Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

1. Jeg støtter israel, for de er klart den minste onden i denne konflikten.

Du er absolutt naiv. Skjønner ikke hvordan man kan støtte en stat som bomber fattige uskyldige mennesker.

Hvis du hadde lest delen du klippet ut så forklarte han nøyaktig hvorfor han støtter Israel.

Israel har som policy i kun angripe militære mål, så den der må du lenger ut på landet med.

Nå var vel Bush en spesiell president som er fjernet. USA er sleipe, men de er langt i fra så ille som Israel. De har ikke okkupert et folk i 40år, de har heller ei stjælt masse land.

Israel okkuperer land fordi de ble angrepet, og fordi områdene er av militærstrategisk viktighet. Dette er helt vanlig i krig. At de fortsatt okkupperer kommer av at det fortsatt er krig.

Det er kun fordi det er så mange jøder som stresser med byråkratiet i USA.

Morsomt hvordan det er greit å generalisere og rakke ned på jøder på denne måten. Hadde noe slikt blitt sagt om negre, muslimer, osv., hadde det ikke vært ende på rasismebeskyldningene.

1: Ja, stemmer. Derfor det døde så mange sivile fordi Israel kun går etter militære mål? Du kan like greit spare deg for de spydige kommentarerne dine.

2: Israel er ikke i krig, det er den største løgnen jeg har hørt hittil.

3: Det kalles at noen gjør seg fortjent til kritikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest ganske mange poster hvor folk mener at Israel gjemmer seg bak Holocaust for å forsvare sine egne overgrep mot Gaza og Vestbredden, men har egentlig aldri sett Israelske styringsmakter bruke den formen for argumentasjon. Er hele argumentet en særdeles usmakelig stråmann, eller har det faktisk noe for seg? Er det noen som har pålitelige kilder?

Jo, de gjemmer seg bak holocaust. Vet du i det hele tatt hvordan det fungerer? Hvorfor tror du de kan holde på sånn som de gjør? Jo nemlig fordi "verden" har dårlig samvittighet ovenfor det som skjedde mellom 1939 og 1945.

Dette utnytter Israel da så til de grader, visste du forresten at Desmond tutu har sakt at tilstandene på vestbredden kan måle seg med apartheid i Sør Afrika? Og er det noen som har peiling på det, så er det nemlig Desmond tutu!

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Derfor det døde så mange sivile fordi Israel kun går etter militære mål?

Mange sivile dør blant annet fordi Hamas går inn for å få slaktet ned egne sivile.

Israel er ikke i krig, det er den største løgnen jeg har hørt hittil.

Jeg tror at de som får daglige alarmer om rakettangrep er uenige med deg der, gitt. Israel blir angrepet, og Israel slår tilbake. Det er en væpnet konflikt AKA krig.

Det kalles at noen gjør seg fortjent til kritikk.

Ja, og hadde man sagt noe slik om negre, muslimer, osv., så hadde rasismebeskyldningene haglet.

Hvorfor tror du de kan holde på sånn som de gjør? Jo nemlig fordi "verden" har dårlig samvittighet ovenfor det som skjedde mellom 1939 og 1945.

Bare tull. Verden (det vil si siviliserte nasjoner) støtter Israel fordi det er et moderne demokrati og en viktig alliert. Israel er verdensledende på forskning og teknologi hvis man ser på f.eks. vitenskapsmenn per hode.

visste du forresten at Desmond tutu har sakt at tilstandene på vestbredden kan måle seg med apartheid i Sør Afrika?

Da er Desmond Tutu kunnskapsløs om situasjonen. Apartheid er raseskille. Vestbredden har ikke noe med rase å gjøre. Det har med krig å gjøre. Akkurat som de allierte under WWII "undertrykket" tyskerne under okkupasjonen.

Lenke til kommentar
Jeg har lest ganske mange poster hvor folk mener at Israel gjemmer seg bak Holocaust for å forsvare sine egne overgrep mot Gaza og Vestbredden, men har egentlig aldri sett Israelske styringsmakter bruke den formen for argumentasjon. Er hele argumentet en særdeles usmakelig stråmann, eller har det faktisk noe for seg? Er det noen som har pålitelige kilder?

