Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Det går fint an. Hamas har som hensikt å drepe sivile, noe Israel ikke har.

Israel har brutt flere internasjonale lover, men når palestinerne målrettet angriper sivile er det også et brudd på internasjonal lov. Jeg skulle ønske begge parter kunne holde seg innenfor internasjonal lov.

Du kan lese denne: http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=265772 selv om den ikke er så veldig objektiv.

Kritikken mot Hamas går ut på angrepene er rettet mot sivile. Sivile tap er alltid en tragedie, uansett hvilken side de er på. Å målrettet angripe sivile er derimot helt uakseptabel. Også uansett hvilken side som gjør det.

Jada, jeg gidder bare ikke sitte høre på slikt, men det ser greit ut nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg velger å tro at Israel ikke målrettet angriper sivile inntil jeg får en kilde på det motsatte. Det er vanskelig å finne en kilde på at de ikke gjør det fordi da må man finne en kilde som omfatter alle angrep som noen gang er blitt foretatt, mens du bare må finne et eksempel.

Jeg har gjort det klart at jeg ikke gidder kommentere hver eneste link du har å komme med.

Lenke til kommentar

Hva legger du egentlig i å "ikke målrettet angripe sivile"? Når du dreper en militant person omgitt av sivile og du garantert kommer til å ramme sivile, hva er det? Er det sidestilt når en militant står gjemt bak sivile og skyter mot fienden samt når en militant står i en folkemengde og snakker med folk eller sitter i en bil som kjører rolig gjennom en gate? Når kan man definer blandingen av militante og sivile som bruk av levende skjold? Når kan man si at angrep ikke er målrettet mot sivile og når kan man si at er det?

Dersom du ikke følger med på linker som kommr i tråden mister du mye! e siste jeg kom med var at Israel ikke ville samarbeide med FN ang. granskningen av påståtte krigsforbrytelser under krigen på Gazastripen samt at Israel hadde angrepet Gazastripen på ny. Absolutt viktig å få med seg dersom man skal debattere situasjonen slik den er nå. Så er det tideligere linker om at Israel planlegger å fordobble bosettningene på Vestbredden, fortsett å rive palestinske hjem i Øst-Jerusalem og at USA kritiserer det samt at Israels nye regjering ikke vil ha en tostatsløsning. Alt dette er relevant å få med seg! Du burde også få med deg karikaturene av Ariel Sharon! :!:

Lenke til kommentar

"Man who says he is former AIPAC member puts up billboards decrying Gaza as monstrous inhumanity.

I keep praying that Gaza is a watershed moment in American political life and American Jewish life. The billboard is one of ten being put up in New Mexico by an Albuquerque-based grassroots org (the Coalition to Stop $30 Billion to Israel). Here is their press release. The group looks to be multicultural, and led by two Jews, Lori Rudolph and Rich Forer."

http://www.philipweiss.org/mondoweiss/2009...inhumanity.html

"Key Dutch party: Sanctions against Israel if it thwarts peace.

The Netherlands must impose economic sanctions against Israel if the new government in Jerusalem thwarts the peace process with the Palestinians, the Dutch Labor party said last week.

Members of Labor, which is a member of government as the country's second largest party, said they intended to write a manifesto on the matter to the foreign minister, Maxime Verhagen, from the centrist ruling CDA party, who is largely seen as a staunch supporter of Israel."

http://haaretz.com/hasen/spages/1077729.html

Aksjon på fransk kjøpesenter :

http://www.youtube.com/watch?v=lqkz9DVz5yw

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Hva legger du egentlig i å "ikke målrettet angripe sivile"? Når du dreper en militant person omgitt av sivile og du garantert kommer til å ramme sivile, hva er det? Er det sidestilt når en militant står gjemt bak sivile og skyter mot fienden samt når en militant står i en folkemengde og snakker med folk eller sitter i en bil som kjører rolig gjennom en gate? Når kan man definer blandingen av militante og sivile som bruk av levende skjold? Når kan man si at angrep ikke er målrettet mot sivile og når kan man si at er det?

Dersom du ikke følger med på linker som kommr i tråden mister du mye! e siste jeg kom med var at Israel ikke ville samarbeide med FN ang. granskningen av påståtte krigsforbrytelser under krigen på Gazastripen samt at Israel hadde angrepet Gazastripen på ny. Absolutt viktig å få med seg dersom man skal debattere situasjonen slik den er nå. Så er det tideligere linker om at Israel planlegger å fordobble bosettningene på Vestbredden, fortsett å rive palestinske hjem i Øst-Jerusalem og at USA kritiserer det samt at Israels nye regjering ikke vil ha en tostatsløsning. Alt dette er relevant å få med seg! Du burde også få med deg karikaturene av Ariel Sharon! :!:

Det betyr for meg at sivile er målet. Finner ikke akkurat noen karakteristikk for den typen angrep, men det er ikke et målrettet angrep på sivile. Det kan derimot være mye annet, som mangel av respekt for sivile liv. Noe som jeg synes det er. Jeg synes derimot at det fortsatt er en vesensforskjell på de to.

