Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Israel ble opprettet da ommråde Palestina ble delt. Før dette fantes ikke Palestinere eller Israelere slik begrepet brukes i dag. Anngående krigen ble den ikke startet av Israelerne. Det var altså snakk om å dele ett ommråde mellom to etniske grupepr som holdt til der men ikke gikk særlig godt sammen.

Men ingen av partene ble spurt om deres mening i utgangspunktet. Det var feil å erklærte Israel som en selvstendig stat før en evnt. enighet hadde funnet sted. Og med okkupasjonen og da især okkupasjonen av Jerusalem har Israel for lengst brutt den delingsplanen som de selv godtok!

Så å si at Israel var snille og rolige mens araberne angrep er feil! Forøvrig er det langt mer interessangt og viktig å se på hva som hender i disse dager istedefor hva som hendte like etter slutten på 2. Verdenskrig og begynnelsen på sionismen! Skal konflikten løses må man se på nåtiden, ikke på fortiden!

Boikott Israel - Fritt Palestina

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Israel ble opprettet da ommråde Palestina ble delt. Før dette fantes ikke Palestinere eller Israelere slik begrepet brukes i dag. Anngående krigen ble den ikke startet av Israelerne. Det var altså snakk om å dele ett ommråde mellom to etniske grupepr som holdt til der men ikke gikk særlig godt sammen.

Men ingen av partene ble spurt om deres mening i utgangspunktet. Det var feil å erklærte Israel som en selvstendig stat før en evnt. enighet hadde funnet sted. Og med okkupasjonen og da især okkupasjonen av Jerusalem har Israel for lengst brutt den delingsplanen som de selv godtok!

Så å si at Israel var snille og rolige mens araberne angrep er feil! Forøvrig er det langt mer interessangt og viktig å se på hva som hender i disse dager istedefor hva som hendte like etter slutten på 2. Verdenskrig og begynnelsen på sionismen! Skal konflikten løses må man se på nåtiden, ikke på fortiden!

Da var det jo like feil å erklære palestina som selvstendig stat da :roll:

Og historien er viktig, i enhver sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprettelsen av Den palestinske selvstyremyndigheten er ikke det samme som å erklære Staten Palestina som selvstendig.

Når det gjelder historie så er alt interessangt å få med seg, men nåtidens hendelser og situasjon er langt mer interessangt enn det som hendte ved begynnelsen av konflikten da det er utifra nåtiden forhandlingene foregår!

Lenke til kommentar
@ Pricks.

Hvor får du alt fra egentlig? At jødene ALLTID er et offer, er bare bullshit :)

Selvsagt er det det, noe hele verden, inkl. USA er klar over! Men tåredryppende og horrible historier kan brukes til så mangt og så lenge minnene om holocaust holdes i live og Israel fortsetter å spy ut en masse oppgulp og beskyldninger om antisemitisme rundt om i verden så har folk dårlig samvittighet for det jødene ble utsatt for under krigen selvom de reagerer med avsky mot Israels brutale folkemord og krigsforbrytelser.

Lenke til kommentar
Moshe Dayan var tross alt en stor general, Ariel Sharon gjorde også suksess som soldat. Det han gjorde i rollen som forsvarsminister er selvfølgelig av en litt annen klasse..

Men hvordan underbygger du at israelere flest kaller ham "Arik, konge av Israel", og i hvilken kontekst ble dette sagt?

Hvordan vil du hevde at disse folkene var gode soldater og offiserer? De var gode innvasjons og okkupanter, men hva er positivt med det?

Desverre kan jeg ikke finne kilde akkurat nå, men det regner jeg med at du ikke tar så tungt siden du stadig mangler å kunne henvise til kilde selv. Men israelere flest dyrker altså Sharon fortsatt og han kalles Arik, konge av Israel av dem mens han kalles Slakteren fra Beirut av palestinerne. Har du foresten fått med deg at søppelberget utenfor Ben Gurion international airport blir et monument for Sharon? Desverre er det av respekt for ham, men de kunne iallefall ikke funnet noe bedre grunnlag for monumentet enn en enorm søppelfylling!

Lenke til kommentar
@ Pricks.