Jo, de gjemmer seg bak holocaust. Vet du i det hele tatt hvordan det fungerer? Hvorfor tror du de kan holde på sånn som de gjør? Jo nemlig fordi "verden" har dårlig samvittighet ovenfor det som skjedde mellom 1939 og 1945.

Dette utnytter Israel da så til de grader, visste du forresten at Desmond tutu har sakt at tilstandene på vestbredden kan måle seg med apartheid i Sør Afrika? Og er det noen som har peiling på det, så er det nemlig Desmond tutu!

Støtter egentlig verden Israel? Hvis du ser på de resolusjonene som blir vedtatt av FN er det ikke mange som ikke er udelt negativ til Israel. Med mindre du med "verden" egentlig mener USA.

Lenke til kommentar
visste du forresten at Desmond tutu har sakt at tilstandene på vestbredden kan måle seg med apartheid i Sør Afrika?

Da er Desmond Tutu kunnskapsløs om situasjonen. Apartheid er raseskille. Vestbredden har ikke noe med rase å gjøre. Det har med krig å gjøre. Akkurat som de allierte under WWII "undertrykket" tyskerne under okkupasjonen.

Jeg skrev at det kan måle seg, det dreier seg nok om skille ja. Er du en palestiner, altså en araber så blir du diskriminert så til de grader.

Lenke til kommentar
Indirekte jo, fordi det er vel ingen som bryr seg? De får tute og kjøre som de selv vil uten at de blir stoppet, ennå man bedriver tortur og krigsforbrytelser.

Ingen som bryr seg? Situasjonen er jo heller at det er ingen som bryr seg så mye om noen annen konflinkt en akkurat den som involverer Israel. Hvor er norske akademikere og billedkunstnere mot Sri Lanka? Hvor er unge, sinte menn mot Marokko? Hvor er alle togene mot Nord-Korea?

Lenke til kommentar
På den måten at de IKKE gjør stort for å stoppe okkupasjons makten.

Det blir da indirekte støtte til okkupasjonen.

Ser du ikke den?

Nei, jeg ser den ikke. Det å ikke være i stand til å stoppe en konflikt er overhodet ikke det samme som å indirekte støtte den. Det eneste FN kan gjøre for å markere sin misnøye er å vedta resolusjoner, noe de gjør mot Israel oftere enn mot noen andre land.

Lenke til kommentar

Ser du ikke den?

Nei, jeg ser den ikke. Det å ikke være i stand til å stoppe en konflikt er overhodet ikke det samme som å indirekte støtte den. Det eneste FN kan gjøre for å markere sin misnøye er å vedta resolusjoner, noe de gjør mot Israel oftere enn mot noen andre land.

FN? Når begynte land som Israel og USA å bry seg om FN?

Som sakt ja, så bistår man med penger og ingen gjør stort for å presse på.

Hvor mye kritikk fikk ikke Israel av å gå inn i Gaza og nekte presse, u-hjelp osv inn til Gaza? Brydde de seg om det? Verden gjør ikke så veldig mye mere enn å fordømme, det kommer aldri noen form for straff eller følger for det som skjer.

Lenke til kommentar

Ser du ikke den?

FN? Når begynte land som Israel og USA å bry seg om FN?

Som sakt ja, så bistår man med penger og ingen gjør stort for å presse på.

Hvor mye kritikk fikk ikke Israel av å gå inn i Gaza og nekte presse, u-hjelp osv inn til Gaza? Brydde de seg om det? Verden gjør ikke så veldig mye mere enn å fordømme, det kommer aldri noen form for straff eller følger for det som skjer.

Du skrev at "verden" indirekte støttet Israel siden "verden" ikke gjorde noe for å stoppe kamphandlingene. I og med at "verden" ikke er noen samlet bevegelse viste jeg til FN, som er den største organiserte samlingen av stater. FN har ikke mulighet til å, helt uten videre, gripe inn med makt når grupperinger kjemper mot hverandre. Hva slags straff var det du tenkte at "verden" skulle ilegge Israel? En ren militær invasjon? Økonomiske sanksjoner?

