Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Jeg hadde selvfølgelig ikke forventet at du greide å unnlate å polarisere temaet.

Det er helt klart at det er en vanskeligere sti å gå, men vi kan ikke sitte her å spå fremtiden (jeg kan hvertfall ikke, usikker på om det er Snåsamannen jeg diskuterer med her)

Noe annet har jeg heller aldri påstått.

Sier mer om deg enn han. :)

Kan du prøve å ta deg sammen?

For siste gang: Hva mener du om at Benjamin Netanyahu er imot en tostatsløsning? Hva mener du om at han har utnevnt Avigdor Lieberman til kommende utenriksminister? Hva mener du om at Kadima har nektet å delta i en samlingsregjering med Likud først og fremst fordi Netanyahu vil ødelegge alle muligheter for fred med palestinerne? Og hva mener du om linkene?

Slutt å komme med idiotiske utspill som "lille venn", "koseklumpen" "bastante uttallelser", "mer matnyttig å diskutere med lillesøsteren min" og "usikker på om det er Snåsamannen jeg diskuterer med her"!!!

Besvar følgende spørsmål: Kan du eller kan du ikke være seriøs?

Israel

:thumbdown: - Palestina :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forsto det slik at du mente at vi ikke skulle snakke om israelerne, men jødene. Er det galt av meg å påpeke at denne saken ikke handler om jødene, men israelerne? Jeg dro statskirken inn fordi jeg spurte om kristendommen skulle stå til regning for Norge sine handlinger.

Om du tar meg alvorlig eller ikke er for meg revnende likegyldig. Synes derimot det er flott om du svarer på det jeg spør om.

Og da sier jeg igjen, Israel er en jødisk stat.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ja! Over 70% av befolkninger er vel jøder. I tillegg så har man arabere (familiene som takket ja til statsborgerskap etter uavhengihetskrigen), druseere, samaritanere og beduiner. Det er også full religionsfrihet.

Men det er det eneste landet som følger den jødiske kalenderen og politiske pariter som utfordrer det sionistiske grunnlaget for staten er ikke tillatt.

Så ja, Israel er ialler høyeste grad en jødisk stat. Men det må legges til at det er stor forskjell på jøder.

Lenke til kommentar
Jeg forsto det slik at du mente at vi ikke skulle snakke om israelerne, men jødene. Er det galt av meg å påpeke at denne saken ikke handler om jødene, men israelerne? Jeg dro statskirken inn fordi jeg spurte om kristendommen skulle stå til regning for Norge sine handlinger.

Om du tar meg alvorlig eller ikke er for meg revnende likegyldig. Synes derimot det er flott om du svarer på det jeg spør om.

Og da sier jeg igjen, Israel er en jødisk stat.

Det har du forsåvidt rett i (selv om Israel er sekulært på papiret). Det er derimot fortsatt meget viktig å skille mellom israelere og jøder. Det finnes mange israelere som ikke er jøder og det finnes mange jøder som ikke er israelere. Derfor er det veldig unøyaktig å skulle tiltale dem i denne saken. :) Er vi enige?

Lenke til kommentar
Jeg hadde selvfølgelig ikke forventet at du greide å unnlate å polarisere temaet.

Det er helt klart at det er en vanskeligere sti å gå, men vi kan ikke sitte her å spå fremtiden (jeg kan hvertfall ikke, usikker på om det er Snåsamannen jeg diskuterer med her)

Noe annet har jeg heller aldri påstått.

Sier mer om deg enn han. :)

Kan du prøve å ta deg sammen?

For siste gang: Hva mener du om at Benjamin Netanyahu er imot en tostatsløsning? Hva mener du om at han har utnevnt Avigdor Lieberman til kommende utenriksminister? Hva mener du om at Kadima har nektet å delta i en samlingsregjering med Likud først og fremst fordi Netanyahu vil ødelegge alle muligheter for fred med palestinerne? Og hva mener du om linkene?

Slutt å komme med idiotiske utspill som "lille venn", "koseklumpen" "bastante uttallelser", "mer matnyttig å diskutere med lillesøsteren min" og "usikker på om det er Snåsamannen jeg diskuterer med her"!!!

Besvar følgende spørsmål: Kan du eller kan du ikke være seriøs?

Israel

:thumbdown: - Palestina :thumbup:

Nå er du så hårsår at det nesten er vilt.

Jeg håper han får til en løsning på tross av det standpunktet. Lieberman liker jeg ikke, men vi får se hvordan det utarter seg. Det er Kadima sitt valg. Jeg driter i linkene dine. Du har kommet med en milliard av dem som er totalt uinteressante

Var det nøyaktig nok?

Hvis ikke du greier å tåle en liten spøk som den med Snåsamannen vet jeg ikke hva jeg skal si altså. Unnskyld meg for at jeg ikke børster deg med hårene konstant.

Jeg kan være seriøs. Du gjør det derimot vanskelig å være seriøs når jeg diskuterer med deg.

