Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Har du registrert noen beklagelse fra den israelske regjeringen?

Hvorfor skal den israelske regjering beklage dette? Det er ikke deres ansvar, men jpost. Jeg forventer ikke at den norske stat går ut å beklager når Verdens Gang gjør noe kritikkverdig. De kan kanskje bli med i å kritisere VG hvis de finner det for godt, men ikke noe mer.

Jeg mener det må gå an å ikke sette helt sinnsvake premisser for den israelske stat. Du hadde aldri hatt samme holdning hadde det vært en palestinsk avis som skrev akkurat det samme. Man må prøve å holde seg saklig og dele ut kritikk der den skal deles ut når den skal deles ut. Ikke grave frem masse tullball som er utenfor Israels kontroll for å så kritisere dem for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HilRam sa noe som jeg oppfattet som meget klokt i Såpeboksen. Velger derfor å kopiere den inn her ettersom denne tråden er klassisk eksempel på det han snakker om.

All kritikk av staten Israels politikk er ikke automatisk antisemittisme.

Likevel, dersom man konsekvent har en standard man krever av Israel, og en annen (mye lavere)standard man krever av partene Israel er i konflikt med (palestinere, Hamas, PLO, den Libanesiske regjering, den syriske regjering), så kan man med rette anklages for dobbeltmoral og forskjellsbehandling. Og da er det er et betimelig spørsmål om denne forskjellsbehandlingen har sin rot i antisemittisme.

Lenke til kommentar

Det er kanskje "betimelig" spørsmål å stille seg om det å be kun den ene parten ta avstand som vold som et middel i konflikt bunner i muslimhat, men det er kanskje enda mer betimelig å spørre seg om de "betimelige" spørsmålene om "antisemittisme" bunner i et "betimelig" forsøk på å stilne kritikk.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du har stokket litt om på ordene i den første setningen der (det er bare en setning, men jeg snakker om før kommaet). Hvis du omskriver svarer jeg gladelig.

Det er selvfølgelig en blanding. Når den israelske ambassadøren sier at Norge er det mest antisemittiske landet i Europa eller hva det var er det et dårlig forsøk på å stilne kritikken. Når man derimot setter kriterier for den israelske stat og befolkning som deres motparter ikke blir satt under synes jeg vi gjør oss selv en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar

Netanyahu tror ikke på fred:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=571151

Da burde det jo være klart en gang for alle, selv for dem som har vært avventende med å kritisere Neanyahu! Påtroppende statsminister og sjefsterrorist i Israel, Benjamin Netanyahu som fra starten av har basert valgkampen sin på en tøff holdning ovenfor palestinerne og Syria er ikke interessert i en tostatsløsning eller å stanse nye bosettninger på Vestbredden. Han vil heller ikke gi slipp på Golanhøydene og Øst-Jerusalem! Husk at dette er en av dem som trakk seg Ariel Sharons regjering nettopp pga. tilbaketrekkningen fra Gazastripen samt at han synes Israel gav palestinerne for mye som følge av Oslo-avtalen!

Og ikke kims av uttalelsene dere leser i artikklen! Husk at Abbas i motsettning til oss er midt oppi dette og har kontakt med de israelske lederne og selv har vært leder for palestinerne siden Arafats død. Han har selv vært i forhandlinger med først Sharon og deretter Olmert og nå går turen til å forhandle med Netanyahu og han erfaring med de israelske lederne og behandlingen av palestinerne samt palestinernes situasjon til dagligdags er noe han har langt bedre oversikt over enn oss!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Nei, gud bedre. Nå trodde jeg Netanyahu hadde gått ut og sagt at han ikke trodde på fred, men slik var det altså ikke. Abbas må jo gjerne tro hva han vil, men dette utsagnet slår ikke fast noe som helst.

Han skal få lov å ha sin mening, men det kan virkelig ikke brukes som noe fasitsvar for Netanyahus intensjoner, selv om visse personer kanskje ønsker det.

Lenke til kommentar

Har du fått med deg hva Netanyahu har sagt? Han vil fortsette utbyggingen av bosettninger på Vestbredden, han vil beholde Golanhøydene og Øst-jerusalem, han vil føre en tøff holdning ovenfor palestinerne og Syria og han synes palestinerne fikk for mye som følge av Oslo-avtalen!

Men en tostatsløsning derimot har han ikke nevnt et ord om!

Lenke til kommentar
Har du registrert noen beklagelse fra den israelske regjeringen?

Hvorfor skal den israelske regjering beklage dette? Det er ikke deres ansvar, men jpost. Jeg forventer ikke at den norske stat går ut å beklager når Verdens Gang gjør noe kritikkverdig. De kan kanskje bli med i å kritisere VG hvis de finner det for godt, men ikke noe mer.

Jeg mener det må gå an å ikke sette helt sinnsvake premisser for den israelske stat. Du hadde aldri hatt samme holdning hadde det vært en palestinsk avis som skrev akkurat det samme. Man må prøve å holde seg saklig og dele ut kritikk der den skal deles ut når den skal deles ut. Ikke grave frem masse tullball som er utenfor Israels kontroll for å så kritisere dem for det.

Først og fremst: Ikke snakk om hvem som skal være sakelig her!

Ellers: Når dette oppgulpet gjenntatte ganger spys ut i Israel er dette noe israelerne tror på. Og det skulle jo bare mangle så lite som skal til før Israel hyler ut om antisemittisme! Ikke at det burde ha noe å si for forholdet mellom Norge og Israel på statsnivå, men når politiske partier i Norge begynner å reagere og det blir en såpass stor sak utav det så burde faktisk Israel som stat komme med en beklagelse og samtidig understreke at de er glad for arbeidet Norge har lagt i å skape fred mellom Israel og palestinerne. (Den slags legger man jo alltid til på politisk nivå når man beklager noe).

Sirkuset fortsetter forøvrig:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=571113

Lenke til kommentar
Ellers: Når dette oppgulpet gjenntatte ganger spys ut i Israel er dette noe israelerne tror på. Og det skulle jo bare mangle så lite som skal til før Israel hyler ut om antisemittisme! Ikke at det burde ha noe å si for forholdet mellom Norge og Israel på statsnivå, men når politiske partier i Norge begynner å reagere og det blir en såpass stor sak utav det så burde faktisk Israel som stat komme med en beklagelse og samtidig understreke at de er glad for arbeidet Norge har lagt i å skape fred mellom Israel og palestinerne. (Den slags legger man jo alltid til på politisk nivå når man beklager noe).

Sirkuset fortsetter forøvrig:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=571113

Du får tro hva du vil.

Den eneste grunnen til at du har denne holdningen er fordi det er snakk om Israel. Jeg har ingenting i mot at israelerne blir kritisert når det er på sin plass, men her har den israelske stat ingen grunn til å intervenere. Dette er en avis som må stå for det dem skriver. Den israelske regjering skal selvfølgelig ikke stå for andres uttalelser, selv om det er sikkert utrolig fristende å kreve det slik at man kan kritisere dem enda litt mer. Saklig eller usaklig.

Lenke til kommentar
Israel har gang på gang sagt at de ikke forhandler med "terrorister" (palestinere) så det hjelper lite at palestinernes intensjoner er edle.

Israel forhandler vitterlig med Fatah og Abu Mazen.

Problemet er at Israel heller søker konfrontasjon foran forhandlinger med Hamas, på bakgrunn av ymse mer eller mindre prinsippielle årsaker; noe som tross alt ikke fungerte med Fatah de 25 årene den strategien ble utøvd mot dem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...