Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo bare å tvinge dem tilbake til sine hjemland, Egypt og Jordan og det problemet er løst. De kunne ha gjort det i 1967, og problemet ville ha vært løst.

Etnisk rensning og andre forbrytelser mot menneskeheten er ikke en spesielt god løsning. Når Irans leder snakker om det samme så hyller du ikke hans hatefulle taler, men vi kan ikke la etnisitet være avgjørende for hvorvidt vi applauderer forbrytelser mot menneskeheten. I det minste gjør ikke jeg det, du får sette dine egne verdier. Å dra en Ahmedinejad med motsatt fortegn er du nå andre person som jeg har sett ta til orde for i denne tråden.

Det er forstemmende hvor populært forbrytelser mot menneskeheten er for de som anser seg som Israels støttespillere.

Lenke til kommentar
Når man ser det i sammenheng med denne så får det en annen betydning, eller?

Arafat har store likhetstrekk med hitler både når det gjelder talemåte, budskap og hvordan de begge løy andre statsledere rett opp i ansikte..

Endret av stwa
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at i dette tilfellet er ikke wikipedia til å stole på. Et drap, selv om det er en henrettelse, er ikke terror, med mindre grunnlaget for drapet er å spre frykt i norge for å få gjennom sin politiske vilje. Om man skal definere alle drap begått av utlendinger i norge som terror, er Thomas Quick en terrorist for eksempel..

Lenke til kommentar

Jeg har vanskjeligheter med å se hvordan den israelske regjeringen tok livet av denne kelneren ;) Jeg tenker vi sier Mossad sto bak jeg, som blir israels svar på CIA.

Det forandrer fortsatt ikke det faktum at det ikke er terror. Likvidering ja, men ikke terror.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Sporene gikk tilbake til den Iranske ambassaden i attentatet mot William Nygaard. .Dette kommer vel under statsterrorisme. Man skal huske at Iran er tungt inne i kampen mot Israel gjennom strå organisasjoner som feks Hamas.

Er du ikke rett troende iflg arabere, er du mindre verdt enn et dyr, og de kan ta livet av deg bare på pur faen. Og de araberne på Gaza er av samme ulla som i Iran, de dreper deg fordi du ikke har "rett" religion eller kommer i fra feil plass på denne kloden.

Jeg håper at de fikk et flott skue av Nytt Års raketter!

Lenke til kommentar
Jeg har aldri påstatt at Sharon er en godgutt, men Arafat er en terrorist og markant mye verre.

Jeg kan godt dra opp tonnevis av eksempler av Arafats ugjerninger, men ser ikke poenget. Du kommer ikke til å forandre synspunkt uansett.

Som ventet hadde du ikke noe svar på spørsmålet!

Forøvrig gikk Sharon iblant for langt for Bush som har vørt ansett som Israels sterkeste støttespiller siden Sharon utløste Andre intifada:

http://www.nettavisen.no/verden/article351758.ece

http://www.nettavisen.no/verden/article369652.ece

http://www.nettavisen.no/verden/article372413.ece

Finnes forøvrig enda flere eksempler.

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Sporene gikk tilbake til den Iranske ambassaden i attentatet mot William Nygaard. .Dette kommer vel under statsterrorisme. Man skal huske at Iran er tungt inne i kampen mot Israel gjennom strå organisasjoner som feks Hamas.

Er du ikke rett troende iflg arabere, er du mindre verdt enn et dyr, og de kan ta livet av deg bare på pur faen. Og de araberne på Gaza er av samme ulla som i Iran, de dreper deg fordi du ikke har "rett" religion eller kommer i fra feil plass på denne kloden.

Jeg håper at de fikk et flott skue av Nytt Års raketter!

Attentatet mot William Nygaard var helt klart terrorisme ja, siden målet var å spre frykt blant andre som publiserte "anti-islamske" bøker.

Lenke til kommentar
Som ventet hadde du ikke noe svar på spørsmålet!

Spørsmålet var jo noe slikt som "hvem var værst?!"

Alt han ville oppnådd med å svare slik at du kunne forstått det, nemlig med "Arafat var verst", ville vært å deg til å svare "NEI!", akkurat som vanlig. Det alt du har fjort hittil i debatten:

Glimti: *påstand*

Bruker: *avvisning av påstand*

Glimti: NEI!

Glimti: *gjenta påstand*

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at i dette tilfellet er ikke wikipedia til å stole på. Et drap, selv om det er en henrettelse, er ikke terror, med mindre grunnlaget for drapet er å spre frykt i norge for å få gjennom sin politiske vilje. Om man skal definere alle drap begått av utlendinger i norge som terror, er Thomas Quick en terrorist for eksempel..

Nå stoler jeg ikke på Wikipedia. Jeg stoler på meg selv. Jeg var like gammel når dette skjedde og når saken gikk for retten som mange av de skråsikre her på forumet er i dag. Og - i den grad det spiller noen rolle - jeg var og er Israel-venn. Men realpolitisk mer på Willoch-siden, selv om jeg ikke her 100% enig med ham. Hvilket er grunnen til at jeg stort sett holder meg unna denne tråden, her er ikke mye rom for nyanser...

Det forandrer fortsatt ikke det faktum at det ikke er terror. Likvidering ja, men ikke terror.

En likvidering kan godt ha terror som mål. Formålet var ikke å spre frykt i Norge, men å spre frykt blant palestinerne. Mossad ville vise at palestinske [sett inn frihetskjempere/terrorister etter ønske] ikke var trygge noe sted i verden.

Og ja, attentatet mot Nygaard kan godt klassifiseres som terror med samme begrunnelse.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Glimti.

Å svare deg på alt du spør om ville vært som å knulle et fingerbøl. Meningsløst, frustrende og relativt ubehagelig.

Neida. Det som egentlig skjer er at du har så forbasket gode argumenter at det er umulig å motsi dem.

:!:

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at i dette tilfellet er ikke wikipedia til å stole på. Et drap, selv om det er en henrettelse, er ikke terror

Det føles nok som terror av de som rammes.. Vi vil vel ikke ha fremmede lands etterettnings-tjenester rekende rundt og kanskje skade/drepe uskyldige som kommer i skuddlinjen, neste gang kan det være deg eller meg.

Det gjentas av mange at Israel er et demokrati og rettsstat, burde de da ikke i overnevnte sak heller overlatt til norske myndigheter å arrestere personen, i stedet for å bare plaffe ham rett ned?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...