Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

eg ser på Israel som en stat som kjemper MOT terrorisme. Som en stat der demokratiet bestemmer, og lederene ikke dreper deres eget folk hvis de ikke gjør som de sier.

De kjemper dag og natt for at jødene faktisk skal bli akseptert i denne verden, noe de enda ikke er i år 2009. De har en god utbygd velferdsstat, kunnskapsrike mennesker og et mangfold.

Samtidig er de verstinger på å bryte menneskerettigheter, noe som er beklagelig.

Man kan vel si det slik at på enkelte punkt har de blitt sterkt påvirket av områdene de er omringet av. I en ideell verden kunne man ønsket at Israel hadde klart å påvirke landene rundt seg til å bli produktive, kunnskapsrike velferdsstater som kan bidra til verdenssamfunnet, men dessverre plukker ikke naboene opp Israels gode sider, mens Israel på sin side har blitt presset mer og mer mot nabolandenes dårlige sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den som stiller seg nøytral mellom den undertrykte og de undertrykkende, har allerede tatt standpunkt.

-Kåre Willoch

Jepp, som en motstander til begge sider. Hvilket jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er. Den ene fortsetter fordi den andre fortsetter, hvilket er rent ut tåpelig. Det er dette vi gjorde i barnehagen. Sloss over noe irrelevant som egentlig var relativt uviktig (er det ikke disse fjellene som stoppet det sist), mest bare for å vinne. Og det er mye sånn jeg føler denne situasjonen.

Og sånn som det er nå er det israel som sitter oppå palestinerne, og slår ned hver gang de slår opp.

Når skal læreren/barnehagevakten komme og løfte begge i ørene? Hvem skal være læreren? Eller når skal de slutte å oppføre seg som unger?

Lenke til kommentar
Hehe, faktisk jo. Jeg vil si at man er medskyldig om man bor på okkupert jord, kanskje du liker det ordet bedre ? ;)

Men at man skal drepes for det er ikke akkurat greit, men jeg kjenner ikke til historien så veldig godt heller så vet ikke om evt familien til den/de som gjorde det ble drept av israelske bomber/kuler.

Ja, den ser jeg og det er jo forsåvidt riktig også.

Men jeg kan nesten garantere at du finner mere dritt på Israelske myndigheter/militæret enn du gjør på islamistene/ekstremistene.

Joda, men nå er det vel ikke den vanlige mannen i gata som står for volden. Israel har det med å se ut som at de er offeret, dessuten holder de jo Gaza under en alt for stram arm. Da de faktisk straffer 1.5 millioner mennesker, halvparten barn og ganske så uskyldig.

Ja, det får du stå for selv. De er sivile enten du vil eller ikke. De skal dermed behandles som sivile. Om man er 'medskyldig' eller ikke ser jeg ikke relevansen i.

Lenke til kommentar
Hehe, faktisk jo. Jeg vil si at man er medskyldig om man bor på okkupert jord, kanskje du liker det ordet bedre ? ;)

Men at man skal drepes for det er ikke akkurat greit, men jeg kjenner ikke til historien så veldig godt heller så vet ikke om evt familien til den/de som gjorde det ble drept av israelske bomber/kuler.

Ja, den ser jeg og det er jo forsåvidt riktig også.

Men jeg kan nesten garantere at du finner mere dritt på Israelske myndigheter/militæret enn du gjør på islamistene/ekstremistene.

Joda, men nå er det vel ikke den vanlige mannen i gata som står for volden. Israel har det med å se ut som at de er offeret, dessuten holder de jo Gaza under en alt for stram arm. Da de faktisk straffer 1.5 millioner mennesker, halvparten barn og ganske så uskyldig.

Ja, det får du stå for selv. De er sivile enten du vil eller ikke. De skal dermed behandles som sivile. Om man er 'medskyldig' eller ikke ser jeg ikke relevansen i.

Nettopp, de er uskyldig uansett om du/jeg vil det eller ikke.

Derfor vennene dine teppebomba Gaza også, de trodde vel ved å drepe langt over 1000 uskyldige mennesker skulle ordne fred :ohmy:

Må si de tenker i lange baner gitt ;) En vakker dag vil de få tilbake, den dagen ser jeg frem til :)

Lenke til kommentar
Man er vel ikke uskyldig om man bevisst bor på okkupert land? Men ikke greit at folk drepes for det heller.