Hvor får du alt fra egentlig? At jødene ALLTID er et offer, er bare bullshit :)

Selvsagt er det det, noe hele verden, inkl. USA er klar over! Men tåredryppende og horrible historier kan brukes til så mangt og så lenge minnene om holocaust holdes i live og Israel fortsetter å spy ut en masse oppgulp og beskyldninger om antisemitisme rundt om i verden så har folk dårlig samvittighet for det jødene ble utsatt for under krigen selvom de reagerer med avsky mot Israels brutale folkemord og krigsforbrytelser.

Israel kan ikke spille på det som skjedde under 2. verdenskrig, palestinerne kan ikke straffes for det.

Lenke til kommentar

Selvsagt ikke, men det er altså slik tankegangen i Israel er!

Forøvrig har Israel ene og alene klart å utvanne og forvrenge hele betydningen av antisemitisme og jødehat! Istedefor å fokusere på det jødehat egentlig er, nemlig hat rettet mot jødene som befolkning så kaster Israel seg rundt og skriker høylytt om antisemitisme og jødehat hver gang noen kommer med den minste, lille kritikk av Staten Israel! Og mens de selv pakker seg inn i sionisme og tilbedelse av sionismens fader, Theodor Helz, så bedriver de okkupasjon av palestinernes land, undertrykkelse og til tider folkemord på den palestinske befolkningen, rasisme mot israelske arabere og rasisme og hat mot arabere generelt!

Lenke til kommentar
Hvordan vil du hevde at disse folkene var gode soldater og offiserer? De var gode innvasjons og okkupanter, men hva er positivt med det?

Desverre kan jeg ikke finne kilde akkurat nå, men det regner jeg med at du ikke tar så tungt siden du stadig mangler å kunne henvise til kilde selv. Men israelere flest dyrker altså Sharon fortsatt og han kalles Arik, konge av Israel av dem mens han kalles Slakteren fra Beirut av palestinerne. Har du foresten fått med deg at søppelberget utenfor Ben Gurion international airport blir et monument for Sharon? Desverre er det av respekt for ham, men de kunne iallefall ikke funnet noe bedre grunnlag for monumentet enn en enorm søppelfylling!

Moshe Dayan var en av moderne tids største pansergeneraler. Noe som selvfølgelig hadde noe med at han hadde førsteklasses utstyr, disiplinerte soldater og kjempet mot en fiende med andreklasses utstyr og udisiplinerte soldater.

Ariel Sharon var en dyktig soldat, i de feltene han deltok.

For ordens skyld, Erwin Rommel var også en dyktig soldat. Han var en mesterlig pansergeneral. Det betyr ikke at jeg godtar alle hans handlinger, det samme gjelder de overnevnte to israelere.

Når det kommer til kilder er det noe som ofte etterspørres i utrengsmål. Grunnen til at jeg etterspør kilder i dette tilfellet er at det er et ganske problematisk utsagn å si at Ariel Sharon fortsatt hylles som en helt av "alle" i Israel. Det er et inntrykk jeg ikke sitter igjen med.

Når det kommer til Shatilla var det en krigsforbrytelse, og et overgrep så stort at jeg desverre ikke helt finner ord for å beskrive det.

Men det endrer ikke det faktum at Sharon var en dyktig soldat. Man trenger ikke benekte en manns gode sider, selv om den mannen har dårlige sider.

Heck, Mussolini klarte i alle fall å knekke den scicillianske mafiaen i sin styretid, det betyr ikke at jeg liker ham av den grunn.

Lenke til kommentar
For ordens skyld, Erwin Rommel var også en dyktig soldat. Han var en mesterlig pansergeneral. Det betyr ikke at jeg godtar alle hans handlinger, det samme gjelder de overnevnte to israelere.

Litt offtopic, men: Hvilke ugjerninger er det du mener Rommel har utført?

Lenke til kommentar

Det forekom overgrep på alle tyske fronter under krigen, Rommel var involvert både i Polen, Afrika og Frankrike/Belgia/Nederland så vidt jeg husker.

