Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Det er uansett Israel som har overtaket. Som okkuperer. Som tar flest liv. Som ødelegger flest liv.

Og bra er jammen det, eller så hadde vi hatt millioner av døde jøder. Israel viser stor tilbakeholdenhet med palstinerne. Hadde det vært et hvilket som helst annet land hadde de nok måket over dem for lenge siden.

Palestinerne er stengt inne for faen. Hadde ikke du blitt sint om dert var deg?

Er ikke det poenget med landegrenser da? Sveits og mange andre land er jo også stengt inne, og de klarer seg ganske bra. Det gjelder å være høflige mot sine naboer. Når man forsøker å utrydde dem kan en vel ikke vente seg særlig mye i gjengjeld?

For det første har dette ikke med at de er jøder å gjøre. Palestinerne skyter ikke raketter fordi det er jøder.

De skyter fordi de er sinte på måten staten Israel har behandlet dem på.

Og det er IKKE snakk om landegrenser her!

Palestinerne er MURT INNE. Det har ingenting med landegrenser her. Jeg tror ikke palestina per definisjon er et eget land heller, det regnes som okkupert av Israel, men det er nå så.

Og hvem er det som dreper hvem, sier nå jeg? Hvem er det som er slem ved hvem! Det er palestinerne som er undertrykte. Israelerne kan gjøre hva de vil. De får gå på jobben sin, besøke vennene sine, spise hva de vil, ha politiske møter. OSV.

Palestinerne har ikke prøvd å utrydde Israel, det er vel heller det omvendte som foregår nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om vi snur på flisa Fagerhaug2, HVORFOR er de murt inne? Har det kansje noe med måten de oppførte seg på FØR de ble murt inne? Vi har åpne grenser mot sverige i norge, men hadde vi hatt daglige terrorangrep mot norske byer av personer som kom ruslende over grensa, skal jeg love deg vi hadde hatt en 6 meter høy mur langs grensa før du fikk sagt kake. Hvorfor klager du ikke på Egypt, som vitterlig murer folkene på Gaza stripen de inne fra andre siden?

Lenke til kommentar
For det første har dette ikke med at de er jøder å gjøre. Palestinerne skyter ikke raketter fordi det er jøder.

For det første må du sjekke faktaene dine før du skriver..

For det andre må du sjekke faktaene dine igjen... før du skriver..

Jeg mener de er feil, hva mener du? :wee:

Lenke til kommentar

Fordi egypt ikke var temaet i denne diskusjonen. Det handla om Israel og Palestina.

Disse selvmordsbombene og usle rakettene er deres simple måte å reagere på okkupasjonen på. Det er like foraktelig som Israels bomber, greit nok.

Men det at noen enkeltpersoner drev med selvmordsbomber, forsvarer ikke at man murer inn et helt folk. Dette var ikke organisert av staten, slik som Israels bombing er.

Hvis Norge hadde aldri murt Sverige inne. Norge er en sosialdemokratisk stat og hadde fått slutt på selve problemet som forårsaket bombingen. I Palestinas tilfelle undertrykkelsen de ble utsatt for.

For det første må du sjekke faktaene dine før du skriver..

For det andre må du sjekke faktaene dine igjen... før du skriver..

Jeg mener de er feil, hva mener du? :wee:

Og du kan motbevise dette?

Palestinernes hat har ingenting, INGENTING med nazisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Det er uansett Israel som har overtaket. Som okkuperer. Som tar flest liv. Som ødelegger flest liv.

Og bra er jammen det, eller så hadde vi hatt millioner av døde jøder. Israel viser stor tilbakeholdenhet med palstinerne. Hadde det vært et hvilket som helst annet land hadde de nok måket over dem for lenge siden.

Palestinerne er stengt inne for faen. Hadde ikke du blitt sint om dert var deg?

Er ikke det poenget med landegrenser da? Sveits og mange andre land er jo også stengt inne, og de klarer seg ganske bra. Det gjelder å være høflige mot sine naboer. Når man forsøker å utrydde dem kan en vel ikke vente seg særlig mye i gjengjeld?

De skyter fordi de er sinte på måten staten Israel har behandlet dem på.

Og det er IKKE snakk om landegrenser her!

Palestinerne er MURT INNE. Det har ingenting med landegrenser her. Jeg tror ikke palestina per definisjon er et eget land heller, det regnes som okkupert av Israel, men det er nå så.

Og hvem er det som dreper hvem, sier nå jeg? Hvem er det som er slem ved hvem! Det er palestinerne som er undertrykte. Israelerne kan gjøre hva de vil. De får gå på jobben sin, besøke vennene sine, spise hva de vil, ha politiske møter. OSV.

