Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange er politifolk og andre tilknyttet Hamas som organsisasjon. Det betyr ikke at de drev noen væpnet kamp mot Israel. Hamas er mye mer enn en gjeng religiøse tullinger som hater jøder og Israel.

Israel har tydeligvis bestemt seg for å fjerne terroristene og kuppmakerne Hamas fullstendig nå. Så er man i Hamas går man utrygge tider i møte. Akkurat som medlemmer av nazistpartiet mot slutten av andre verdenskrig.

Uansett så er det ikke akseptablet at 1 av 6 personer Israel dreper er sivile, uansett hvordan du vrir og vender på det. På samme måte som at det ikke er akseptablet for Hamas å kun gå etter sivile. Spesielt når halvparten av de sivile er barn.

Denne sammenligningen er direkte tåpelig.

zap 300 civilians

Dette vet vi jo allerede er feil. Det er bare 50. Er Fisk bare kunnskapsløs eller lyver han?

Her viser du jo inkonsistens så det holder. Først mener du at alle 250 menneskene som ble drept hadde drevet væpnet kamp, så mener du at alle som inngår i Hamasnettverket er terrorister (samtidig som du mener Hamas er kuppmakere?). På toppen av det hele prøver du å anntyde at Fisk er kunnskapsløs, evt en løgner?

Bestem deg nå, er alle som er tilknyttet Hamas terrorister? Er de med i en væpnet kamp?

Lenke til kommentar
Det stopper rakettregnet.

Gjør det?

Ja, har ikke antall rakettangrep gått ned? Syntes så tydelig noen la ut et diagram som viste det. Klart antallet angrep går ned når man fjerner rakettramper og baser.

Vel, siden våpenhvilken ble etablert har cirka 300 raketter truffet Israel (jeg kan ta feil her), men etter undertegnelsen av våpenhvilen hadde så vidt meg bekjent bare en israeler dødd. Pluss to palestinske sivile.

Etter angrepet har Hamas gjenopptatt angrepene og i løpet av få dager har to Israelere dødd.

Hva i all verden? De angriper Hamas, og så skyter Hamas tilbake? DET hadde vi ikke forventet nei.

Dette vet vi jo allerede er feil. Det er bare 50. Er Fisk bare kunnskapsløs eller lyver han?

Å i det hele tatt antyde at Robert Fisk er kunnskapsløs på dette temaet sier svært mye om den som kommer med påstanden. Å antyde at han er en løgner høres også ganske suspekt ut.

Lenke til kommentar
Ikke overassket over at Blitz og SU demonstrerer om dette. Har lite til overs for sånne organisasjoner.

De viser i det minste litt engasjement i tidsaktuelle saker. I motsettning til Unge Høyre (signaturen din) som vel ikke har stått på barrikadene og sloss på etpar generasjoner? :roll:

Lenke til kommentar
Ikke overassket over at Blitz og SU demonstrerer om dette. Har lite til overs for sånne organisasjoner.

De viser i det minste litt engasjement i tidsaktuelle saker. I motsettning til Unge Høyre (signaturen din) som vel ikke har stått på barrikadene og sloss på etpar generasjoner? :roll:

SU stiller jo viktig som et parti for ungdom..

du kan jo ikke si annet enn at man møter flere som ønsker og gjøre en bemerkelse for noe man står fult og helt for :) dette gjelder ikke alle men noen..

Lenke til kommentar

Ikke alle tror på demonstrasjoner, steinkasting og plakater.

Jeg sloss heller for mine saker i stortingssalen enn på gata.

Forøvrig synes jeg Israel har overreagert litt, men er ikke akkurat snar på å forsvare Hamas heller. Jeg begriper igrunn ikke hvorfor de ikke tåler trynet til hverandre. Hvis bare Israel kunne åpnet grensene og forent et helt Israel og de ekstreme palestinerne kunne dratt dit peppern gror, så folk flest kan leve i fred og ro med sin religion og sitt dagligliv.

Lenke til kommentar
Det var Hamas som utførte et statskupp

Tror du den norske regjeringa hadde anerkjent Hamas som rettmessig regjering hvis de kom til makten i et statskupp? Litt seriøsitet kan du vel prøve å ha, selv når du troller..