Nok engang vil jeg tilføye at Israels politikk er 1 av oss 100 drepte av dere! Er ihvertfall slik jeg oppfater dem. Konkslusjon nok engang : Den ENE parten ER og FORBLIR verre enn den ANDRE! Tror ALLE vet hvem den parten er ;)

Alle vet nok ikke hvem den parten er, Israel har sine gode sider, ikke glem det.

Men selv om de er okkupanter, selv om de bryter internasjonal lov, er de fortsatt sivile. Sivile skal ikke rammes i krig.

Om de er uskyldige eller ei er en interessant problemstilling, men det legitimerer ikke drap. Er det ikke mange ungdommer som okkuperer hus andre eier? Er det derfor legitimt å drepe dem?

Nei. Aldri.

Jeg ser dessverre ingen god side ved sionistene. Gjør du kanskje? Isåfall kunne jeg fått høre hva som er det positive med de?

Når man bor på okkupert jord så gjør man noe som er ulovlig, jeg vil kalle det medskyldig. Så at man er så uskyldig som enkelte skal ha det til blir totalt feil i mine øyne.

Det er jo det jeg sier. Jeg skrev jo at det ble litt drøyt å drepe for.

Vil også tilføye at Islamistene ikke er like godt utrustet som sin fiende så da må man desseverre gå etter sivile, MEN nok engang så dreper islamistene mindre sivile enn Israel.

Lenke til kommentar
Jeg ser dessverre ingen god side ved sionistene. Gjør du kanskje? Isåfall kunne jeg fått høre hva som er det positive med de?

Når man bor på okkupert jord så gjør man noe som er ulovlig, jeg vil kalle det medskyldig. Så at man er så uskyldig som enkelte skal ha det til blir totalt feil i mine øyne.

Det er jo det jeg sier. Jeg skrev jo at det ble litt drøyt å drepe for.

Vil også tilføye at Islamistene ikke er like godt utrustet som sin fiende så da må man desseverre gå etter sivile, MEN nok engang så dreper islamistene mindre sivile enn Israel.

Det er ikke ulovlig å bo på okkupert jord. Det er jo da israelsk territorie og derfor lovlig å bo på. Alle som ikke er involvert i konflikten er uskyldige. Involvert vil da gjerne si "går med våpen, hensikt til å skade eller støtter andre som gjør". Alle andre er, i min bok, uskyldige.

At israel dreper sivile er ikke rart. Fiendene deres er jo milits, terrorister og geriljaenheter, og disse gjemmer seg blant og forkler seg som lokalbefolkning. Da må du enten la vær å slåss mot dem i det hele tatt, som er politisk og etisk uakseptabelt, eller så må du sjangsen på at noen sivile og stryker med. Palestinerne derimot slåss utelukkende mot uniformerte, meget synlige soldater som er trent og betalt for kamp, men likevel dreper de nesten bare sivile. Det er klart at palestinerne er verstingene i denne konflikten, uten at israel er mye bedre.

Godt at israelske politikere stadig er i vansker! :D Nå er rasisten og utenriksministeren Lieberman misstenkt for korrupasjon og hvitvasking. :) I siste avsnitt kan man lese at han ikke vil love arbeid for en tostatsløsning:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=571565

Håper han blir funnet skyldig i anklagene! :yes:

Nei, nei, nei. Du håper sannheten kommer fram og rettferdigheten skjer fyllest. Om han er uskyldig så fortjener han ikke straff.

Lenke til kommentar

Jo, det er jo ulovlig. Da det ikke er deres land i hele tatt, hvem var der først? Hvem kom å grafset til seg masse land ved hjelp av vold?

Så du med andre ord så syns du det er greit?

Jeg må nok engang fortelle at Israel er overlegen på militærmakt, så da må dessverre islamistene ramme sivile da de ikke har annet valg siden de ikke er like sterk.

Det er ingen unskylding, å skylde på fienden for å drepe sivile er direkte latterlig. Kanskje jeg også skal begynne å si at det er ok at sivile israelere dør grunnet politikken til Israel selv. Noe som er forsåvidt hele greia med at de får angrep mot seg.

Du finner så mye mere dritt på sionistene enn islamistene når det gjelder drap, okkupasjon, behandlig av mennesker osv.

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Jo, det er jo ulovlig. Da det ikke er deres land i hele tatt, hvem var der først? Hvem kom å grafset til seg masse land ved hjelp av vold?

