Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Jeg har ingenting i mot at folk boikotter Israel. Folk skal faktisk få lov til å gjøre akkurat hva de vil. Jeg synes derimot det er merksnodig hvordan man på den ene siden kan være i slik moralsk harnisk helt inntil det faktisk blir litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også litt vanskeligheter med å se hvordan en boikott av SørAfrika på den tiden ville kostet meg noe personlig. Har du eksempler på linje med "Israel videoen"?

Personlige offer er helt irrelevant. ( Se under. )

Poenget er at verden på langt nær var like avhengig av Sør-Afrika på samme måte som man er avhengig av Israel idag. Derfor så man også boikotter på organisasjons- og politisk nivå mot SørAfrika. Da ble man også som enkeltperson ofte involvert i boikotten enten man ville det eller ei, fordi andre tok avgjørelsen for deg. Det kommer trolig aldri til å bli noen storstilt boikott av Israel på høyere nivå idag, derfor er man helt avhengig av grasrot-bevegelsen dersom man skal oppnå noe som helst. Og da nytter det ikke å bare å velge bort noen appelsiner i ny og ne samtidig som man aktivt støtter andre produkter fullt ut som om alt skulle være som før.

Edit: Hadde forøvrig vært veldig interessant å vite hvilke produkter/tjenester dere boikottere dropper i den såkalte boikotten deres? Hva består boikotten deres i?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Det kommer trolig aldri til å bli noen storstilt boikott av Israel på høyere nivå idag,

Det er allerede ting på gang. Og med Netanyahu bak rattet kan dette komme til virkelig å få vind i seilene.

"One solution to pressure Israel into action is the recent proposal by the United Kingdom for EU-wide measures to ban imports of products made in Israeli settlements. This undertaking is largely symbolic: it's easy to re-classify settlement products as 'Made in Israel,' or re-export them via third-world countries. But the UK's proposal puts forward the idea of a consolidated EU stance on settlements: no longer does the EU engage in rhetoric only, but it also offers measure of substantial symbolic and political value. The UK has even gone so far as to cancel a scheduled embassy move in Tel Aviv due to the fact that the developer, Lev Leviev and his Africa-Israel company, is responsible for constructing thousands of homes and infrastructure projects throughout the occupied Palestinian territory. The London Stock Exchange may follow suit and delist it.

Some effects can already be discerned, as major multi-nationals are ending their operations in the occupied West Bank. Unilever, a maker of household staples such as shampoo and Vaseline, said it would sell its 51% stake in a factory in the West Bank settlement of Ariel, one of three large Israeli settlement blocs that separate the northern and southern parts of the West Bank. The Swedish Assa Abloy Company (known for its Mul-T-Lock brand) closed its lock-smithing factory in the Barkan settlement in the West Bank, and Barkan Winery Company divested from its branch in Barkan Industrial Park after the company entered a partnership with Dutch beer brewers Heineken."

http://www.huffingtonpost.com/michael-shte...u_b_176701.html

Edit: Hadde forøvrig vært veldig interessant å vite hvilke produkter/tjenester dere boikottere dropper i den såkalte boikotten deres? Hva består boikotten deres i?

Jeg er ikke en av boikotterne. Jeg ble bare "sugd inn" i diskusjonen, da jeg kom på å kommentere noe som jeg fant lite logisk.

Lenke til kommentar
Det kommer trolig aldri til å bli noen storstilt boikott av Israel på høyere nivå idag,

Det er allerede ting på gang. Og med Netanyahu bak rattet kan dette komme til virkelig å få vind i seilene.

http://www.huffingtonpost.com/michael-shte...u_b_176701.html

Nå kan man jo bare spekulere i at enkelte firmaer ønsker å trekke seg ut av konfliktsoner. Er det fordi de har høyere agenda om fred & kjærlighet blant menneskene, eller er det rett og slett bare for å redde ræva si ut av en potensiell farlig situasjon? ;)

Jeg er ikke en av boikotterne. Jeg ble bare "sugd inn" i diskusjonen, da jeg kom på å kommentere noe som jeg fant lite logisk.