Vi kan godt anerkjenne Hamas som regjering, siden de vant valget, men jeg personlig nekter å støtte noen som ønsker å fordrive/utrydde et folk.

Lenke til kommentar

Eventuelt om palestinerne kunne få en egen stat. Men, det blir nok nesten like vanskelig.

Ellers, når det er 1000 demonstranter og 30-40 (i følge VG eller Aftenposten, gud vet hvem), er det jo ikke akkurat helt representativt for demonstrantene som sådan.

Man finner fjols på alle sider av den politiske aksen. På venstresiden finner man folk som syns det er en god ide å støtte Hamas og andre galninger, tidligere har enkelte ytterliggående elementer støttet tyranner som Lenin, Stalin, Pol Pot, Mao med mere.

På norsk høyreside finner man tidvis en ganske ubegrenset støtte til det enkelte amerikanske presidenter ønsker å gjøre, en ubegrenset støtte til f.eks. Israel, og tidligere en ganske sterk forkjærlighet for personer som Pinochet, husker jeg ikke feil mottok Anders Lange økonomisk støtte fra Sør-Afrika også.

Bondepartiet viste seg i sin tid å være en god rekrutteringsarena for Nasjonal Samling også.

Man finner altså fjols på alle sider av den politiske aksen, men de er jevnt over lite representative for den store majoriteten.

Lenke til kommentar

Ikke alle tror på demonstrasjoner, steinkasting og plakater.

I know. Var vel litt rask på labben & flåsete sagt av meg, så trekker tilbake utsagnet om Unge Høyre. Er dyktige og engasjerte medlemmer/valgte der og. :)

Lenke til kommentar

Hamas har sluppet 75 raketter bare i løpet av de siste 24 timene. Fire israelere er drept og to skadd etter rakettangrep i dag. Over 350 Palestinere er drept og mellom 700 og 1600 skadet.

Forøvrig vil jeg bare gjøre rede for noe av det som skjedde i Oslo i dag. Nesten samtlige var klar for en lovlig og fredelig demonstrasjon. Bikkjer, barn og gamle var med i god tro på at dette ble bra! Så skjer det; politiet har satt opp sperringer, der toget hadde fått TILLATELSE til å gå. Helt uten grunn. Jeg mener selv det var feil å reagere slik noen gjorde, men det ble nå en gang slik. Blitz. Stein ble kastet mot politiet, som svarte med tåregass - og det er her jeg reagerer!!!

Man kunne stå 300 meter bortenfor og fortsatt svi i øyene, for politiet turte ikke å hive ved de som gjorde opprør, det var for nært politiet, så de hev bort til den fredelige delen av demonstrasjonen!! Der hvor gamle mennesker, rullestolbrukere, barn og mennesker som AVSKYDDE denne volden stod. De ble kvelt av gassen, ikke de voldelige demonstrantene. Dette var uproft av politiet, og jeg retter all kritikk mot dem for at denne demonstrasjonen gikk som den gjorde.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som stiller spørsmålstegn rundt at det var så fredelig at det gjorde noe? Blitzungene venter jo bare på muligheten til å bruke vold mot autoriteter og kaste stein og alt mulig dritt er jo det de møter opp for å gjøre. Legge skylda på politiet? Etter å blitt pepret med stein i en time og fått raketter skytt mot seg (noen som kan minnes grunnen til at disse ble ulovlig?) så er det jo rett og slett bare forventet at de kommer til å gjøre slikt. Trist at det er noen drittunger som ødelegger for alle andre. Men man kan jo nesten ikke gjøre annet enn å trekke paralleller og spørsmålet er jo Blitzerne forstår dette, noe sier meg de ikke bryr seg. De er der bare for å "kjempe mot autoriteter".

"Demonstrantene skal ha brukt bensin til å sette fyr på gjenstander som de kastet mot politiet.

- Politiet brukte store mengder tåregass for å få kontroll på demonstrantene. Det lå tjukt med tåregass over hele området, og tåregassen sved i øynene flere kvartaler unna, fortalte han.

