Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var det nyeste jeg fant. Kom gjerne med en troverdig kilde for nyere år hvis du har.

Det har ikke skjedd noe dramatisk i forholdet USA/Israel de siste par årene, så det er ingen grunn til å tro at tallene har forandret seg særlig. Og hvis de har det, vil jeg tippe det er gitt mer til Irak og Afganistan enn tidligere.

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere påstanden om at det er bomberom mange steder i den byen? Ifølge Simon Aldra som tydeligvis nylig har vært i Israel så klarer fisst folk å få slengt seg nedi en grøft.

Nei, jeg bare synes jeg så det fra en reportasje fra Sderot. Kan godt være jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Faktisk så syns jeg du kommer med mange rare innspill, da du klager så fælt på Hamas, men Hamas kan ikke måle seg med IDF.

Hvilke overdrivelser var det i denne posten? Ser ingen jeg.

Ditt svadaprat ja, hva gjør Hamas så mye verre enn IDF? Nei, nettopp.

Interessant. :hmm:

Du sa at Israel teppebombet Gaza. Det er ikke korrekt.

Se fra 1.28 til 1.42. Det der er teppebombing.

Glimti snakker også om 10 tonns bomber og liknende. Overdrivelser altså.

Hamas går målrettet etter sivile, men det vet du jo. :)

Lenke til kommentar

Så bare fordi at Hamas går målrettet etter sivile (Må si de er relativt dårlig på å treffe men) så er de verst? Ennå det faktum at idf dreper flere og er ganske mye flinkere enn Hamas til å dreper/lemleste sivile?

Jeg vet ikke helt hva du da vil kalle dette? Er ikke dette litt verre enn det Hamas bedriver kanskje ;)

Den her er ikke akkurat teppebombingen, men viser vel at den er hakket verre enn en stakkars selvmordsbomber.

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere påstanden om at det er bomberom mange steder i den byen? Ifølge Simon Aldra som tydeligvis nylig har vært i Israel så klarer fisst folk å få slengt seg nedi en grøft.

Nei, jeg bare synes jeg så det fra en reportasje fra Sderot. Kan godt være jeg tar feil.

Ja du tar feil, men det er jo ikke noen nytt! ;)

Lenke til kommentar

Ja du tar feil, men det er jo ikke noen nytt! ;)

bra Glimti :roll:

Apropos bomber på flere ton...

Lenke til kommentar
Glimti snakker også om 10 tonns bomber og liknende. Overdrivelser altså.

Hamas går målrettet etter sivile, men det vet du jo. :)

Vet det kan være vanskelig å følge med når de seriøse diskuterer, men kan du ikke i det minste gjøre et forsøk? Prøv iallefall.

Jeg har for lengst sagt at det var en skrivefeil og at det var en ett tonns bombe (det er forøvrig grusomt nok i seg selv) og det er blitt brukt så kraftige bomber flere ganger enn ved det ene angrepet vi har diskutert.

Men kan gjerne angripe noe annet: Muren, ikke sikkerhetsgjerdet, men muren som Israel har bygget på okkupert land.

Lenke til kommentar
Så bare fordi at Hamas går målrettet etter sivile (Må si de er relativt dårlig på å treffe men) så er de verst? Ennå det faktum at idf dreper flere og er ganske mye flinkere enn Hamas til å dreper/lemleste sivile?

Jeg vet ikke helt hva du da vil kalle dette? Er ikke dette litt verre enn det Hamas bedriver kanskje ;)

Den her er ikke akkurat teppebombingen, men viser vel at den er hakket verre enn en stakkars selvmordsbomber.

Jeg synes det. Det er min subjektive mening og jeg forventer ikke at du skal forstå det.

Det kommer helt an på hva målet var og hva som ble truffet.

Nei, det er fordi teppebombing er en av flere overdrivelser.

Lenke til kommentar
Vet det kan være vanskelig å følge med når de seriøse diskuterer, men kan du ikke i det minste gjøre et forsøk? Prøv iallefall.

Jeg har for lengst sagt at det var en skrivefeil og at det var en ett tonns bombe (det er forøvrig grusomt nok i seg selv) og det er blitt brukt så kraftige bomber flere ganger enn ved det ene angrepet vi har diskutert.