Spørsmålet mitt er jo fortrinnsvis rettet mot folk som hevder at de boikotter ;) Dessverre tror jeg nok at eneste svar jeg får på dette spørsmålet er ditt. :thumbdown:

Lenke til kommentar
:roll:

Skal forsøke å forklare dette og føre en seriøs diskusjon for siste gang:

Du lar være å kommentere alt som faktisk er relevant! At Netanyahu ikke vil ha en tostatsløsning, at folk som Lieberman blir valgt inn i viktige possisjoner som utenriksminister, at Netanyahui har basert hele valgkampen sin på en tøff holdning ovenfor Syria og palestinerne, at det var Israels feil at forhandlingene med Syria i 2000 brøt sammen, at Israel ikke vil oppgi alt okkupert område mm. kommenterer du ikke med et ord!

Mener du at å skrive "lille venn", "koseklumpen " og "diskutere med lillesøsteren min" er seriøst?

Det jeg mener om Israel og israelere er relevant siden du lirer av deg tåpligheter som at jeg ikke fortsetter å boikotte Israel!

PS: Det er fler jøder i USA enn i Israel. Forøvrig kan du ikke bare regne det så enkelt som å si "jøder"!

Så priviligert jeg er. :)

Jeg kommenterte ikke det fordi jeg allerede har svart på det. At du ikke greier å holde følge er ikke mitt problem. Det eneste jeg ikke har kommentert var angående at Israel var skyld i at forhandlingene brast og det er fordi det er vrøvl.

Syria insists that Israel will withdraw from the Golan Heights as part of any peace deal. During US-brokered peace talks in 1999–2000, Prime Minister Ehud Barak allegedly offered to withdraw from most of the Golan in return for a comprehensive peace structure and security arrangements. The disagreement in the final stages of the talks was on access to the Sea of Galilee.

Begge har nok skyld her også, men det forventer jeg ikke at du forstår.

Mine tidligere hersketeknikker er en reaksjon på dine hersketeknikker og demonisering. Kanskje er det uheldig, men jeg synes du skal tåle såpass uten å begynne å sutre.

Vet ikke hvorfor det blir kalt tåpeligheter når jeg påpeker din tydelige dobbeltmoral, men det er ditt valg.

Regions with significant populations

Israel 5,393,000

United States 5,275,000

Ja, du er priviligert som bor i Norge istedefor på Gazastripen eller Vestbredden der tillstandene er helt andreledes.

Nettopp, Israel var ikke villig til å trekke seg fullt og helt vekk fra Golanhøydene, men insisterte på å beholde kontrollen over en liten del av dem. Altså var det Israels feil at forhandlingene brøt sammen!

Alle dine hersketeknikker og tåpligheter var vært uprovosert og unødvendige. Men regner ikke med at du forstår det!

Hvorfor har du unngått å svare på det om Netanyahu? Har du ikke lyst til å kommentere det ytterlige fordi det er å innrømme at Israel ødelgger for mulighetene til fred?

Hvor vil du med det siste du skrev?

Lenke til kommentar
Nå kan man jo bare spekulere i at enkelte firmaer ønsker å trekke seg ut av konfliktsoner. Er det fordi de har høyere agenda om fred & kjærlighet blant menneskene, eller er det rett og slett bare for å redde ræva si ut av en potensiell farlig situasjon? ;)

Det virker som du bare ville lese enkelte utvalgte ord av det jeg siterte.

Men det har virkelig skjedd et stemnings-skifte etter krigen i Gaza. Her er det en israelsk journalist som rapporterer etter en foredragsturné i statene :

"Worse than gaza. That's the impression of veteran Jerusalem Post correspondent Khaled Abu Toameh, who recently wrapped up a speaking tour of American college campuses. Toameh says that the non-Arab, non-Muslim pro-Palestinian students are more strident, less tolerant of opposing viewpoints, and more fixated on their hatred of Israel than Arab Muslims on campus. The situation, he writes, is more hostile and uncivil than what he has encountered on Palestinian campuses."

http://blogs.jta.org/telegraph/article/200...worse-than-gaza

Tror faktisk det kan være reéllt, det som blir sagt her om en konfidensiell CIA-rapport som konkluderer med at Israels eksistens er høyst usikker, hvis en ser et par tiår fram i tid :

"The future of Israel as a Jewish state is in jeopardy according to a leaked CIA study destined for certain eyes only. According to author and lawyer Franklin Lamb, it predicts an inevitable shift away from a two-state solution to the pursuance of one state. Its estimations also include the emigration to the US of two million Israelis within the coming 15 years along with another 1.5 million to Europe and Russia.