Så er det jo slik at størstedelen av de drepte palestinerne er Hamasfigurer eller andre autoritetsfigurer relatert til Hamas og deres bygninger som blir tatt ut. Det er trangt på Gaza og da blir det også sivile tap dessverre. Spørsmålet er hvordan dette ender. La oss si ett hypotetisk scenario:

Hamas operasjonelle muligheter blir knust (det involverer både kontroll av Gaza og dessverre, de humanitære operasjonene deres). Israel tar kontroll over Gaza og konsoliderer makten sammen med Fatah. Fatah vil anerkjenne Israel basert på 1967-grensene og opparbeider seg autoritet og arresterer militante. Israel og Fatah bygger opp Gaza mens dette forekommer. Det ender med at Palestina blir samlet og endelig anerkjent som en stat (sentralmakt, territoriell uavhengighet). Konflikter mellom Israel og den nye staten blir svært begrenset pga. både palestinsk og israelsk autoritet.

Vil det være galt for Israel å gjøre dette trekket mot Hamas? Til tross for at sivile går med? Alternativet er jo årevis med sivile dødsfall på begge sider pga. sporadiske angrep og hevnaksjoner.

Lenke til kommentar
Mer standarsvar. Pro-palestinere har en ekstrem tendens til å hoppe vekk fra emnet om komme med moralbullshit. Jeg ba deg om en ting og bare en ting, og det er å finne en alternativ løsning som var bedre. jeg er ikke intersert i høre fra deg hvor mye palestinerene lider, fordi det er ikke en løsning på problemet. Jeg er heller ikke intersert i å høre på hvordan det er vårt problem, hvis du ikke knytter dette opp til en løsning. Du kan argumentere med at man kan opprette et land i Europa for jøder og da er jeg ganske sikker på at de fleste jødene hadde dratt fra Palestina, men i så fall hvor. Europa er faktisk tett befolket. Da kan du bruke argumentet om at det er vår skyld for den løsningen. Det er din jobb er å komme med en løsning som er bedre. Hvorfor? Fordi vi snakker om det var riktig med tostatsløsningen i 1947, og hvis det er den beste løsningen vil det også være den riktige løsningen. Hvis det ikke er den beste løsningen vil det være en alternativ løsning som er berde og den må du komme med. Ingen standarsvar som "skape fred i området", takk.

Israel har okkupert Vestbredden og Gazastripen siden 1967. 8000 israelske bosettere er trukket ut av Gaza, men fortsatt bor over 400.000 bosettere i de ulovlige koloniene på Vestbredden. Over seks millioner flyktninger venter fortsatt på sin rett til å vende tilbake til sitt land, en rett Israel nekter å gi dem. For en glemmer jo at det faktisk bodde folk her før de nye europeiske jødene kom til Palestina. Disse ble så skjøvet ut i kulden pga vår egen skyldfølelser for vår egen behandling av jødene i krigsårene. Vi tenkte kun på å blidgjøre jødene og legge alt til rette for dem, uten å ta hensyn til den allerede etablerte befolkningen av palestinere.

Det rette hadde vært om FN etablerte Israel og Palestina som to selvstendige stater i regionen. Slikt som det er nå, fungerer det overhode ikke. Vi har jo sett mange eksempler på at også israelerne nå bruker samme metoder mot palestinerne, som det nazistene brukte mot jødene. Vi kan med andre ord si at palestinerne er blitt de nye jødene. Ett folk uten land. Ett folk uten verdighet.

For å finne en rettferdig løsning fra et objektivt perspektiv, må vi se hva partene hadde i utgangspunktet og hva de sitter med. Mange vil ta med jødeforfølgelsen og holocaust i betrakningen, men det gir dem fortsatt ikke rett til å gi bort andres land. Noen rettferdig løsning på denne konflikten er høyst urealistisk. De siste generasjonene er også født og oppvokst i Israel og kjenner dette som sitt hjem, så å utsette dem for det samme som deres forfedre utsatte palestinerne for er ikke ønskelig. Det nærmeste man kommer en rettferdig fredsavtale, er derfor en som tar utgangspunkt i internasjonale lover. En løsning som innebærer at jødene får bli i tillegg til at palestinerne får det de har rett på, nemlig en palestinsk stat som inkluderer både Gaza og Vestbredden.