Ja, hvem var der først? Ikke palestinerne hvertfall. Dette er engang sånn grenser forandrer seg, sånn er det bare

Så du med andre ord så syns du det er greit?

Jeg må nok engang fortelle at Israel er overlegen på militærmakt, så da må dessverre islamistene ramme sivile da de ikke har annet valg siden de ikke er like sterk.

Er ikke noe vanskeligere å selvmordsbombe en militærkolonne enn en sivil cafe, det har da taliban bevist for lenge siden i irak.

Det er ingen unnskylding, å skylde på fienden for å drepe sivile er direkte latterlig. Kanskje jeg også skal begynne å si at det er ok at sivile israelere dør grunnet politikken til Israel selv. Noe som er forsåvidt hele greia med at de får angrep mot seg.

Begge parter dreper sivile. Forskjellen er at palestinske sivile er "ekstra, eller collateral" der israelske sivile er hovedmålet.

Du finner så mye mere dritt på sionistene enn islamistene når det gjelder drap, okkupasjon, behandling av mennesker osv.

Om du sier så, for det vet jeg ikke noe om. Det er meget mulig at israel har gjort mye galt, men det er ikke til å stikke under en stol at de ikke er de eneste. Palestinerne er stort sett terrorister (av de som slåss selvfølgelig) og sist jeg sjekket var vi i krig med terrorister. Eller er du terroristsympatisør?

Vi gidder ikke å hjelpe palestinerne hvertfall, utfallet da blir bare en vestlig-vennlig stat mindre i midtøsten. Da er det mye bedre å hjelpe israel, så får vi overtale dem til å slutte med det de ikke burde gjøre etterpå.

Lenke til kommentar

Ja, de har gjort mere galt enn palestinerne.

Ser at du mener det. Har de gjort noe galt disse du kaller terrorister og hva i all verden gjør deres handlinger så mye verre enn Israels handlinger?

Fordi det er en kjent faktor av okkupanten å kalle de som sloss mot okkupasjonen for terrorister.

Israel har drept mange flere sivile enn hva islamistene har gjort, så hvem av oss er mest terrorsympatisører? ;)

Lenke til kommentar

Ser at du mener det. Har de gjort noe galt disse du kaller terrorister og hva i all verden gjør deres handlinger så mye verre enn Israels handlinger?

Fordi det er en kjent faktor av okkupanten å kalle de som sloss mot okkupasjonen for terrorister.

Israel har drept mange flere sivile enn hva islamistene har gjort, så hvem av oss er mest terrorsympatisører? ;)

Haha, forskjellen er som sagt at israel skyter etter terrorister i første omgang og treffer de sivile som terroristene bruker som skjold\gjemmer seg blant. Palestinerne går bare etter sivile. Å spre frykt for å fremme sin politiske agenda er terrorisme. Derav navnet "terror"-isme. Palestinerne oppnår ikke annet enn å spre frykt ved å drepe sivile så da er de terrorister. Israel er ikke terrorister, de bruker ikke frykt som et våpen. De bruker reell militærmakt. På lik linje med bla usa og alle andre land som noengang har vært i krig.

Det er krig i midtøsten. Da dør det sivile på begge sider. Å være involvert i krig gjør deg ikke automatisk slem. Å bevisst gå bare etter sivilbefolkningen er slemt.

Forøvrig lurer jeg litt på hva målet med palestina-sympatisører er. Om de får det som de vil og palestina blir selvstendig og alle israelerne brenner i massegraver, så sitter vi jo bare igjen med enda et vesten-fiendtlig diktatur med sharialover og galskap. Er det ikke bedre å la israel ta over hele sulamitten?

Litt av poenget mitt er at israel kanskje ikke er mye bedre en palestina, men i det minste er de da på vår side ;)

Lenke til kommentar

Haha, forskjellen er som sagt at israel skyter etter terrorister i første omgang og treffer de sivile som terroristene bruker som skjold\gjemmer seg blant. Palestinerne går bare etter sivile. Å spre frykt for å fremme sin politiske agenda er terrorisme. Derav navnet "terror"-isme. Palestinerne oppnår ikke annet enn å spre frykt ved å drepe sivile så da er de terrorister. Israel er ikke terrorister, de bruker ikke frykt som et våpen. De bruker reell militærmakt. På lik linje med bla usa og alle andre land som noengang har vært i krig.

Det er krig i midtøsten. Da dør det sivile på begge sider. Å være involvert i krig gjør deg ikke automatisk slem. Å bevisst gå bare etter sivilbefolkningen er slemt.