(...)

If there is veracity in the CIA study, which maintains Israel's survival is in doubt beyond the next 20 years, then all the Palestinians have to do is continue exercising their famous capacity for patience."

http://www.gulfnews.com/opinion/columns/region/10295413.html

Lenke til kommentar
Israel er virkelig ubeskrivelig ondt og blodtørstig!

Man kan gjerne si det slik, men det samme kan jo også sies om ethvert land og individ som tar livet av et annet uskyldig individ, :shrug:

"Worse than gaza. That's the impression of veteran Jerusalem Post correspondent Khaled Abu Toameh, who recently wrapped up a speaking tour of American college campuses. Toameh says that the non-Arab, non-Muslim pro-Palestinian students are more strident, less tolerant of opposing viewpoints, and more fixated on their hatred of Israel than Arab Muslims on campus. The situation, he writes, is more hostile and uncivil than what he has encountered on Palestinian campuses."

Dette forundrer meg ikke. Man trenger ikke se lenger enn til denne tråden for å finne lignende ekstremistiske holdninger blant enkelte.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at når en tråd når over 200 sider om et og samme tema så blir det litt som med alle forhold, det er vanskelig å ikke være personlige. Men der er altså ikke lov. To innlegg er slettet.

Dersom dere synes dere har diskutert for mye med hverandre og begynner å gå lei, men ikke klarer å slutte, så går det an å få en moderator eller admin til å innvilge liten frivillig forumferie, så kan dere gå tur, se filmer, eller gå ut og være sosiale og få debatten litt på avstand. (Vi kan desverre ikke stenge folk ute fra enkelttråder, bare fra hele forumet.)

Kommentarer til moderering tas på PM, ikke i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar
Israel er virkelig ubeskrivelig ondt og blodtørstig!

Man kan gjerne si det slik, men det samme kan jo også sies om ethvert land og individ som tar livet av et annet uskyldig individ, :shrug:

Niks, det er en klar forskjell! Israel er en av verdens sterkeste militærmakter (takket være andre land) og har vært i kriger og konflikter siden opprettelsen av terrorstaten. Og de har i aller høyeste skala bedrevet okkupasjon, folkemord, drap på sivile, brudd på X anntall offentlige bestemmelser, krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten og annen jævelskap!

Og de har plent sagt nei til all form for forsoning og normalisering av forhold med motstanderne! Andre land har vært mye i krig ja og mange sivile har gått med i krig, men ingen andre lands handlinger kan konkurere med Israels blodtørst, krigslyst, hat og ondskap!

Lenke til kommentar
Ja, du er priviligert som bor i Norge istedefor på Gazastripen eller Vestbredden der tillstandene er helt andreledes.

Nettopp, Israel var ikke villig til å trekke seg fullt og helt vekk fra Golanhøydene, men insisterte på å beholde kontrollen over en liten del av dem. Altså var det Israels feil at forhandlingene brøt sammen!

Alle dine hersketeknikker og tåpligheter var vært uprovosert og unødvendige. Men regner ikke med at du forstår det!

Hvorfor har du unngått å svare på det om Netanyahu? Har du ikke lyst til å kommentere det ytterlige fordi det er å innrømme at Israel ødelgger for mulighetene til fred?

Hvor vil du med det siste du skrev?

Gjett hvem andre som er det. :)

Så fordi de ikke ga etter for alle Syria sine krav så ødela de forhandlingene? Vet du hva egentlig forhandlinger går ut på? Det er ikke slik at du kan klage på de andre når du ikke godtar det forslaget de legger frem. Hvis avtalen ikke passer deg er det like mye din egen skyld som den andre partens skyld. Jeg lurer på hvordan 'forhandlinger' defineres i ditt hode.

Nei, du er nok en av veldig få som 'forstår' det. Syte kan du hvertfall. Jeg har ikke unngått å svare på det om Netanyahu. Jeg har sagt før og sier igjen at jeg ikke kan stå til rette for din manglende evne til å lese hva som står. Jeg har sagt jeg vil avvente å se hvordan Netanyahu gjør det.

Angående det siste jeg skrev var det en respons til det du sa om at det var flere jøder i USA enn i Israel, noe som Wikipedia og jeg mente var feil.

Lenke til kommentar

Mange som er privilgerte med tanke på bosted ja. Men det er altså ikke tema for diskusjonen.