Angrep er målrettet mot sivile når sivile er målet for angrepet. Ganske rett fram egentlig.

Jeg pleier å kikke på dem, men jeg opplevde at du skulle ha kommentarer på hver eneste link du kunne finne, noe jeg ikke synes var hensiktsmessig. Karikaturene har egentlig veldig lite for seg, men det er et par av de som er morsomme. De er ikke mer enn det dessverre. ;)

n1230300089_30045571_1187.jpg

Hihi. :D

Lenke til kommentar
Det kan derimot være mye annet, som mangel av respekt for sivile liv.

Jeg finner den der litt interessant. Jeg vet ikke hvem du mener(?) Men ingen side har spesielt respekt for menneskeliv når det gjelder fienden sine sivile. Altså du må ikke tro at israelske soldater har noen god moral mot palestinske sivile, morael i idf er elendig, dette har jeg beviset en hel masse. Det finnes masse bilder, videoer, tekst og kilder på nettopp dette.

Ville bare fortelle at den siden du støtter er langt i fra en bedre side! :)

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

Palestiner bevæpnet med kniv skutt og drept på vestbredden.

"One Israeli was lightly injured before the man was shot by a resident of the settlement, the military said."

Blir visst mer og mer vanlig dette, lurer på om de hadde skutt/evt drept han om han var en jøde(?) :hmm: Samfundet der nede er like ille som i USA, siden han ble skutt å drept av en beboer. Tydelig at man kan bære våpen, rart det skjer mord(?)..

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8003693.stm

Lenke til kommentar

Israels nye statsminister Benjamin Netanyahu gjør det klart at palestinerne må godta Israel som en jødisk stat før det blir snakk om en tostatsløsning. Interessangt at han nå snakker om en tostatsløsning siden han tideligere har vært plent imot det! Samtidig er det svært interessangt at han ikke legger vekt på forskjellen på palestinerne!

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=562093

Lenke til kommentar
Wow. Relevansefaktoren er høy ser jeg.

La meg prøve denne. Ser du relevansen her? :

"John Prideaux-Brune, Oxfam’s country director for the West Bank and Gaza, has described Israel’s policy toward Gaza as being one of “intentionally inflicted de-development.”

He told IPS recently, “Israel went on a rampage in Gaza during the war. You can see whole villages flattened, the cows and other livestock killed. They seem to have gone in and removed anything that could have been used for economic development — farms, factories, you name it.” (Israeli sources have said that during the war, the military trucked in 100 heavy-duty bulldozers, especially to undertake this destruction.)

“It seems a mind-numbingly stupid thing for Israel to do,” Prideaux-Brune said. “Where states have succeeded in suppressing terrorism, they have done so through negotiations and fostering economic development.” "

http://original.antiwar.com/cobban/gaza-ch...e-still-suffer/

--------------

Ser nå at det israelske militæret skal doble sin bulldozerhær.

Og da skal de vel også brukes. Når man har investert mange hundre millioner, så er det ikke for at utstyret skal stå å støve ned.

"The Israeli armed forces have announced plans to double their existing force of robot bulldozers, after unmanned "Black Thunder" droid diggers apparently covered themselves with glory during the recent Gaza incursion.

http://www.theregister.co.uk/2009/03/31/id...d9_revelations/

"Palestinians from this city are telling of how the Israel Defense Forces bulldozed their homes just hours before declaring a ceasefire in January. "

http://www.finalcall.com/artman/publish/article_5710.shtml

Lenke til kommentar
Nei.

Er det altså slik at Israel kunne ha lagt hele Gaza i grus, og du ville fortsatt ha insistert på at :

"Israel som stat angriper ikke sivile målrettet." ?

Det er da ganske åpanbart at det er målrettet angrep på sivile mål, når de kjører inn med et hundretalls bulldozere og jevner bolighus og fabrikker med jorden, og ødelegger jordbruksland og meier ned husdyr.

Lenke til kommentar

( fortsatt )

Her kan man lese om hvordan Israel målrettet dreper sivile ( "belonging to Hamas´ civilian welfare organizations" ) :

""The Shin Bet has people everywhere. We observe the whole area from the air and usually the Shin Bet coordinator can also tell you who lives in what house." The Shin Bet defines the enemy and, for the most part, someone who belongs to Hamas' civilian welfare organizations (the da'awa) is treated the same way as a member of its military wing, the Iz al-Din al-Qassam.

Essentially, a person only needs to be in a "problematic" location, in circumstances that can broadly be seen as suspicious, for him to be "incriminated" and in effect sentenced to death. Often, there is no need for him to be identified as carrying a weapon. Three people in the home of a known Hamas operative, someone out on a roof at 2 A.M. about a kilometer away from an Israeli post, a person walking down the wrong street before dawn - all are legitimate targets for attack.

"It feels like hunting season has begun," says A. "Sometimes it reminds me of a Play Station [computer] game. You hear cheers in the war room after you see on the screens that the missile hit a target, as if it were a soccer game." "

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1074218.html

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...