Derfor må han ta et visst ansvar. I tillegg var han selvfølgelig ansvarlig for å understøtte selve den tyske krigsinnsatsen. Ledere i Deutsche Bahner ble tross alt straffet for å hjelpe til med transport av fanger til konsentrasjonsleire. Og de hadde ikke noe valg de heller. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes bare det var et usedvanlig merkelig valg ettersom Rommel i prinsippet var en bra mann i forhold til hvilket selskap han vanket i. Han ble nesten sett på som en hedersmann av sine motstandere på grunn av hans respekt for fienden.

Rommel's military successes earned the respect not only of his troops and Adolf Hitler, but also that of his enemy Commonwealth troops in the North African Campaign. An enduring legacy of Rommel's character is that he is also considered to be a chivalrous and humane military officer in contrast with many other figures of Nazi Germany. His famous Afrikakorps was not accused of any war crimes. Indeed, captured Commonwealth soldiers during his Africa campaign were reported to have been largely treated humanely. Furthermore, orders to kill captured Jewish soldiers and civilians out of hand in all theatres of his command were defiantly ignored. Following the defeat of Axis forces in North Africa, and while commanding the defence of Occupied France, his fortunes changed when he was suspected of involvement in the failed July 20 Plot of 1944 to kill Hitler and was forced to commit suicide.

The Afrika Korps was never accused of any war crimes, and Rommel himself referred to the fighting in North Africa as Krieg ohne Hass — war without hate. Numerous examples exist of Rommel's chivalry towards Allied POWs, such as his defiance of Hitler's infamous Commando Order following the capture of Lt. Roy Woodridge and Lt. George Lane as part of Operation Fortitude, as well as his refusal to comply with an order from Hitler to execute Jewish POWs. During Rommel's time in France, Hitler ordered him to deport the Jews in France; Rommel disobeyed the order. Several times he wrote letters protesting the treatment of the Jews. When British Major Geoffrey Keyes was killed during a failed commando raid to kill or capture Rommel behind German lines, Rommel ordered him buried with full military honours. Also, during the construction of the Atlantic Wall, Rommel directed that French workers were not to be used as slaves but were to be paid for their labour

Følte bare han var et meget dårlig eksempel.

Lenke til kommentar

Når det kommer til tyske generaler er han rett nok et dårlig eksempel. Guderian er kanskje et bedre eksempel.

Du har selvfølgelig helt rett i at Rommel var en god general blant mange dårlige i så måte.

Men du er fortsatt general i en hær som sto for tallrike overgrep, og når en er så høyt på strå har en fortsatt et visst ansvar, det er primært det jeg sikter til.

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser på Israel som en terrorstat like mye som Palestina... Det handler om religion og man kan ikke diskutere det... Hvordan det har utviklet seg og hvem som støtter hvem kan diskuteres senere... Kjernen er rotten og man må jobbe med den først.

Lenke til kommentar

"går inn for å knuse en befolkning som knapt kan forsvare seg"

For noe tull. De har kanskje 100 atomvåpen, men bruker dem ikke. Faktum er at Israel kunne blitt kvitt palestinerne om de hadde ønsket det.

Hva tror du hadde skjedd om palestinerne hadde 100 atomvåpen? Tror du Israel eksistert neste år?

Lenke til kommentar

Moshe Dayan var en av moderne tids største pansergeneraler. Noe som selvfølgelig hadde noe med at han hadde førsteklasses utstyr, disiplinerte soldater og kjempet mot en fiende med andreklasses utstyr og udisiplinerte soldater.

Ariel Sharon var en dyktig soldat, i de feltene han deltok.

Når det kommer til kilder er det noe som ofte etterspørres i utrengsmål. Grunnen til at jeg etterspør kilder i dette tilfellet er at det er et ganske problematisk utsagn å si at Ariel Sharon fortsatt hylles som en helt av "alle" i Israel. Det er et inntrykk jeg ikke sitter igjen med.

Når det kommer til Shatilla var det en krigsforbrytelse, og et overgrep så stort at jeg desverre ikke helt finner ord for å beskrive det.

Men det endrer ikke det faktum at Sharon var en dyktig soldat. Man trenger ikke benekte en manns gode sider, selv om den mannen har dårlige sider.

