drepte enn det Hamas klarer å drepe av israelere på flere måneder. Må Israel vente på ti døde israelere før de ta kan ta ut et mål med ti Hamas-ledere?

Hvordan ser en for seg økt "proporsjonalitet" i praksis?

Lenke til kommentar
Først vil jeg se kilde på hvilken operasjon du snakker om.

Spørsmålet er jo bare hvor skal de ellers være? Her er det snakk om et landområde på lik størrelse som Trondheim kommune, hvor det i 2007 bodde ca 1,5 millioner mennesker i kontrast til Trondheim 150000 innbyggere.

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Godt poeng.

Jeg antar dere ikke bestrider at det er Hamas' taktikk å omgås sivile i størst mulig grad, for å vanskeliggjøre israelske angrep? Gaza er riktignok tett befolket (men mange steder har høyere befolkningstetthet), men å hevde at Hamas tvinges til å operere blant sivile på grunn av plassmangel, er bare latterlig.

Lenke til kommentar
Det beviser jo i hvert fall at Israel ikke er noe bedre enn Palestina eller Hamas for den saks skyld.

Når de dreper så mange sivile uten at de bryr seg eller tenker seg noe særlig om så...

Det finnes noen likhetstrekk mellom begge partene. Hverken Hamas eller Israel ser ut til å ta hensyn til sivile, og dette bør ikke aksepteres av anstendige mennesker.

Lenke til kommentar

Godt poeng.

Jeg antar dere ikke bestrider at det er Hamas' taktikk å omgås sivile i størst mulig grad, for å vanskeliggjøre israelske angrep? Gaza er riktignok tett befolket (men mange steder har høyere befolkningstetthet), men å hevde at Hamas tvinges til å operere blant sivile på grunn av plassmangel, er bare latterlig.

Så når en leder av Hamas bor i en boligblokk i et tett befolket område tvinger han Israel til å sende et f-16fly for å slippe en bombe på et tonn over boligblokken?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...