Men kan gjerne angripe noe annet: Muren, ikke sikkerhetsgjerdet, men muren som Israel har bygget på okkupert land.

Du har tydeligvis mange skrivefeil. :(

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11856961

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11843742

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11831298

Lenke til kommentar
GrandMa

Tør du ikke å argumentere for eller mot muren?

http://image.guardian.co.uk/sys-images/Gua...2/13/sharon.jpg

Ariel Sharon er forøvrig feit!

Argumenter for og imot muren har vi vell vert gjennom mange nok ganger nå. Barnehagetaktikken der man annklager andre for å ikke tørre noe blir for dumt, særlig når du blir tatt med buksene på hodet i å lyve.

Argumenter for er vell at det gir en ekstra trygghet for Israelske sivile og denne effekten har vell blitt dokumentert en rekke ganger gjennom tråden om jeg ikke husker feil. Imot er jo at det ødelegger mye for palestinerne og det er jo veldig dumt.

Ariel Sharon er feit og noen debatanter liker å fare med usannheter. Ingenting nytt under solen der ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det. Det er min subjektive mening og jeg forventer ikke at du skal forstå det.

Det kommer helt an på hva målet var og hva som ble truffet.

Nei, det er fordi teppebombing er en av flere overdrivelser.

Så du i det hele tatt videoen? Jeg så den du linka til, var dårlige bilder. Til forskjell så har ikke Israel bombefly, så de bombet med F-16 og F-15, kanskje også noe atilleri. Det du linket til bombet de vilt uten mål og mening, nok engang teppebombingen trenger ikke å være slikt du beskriver det.

Hva faen tror du ble bomba da? Det er et hus midt i en tett svær by!

Javel, jeg kaller det ikke overdrivelse. Men ikke noe nytt hvem du forsvarer, da jeg prater stygt om den du forsvarer ;) Så vennligst slutt å påstå at jeg overdriver.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så filmen, men jeg vet ikke hva som ble bombet. Så bare en eksplosjon. Jeg tror ikke du heller vet hva som ble bombet. Kan være alt fra et sykehus til hovedkvarteret til Hamas. Jeg synes bomben ser alt for stor ut, men jeg vil ikke trekke noen konklusjon uten at jeg vet hva som var målet og hva som ble truffet.

Hva du kaller det er ikke relevant. Det er en overdrivelse.

Lenke til kommentar
Off-topic: Jeg var overbevist om at vi skulle prøve å slutte med hersketeknikker og annet tendensiøst skvalder, men hvis dere ikke greier det gidder ikke jeg anstrenge meg utelate det heller.

On-topic: Saken er at det ikke går ann å kritisere de militante palestinerne som Hamas for å angripe sivile når Israel gjør akkurat det samme! Riving og bombing av palestinske hjem, gjenngjeldelsesaksjoner mot familiene til selvmordsbombere, raketter inn i folkemengder, raketter mot biler i tett befolkede strøk og nabolag, binde sivile fast til militære kjøretøyer og fengsle overdrevent antal sivile palestinere er blant taktikkene som Israel har bedrevet gjennom årene og ikke minst siden intifadaen startet!

Israel er dessuten en suveren og internasjonalt annerkjent nasjon. Og IDF er kjent som de militære styrkene til Israel. Det er altså ikke bare snakk om en gjeng som har organisert seg på militært vis og skaffet seg våpen gjennom smugling og henmmlige gaver slik de militante, palestinske organisasjonene er.

Staten Israel har brutt og bryter en rekke internasjonale avtaler, lover og bestemmelser uten å ta hennsyn til hva det internasjonale verdenssamfunnet mener! Og det er da en hel stat som må stå til annsvar, ikke bare en gruppe som ikke er definert som internasjonale representanter eller forhandlingspartnere for noe som helst.

Dermed er kritikken av Hamas som angriper sivile verdiløs ettersom Israel gjør akkurat det samme og da i langt større skala! Uten å garantere noe vil jeg tro at det også er dette som er poenget til Nipps.

Og hva anngår muren: Den er bygget på okkupert område, følger ikke den grønne linjen, er nærmest enstemmig fordømt av det internasjonale verdenssamfunnet og vanskliggjør dagliglivet for alle palestinerne som blir berørt av den!

Var dette sakelig nok?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...