Palestinerne har ikke prøvd å utrydde Israel, det er vel heller det omvendte som foregår nå.

Du kan ikke gi skylden til Israel alene. Områdene de har tatt over er først og fremst blitt erobret igjennom krig hvor Israel har blitt angrepet eller skulle til å bli angrepet av araberlandene først. Palestinerna har selv valgt å bruke krig i stedet for ord, og hvis dem ikke hadde drevet med terror og bombing hadde nok livssituasjonen i landet vært mye bedre enn det er idag.

Israel burde selvfølgelig ha vist en større vilje til å forbedre levevilkårene for sivilbefolkningen i Palestina og sagt klart og tydelig at dem vil gi tilbake områdene de har tatt over når situasjonen mellom landene ble mer fredlig og stabilt. Desverre er hatet mellom disse to landene så sterkt at jeg ikke ser en løsning på konflikten i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Du kan ikke gi skylden til Israel alene. Områdene de har tatt over er først og fremst blitt erobret igjennom krig hvor Israel har blitt angrepet eller skulle til å bli angrepet av araberlandene først. Palestinerna har selv valgt å bruke krig i stedet for ord, og hvis dem ikke hadde drevet med terror og bombing hadde nok livssituasjonen i landet vært mye bedre enn det er idag.

Israel burde selvfølgelig ha vist en større vilje til å forbedre levevilkårene for sivilbefolkningen i Palestina og sagt klart og tydelig at dem vil gi tilbake områdene de har tatt over når situasjonen mellom landene ble mer fredlig og stabilt. Desverre er hatet mellom disse to landene så sterkt at jeg ikke ser en løsning på konflikten i nærmeste framtid.

Jeg kan ikke gi dem skylden alene, og det gjør jeg heller ikke. Jeg har flere ganger sakt at palestinernes oppførsel er uforsvarlige, selv om jeg delvis forsår at slik undertrykkelse fører til slikt hat.

Jeg forstår også Israels redsel for palestinerne.

Det siste avsnittet er jeg enig i. Dessverre er det sånn.

Lenke til kommentar
Og du kan motbevise dette?

Palestinernes hat har ingenting, INGENTING med nazisme å gjøre.

Ingenting? :wee:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Amin_al-Husayni

Uvitenhet "is gold"

Uansett, du burde forandre litt på argumentene dine..

Dette var en leder som opponierte mot innvandringen av jødene under 2. verdenskrig. Det er ikke det samme som at grunnen til dagens raketter og selvmordsbomber er grunnet jødehat.

Lenke til kommentar
Mener du virkelig at 300 hjemmesnekkrete rakketter på ei uke rettferdiggjør drapet på 300 mennesker på under et døgn? Jeg har tidligere ikke vært noen pro-palestina person, men denne saken får meg virkelig til å stille spørsmål om mine egne overbevisninger. Med tanke på hvor latterlig ute av proposjoner denne aksjonen fra Israels side er, så har jeg vanskelig for å akseptere de samme gamle argumentene om forskjellen på mål fra palestinsk og israelsk side.

Og over 3000 raketter på 3 år. Dette er uakseptabelt i seg selv, men Israel ga dem en sjanse til med en fredsavtale. Når de da velger å bryte den og over tidobler mengden med raketter over grensen er det riktig av Israel å gå inn i Gaza å sette av Hamas.

Ja, det mener jeg er akseptabelt. Hvis aksjonen har et klart militært mål, og det er å avsette hamas, og militære mål er angrepet så er det akseptabelt. At det går sivile tap itilegg er synd, men akseptabelt.

Så de sivile tapene i Israels aksjoner er "akseptablet", men når Hamas angriper Israel så er alle sivile tap uakseptabelt?

Jeg har forøvrig vansker med å akseptere at 300 liv tapt på under et døgn er nødvendig for å svekke Hamas. Hamas gjør det bra når palestinerene har det jævlig. Å gjøre livet på Gazastripen til et rent helvete sørger ikke for annet enn humane katastrofer og økt oppsluttning om Hamas.

Har du i det hele tatt lest posten min, eller så du sammenligningen min og svarte med en gang. Forskjellen ligger i at Israels aksjoner er rettet mot militære mål og har et godt formål. Nemlig å avsette Hamas. Hamas derimot har et må om å ødelegge Israel og siktet mot sivilbefolkningen. Derfor er det ikke aksepabelt. Dette er grunnen til at jeg kom med sammenligningen. Angrepet på Bernlin hadde et godt formål, og var siktet mot militære mål. Derfor var det også greit at mange sivile døde. Hvis du mener at de sivile tapeme på angrepet på Berlin var ok, og du mener at Israel hadde et godt formål og var siktet mot militære mål så må du mene at Israels aksjon var ok også, eller så er du en hykler. Du må forklare hvorfor det ikke er et godt formål.