Forøvrig lurer jeg litt på hva målet med palestina-sympatisører er. Om de får det som de vil og palestina blir selvstendig og alle israelerne brenner i massegraver, så sitter vi jo bare igjen med enda et vesten-fiendtlig diktatur med sharialover og galskap. Er det ikke bedre å la israel ta over hele sulamitten?

Litt av poenget mitt er at israel kanskje ikke er mye bedre en palestina, men i det minste er de da på vår side ;)

Er det derfor Israel greide å drepe mer enn 1300 sivile mennesker på 2/3 uker? Fordi at de er så flink til å skyte etter terrorister?

Jeg tror ikke helt du fikk med deg det som kom frem av israelske soldater at de fikk ordre om å drepe og ødelegge hus med vilje.

Hva med bruken av hvittfosfor og ikke minst alle husene/hjemme som ble bombet sunder og sammen?

Israel er på lik linje med USA som torturerer folk mener du vel.

Feil, vi er på side med veldig mange muslimske/arabiske land, da blandt annet Tyrkia som er med i NATO, men du er veldig flink til å skjære alle over en kam ser jeg.

Jeg ser du bruker ordet Palestinere, må minne deg om at få-tallet er ekstremister!

Lenke til kommentar
Er det derfor Israel greide å drepe mer enn 1300 sivile mennesker på 2/3 uker? Fordi at de er så flink til å skyte etter terrorister?

Jeg tror ikke helt du fikk med deg det som kom frem av israelske soldater at de fikk ordre om å drepe og ødelegge hus med vilje.

Hva med bruken av hvittfosfor og ikke minst alle husene/hjemme som ble bombet sunder og sammen?

Gidder du å vise kilder? Har ikke fulgt med på konflikten i det siste :)

Israel er på lik linje med USA som torturerer folk mener du vel.

Israel er på lik linje med alle okkupasjonsmakter mener jeg. Når du tar over et land vil det alltid være en periode med motstandere som gjemmer seg blant uskyldige sivile

Feil, vi er på side med veldig mange muslimske/arabiske land, da blandt annet Tyrkia som er med i NATO, men du er veldig flink til å skjære alle over en kam ser jeg.

Jeg vet vi er på lag med mange arabiske og muslimske land, men disse er da ikke i krig med israel?

Jeg ser du bruker ordet Palestinere, må minne deg om at få-tallet er ekstremister!

Når jeg sier palestinere så mener jeg hovedsakelig de som dreper israelitter.

Endret av Hamnli2
Lenke til kommentar

Rune. Jeg tenkte jeg skulle klargjøre at tallene du opererer med ikke er korrekte. Det ble ikke drept 1300 sivile palestinere, men 1300 palestinere. Det er her ikke noe skille mellom militante og sivile. Viktig å være presis i slike situasjoner for hvis ikke kan det se ut som om man overdriver tallene for å få ting til å høres mer dramatisk ut. :)

Lenke til kommentar

"Den israelske hæren visste at fosforgranatene utgjorde en trussel mot sivilbefolkningen, men brukte dem likevel «med fullt overlegg på en hensynsløs måte», slår HRW fast i rapporten «Rain of Fire: Israel's Unlawful Use of White Phosphorus in Gaza»"

Jaja, men det gjør alle våpen, såfremst de ikke begrenser seg til nærkampvåpen. Jeg ser ikke problemet med dette for å være ærlig.

"Israelske soldater brukte en palestinsk elleveåring som levende skjold under krigen på Gazastripen, slår en gruppe FN-eksperter fast. "

Dette var mye værre, men jeg tipper dette var soldater som ikke gjorde som de skulle. Dette er vel ikke offisiell israels politikk.

"- Palestinernes liv er mye mindre verdt enn livene til våre soldater"

Det er vel klart. Alle synes sine egne er mer verd enn alle andre, og hvertfall om du er i krig med dem. Derimot er det bekymringsfullt at israelske soldater synes tingene de gjør er for jævlige. Da er det et tegn på at det er noe galt. Nå er det vel stort sett bare vernepliktige i den israelske hæren da, og sånne har jo stort sett lav moral. Ville vært interessant å se om noen som har vervet seg nekter å følge ordre.

Nå er det vel ikke tvil om at begge sidene har svin på skogen, men her tror jeg det gjelder å velge det minste av to onder. Sånn som jeg ser det så blir altså det israel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...