Hvordan vil du hevde at Syria har noe annsvar for det som hendte? Israel kommer aldri til å bli annerkjent av Syria før de trekker seg tilbake fra Golanhøydene! Og da HELE området. Det samme ang. Den arabiske liga! Tilbudet til Israel er at de får full anekjennelse dersom der trekker seg tilbake fra de områdene de okkuperte under seksdagerskrigen, noe som innkluderer Golanhøydene.

Ja, du har sagt at du er avventende med tanke på Netanyahus regjeringstid, men hva med å kommentere at han er imot en tostatsløsning, ønsker å beholde bosettningene på Vestbredden, trakk seg fra Sharons regjering som protest mot tilbaketrekkningen fra Gazastripen, at han har basert valgkampen på en tøtt holdning ovenfor Syria og palestinerne samt at han har utvente Lieberman til kommende utenriksminister?

Det andre oppgulbet du skrev kan du spare deg for!

Så vidt jeg vet er det fler jøder i USA en Israel selvom de bor flere i Tel Aviv enn i New York City. Forøvrig interesserer det meg ikke da det er Staten Israel og ikke jøder jeg er imot!

Boikott Israel - Fritt Palestina

Lenke til kommentar
Niks, det er en klar forskjell! Israel er en av verdens sterkeste militærmakter (takket være andre land) og har vært i kriger og konflikter siden opprettelsen av terrorstaten. Og de har i aller høyeste skala bedrevet okkupasjon, folkemord, drap på sivile, brudd på X anntall offentlige bestemmelser, krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten og annen jævelskap!

Og de har plent sagt nei til all form for forsoning og normalisering av forhold med motstanderne! Andre land har vært mye i krig ja og mange sivile har gått med i krig, men ingen andre lands handlinger kan konkurere med Israels blodtørst, krigslyst, hat og ondskap!

Tja, Hamas er vel en godt motstykke. Tror vi skal være veldig glad for at de ikke er like teknologisk avanserte som Israel for da ville vi nok virkelig få se på økte krigsforbrytelser (fra begge sider).

Forresten, du ser ut til å være en av disse såkalte "boikotterne". Kan du kanskje fortelle meg hva din boikott består av?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Mange som er privilgerte med tanke på bosted ja. Men det er altså ikke tema for diskusjonen.

Hvordan vil du hevde at Syria har noe annsvar for det som hendte? Israel kommer aldri til å bli annerkjent av Syria før de trekker seg tilbake fra Golanhøydene! Og da HELE området. Det samme ang. Den arabiske liga! Tilbudet til Israel er at de får full anekjennelse dersom der trekker seg tilbake fra de områdene de okkuperte under seksdagerskrigen, noe som innkluderer Golanhøydene.

Ja, du har sagt at du er avventende med tanke på Netanyahus regjeringstid, men hva med å kommentere at han er imot en tostatsløsning, ønsker å beholde bosettningene på Vestbredden, trakk seg fra Sharons regjering som protest mot tilbaketrekkningen fra Gazastripen, at han har basert valgkampen på en tøtt holdning ovenfor Syria og palestinerne samt at han har utvente Lieberman til kommende utenriksminister?

Det andre oppgulbet du skrev kan du spare deg for!

Så vidt jeg vet er det fler jøder i USA en Israel selvom de bor flere i Tel Aviv enn i New York City. Forøvrig interesserer det meg ikke da det er Staten Israel og ikke jøder jeg er imot!

Boikott Israel - Fritt Palestina

Når Syria takker nei til en avtale som blir lagt frem må de ta sin del av ansvaret for det. Alt trenger ikke polariseres.

Hvis de greier å få til et eller annet som faktisk fungerer med en 1-statsløsning er det ingenting galt i det. Ikke fell din dom over noe du ikke har peiling på hvordan kommer til å utspille seg. Vi kan ikke gjøre annet enn å se hvordan det utspiller seg. Ikke vær hårsår.

Ja, men jeg har kommet med en kilde på det motsatte så da tror jeg at jeg forholder meg til det og ikke din hukommelse. ;)

Fred for alle - Ikke bare dem man er enig med

Lenke til kommentar

Israel vil sin natur tro ikke trekke seg tilbake fra alt okkupert land! Annsvaret er dermed på Israel!