Foruten å bruke en stråmann, så er dette ikke noe annet enn de samme argumentene som kommer om hverandre i denne debatten. Forklar meg heller hvorfor svaret på Hamas' angrep skal være så uvirkelig ute av proposisjoner?

At du ikke liker sammenligningen gir deg ikke rett i å late som den ikke eksisterer, takk. Hvis du mener at det er en stråmann (dårlig sammenlingning) må du forklare hvorfor. Standarsvar en holder ikke, "Det er stor forskjell på Berlin og Israel" Du må bruke logikk til å forklare hvorfor det er slik. Hvilken tredje variabel er det som påvirker inn her. Jeg synes det er morsomt hvordan mange avfeier sammenligninger bare fordi de ikke liker dem. Dere må som alle andre forklare hvorfor med bruk av logikk.

Men aggressiviteten du nevner bør også defineres, og i mine øyne er den usammenliknbar med nazistene.

Det er en grunn til at jeg misliker standarsvar. At du ikke liker sammenligningen betyr ikke at du ikke må forklare hvorfor. Du må forklare hvilken variabel som er forskjellig i de to tilfellene og hvorfor det påvirker resultatet. Bruk logikk, ikke standarsvar. Hvis du lurer på standarsvar er, så er det å ha samme svar til masse forskjellige argumenter. Hver gang du ikke liker en sammenligning kommer du med at det er uproposjonelt. Det er ikke å forklare hvorfor. Du må forklare hvilken variabel som er forskjellig og hvordan det påvirker resultatet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Artig at man for å forenkle situasjonen kan snakke om hva "araberlandene" gjorde, men om noen sier jødene om Israel så går det flere sikringer i hodene til folk. Jeg er selvsagt enig i at det er feil å si jødene om Israel, men det er enda mer feil å snakke om "araberlandene" som angrep Israel for å rettferdiggjøre Israels okkupasjon av palestinsk land. Palestinere er ikke egyptere, de er ikke jordanesere(?) og de er ikke syrere. De er palestinere.

Lenke til kommentar
Artig at man for å forenkle situasjonen kan snakke om hva "araberlandene" gjorde, men om noen sier jødene om Israel så går det flere sikringer i hodene til folk. [...]

Det er vel mye de samme sikringene som ryker, bare hos andre folk, når noen sier "muslimene" når de snakker om Palestinere og/eller Israels Arabiske naboer.

Lenke til kommentar
Klarer du ikke å skille mellom etnisk segregering og angrep på militære mål hos fienden?

Det er ingen "etnisk segregering". Palestinere er helt vanlige arabere, og Israel-arabere har både stemmerett og representanter i Knesset. Palestinerne "segregeres" fordi de er fiender av Israel og angriper landet. Akkurat som tyskerne ble "segregert" under andre verdenskrig. Følg med, for pokker. Dette har jeg forklart MANGE ganger nå.

Israel kjører på med hendelsene fra 2.verdenskrig for alt det er verdt.

Nei, de svarer på angrep fra palestinerne.

Mener du virkelig at 300 hjemmesnekkrete rakketter på ei uke rettferdiggjør drapet på 300 mennesker på under et døgn?

De ALLER fleste som ble drept var militante palestinere. Ja, dreping av militære styrker i en krig kan forventes.

Dette er en 60 år gammel greie, så det at Israel enda holder på med "jommen, de begynte" er usaklig og unødvendig.

Nå vrøvler du. Det er ikke snakk om "de begynte" i det hele tatt. Faktum er at krigen har holdt på i 60 år. Palestinerne fortsetter å angripe. Du ser jo det i Gaza i dag, der det Israel gjør er et svar på palestinske rakettangrep.

Greit nok at Israel er leie av at Palestinerene sender over noen rakketer over våpenhvilen som varte i 6 måneder

Hva slags svada er dette? Det regnet raketter ned over Israel i følge selv norske medier.

Lenke til kommentar

Øh, jo. Det er religion som er hele bakgrunnen for konflikten. Muslimene klarer ikke å sameksistere med noen andre. Palestinerne er jo kjempekompiser med sine arabiske naboer enda det i høy grad er de som har vært med på å trenge palestinerne opp i et hjørne, med alle sine kriger mot Israel og støtte til ekstremistiske palestinske grupper.

Og det er IKKE snakk om landegrenser her! Palestinerne er MURT INNE

Palestinerne har ikke lov til å bevege seg inn i Israel, Jordan, Egypt pga. måten de oppfører seg. De palestinske områdene er blitt rene fengsler, fordi INGEN vil la dem bevege seg fritt, ikke engang deres arabiske "allierte".

