Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så din løsning er å la 400000 muslimer slippe inn i Israel. Hvor sikker en del av dem bruker muligheten til å sprenge seg selv. Trekke seg ut av vestbredden sånn at de kan organisere seg og gjøre akkuratt det samme som Gaza. Så lenge ikke Gaza kan oppføre seg kan jeg ikke tenke meg hva Vestbredden kan gjøre. Fjerne muren på de stedene som går over den grønne linjen sånn at det blir lettere å skyte raketter inn i Jerusalem og Tel Aviv. Dette vil bare føre til flere konflikter. Jeg er derimot enig at de skal trekke bosetningene ut av vestbredden, men ikke soldatene for øyeblikket.

Jeg ser ikke noe masseuttrydelse av Palestinere i arbedisleirer, så nei de gjør på ingen måte det samme som Tyskerene.

Det er ikke snakk om muslimer, men de ulovlig oppførte jødiske bosetterne på Vestbredden som er hovedproblemet. Og så lenge Israel okkuperer store deler av palestinsk området og bygger en mur tvers over landet deres så er det ikke rart at palestinerne her reagerer på Israels maktarroganse og brudd på folkeretten.

Muren har kun skapt mer terror og sinne blant vanlige palestinere, det er ingen tvil om at dette er med på å forværre situasjonen. Og det som provoserer meg mest er at de bygger den på okkupert området. Det kommer også stadig frem meldinger om deportering av palestinere og ødeleggelser på palestinske eiendommer som står i veien for skammens mur.

Disse terroristene oppstod jo også nettopp som konsekvens av okkupasjonen. Logikken du her fører er jo en enkel oppskrift på hvordan Israel kan innlemme så mye land de bare måtte ønske. De kan altså okkupere et område til det oppstår motstandsbevegelser der som angriper dem, og vips; de har oppnådd din evige støtte til å beholde området så lenge de måtte ønske. Det er vel omtrent slik hele staten Israel har oppstått - med unntak av de 6% som ble lovlig oppkjøpt av jødiske organisasjoner.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om muslimer, men de ulovlig oppførte jødiske bosetterne på Vestbredden som er hovedproblemet. Og så lenge Israel okkuperer store deler av palestinsk området og bygger en mur tvers over landet deres så er det ikke rart at palestinerne her reagerer på Israels maktarroganse og brudd på folkeretten.

Muren har kun skapt mer terror og sinne blant vanlige palestinere, det er ingen tvil om at dette er med på å forværre situasjonen. Og det som provoserer meg mest er at de bygger den på okkupert området. Det kommer også stadig frem meldinger om deportering av palestinere og ødeleggelser på palestinske eiendommer som står i veien for skammens mur.

Disse terroristene oppstod jo også nettopp som konsekvens av okkupasjonen. Logikken du her fører er jo en enkel oppskrift på hvordan Israel kan innlemme så mye land de bare måtte ønske. De kan altså okkupere et område til det oppstår motstandsbevegelser der som angriper dem, og vips; de har oppnådd din evige støtte til å beholde området så lenge de måtte ønske. Det er vel omtrent slik hele staten Israel har oppstått - med unntak av de 6% som ble lovlig oppkjøpt av jødiske organisasjoner.

Det rette svaret er å fyre raketter mot sivile israelerer?

Den Sør afrikanske apartheid ble løst med "fredelig(e)" demostrasjon(er), ikke av vold og selvmordsbombing.

Så lenge "allah akbar" er en del av krigshylen, vil fred ikke komme.. så enkel er det.

:wee:

Vil de ha fred? Slutt med raketter og vold.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Og Vaio: Det virker som om du mener at massakrering av sivile (uansett side) er akseptabelt i en krigssituasjon, har jeg oppfattet dette riktig? I så fall er jo det ganske skremmende.

Jeg er en medisinstudent, jeg er absolutt imot å ta liv.

Jeg setter bare spørsmålet på hvordan defineres en "sivilperson"

Hamas har ikke uniform, terrorister bærer ikke uniform og en soldat er en sivil i uniform..

Hva er sivilt? :blink: ???

således er det kunnskapsløs å kalle Israel for et aparteidstat. 20% av befolkningen er ikke "jødisk". De har Palestinere i parlamentet og araber i ministerpost.

Folk som skriker at dette er en "jødisk" aggressjon, må tilbake til skolebenken.

Eller som jeg kaller det: bondetulling...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det rette svaret er å fyre raketter mot sivile israelerer?