Heck, Mussolini klarte i alle fall å knekke den scicillianske mafiaen i sin styretid, det betyr ikke at jeg liker ham av den grunn.

Hvis det utelukket skyltes at han kjempet mot en finde som var dårligere utrustet så blir jo ikke bragdene hans så store alikevel. ;) :!:

Hvor god soldat var Sharon? Han var ikke det minste populær blant overordnete fordi han som oftest gikk langt utover fullmaktene sine og han har stått bak flere krigsforbrytelser og hennsynsløse metoder. Han var en god krigsforbryter, massemorder og folkemorder. Og ikke minst slakter. Ikke så ulikt Hitler, iallefal på de fleste punktene!

Jeg sa ikke at alle, men de fleste israelerne ser opp til ham. De kaller ham Arik, konge av Israel og som sagt blir det reist et enormt monument til ære for ham. Det blir større en Central Park og tar årevis å gjøre ferdig. Sykehuset der Sharon ligger i koma er synlig fra det monumentet.

Ringer det en bjelle? Har du lest artikklen?

Du kan vel sammenligne det med palestinernes syn på Yassir Arafat. De fleste ser fremdeles opp til ham selvom enkelte hatet og fortsatt hater ham. Da han døde hadde han vært palestinernes leder så lenge at de fleste hadde glemt hvordan livet var uten ham og han gikk under navnet Abu Ammar.

Adolf Sharon - Ariel Hitler

Lenke til kommentar
Ifølge dem så var vi den verste landet i Europa når det gjaldt antisemitisme.

Så det sier jo litt dem.

En vakker dag vil det straffe seg å holde på slik de gjør mot palestinerne, den dagen seg jeg frem til :)

Bare glem det gnålet deres om antisemitisme. :thumbdown: Om resten av verden skulle gnålt like mye om fremmedhat og fordommer hadde det ikke vært tid til andre ytringer her i verden. ;)

Når det gjelder at Israel får lov til å holde på mer eller mindre som de vil så er det fordi de har USA i ryggen og kun det!

For noe tull. De har kanskje 100 atomvåpen, men bruker dem ikke. Faktum er at Israel kunne blitt kvitt palestinerne om de hadde ønsket det.

Hva tror du hadde skjedd om palestinerne hadde 100 atomvåpen? Tror du Israel eksistert neste år?

Og hva har behandlingen fra Israel mot palestinerne vittnet om? Den eneste grunnen til at Israel ikke tør å utrydde den palestinske befolkningen er vel at de er redde for konsekvensene fra resten av verden ettersom de da garantert hadde gått for langt for selv USA!

Lenke til kommentar

Jepp. Å bruke atomvåpen i Israel vil ramme alle som holder til Israel, det palestinske områdene, vestlige deler av Jordan til Aman, Libanon og brorparten av Syria. Samt Sinai.

I tillegg til at ingen er dumme nok til å faktisk bruke atomvåpen. Atomvåpen er et politisk våpen, ikke et militært eller taktisk våpen.

Hvis det utelukket skyltes at han kjempet mot en finde som var dårligere utrustet så blir jo ikke bragdene hans så store alikevel. ;) :!:

Hvor god soldat var Sharon? Han var ikke det minste populær blant overordnete fordi han som oftest gikk langt utover fullmaktene sine og han har stått bak flere krigsforbrytelser og hennsynsløse metoder. Han var en god krigsforbryter, massemorder og folkemorder. Og ikke minst slakter. Ikke så ulikt Hitler, iallefal på de fleste punktene!

Nå hører det også med til historien at Dayan slo armeer som var ganske mye større enn hans egne. Som Stalin sa, kvantitet har sin egen kvalitet.

At Sharon har gjort mye rart skal ikke benektes. Men å sammenligne ham med Hitler er faktisk fullstendig fåfengt.

Jeg sa ikke at alle, men de fleste israelerne ser opp til ham. De kaller ham Arik, konge av Israel og som sagt blir det reist et enormt monument til ære for ham. Det blir større en Central Park og tar årevis å gjøre ferdig. Sykehuset der Sharon ligger i koma er synlig fra det monumentet.

