Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Det som gjør den spesiell er at Israel ikke eksisterte før 1948. De bare plutselig bestemte at det skulle ligge der, uten å bry seg om de arabiske landene.

De har okkupert i langt over 40år.

Jødene påstar at gud har valgt ut landet. Wtf? For noen tullinger.

Det hakke vært annet en faenskap siden den staten ble opprettet.

Nå er det vel Israel og Palestina det er snakk om, ikke alle andre konflikter.

De konfliktene baserer seg heller ei på en slik historie som har vært i midtøsten.

Kall meg gjerne sær, men da velger jeg å kalle deg naiv.

EDIT : Du svarte ei på mine spørsmål.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som gjør den spesiell er at Israel ikke eksisterte før 1948. De bare plutselig bestemte at det skulle ligge der, uten å bry seg om de arabiske landene.

De har okkupert i langt over 40år.

Jødene påstar at gud har valgt ut landet. Wtf? For noen tullinger.

Det hakke vært annet en faenskap siden den staten ble opprettet.

Nå er det vel Israel og Palestina det er snakk om, ikke alle andre konflikter.

De konfliktene baserer seg heller ei på en slik historie som har vært i midtøsten.

Kall meg gjerne sær, men da velger jeg å kalle deg naiv.

EDIT : Du svarte ei på mine spørsmål.

Israel har eksistert ganske så lenge før 1948. Hvis du todde at "de" bare plasserte et nytt land mitt i arabisk område sånn helt uten videre burde du kanskje lese deg opp på bakgrunnen for hele konflikten før du uttaler deg om midtøstenproblematikken.

Konflikter om landegrenser og etnisitet er overhodet ikke noe nytt. Både for eksempel Zimbabwe og Nord-Korea er yngre nasjoner enn Israel og der foregår det langt værre overgrep, så det kan ikke være Israels alder som er utslagsgivende.

Så det som gjenstår er i bunn og grunn at du synes jøder er noen tullinger?

Lenke til kommentar
Israel eksisterte ikke som stat før 1948 nei. Er du teit? Alle vet jo det.

Israel var ikke en selvstendig stat i 1941, men om du ikke var klar over at Israel har en historie som går tilbake en aldri så liten stund før den tid, ja - da har vi neppe noe å diskutere uansett.

Lenke til kommentar

Israel var ikke en selvstendig stat i 1941, men om du ikke var klar over at Israel har en historie som går tilbake en aldri så liten stund før den tid, ja - da har vi neppe noe å diskutere uansett.

Jeg driter i om jøder var der for 1000år siden, det er ikke relevant.

Poenget her er at Israel aldri eksisterte før 1948.

Forøvrig var vel kristne der også, så da må vel landet like gjerne tilhøre dem også.

Jeg syns det utrolig å si at det landt tilhører noen fordi gud sier det, så mye piss skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Jeg driter i om jøder var der for 1000år siden, det er ikke relevant.

Poenget her er at Israel aldri eksisterte før 1948.

Forøvrig var vel kristne der også, så da må vel landet like gjerne tilhøre dem også.

Jeg syns det utrolig å si at det landt tilhører noen fordi gud sier det, så mye piss skal man lete lenge etter.

Greit, bare for å få det sort på hvitt; du nekter altså for at Israel eksisterte før 1948? Så om jeg hevder at det faktisk eksisterte flere tusen år før min og din tid, kommer det fullstendig som en overraskelse?

Lenke til kommentar

Det var ikke Israel. Det ble ikke bare plutselig borte for så å komme tilbake i 1948. Jeg er fullstending klar over at jøder har vært der en god stund, men staten Israel ble ikke til før 1948. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil nå fordi det ble litt off-topic her(?)'

Lenke til kommentar

Mener du for alvor at fordi det en gang for et par tusen år siden fantes et land som het Israel i det området der den Israelske staten ligger i dag, så rettferdiggjør det i seg selv eksistensen til dagens Israel?

Er dette et argument som kun kan brukes av Israel eller gjelder det også andre stater som eksisterte for lang tid tilbake?

edit: En viktig grunn til at europeere og amerikanere er så opptatt av Israel er at det nettopp er en stat som "vi" var med på å opprette i etterkant av WW2, fordi "vi" var forferdet over den behandlingen det jødiske folk hadde fått i Nazi-Tyskland. Det var forøvrig ikke første gangen jødene hadde blitt forfulgt i Europa, men den industrielle skalaen over det tyske utryddelsessystemet overgikk alt man tidligere hadde sett.

