Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

La oss si det slik, hadde Hamas fått kontroll på hele Gaza og også alle militante grupperinger og stoppet all form for aggresjon over lengre tid, kunne Israel åpnet for å fjerne blokaden. Det var vel noe alà det som var meningen med våpenhvilen. Dessverre ble den testet hardt fra begge kanter, og som tidligere. Falt den sammen.

Det finne neppe noen god løsning uten at det er i full FN-regi.

Etter 60 år har man enda ikke fått på plass en palestinsk stat, slik som var intensjonen i 1948 når man lagde kartet over området. Er et paradoks at FN/EU/USA i mellomtiden har vært særs "effektive" andre steder med å opprette demokrati og selvstendige stater, sågar med bomber som i Kosovo.

Man kan nesten mistenke at noen ser seg tjent med å ha en vedvarende Palestina/Israel konflikt..

Såvidt jeg har skjønt er det USA (og Israel) som motsetter seg å la FN-styrker komme inn i Gaza. Hadde det derimot vært full enighet om å slippe til FN, tror jeg de kunne løst denne konflikten temmelig greit, for jeg er ikke i tvil om at Hamaz og palestinerne vil samarbeide om avvæpning og foretrekke tilstedeværelse av FN, fremfor å være under israels åk

Får håpe en ny president Barak Obama har en annen tilnærming enn Bush. For til syvende og sist er det USA som avgjør om de vil fortsette å blokkere en FN-løsning eller ei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at de gjør det er for å minimere antall drepte i kampene som kommer nå snart ved å svekke Hamas. Vi gjorde nøyaktig det samme på D-dagen. Synes du det var galt av oss? Smuglertunneler kan brukes til å hente våpen, og utstyr til å lage våpen. Ja, det er militære mål.

Jeg er fullstendig klar over Israels argumentasjon for hva de gjør, du trenger ikke sitere noe slikt til meg. Det jeg derimot lurer på er om du ser deg enig i alt Israel peker ut som militære mål, for og så bombe sønder og sammen. Moskéer, tunneler, skoler, alle steder hvor det kan mistenkes at det befinner seg en terrorist...

Nå ble jeg usikker her. Jeg er ikke imot å avsette Hamas, eller å jobbe for at deres posisjon på Gaza blir mindre, men jeg er i mot de voldsomme militære aksjonene Israel har stelt i stand nå

Da kan jeg dra det over til den siste sitatet.

Dette har jeg da allerede snakket litt om. Hvis det er slik at jo verre forholdene til palestinerene blir så blir oppsluttningen om Hamas bedre, så er det jo iallefall ikke noe vits i å gjøre forholdene enda verre med å bombe området sønder og sammen!

Jo, fordi at til slutt vil forholdene bli bedre når Hamas blir satt av. Dermed vil de få dårligere oppslutning. For det andre vil jeg høre din plan om hvordan vi skal avsette Hamas med mindre lidelse og innenfor en rimlig tidsramme.

Dette er samme argumentasjonen USA brukte for å avsette Saddam, en argumentasjon jeg i den tid støttet. Derimot har jeg innsett i senere tid at slike militære aksjoner overkjører lokalbefolkningen totalt, og at dette fører til at de støtter opp om de som prøver å bli avsatt. Jeg syns ikke det er rart at palestinere tyr til de middlene de har til rådighet når forholdene er så ille som de faktisk er i palestina. Hamas er en gruppe som utnytter dette på det sterkeste. Min plan ville ikke vært å gå hard til verks mot Hamas, men å jobbe for å gi innbyggerene i Gaza et bedre alternativ enn Hamas er. La palestinere få ha størm døgnet rundt, fiks sykehusene - ikke fyll de opp. Vis de at Israel ikke er en ond stat - ikke spreng Gazastripen til fillebiter. Hvorvidt dette er grunn nok for deg til å ikke bombe 300 mennesker til døde og skade over tre ganger så mange, gir jeg i grunn blanke faen i. Jeg klarer rett og slett ikke se noen god grunn til at Israel skal utføre denne militære aksjonen - i den skalaen de utfører den i.

Lenke til kommentar

Anti-Israel demonstrasjon i Oslo.