Det vil aldri bli noen løsning som ikke innvolverer en tostatasløsning! Dette har så og si hele verden forståt! Fikk du med deg resolusjonen som ble fresatt av FN like før Bush gikk av om priesident?

Samme kan det være. Interesserer meg ikke hvor det bor flest jøder (selvom det er i USA og ikke i Israel) for det er som sagt ikke jøder,. men Staten Israel jeg kritiserer!

Håper Ariel Sharon dør snart!

Lenke til kommentar

Jeg hadde selvfølgelig ikke forventet at du greide å unnlate å polarisere temaet.

Det er helt klart at det er en vanskeligere sti å gå, men vi kan ikke sitte her å spå fremtiden (jeg kan hvertfall ikke, usikker på om det er Snåsamannen jeg diskuterer med her)

Noe annet har jeg heller aldri påstått.

Sier mer om deg enn han. :)

Israel er en jødisk stat, ergo problemet ligger på jødenes banehalvdel, jøde, jøde, jøde.

der, jeg sa det.

Det har sikkert ikke noen hensikt å prøve å diskutere seriøst med sånne som deg, men 'here goes'.

Vil du kritisere de kristne for noe den norske stat gjør?

Det finnes samtidig jødiske befolkninger verden over og da er det strengt tatt ikke noe poeng i å sidestille dem med israelerne.

Lenke til kommentar

Hvilken reaksjon på grunn av at jeg brukte det hellige ordet jøde, israel er en jødisk stat, har du et problem med det?

Norge er ikke en kristen stat, judaisme er en etnosentrisk religion, noe mere du lurte på?

Skal jeg si deg hva som ikke har noe hensikt? diskutere med refleksive beskyttere av israel

Endret av Ebeneser
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot at du kaller Israel en jødisk stat (selv om Israel er sekulært), men at du mener jøder verden over må stå til regning for israelernes handlinger.

Er ikke Norge en kristen stat? Den norske kirke er hvertfall statskirken. Du får vel krangle med grunnloven og ikke meg.

Den norske kirke er statskirke i Norge. I grunnloven § 2 er den evangelisk-lutherske religion definert som statens offentlige religion. Som en følge av dette er biskoper og prester i Den norske kirke statlige embets- og tjenestemenn.

I Norge er det også et krav at halvparten av regjeringen er medlemmer av statskirken, da regjeringen er Den norske kirkes øverste styre (kirkelig statsråd). Norges konge er Den norske kirkes overhode. Han er forpliktet til å bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion, og til å håndheve og beskytte denne (Grunnloven § 4). Kongen er som monark uten personlig religionsfrihet.

En del tilhengere av statskirkeordningen legger vekt på at Kongen i kirkelig statsråd er et kirkelig organ. Andre mener dette organet utøver politisk styring av kirken. Dette er ifølge Norsk senter for menneskerettigheter problematisk for kirkens egen religionsfrihet.

Det har i mer enn 100 år vært diskusjoner om Den norske kirke fortsatt skal være statlig eller om man skal skille kirken fra staten. I denne sammenheng har den siste statlige utredningen (Gjønnes-utvalget) presentert et tredje alternativ: Lovforankret folkekirke. Etter dette alternativet er Den norske kirke fortsatt forankret i lovverket, men samtidig er den et eget rettssubjekt med selvstendig beslutningsmyndighet. En tilsvarende løsning ble valgt i Sverige fra år 2000.

Endret av KVTL
Fjernet personangrep
Lenke til kommentar
Dette forundrer meg ikke.

Jeg må si at jeg ble forundret over dette.

Men når jeg ser på dette videoklippet, om fredsaktivisten Tristan Andersen (USA), som i midten av denne måneden møtte sin skjebne, i form av en israelsk røykgranat-treff, i hodet, så får man litt inntrykk av hvor landet ligger :

"On March 13th, 2009, Tristan Anderson was shot in the head with a tear gas bullet by Israeli forces at a protest against the Wall in the Palestinian town of Ni'lin."

http://espanol.video.yahoo.com/watch/4704705/12571569 ( 9 min )

Siste om tilstanden :

"It is not clear if he will survive, or how much brain damage he may have suffered."

http://www.guardian.co.uk/world/2009/mar/2...-israel-protest

"Aim to the face and shoot"

http://www.dailymotion.com/video/x8o41n_ai...-and-shoot_news ( 30 sek )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...