Når man da ser at denne fredens plett for jøder på jord utvikler seg til en paranoid militærstat som finner 1400 palestinske menneskeliv som en passende pris å betale for tapet av 3 jødiske menneskeliv, da er det ikke så rart at man reagerer, kanskje.

Tenk om nazistene ikke hadde bygget sine utryddelsesleire? Da ville neppe Israel ha blitt opprettet i 1948, jødene hadde i stor grad fortsatt å bo i europeiske land - på godt og vondt - og de hadde kanskje til og med fått skylden for den internasjonale finanskrisen. (I enda større grad enn de har fått nå, mener jeg.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Tenk om nazistene ikke hadde bygget sine utryddelsesleire? Da ville neppe Israel ha blitt opprettet i 1948, jødene hadde i stor grad fortsatt å bo i europeiske land - på godt og vondt - og de hadde kanskje til og med fått skylden for den internasjonale finanskrisen. (I enda større grad enn de har fått nå, mener jeg.)

Ja, jødene er bare dømt til å bli forhatt. Uansett hvordan du forandrer på historien så ender de opp i konsentrasjonsleire likevel :p

Lenke til kommentar

Hvordan kan man sympatisere med Israel? Hvem er det som er de okkupante? Palestina er såkalte terrorister i sitt eget land, jeg sier ikke at Israel skal bli utslettet, tvert imot. Skolen jeg går på er vennskapsskole med en skole nede i Palestina, de sier at hverdagen deres er veldig tøff, alle vannreservene blir kontrollert av Israel. Palestina må kjøpe vann fra dem, tror ikke dere at det skaper mer misnøye blant befolkningen? Husk at det ikke bare er muslimer som bor i Palestina, kristne palestinere bor også der og de føler den samme misnøyen, stakkars folk :(.

Husker fortsatt at vi spurte dem om de noensinne ville tilgi Israel for hva de har gjort. Svaret var en klar nei...

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

En annsatt i FN-systemet fortalte meg at hvis Israel får bestemme, så vil som kjent Israel være en stat med jødisk flertall. OG, her er det viktige; de som ikke da er jøder, blir annenrangsbeboere, med lavere rettigheter enn jøder.

Jeg avslører ikke mitt standpunkt i denn konflikten, men stemmer dette, så holder jeg det MOT Israel selvfølgelig!

Lenke til kommentar

Var det er svar til meg? I så fall er Israel en sekulær stat som i utgangspunktet ikke bruker religiøse skrifter til slikt. Selv om jødenes religiøse syn naturligvis påvirker israelske politikk. :)

Edit: Merkelig formulering.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Har du noen slags kilde på det? Jeg tviler ikke opprinnelig på utsagnene, men jeg tror nok tolkningen av hva som gjør noen til en 'annenrangsborger' varierer en del. :)

Israel er en rasitisk stat, det er vel ikke noe å nekte på. Hvorfor er det apartheid tilstander i vestbredden foreksempel? Kan man drive apartheid for å styre sikkerhet? Er det virkelig nødvendig å undertrykke så mange for å få god sikkerhet? Er det ikke nok å trekke seg ut av de okkuperte områdene foreksempel?

Lenke til kommentar
Hvordan kan Zionistene ha et legitimt krav på de Palestinske områda når de ikke hadde vært der siden 50 år etter Kristus?

Det er inkorrekt at det ikke har vært jøder siden år 50. Jøder har bodd i området helt siden jøder først kom til området for en del tusen år.

Men på begynnelsen av 1900-tallet var det ganske få av dem. De var en utvilsom minoritet i området, også etter første verdenskrig var de en minoritet i mandatområdet, noe de også var i 1948. Det har altså vært jøder der helt frem til vår tid, også før den jødiske innvandringen til Palestina.

Om det utgjør et legitimt krav til landet er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg ser på Israel som en stat som kjemper mot terrorisme.

-Jødene får en egen stat av FN etter andre verdenskrig da rundt 6 millioner jøder hadde blitt utryddet av nazi-styret.

-Palestinerne angriper, taper og blir fratatt mer land som toppen av kaka, noe palestinerne hadde godt av.

-Palestinerne prøver gjentatte ganger å ta tilbake deres tapte landområder, men må bøye seg i støvet hver gang.

Palestinerne blir rett og slett EID.

-Deretter prøver de å få oppmerksomhet med terrorisme der de blir en stor FAIL, da de bare får uvenner. Blandt annet verdens mektigste stat; USA.

Umodent innlegg? face it.

Takk for meg :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...