Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg til dags dato har vanskelig for å akseptere at et mindretall i ett gitt område får brorparten av gitt område, noe som inkluderer brorparten av kystlinjen og de beste landbruksområdene.

Og i mine øyne er det et falsumargument å si at ingen ville måtte flytte med utgangspunkt i FNs delingsplan. Dersom ingen måtte flytte hadde delingsplanen vært unødvendig, da kunne man bare skapt staten Israel, eller kanskje heller staten Palestina i 1948.

Per dags dato er jeg ingen motstander av staten Israel, Israel eksisterer, og da må vi kjempe for at staten Israel skal overleve, noe annet vil være inhumant. Men jeg svelger ikke logikken og etikken i delingsplanen, det er egentlig det jeg vil frem til.

I 1919 opptrådte to kolonimakter da de delte Midt-Østen mellom seg (Storbritannia og Frankrike). I 1948 opptrådte en kolonimakt. FN.

Lenke til kommentar

Om områdene ble skjevt fordelt kan godt være, men det var ikke mitt budskap.

Mitt budskap var at de menneskene som allerede bodde der, samt de land som ligger rundt skulle vært delaktige i en dialog for å avgjøre hvordan delingen skulle utføres. Det er langt i fra usannsynlig at palestinerne ville blitt mer enn fornøyd med å få tildelt sin egen del av det britiske mandatområdet med den forutsetning at det på den andre delen ble oppført et jødisk hjemland. :)

Lenke til kommentar
Støtter egentlig verden Israel? Hvis du ser på de resolusjonene som blir vedtatt av FN er det ikke mange som ikke er udelt negativ til Israel. Med mindre du med "verden" egentlig mener USA.

Hvis du ser på hvem som er med på å vedta disse resolusjonene vil du se at FN til stor del er kuppet av diktaturer som ensidig fokuserer på Israel for å fjerne fokus fra seg selv:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=747911

Da er Desmond Tutu kunnskapsløs om situasjonen. Apartheid er raseskille. Vestbredden har ikke noe med rase å gjøre. Det har med krig å gjøre. Akkurat som de allierte under WWII "undertrykket" tyskerne under okkupasjonen.

Jeg skrev at det kan måle seg, det dreier seg nok om skille ja. Er du en palestiner, altså en araber så blir du diskriminert så til de grader.

Israel-arabere har både stemmerett og representanter i Knesset.

Palestinere er ikke israelere, og har selvsagt ikke krav på samme rettigheter i Israel som israelere. Har ikke noe med rasisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Om områdene ble skjevt fordelt kan godt være, men det var ikke mitt budskap.

Mitt budskap var at de menneskene som allerede bodde der, samt de land som ligger rundt skulle vært delaktige i en dialog for å avgjøre hvordan delingen skulle utføres. Det er langt i fra usannsynlig at palestinerne ville blitt mer enn fornøyd med å få tildelt sin egen del av det britiske mandatområdet med den forutsetning at det på den andre delen ble oppført et jødisk hjemland. :)

Da er vi mer eller mindre delvis enige, ja.

Arabisk kultur har så vidt jeg har fortstått ganske vanskelig for å i det hele tatt akseptere det når noen tar noe som tilhører en annen. I alle fall uten å spørre først.

Britene (og FN) spurte ingen. De satte opp en plan, sa at slik skal det være. Og resten er historie.

Lenke til kommentar
Israel-arabere har både stemmerett og representanter i Knesset.

Palestinere er ikke israelere, og har selvsagt ikke krav på samme rettigheter i Israel som israelere. Har ikke noe med rasisme å gjøre.

Semantics ...

De du kaller israel-arabere kaller seg selv palestinere, akkurat som sine slektninger på den okkuperte vestbredden.

Dersom Israel om en femti års tid skulle annektere vestbredden, vil palestinerne der bli israel-arabere over natten, da?

Lenke til kommentar

Visst Israel utryddet hele Gaza, så hadde det vert mye mindre brutalt enn hva Tyskland gjorde. Og som vi ser, så har Tyskland klart seg bra videre som land. Og det fleste nordmenn har ett helt vanlig forhold til Tyskland. Merkelig, fordi visst Israel hadde gjort noe lignende, så hadde det blitt hatet uten noen nåde som nasjon i all fremtid.

Visst det var jøder som bodde på Gaza istedet for palestinere, og i Israel var det kun palestinere som bodde istedet for jødene, med samme millitære styrke som jødene har idag. Hva tror dere hadde skjedd? Jeg er ikke i tvil, Gaza hadde blitt til ett enormt Holocoust over natten, der ikke "1" jøde hadde sluppet fri.

Men slik er ikke situasjonen, heldigivs, men tror dere at Israel utrydder hele Gaza på mange millioner mennesker? Nei. Istedet gjør de alt for å unngå sivile tap i en massiv krig mot Hamas, der antallet på litt over 1000 mennesker som døde i Gaza er faktisk historiens laveste antall døde sivile i en krig av ett slikt omfavn. Og da må en ikke glemme, at fleste parten av de drepte faktisk ikke var sivile, menv Hamas terrorister som gjorde alt for å terrorisere landet Israel med 8000 raketter som de har skutt over på Israel iløpet av få år.

Lenke til kommentar
Visst Israel utryddet hele Gaza, så hadde det vert mye mindre brutalt enn hva Tyskland gjorde. Og som vi ser, så har Tyskland klart seg bra videre som land. Og det fleste nordmenn har ett helt vanlig forhold til Tyskland. Merkelig, fordi visst Israel hadde gjort noe lignende, så hadde det blitt hatet uten noen nåde som nasjon i all fremtid.