-Skyter raketter mot ambassaden

Da demonstrasjonen endte ved Israels ambassade ble det kaos ifølge Dagbladet.nos reporter på stedet.

Demonstrantene begynte å rive ned gjerder ved ambassaden. I tillegg ble det skutt raketter mot ambassadebygget. Politiet svarer med tåregass.Dagbladet

Det er flere som reagerer på hvordan Israel har taklet situasjonen, ihvertfall. FUP, Rødt, Oslo SV, RU, SU, Blitz, Norsk Folkehjelp er blant dem som deltar på demonstrasjonen.

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over Israels argumentasjon for hva de gjør, du trenger ikke sitere noe slikt til meg. Det jeg derimot lurer på er om du ser deg enig i alt Israel peker ut som militære mål, for og så bombe sønder og sammen. Moskéer, tunneler, skoler, alle steder hvor det kan mistenkes at det befinner seg en terrorist...

Dette har ikke noe med terrorister å gjøre. Dette er steder som er viktige for hamas. ved å angripe dem svekker man hamas og redder dermed menneskeliv på begge sider.

Dette er samme argumentasjonen USA brukte for å avsette Saddam, en argumentasjon jeg i den tid støttet. Derimot har jeg innsett i senere tid at slike militære aksjoner overkjører lokalbefolkningen totalt, og at dette fører til at de støtter opp om de som prøver å bli avsatt. Jeg syns ikke det er rart at palestinere tyr til de middlene de har til rådighet når forholdene er så ille som de faktisk er i palestina. Hamas er en gruppe som utnytter dette på det sterkeste. Min plan ville ikke vært å gå hard til verks mot Hamas, men å jobbe for å gi innbyggerene i Gaza et bedre alternativ enn Hamas er. La palestinere få ha størm døgnet rundt, fiks sykehusene - ikke fyll de opp. Vis de at Israel ikke er en ond stat - ikke spreng Gazastripen til fillebiter. Hvorvidt dette er grunn nok for deg til å ikke bombe 300 mennesker til døde og skade over tre ganger så mange, gir jeg i grunn blanke faen i. Jeg klarer rett og slett ikke se noen god grunn til at Israel skal utføre denne militære aksjonen - i den skalaen de utfører den i.

På den tiden kjøpte jeg ikke argumentasjonen til USA. Hvorfor? Fordi USA ikke hadde noe mål. De hadde ingen grunn til å gå inn dit, fordi Irak hadde gjort ingenting mot USA. Det har Israel siden Hamas har sendt raketter over grensen i lengre tid. Ikke bare har de rett til å gå inn fordi at hamas brøt våpenhvilen, men det er riktig, fordi Hamas har ikke akkuratt forbedret forholdene i Gaza. De har sørget for mer restriksjoner på import og eksport. Det er de som har skylden for at Gaza er i en humanitær krise nå. USA kunne egentlig ha funnet et mye bedre mål. Det stor forskjell mellom de to sakene. Jeg er enig at det er mulig folk vil forsatt støtte Hamas, men det gjør ikke aksjonen galt.

Ditt forslag er ikke praktisk mulig, fordi vi må verdsette israels intereser, og Israels interesser er ikke å bli plafret ned med mye større våpen enn tidligere. Åpner de opp grensene for legemidler og eksport fører det bare til at de i Gaza smugler til seg sterkere våpen og at de finner på kreative metoder for å komme seg ut og sprenge seg selv. Nei, da synes jeg det er mye bedre å få satt av Hamas sånn at vi kan ha en regjering der inne som prøver å stanse selvmordsbombere og rakettene. Da kan vi ihvertfall begynne å åpne opp grensene igjen. I dagens situasjon er det umulig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Da demonstrasjonen endte ved Israels ambassade ble det kaos ifølge Dagbladet.nos reporter på stedet.

Demonstrantene begynte å rive ned gjerder ved ambassaden. I tillegg ble det skutt raketter mot ambassadebygget. Politiet svarer med tåregass.Dagbladet

Det er flere som reagerer på hvordan Israel har taklet situasjonen, ihvertfall. FUP, Rødt, Oslo SV, RU, SU, Blitz, Norsk Folkehjelp er blant dem som deltar på demonstrasjonen.

Håper for deres skyld at de brukte rakettbatterier, for pinnefisene er jo ulovlige.