Den Sør afrikanske apartheien ble løst med "fredelig(e)" demostrasjon(er), ikke av vold og selvmordsbombing.

Så lenge "allah akbar" er en del av krigshylen, vil fred ikke komme.. så enkel er det. Kan en "sosialdemokrat" forstå noe så enkel? IQ test!!!! :wee:

Vil de ha fred? Slutt med raketter og vold.

Nei, det rette er vel heller ikke å drepe uskyldige palestinere samt drive med diskriminering og undertrykking av vanlige palestinere? Israel fører også krig mot palestinere, da må de vel også ta følgene?

Hvis Israel vil ha fred, så kan de begynne med å dra seg ut fra de okkuperte områdene på Vestbredden, det vil ikke bli noen fred uten at det skjer.. så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Nei, det rette er vel heller ikke å drepe uskyldige palestinere samt drive med diskriminering og undertrykking av vanlige palestinere? Israel fører også krig mot palestinere, da må de vel også ta følgene?

Hvis Israel vil ha fred, så kan de begynne med å dra seg ut fra de okkuperte områdene på Vestbredden, det vil ikke bli noen fred uten at det skjer.. så enkelt er det!

:lol:

Hva babler du om vestbredden?!?! Det er jo et maktkupp i Gaza..

Vestbredden? Ja hva med den?

• Har de mangel på mat? Nei.
  • Har de mangel på medisinsk utstyr? Nei.

Hvorfor det? Jo fordi vestbredden er styrt av mahamud abbas, en som ønsker fred.

Israel er i full gang med å trekke ut resten av bosetterene ut av VB, det er bare et tidsspørsmål.

edit:... må slutte med hansa øl :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Problemet nede i midtøsten er at når den ene parten gir den andre en liten blåveis skal den andre hogge av deg hodet for å ta igjen. Men ingen av partene er uskyldige.

Uskyldig, eller ikke, er da lite relevant i virklighetens verden. Å være palestiner og angripe Israel er og blir som syklister som "krever sin rett" overfor tungtransport, det er de selv det går utover uansett hvor rett de måtte ha.

(akkurat som det i Israels tilfelle neppe er det beste løsning på problemene med naboens bikuber (som er satt på den tidligere kommunale grunnen som du og han oppe i veien har kranglet om siden tante Agnete døde) å låne pappas revolver å skyte på de....)

men var vel nok billige lignelser for en dag :=) God jul til alle (spesiellt til de som ikke feirer sånt, men bor i nedslagsfelttet for bomber og raketter)

Lenke til kommentar
Problemet nede i midtøsten er at når den ene parten gir den andre en liten blåveis skal den andre hogge av deg hodet for å ta igjen. Men ingen av partene er uskyldige.

Synes du dette er en beskrivelse på en konflikt der en av verdens sterkeste militærmakter (Israel) okkuperer andres land og utfører enorme, overdrevne militærangrep mot en befolkning som knapt kan forsvare seg eller ta igjen (palestinerne) og der alle innvolverte parter sier at problemet er okkupasjonen av palestinsk (og syrisk) jord og ikke Israels eksistens?

For min del kan Israel ødelegges og alle israelere kan dø!

Glimti :xmas:

Endret av Glimti
Provoserende linje fjernet pga klager
Lenke til kommentar
Og Vaio: Det virker som om du mener at massakrering av sivile (uansett side) er akseptabelt i en krigssituasjon, har jeg oppfattet dette riktig? I så fall er jo det ganske skremmende.

Hamas har ikke uniform, terrorister bærer ikke uniform og en soldat er en sivil i uniform..

Med sivile i denne sammenheng mener jeg personer ikke har noe med noen type angrep å gjøre, altså uskyldige mennesker som bor i Gaza. Svært mange av disse drepes.

Lenke til kommentar

Med sivile i denne sammenheng mener jeg personer ikke har noe med noen type angrep å gjøre, altså uskyldige mennesker som bor i Gaza. Svært mange av disse drepes.

Du har ikke forstått poenget mitt...

La meg gjenta: Hamas har ikke uniform, terrorister bærer ikke uniform og en soldat er en sivil i uniform..

Lenke til kommentar
For min del kan Israel ødelegges og alle israelere kan dø!

Trodde ikke du hadde noe imot israelere.. Eller er det bare jeg som har mistforståt helt..? :hmm:

En passende bekrivelse, helt klart!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...