Visst det var jøder som bodde på Gaza istedet for palestinere, og i Israel var det kun palestinere som bodde istedet for jødene, med samme millitære styrke som jødene har idag. Hva tror dere hadde skjedd? Jeg er ikke i tvil, Gaza hadde blitt til ett enormt Holocoust over natten, der ikke "1" jøde hadde sluppet fri.

Men slik er ikke situasjonen, heldigivs, men tror dere at Israel utrydder hele Gaza på mange millioner mennesker? Nei. Istedet gjør de alt for å unngå sivile tap i en massiv krig mot Hamas, der antallet på litt over 1000 mennesker som døde i Gaza er faktisk historiens laveste antall døde sivile i en krig av ett slikt omfavn. Og da må en ikke glemme, at fleste parten av de drepte faktisk ikke var sivile, menv Hamas terrorister som gjorde alt for å terrorisere landet Israel med 8000 raketter som de har skutt over på Israel iløpet av få år.

8000 raketter hvor bare 5% treffer målet? Greit nok at det ikke skal være lov å skyte opp raketter mot sivilbefolkningen, men når Israel bruker fosfor i vanlige skoler og hjem tar det litt av. Israel har en rasistisk holdning mot palestinerne, det må skapes en bedre forståelse mellom disse to statene. Israel har jo bare vokst siden det ble til i 1947 og for lengst passert de grenser FN satte.

Mure inn palestinerne og regulere vannet selv hvor palestinerne må kjøpe vannet fra Israel. Ta de beste landområdene og gi palestinerne de dårligste jordene er helt klar ikke rasistisk? Hvor er medlidenheten? Ikke for å være slem, men de har jo følt det å bli drept og bli mishandlet, skulle tro de hadde lært noe av det, men nei.

Jeg promoterer ikke holocaust, tvert imot er veldig imot etnisk rensning og rasismen, sier bare at det Israel gjør skal ikke bli akseptert!

Lenke til kommentar
Britene (og FN) spurte ingen. De satte opp en plan, sa at slik skal det være.

Det skulle da bare mangle at man selv bestemmer hva man gjør med sin egen eiendom.

De du kaller israel-arabere kaller seg selv palestinere, akkurat som sine slektninger på den okkuperte vestbredden.

Nei, du tar feil. Israel-arabere er israelere. Altså arabere med israelsk statsborgerskap. Palestinere er ikke israelere, og har ikke stemmerett i Israel, i motsetning til Israel-arabere.

Vestbredden er heller ikke Israel, så det har nok med rasisme å gjøre ja ;)

Nei, nettopp. Vestbredden er ikke Israel. De som bor der er ikke israelere. De er derimot utlendinger som er fiender av Israel.

Lenke til kommentar
når Israel bruker fosfor i vanlige skoler og hjem tar det litt av

Du har visst falt for den anti-israelske løgnpropagandaen igjen.

Israel har en rasistisk holdning mot palestinerne

Nei. Palestinerne er helt vanlige arabere. Helt vanlige arabere i Israel har både stemmerett og representanter i Knesset. Denne saken har ingenting med rasisme å gjøre.

Israel har jo bare vokst siden det ble til i 1947 og for lengst passert de grenser FN satte.

Israel har OKKUPERT viktige områder fordi de ble angrepet. Slikt er vanlig å gjøre i krig.

Ta de beste landområdene og gi palestinerne de dårligste jordene er helt klar ikke rasistisk?

Hva snakker du om?

Lenke til kommentar
når Israel bruker fosfor i vanlige skoler og hjem tar det litt av

Du har visst falt for den anti-israelske løgnpropagandaen igjen.

Israel har en rasistisk holdning mot palestinerne

Nei. Palestinerne er helt vanlige arabere. Helt vanlige arabere i Israel har både stemmerett og representanter i Knesset. Denne saken har ingenting med rasisme å gjøre.

Israel har jo bare vokst siden det ble til i 1947 og for lengst passert de grenser FN satte.

Israel har OKKUPERT viktige områder fordi de ble angrepet. Slikt er vanlig å gjøre i krig.

Ta de beste landområdene og gi palestinerne de dårligste jordene er helt klar ikke rasistisk?

Hva snakker du om?

Har du ikke sett de israelske bosetterne som har tatt områdene til palestinerne fordi jorden passer så godt for vinproduksjonen deres?

Neida, Israel er ikke rasister. Sjekkposter i det som nå er igjen av Palestina, skoleelever som må stå opp timer før for å rekke skolen (sjekkpost) og regulere alt av vann inn i Palestina, er ikke det urettferdig, så vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Nei, nettopp. Vestbredden er ikke Israel. De som bor der er ikke israelere. De er derimot utlendinger som er fiender av Israel.

Fiender av Israel? Betyr det at det er fritt frem for Israel å teppebombe hele stedet. Det er ikke greit av Israel å gå inn i Vestbredden og bombe ned stedet, tror du menneskene vil sitte der og ikke gjøre noe? Selvfølgelig vil det bli tatt aksjon, intet normalt menneske sitter hjemme og ser at hele slekten og omgangskretsen blir meid ned.

Lenke til kommentar
Har du ikke sett de israelske bosetterne som har tatt områdene til palestinerne fordi jorden passer så godt for vinproduksjonen deres?

Du mener bosetningene som myndighetene i Israel allerede har fjernet flere av?

Neida, Israel er ikke rasister. Sjekkposter i det som nå er igjen av Palestina, skoleelever som må stå opp timer før for å rekke skolen (sjekkpost) og regulere alt av vann inn i Palestina, er ikke det urettferdig, så vet ikke jeg..

Det er ikke rasisme. Om det er urettferdig eller ikke er en annen diskusjon. Alt som er urettferdig er ikke rasisme.

Fiender av Israel? Betyr det at det er fritt frem for Israel å teppebombe hele stedet.

De teppebomber ikke stedet, og ja, de er i krig med Israel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...