Kanskje på tide med rakettforbud i Israel og Gaza også?

Endret av Glint
Lenke til kommentar
Til deg som lurer på hvorfor Israel er en terrorstat når de slår ned på Hamas: bevisst etnisk segregering i form av millitante angrep. Ikke bare segregering som flere av dere forsøker å fremstille det som, at Israel har sett seg nødt til å skjerme sitt folk mot de bestialske araberterroristene.

Dette er jo helt absurd! Etnisk segregering? Det bor da enorme mengder israelske palestinere innenfor israels grenser! Alle som vil kan få komme og bo der, eneste krav er at landets lover og regler blir fulgt! Og disse palestinerne har like mye mot terroristangrepene fra Hamas som de israelske jødene og de andre "typene" israelere!

Disse lever internt i israel i fred med alle! Arabere, muslimer, kristne, jøder! Det er KUN på gazastripen og i de andre palestinske områdene det er bråk! Og alt dette bråket stammer fra at palestinerne ikke tør si det de oppriktig mener fordi grupper som hamas og andre ytterligstående grupper bare har et mål: fjerne staten Israel fra kartet!

Så ikke kom her med sånt tull hvertfall! For da bør du vite litt mer om hvordan ståa er innad i Israel...

Kan også nevnes at palestinerne og araberne som bor fredelig inne i israel tar verneplikten på tre år på lik linje med alle innbyggere i Israel og kjemper for samme sak.

Lenke til kommentar
Jeg mener Israel er en terrosstat fordi de bevisst velger å drepe sivile mennesker

Det gjør de ikke. De sivile dør som en sideeffekt av at Israel angriper militære mål. Det blir særlig ille fordi palestinerne aktivt ofrer sine egne sivile som "martyrer".

Dette angrepet tjener Israel på ingen måte.

Det stopper rakettregnet.

For å si det enkelt; jeg mener ikke intensjon og formål er grunn nok til å legitimere 300 dødsfall på et døgn, spesielt ikke i denne konflikten.

250 av de 300 drepte drev væpnet kamp mot Israel. Mener du at det ikke er tillatt å drepe noen som angriper en?

Du svarer ikke på spørsmålet mitt.

Jo det gjorde jeg. Jeg påpekte at de aller fleste av de drepte (250 av 300) var fra militante grupper, noe som betyr at Israel har all rett til å knalle dem ned.

Lenke til kommentar
Når enkelte hevder at det er "Hamas sin skyld, de brøt våpenvilen" så glemmer man at under den såkallte våpenvilen har mange palestinere bltt drept, også barn/sivile, i diverse konfrontasjoner.

Du glemmer også at Hamas har angrepet Israel under våpenhvilen, smuglet våpen, osv. Konfrontasjonene kommer av at Hamas nekter å slutte å prøve å utslette Israel.

Og i all din uærlighet har du konsekvent nektet å svare for deg. Så jeg prøver igjen:

Israel vil kort og godt ikke ha en palestinsk stat,

1. Kom med bevis for denne påstanden, for pokker. Hvor mange ganger skal jeg måtte spørre etter det?

2. Hvorfor skulle ikke Israel ønske en palestinsk stat? Igjen et spørsmål du var uærlig og ignorerte.

Lenke til kommentar

Viser vell at de finnes avskum i Norge også. Kanskje ingen stor overaskelse at SV, Rødt Blitz og resten av taperne støtter Palestina blindt og mangler evnen til å gjøre annet enn å lage kvalm. Strengt tatt ganske beskrivende og typisk fra den kanten.

Lenke til kommentar
Du glemmer også at Hamas har angrepet Israel under våpenhvilen

Nei, var Israel som først brøt våpenvilen.

Egentlig blir dette en meningsløs høna-egget diskusjon som ikke fører noe sted, er mer interessant om vi kunne se for oss hva som kan løse konflikten?