Det er irrelevant hvem som er sterkere. Det er helt konsekvent palestinerne som igjen og igjen setter igang volden og nekter å legge ned våpnene. Når Israel trekker seg tilbake eller kommer med en olivengren, så får ekstremistene i Iran, Syria, Jordan, Egypt osv. fnatt, og legger press og gjør lovnader ovenfor HAMAS og IHK osv. for å få dem til å ødelegge prosessen.

Jeg er selvsagt enig i at det er feil å si jødene om Israel, men det er enda mer feil å snakke om "araberlandene" som angrep Israel for å rettferdiggjøre Israels okkupasjon av palestinsk land. Palestinere er ikke egyptere, de er ikke jordanesere(?) og de er ikke syrere. De er palestinere.

Øh. Palestinerne er genetisk uadskillelige ifra jordanere og israelske arabere. Palestina er den delen av det større Jordan, som ble adskilt og omdøpt Israel. Palestinerne/jordanerne som bodde der ble tilbudt israelsk statsborgerskap. Hundretusener aksepterte. Situasjonen som har oppstått med palestinerne er det palestinerne selv som har prestert å lage. Grunnen til at det er tettbebodd og innestengt er at palestinerne er ute av kontroll og har ekstrem fødselsrate - den høyeste i midtøsten.

Lenke til kommentar
Selv om de har skutt mange raketter, har de jammen ikke gjort mye skade i forhold til det Israel har gjort.

Dette er mest fordi rakettene er veldig upresise og dårlige utrustet mot militære mål.

Og at Israel beskytter sin egen befolkning med stål, betong og varslingmekanismer. Den andre siden av konflikten ser ut til å skyve sivile foran seg siden bilder av døde sivile er positivt for deres sak.

Derfor bruker de dem for å skyte mot sivile områder og skremme befolkningen.

Palestinernes raketter har så dårlig presisjon at det kun kan brukes som terrorvåpen.

Lenke til kommentar

Dessuten var målet til Israel å gjøre tilværelsen tryggere for israelske innbyggere. Jeg er enig at Hamas ikke burde sitte i regjering, men å bombe Gaza vil på ingen måte føre til dette. Her prøver man å bombe en ekstremistisk holding ut av sinnene på folk - et klart paradoks.

ER jo faktisk snakk om å ødelegge fiendens misilramper og lignende for å forhindre ham i å skyte raketter på dine sivile. At du bruker tapstallene som en målestokk for hvem som er en terrorstat er jo temmelig beskrivende og sier jo ganske mye om hvor serriøst man kan ta det. Man bomber ikke ut ekstremistiske holdninger, man forhindrer ekstremistene i å skyte rakettene sine mot dine sivile, om det så koster noen av fiendens sivile. Og når palestinerne har stemt frem en terrorgrupppe som gjemmer seg blandt de sivile og bruker dem som skjold når de avfyrer jallarakettene sine så kan de kanskje skylde seg selv eller?

Dette er såklart rett. Det er Hamas sine folk som gjemmer deg bak sivile i denne saken. Angrepene var målrettet og angivelig traff 95% av rakketene målene sine: Bygninger der israelerne mener Hamas har tilhold. Det var, som jeg sa tidligere i tråden, flere Hamas soldater som døde enn sivile liv. Angivelig var det rundt 140 Hamas soldater (Sist lørdag) av de 200 som ble drept under angrepet. Jeg sier ikke at 60 sivile er lite. Det eneste jeg frempeker er at angrepene var målrettet. Israel bekjemper jo terroren utenfor deres grenser. Forklar meg igjen hvorfor Israel er en terrorstat.

Hva mener du med at det jeg skriver er useriøst? Dog, for ordens skyld; slapp av, jeg er imot sivile tap på begge sider. Pussig at du skriver noen sivile tap. Og dine holdninger strider imot Genèvekonvensjonen -> kollektiv avstraffelse. Der er jeg sterkt uenig.

Jeg mener Israel er en terrosstat fordi de bevisst velger å drepe sivile mennesker, og fordi de bryter internasjonale konvensjoner.

Dette angrepet tjener Israel på ingen måte. Det gir kun grobrunn for nye angrep. Man kan kanskje forhindre Hamas i å skye raketter en stund, men disse angrepene vil raskt komme tilbake. Jeg mener at den eneste måten vi kan bli kvitt Hamas på er ved at palestinerne selv velger det. Hamas' oppsluttning har minket drastisk den siste tiden, men med disse angrepene snus dette. Blokaden har også skyld i dette. Jeg er helt enig det noe av det som tidligere er skrevet her, at en FN-styrke vil være på sin plass.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...