Hvis ja, gjelder det alle land som du mener bryter menneskerettighetene? I så fall kommer FN til å få det veldig travelt i tiden framover.

Mnja, som tabellen viser så var det lite som gikk til Israel i form av dollar, mestparten var i militær støtte.

Jeg ser ikke poenget ditt.

Poenget mitt var at du hevdet at situasjonen var at USA gav Israel millioner av doller hver dag. Noe de altså ikke gjør.

Lenke til kommentar

Nå er konflikten litt spesiell i Israel. Som nevnt tidligere så kan det ses på som apartheid på vestbredden. Israel er i dag den største rasistiske staten som finns.

Jeg er ingen politikker, men jeg skulle gjerne sett litt konsekvenser når man som en så sivilisert stat som Israel bryter genevekonvenjonen så ofte og undertrykker en hel befolkning.

Gjerne økonomisk boikott for min del, også det med våpen salg. Før Gaza krigen bestilte jo Israel sinnsykt mye bensin til fly osv, våpen og mye utstyr. Hva med å redusere slikt når man vet at det går til overgrep?

EDIT ; Og hva med alle husene som Israel river ned? Og ikke minst en ulovlig mur? Men ser mørkt ut så lenge USA støtter, de bryter jo slike ting selv så.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Poenget mitt var at du hevdet at situasjonen var at USA gav Israel millioner av doller hver dag. Noe de altså ikke gjør.

De gir "the worth of" over 6 millioner dollar pr dag.

( Regnet med at det er "common knowledge" at en stor del av det kommer i form av militær støtte. )

Lenke til kommentar
Før Gaza krigen bestilte jo Israel sinnsykt mye bensin til fly osv, våpen og mye utstyr. Hva med å redusere slikt når man vet at det går til overgrep?

"Britain announced last night that it is to review all its military exports to Israel in the light of the recent offensive in the Gaza Strip which killed around 1,400 Palestinians."

http://www.guardian.co.uk/world/2009/apr/2...ilitary-exports

"British arms were used by Israel during recent operations in Gaza, the foreign secretary has admitted.

The revelation is acutely embarrassing for David Miliband, who assured the Commons this was not the case during the fighting at the turn of the year."

http://www.politics.co.uk/news/foreign-pol...036;1289686.htm

Men ser mørkt ut så lenge USA støtter, de bryter jo slike ting selv så.

"NEW YORK - A new study says the vast majority of identifiable Iraqi victims of US-led air strikes have been women and children, a report published on Thursday said.

According to the group Iraq Body Count, Iraqi women and children amounted to 85 percent of victims of known gender or age.

The study covered a sample of more than 60,000 deaths over a five-year period since the 2003 invasion.

(...)

Analysis carried out for the IBC found that 39 per cent of those killed in air raids by the US-led coalition were children and 46 per cent were women."

http://www.middle-east-online.com/english/iraq/?id=31587

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Nå er konflikten litt spesiell i Israel. Som nevnt tidligere så kan det ses på som apartheid på vestbredden. Israel er i dag den største rasistiske staten som finns.

Jeg er ingen politikker, men jeg skulle gjerne sett litt konsekvenser når man som en så sivilisert stat som Israel bryter genevekonvenjonen så ofte og undertrykker en hel befolkning.

Gjerne økonomisk boikott for min del, også det med våpen salg. Før Gaza krigen bestilte jo Israel sinnsykt mye bensin til fly osv, våpen og mye utstyr. Hva med å redusere slikt når man vet at det går til overgrep?

EDIT ; Og hva med alle husene som Israel river ned? Og ikke minst en ulovlig mur? Men ser mørkt ut så lenge USA støtter, de bryter jo slike ting selv så.

Hva er det som gjør konflikten i Israel så spesiell? Du må ha på deg ganske så sære briller for å se at Israel er den værste rasiststaten i hele verden all den tid det akkurat nå blir begått horrible overgrep i både større og mindre konflikter over halve verden, i disse dager spesiellt i Kongo og på Sri Lanka.

Hva er det Israelerene gjør som at de fortjener verdens samlede vrede så meget mer enn alle andre?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...