Nei, jeg har ikke lest artikkelen. Men det må være lov å påpeke at Sharon ikke har støtte fra alle israelere, og jeg tviler faktisk også på at han har støtte fra de fleste.

Du kan vel sammenligne det med palestinernes syn på Yassir Arafat. De fleste ser fremdeles opp til ham selvom enkelte hatet og fortsatt hater ham. Da han døde hadde han vært palestinernes leder så lenge at de fleste hadde glemt hvordan livet var uten ham og han gikk under navnet Abu Ammar.

Arafat gikk under navner Abu Ammar fra dag en.

Du har rett i at Abu Ammar fortsatt er stor blant mange palestinere (de kaller ham forøvrig kun Abu Ammar). Shatilla er full av plakater av ham, og han er en martyr for flyktningene.

I Betlehem er det mer delt, det er mange som innser hvor korrupt hans styre var, og de jeg møtte pregdes i stor grad av fremmedgjøring. De har mistet en del tro på politikerne sine, og det startet med Arafat. Hvorfor tror du Hamas vinner valg der nede? Det er ikke fordi flertallet liker dem så godt, det er fordi de er en grasrotbevegelse.

Joda, Arafat er populær, men du vil bli overrasket over hvor mange som ikke savner ham det spor.

Lenke til kommentar

Hva tror du hadde skjedd visst ikke jødene fant trøst hos storebror USA? ;)

Lenke til kommentar

Nå hører det også med til historien at Dayan slo armeer som var ganske mye større enn hans egne. Som Stalin sa, kvantitet har sin egen kvalitet.

At Sharon har gjort mye rart skal ikke benektes. Men å sammenligne ham med Hitler er faktisk fullstendig fåfengt.

Nei, jeg har ikke lest artikkelen. Men det må være lov å påpeke at Sharon ikke har støtte fra alle israelere, og jeg tviler faktisk også på at han har støtte fra de fleste.

Arafat gikk under navner Abu Ammar fra dag en.

Du har rett i at Abu Ammar fortsatt er stor blant mange palestinere (de kaller ham forøvrig kun Abu Ammar). Shatilla er full av plakater av ham, og han er en martyr for flyktningene.

I Betlehem er det mer delt, det er mange som innser hvor korrupt hans styre var, og de jeg møtte pregdes i stor grad av fremmedgjøring. De har mistet en del tro på politikerne sine, og det startet med Arafat. Hvorfor tror du Hamas vinner valg der nede? Det er ikke fordi flertallet liker dem så godt, det er fordi de er en grasrotbevegelse.

Joda, Arafat er populær, men du vil bli overrasket over hvor mange som ikke savner ham det spor.

Størrelsen på en hær har ingen ting å si så lenge den mindre hæren er bedre utrustet! Bare se på hvem som er mektigst av USA og Folkerepublikken Kina til tross for at Kinas hær er størst.

Hvorfor er det så fåfengt å sammenligne Sharon med Hitler? Hvis det er de samme motargumentene som dem mot å sammenligne Israel med Nazi-Tyskland så er sammenligningene brukbare som bare det!

Da Sharon falt i koma var det f¨om noen som tvilte på at han ville vinne gjennvalget med Kadima. Hele det nystiftede Kadimpartiet var knyttet til Sharon som person. Mange mener det var en genistrek av Kadima å bruke slagordet "I Sharons fotspor". Vær klar over at Olmert ikke hadde noen lignende popularitet som Sharon.

Og da Olmert vant valget støttet 60 % av befolkningen planene om massiv tilbaketrekkning fra Vestbredden og en endelig klarering av Israels grenser, en plan som var iverksatt av Sharon!

Om du sitter på innformasjon som viser at Sharon er upopulær så kom gjerne med den.

Er enig ang. det du skriver om Arafat. At Hamas har støtte er fodri de gjør motstand mot Israel og fordi Israel fortsetter å utsette palestinerne for umennesklige lidelser. Men det samme med Arafat og Abbas som med Sharon og Olmert: Abbas hadde aldri den samme oppsluttningen blant palestinerne som Arafat. Arafat var mer enn en leder for palestinerne, han var et symbol! Det samme kan du ikke si om Abbas.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...