Men siden noen standhaftig hamrer videre på den feilaktige påstand at det var Hamas som brøt våpenvilen, så les her hva Israel gjorde; (i skjul av president-valget i USA mens alles oppmerksomhet var rettet dit)

GAZA (Reuters) Wed Nov 5 2008

- Hamas fired dozens of rockets at Israel on Wednesday after Israeli forces killed six Palestinian militants in an eruption of violence that disrupted a four-month-old truce along the Gaza Strip's frontier.

http://www.reuters.com/article/worldNews/i...E4A37B520081105

Lenke til kommentar

Nå drar jeg kanskje dette litt langt, men la oss sette dette litt i perspektiv;

Mexico vil ikke annerkjenne USA. Mexico skyter raketter mot USA.

Hva hadde skjedd da? Jo, de hadde sluppet en atombombe over Mexico.

Hvorfor syns alle at Israel er en ond makt når de svarer med samme mynt?

Hvor mange land har selvmordsbombere som ikke er kjent for terrorister?

Hvem av partene har skadet mest sivile liv? Selvsagt er det Hamas! De driter i om det er militære eller sivile.

Israel prøver i det minste å treffe fiendlige baser.

Hvilket av partene vil annerkjenne hvem? Det jeg vet er at Palestina ikke vil annerkjenne Israel.

Nå er jeg dritt lei av SV og alle de andre idiotene i dette landet som syns så synd på Palestina. Det som må til nå er et kjapt og effektivt angrep på Palestina for å utrydde Hamas.

Lenke til kommentar
Hvilket av partene vil annerkjenne hvem? Det jeg vet er at Palestina ikke vil annerkjenne Israel.

Er mange land her i verden som ikke anerkjenner andre land, Tawian er ikke anerkjent av alle, ei heller Kosovo, osv. men disse landene kan fungere like greit for det.

Det som må til nå er et kjapt og effektivt angrep på Palestina for å utrydde Hamas.

Tror du ikke at FN er bedre egnet enn Israel til å skape varig fred?

Lenke til kommentar

SV har alltid vært idioter. De har aldri kommet opp med noe gode ideer eller forslag... dessuten så motsier de fleste rød-pakket seg hele tiden... latterlig.

Jøder og palapene = palestinere får støtte fra sv.

Jøder og nazi = Jøder får støtte fra sv.

Lenke til kommentar
Er dog ikke så mange som skyter på nabolandets sivile....

Ikke? Fikk åpenbart ikke med deg dødstallet blandt sivile i Jugoslavia-Kosovo konflikten..

Har du noen nyttige synspunkter på hvordan problmene kanskje kan løses, i stedet for bare å slenge ut eplekjekke kommentarer?

Lenke til kommentar

Camlon:

Mitt forslag er jo ikke urealistisk eller upraktisk. Hadde Israel ikke stoppet opp økonomien til Palestina og ikke tilført all den dritten de har gjort (er vel unødvendig å ramse opp alt her, siden jeg antar at du vet litt om dette), så hadde ikke Hamas hatt like stor oppsluttning. De tjener på at Palestinerene får det dårligere som følge av Israels politikk. Dette skjer jo gang på gang, etter hver eneste episode. Hvem som startet er en diskusjon jeg ikke gidder å bry meg om, fordi det fører hele debatten ned på et barnehagenivå. Det som derimot er interessant er om Israel evner å se på situasjonen fra et annet synspunkt enn gjennom IDF. Å hevne alle angrep med et nytt angrep fører bare til mer hat på begge sider. Er det virkelig rett med "et øye for et øye"?

For å si det enkelt; jeg mener ikke intensjon og formål er grunn nok til å legitimere 300 dødsfall på et døgn, spesielt ikke i denne konflikten.

250 av de 300 drepte drev væpnet kamp mot Israel. Mener du at det ikke er tillatt å drepe noen som angriper en?

Du svarer ikke på spørsmålet mitt.

Jo det gjorde jeg. Jeg påpekte at de aller fleste av de drepte (250 av 300) var fra militante grupper, noe som betyr at Israel har all rett til å knalle dem ned.

Mange er politifolk og andre tilknyttet Hamas som organsisasjon. Det betyr ikke at de drev noen væpnet kamp mot Israel. Hamas er mye mer enn en gjeng religiøse tullinger som hater jøder og Israel. Uansett så er det ikke akseptablet at 1 av 6 personer Israel dreper er sivile, uansett hvordan du vrir og vender på det. På samme måte som at det ikke er akseptablet for Hamas å kun gå etter sivile. Spesielt når halvparten av de sivile er barn.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...