Lenke til kommentar

Jeg slutter aldri aa forbause meg over hvor polariserte enkelte meningsbaerere er i denne konflikten. Jeg kan i alle fall si at ti dager i Midt-Oesten ikke har undergravet min overbevisning om aa se de positive og negative sidene hos begge parter.

Jeg tror enkelte ville ha godt av aa se hvordan mennesker bor i enkelte deler av Israel, og hvordan andre mennesker bor i paa f.eks. Vestbredden.

Jeg haaper vi klarer aa holde diskusjonen saklig og reflektert fremover.

:)

Edit: Og en liten kommentar til fredsforhandlingene mellom Syria og Israel. Israel hadde et problem i de forhandlingene, siden Israel er et demokrati. Mange maa vaere enige i et demokrati. Syria er en politistat som styres av president Bashir Al-Assad. Og der er det ikke like mange som maa vaere enige.

Syria hadde mindre hindringer i saa maate. I tillegg kommer det at Syria kanskje ikke oensker fred med Israel (eller krig for den saks skyld, saa lenge det er ikke er wars by proxy). Syria er internasjonalt og regionalt sett et filleland uten saerlig betydning. Saa lenge de offisielt er fiendtlige til Israel faar Syria ufortjent mye oppmerksomhet, og det teller nok for landets selvbilde.

Men, det er tross alt vanskelig aa analysere politistater. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Husk at mens palestinske myndigheter regner mindreårige for å være personer under 18 år, regner IDF mindreårige for å være under 15 år....

Det kan jo ha noe med å gjøre at de trener opp ungdommer til å gå med våpen fra en ung alder. I praksis har jo ungdommer under 18 deltatt i kamphandlinger, væpnet til tennene.

Lenke til kommentar

Så kan du for en eneste gangs skyld faktisk dokumentere påstanden din!

Forøvrig har jeg aldri nevnt at Hamas eller andre militante organisajsoner er heltene mine. Jeg har sagt at handlingene deres er forstålige, men ikke noe annet!

Boikott Israel - Fritt Palestina

Lenke til kommentar
Dette forundrer meg ikke.

Jeg må si at jeg ble forundret over dette.

Jeg kan jo egentlig si det slik: Ja, jeg er forundret at enkelte kun velger å se en sak fra én side og ikke evner å se saken som en helhet. På den annen side, det er mye enklere å kun se saken fra én side og det krever mindre fra den enkelte. At mange velger den enkle løsningen forundrer meg ikke.

Lenke til kommentar
Jeg sa du skulle dokumentere påstanden din!

Du benekter altså ta barn under 18 deltar i kamphandlinger på palestinsk side?

Jeg trenger jo ikke å dokumentere noe som helst hvis du ikke benekter det.

Men hvis du faktisk benekter det så har du virkelig ikke fulgt med. Og det forklarer jo litt om hvorfor du støtter palestinerne...

Så du bilde av de israelske barnene som skrev hilsner på bombene som skulle brukes mot palestinerne? Vet at du leste linken der små barn kom med rasistiske uttalelser om arabere.

Du sa at det utelukket er de militante palestinerne som benytter seg av barn. Før du faktisk har dokumentert denne påstanden gidder jeg ikke å besvare spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

Glimti, her må du være nøyaktig. Å la noen barn skrive på bomber kan ikke på noen måte kvalifiseres som bruk av barnesoldater. Hvis du vil så kan jeg godt finne en link hvor palestinske barn kommer med rasistiske uttalelser om arabere. Hva er forskjellen på de to sakene? Barn blir indoktrinert på begge sider og begge siders ekstremisme må i så måte bekjempes.

Lenke til kommentar
At mange velger den enkle løsningen forundrer meg ikke.

Det forundrer meg hvor mye "brettet har bikket" med den siste krigen i Gaza. Og det ligger ann til å bikke enda mer når Netanyahu kommer igang.

"US: Freezing Out Hamas No Longer Viable, Say Policy Heavyweights.

A new report from a New York-based think tank and delivered to U.S. President Barack Obama by a signatory who is also a current adviser recommends that Washington forcefully reinsert itself into the Palestinian-Israeli peace process, calling for "a more pragmatic approach to Hamas." "

http://www.ipsnews.net/news.asp?idnews=46290

"Jeremy Ben-Ami, head of the liberal American Jewish organization J Street, is campaigning to delegitimize the incoming Israeli government even before it takes office.

(...)

Asked whether, “if [Hamas and the Palestinian Authority] reach an agreement [to form a unified government], would you support or oppose the United States working with that unity government to achieve a peace agreement with Israel?”—69% of the sample ( 800 american jews ) says yes (J Street-commissioned poll analyst Jim Gerstein says approvingly that this result “indicates the openness of American Jews to break controversial taboos”)."

http://frontpagemagazine.com/Articles/Read...C5-677B74617F2A

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...