Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Derfor skal man tiltale dem som 'israelere' og ikke jøder.

Selvom de kaller seg selv for jøder!?

Jeg ser ikke hvorfor de to standpunktene du legger frem ikke skal være kompatible med hverandre så alle de smileyene tror jeg virkelig ikke var nødvendig.

Nå dreier denne tråden seg om hvorvidt Israel er en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme, ikke om hva du mener om andre brukeres debatteknikker. ;)

Prøv å holde deg til saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ Simon Aldra

De er sivile ja, men de er ikke uskyldig. Så da går dessverre ikke sivile fremfor det å være skyldig. De har gjort seg skyldig i en ganske alvolig og brutal okkupasjon.

Dette kan vi diskutere flere uker fremover, flere år for den saks skyld, men fortsatt er de ikke uskyldig når de bor på okkupert jord så da er det en del av spillet at de blir et terrormål.

Det får være så, men de er sivile, og sivile er uansett skyld eller ei ikke legitime mål. Summariske henrettelser er ikke en legitim sanksjon, det er egentlig ikke noe å diskutere, internasjonal lov er helt klar på det punktet.

Selvom de kaller seg selv for jøder!?

Ja, det er fortsatt snakk om israelere.

Lenke til kommentar
Nå dreier denne tråden seg om hvorvidt Israel er en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme, ikke om hva du mener om andre brukeres debatteknikker. ;)

Prøv å holde deg til saken.

Var ikke akkurat det jeg snakket om heller. Jeg snakket om at de to standpunktene ikke utelukket hverandre.

Lenke til kommentar

@ herzeleid

Ikke for å fornærme ditt religiøse syn.

Men jøder har faktisk kommet med slike påstander om at gud valgte landet for jøder.

Så slike argumenter forekommer og det er vel ingen hemmelighet at staten Israel er byggd for jøder ;)

Lenke til kommentar
@ herzeleid

Ikke for å fornærme ditt religiøse syn.

Men jøder har faktisk kommet med slike påstander om at gud valgte landet for jøder.

Så slike argumenter forekommer og det er vel ingen hemmelighet at staten Israel er byggd for jøder ;)

Og det du skriver har ikke noe med det han skriver å gjøre. Han hevder at staten Israel er opprettet fordi noen mener Gud ga Israel til Jødene. Alle som har satt seg bittelitt inn i situasjonen vet jo hvor feil dette er.

Skjønner forøvrig ikke hva dette har å gjøre med "mitt religiøse syn".

Lenke til kommentar

Jeg ser på Israel som et land med mye sand :)

Mah, uansett...

palestinerne og israelerne er nesten samme folk, de har nesten samme språk og ser like ut... de burde slutte å drepe hverandre...[ikke at folk som ser forskjellig ut burde drepe hverandre, lol]

har mer sympati med palestinerne atm, fordi de ikke har muligheten til å leve normale liv, og er i ghettoer....

men Isreal vs. Araberland konflikten i seg selv kunne jeg ikke gitt mer f i.......

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Jeg ser mange er sinte fordi palestinerne ikke har et eget land... men det har de da?

palestine-map1.jpg

Er ikke det gule et selvstendig palestina da? Med hamas som statsoverhode?

Edit: eller har jeg misforstått?

Endret av Hamnli2
Lenke til kommentar

Husk vestbredden er okkupert, altså det største av de 2 områdene.

Gaza er kvælt og overbefolka.

Forøvrig stusser jeg litt, da det er masse land til høyre for Gaza som blir stående ubrukt. Man må lissom okkupere for så å bo på den, bare for å irritere..?

Endret av Rune89
Lenke til kommentar

Ta en ny titt på kartet og fortell meg at ikke gaza grenser til egypt. Det er ingen fjell i det området som stopper forsyninger og lignende å bli sluppet inn til gaza via egypt.

Tingen er, egypt blokkerer også gaza, men egypt er ikke jøder så det er ingen som bryr seg om det.

Lenke til kommentar

Egypt okkuperer ingenting, men israel okkuperer heller ikke gaza. De blokkerer grensen til gaza og har kontroll over luftrummet, men de trakk alle troppene ut i mars, så vidt meg bekjent. Det er da forsåvidt rimelig, siden de har flere rakett og mortar-angrep inn i israel fra gaza hver dag. Likevel erklærte altså israel fred i gaza i slutten av februar og har, igjen så vidt meg bekjent, ikke angrepet gaza siden (til tross for fortsatte angrep fra gaza). Blokaden er mer en forståelig, siden de prøver å stoppe våpen og ammunisjonssmugling. Det er derfor også egypt blokkerer gaza, våpen og ammunisjonssmugling. Tunellene fra egypt til gaza er det egypt som bomber, ikke israel.

Egypt er med på blokkeringen av gaza, men det er ingen som sier at egypt prøver å sulte ihjel palestinerne. Det er underlig syns jeg, hvorfor kan ikke røde kors og lignende kjøre gjennom egypt liksom?

Lenke til kommentar

Israel brøt våpenhvilen 4. November. Tror det var 4. November, husker ikke helt eksakt dato. Men de rullet inn med tanks, på grensen, drepte 6stk. Etter dette ble forholdet mere anspent og rakettene startet opp igjen.

Det har noe med at Egypt ikke er okkupanten, da er det heller ei deres ansvar. Flere og mere slapp og slipper igjenom grensen via Egypt enn grensen via Israel.

Så mye av det du kommer er vel ren propaganda?

Lenke til kommentar

Hvem som brøt våpenhvilen er et definisjonsspørsmål. Det som skjedde var at 6 palestinere prøvde å grave seg over til den israelske siden av barrieren. Disse ble skutt noe som resulterte i at palestinerne skjøt raketter mot Israel. Igjen er det ingen som er 'uskyldig'.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...