Endret av Sosialdemokrat
Lenke til kommentar

Sosialdemokrat: Så din løsning er å la 400000 muslimer slippe inn i Israel. Hvor sikker en del av dem bruker muligheten til å sprenge seg selv. Trekke seg ut av vestbredden sånn at de kan organisere seg og gjøre akkuratt det samme som Gaza. Så lenge ikke Gaza kan oppføre seg kan jeg ikke tenke meg hva Vestbredden kan gjøre. Fjerne muren på de stedene som går over den grønne linjen sånn at det blir lettere å skyte raketter inn i Jerusalem og Tel Aviv. Dette vil bare føre til flere konflikter. Jeg er derimot enig at de skal trekke bosetningene ut av vestbredden, men ikke soldatene for øyeblikket.

Jeg ser ikke noe masseuttrydelse av Palestinere i arbedisleirer, så nei de gjør på ingen måte det samme som Tyskerene.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor disse rakettene kommer fra? Tviler på at lager de selv.

Disse rakettene det nå er snakk om har de laget selv. Det er primitive raketter, totalt uten noen form for styringssystem så vidt jeg forstår. De retter dem mot Israel og håper på det beste. En slik rakett falt ned på en palstinsk skole her om dagen og drepte to småjenter. Israel fikk skylden for det også.

Men at proporsjonalitet i vid forstand er og bør være et grunnleggende prinsipp for all krigføring, er klart.

Hvis krig var proporsjonelt, slik jeg forstår at du vil ha det til, så ville jo krigen ingen ende ta uansett, fordi de ville være likt stilt.

Blant annet så kan det bli sett på som det det er. Angrep på en valgt styresmakt som blir kuppet

HAMAS er en terrororganisasjon som er blitt valgt til makten. Om Bin Laden ble valgt til konge eller statsminister i Saudi-Arabia ville det ikke frita ham ansvaret for hans tidligere handlinger, eller gi ham noe påskudd om at terroraksjoner han begikk i fremtiden ville være legitime fordi de ble begått av en person eller regjering som var demokratisk valgt.

Nå føler jeg at de gjør i prinsippet det samme som Nazistene gjorde med dem under 2. verdens krig. Lærte de ikke noe fra dette? Tydeligvis ikke. Så nå dreper de uskyldige sivile. Og det værste er at barn blir drept.

Palestinerne har drept flere av sine egne barn enn Israel har gjort. Når Israel dreper palestinske barn er det ulykkestilfeller. Palestinerne derimot sender sine egne barn i harmens vei, strapper bomber til brystene deres, putter skytevåpen i hendene deres, og sender dem mot israelske militærposter og tom. skolebusser fulle av israelske barn osv.

I denne konflikten er det ingen tvil om hvem som har de ONDESTE hensiktene: palestinerne.

Hitling er jo også et nivå å dra debatten inn i

Og Hitling er stort sett et meningsløst uttrykk, en stråmann, i seg selv. Andre verdenskrig er noe av det skrekkeligste verden har sett, og særlig med Israel involvert, så blir sammenligninger uungåelige.

Når enkelte hevder at det er "Hamas sin skyld, de brøt våpenvilen" så glemmer man at under den såkallte våpenvilen har mange palestinere bltt drept, også barn/sivile, i diverse konfrontasjoner

Øh... og HVORDAN ble disse palestinerne drept? Kan du fortelle oss det? Israel slår nemlig aldri til først, så sant de ikke har svært god informasjon om tilholdsstedet til en farlig terrorist/bombemaker.

Det er flere som reagerer på hvordan Israel har taklet situasjonen, ihvertfall. FUP, Rødt, Oslo SV, RU, SU, Blitz, Norsk Folkehjelp er blant dem som deltar på demonstrasjonen.

Ja, for ingenting skaper jo fred der nede som å skape konflikt her oppe. Jævla, hyklerske krigshissere av noen søppegjøker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...