Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Til dere som skal boikotte Israel. Gjør det ordentlig.

Ser forresten med blide øyne på at du ikke lenger ønsker å boikotte Israel. :)

Morsomt. Men du er vel klar over at du kunne ha laget noe tilsvarende om Sør Afrika i sin tid.

Men det stoppet ikke folk fra å boycotte utvalgte produkter fra Sør Afrika. Og det tvang regimet i kne.

En boycott er ute etter resultater, det er ikke noe tilsvarende som å være vegetarianer, at man ikke gjør det ordentlig hvis man ikke avstår fra alt kjøtt / alle israelske produkter.

Dette er vel ikke så vanskelig å skjønne?

"Israel´s standing in the world is plunging to fresh lows" - Financial Times

"Battered by fresh accusations of war crimes during the recent Gaza conflict, Israel’s standing in the world is plunging to fresh lows. Two months after the guns fell silent, international condemnation of its treatment of Palestinian civilians during the military offensive shows no sign of abating."

http://www.ft.com/cms/s/0/da3ae842-189a-11...00779fd2ac.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.youtube.com/watch?v=pcHwyW9xOyI

Så hvis jeg ser at du skriver her inne igjen Glimti så antar jeg at du har stanset boikotten ettersom det vil være ganske komplisert å bruke datamaskinen din samtidig som du boikotter Israel.

Han kjører vel en "papir-boikott" eller en "midlertidig boikott" da. Dette er jo de aller behageligste boikottene å kjøre da man ikke må ofre noe som helst på personlig basis. Alt man trenger å gjøre er å skrive eller påstå at "jeg boikotter ditt og datt" på diverse forum.

Jeg har feks. boikottet å kjøre buss idag da jeg ikke hadde noe som helst behov for det. I morgen må jeg trolig kjøre litt buss så da opphever jeg den midlertidige buss-boikotten min i noen minutter. :thumbup:

Lenke til kommentar
"midlertidig boikott"

Som sagt, med denne logikken så ble Sør Afrika aldri noe annet enn midlertidig boikottet. Men det holdt i massevis. :)

Har også litt vanskeligheter med å se hvordan en boikott av SørAfrika på den tiden ville kostet meg noe personlig. Har du eksempler på linje med "Israel videoen"? (Forskjellen med dagens midlertidig boikott og "dengangs" midlertidig boikott er jo at dengang var den midlertidig inntil man oppnådde et mål, idag er den midlertidig inntill man selv faktisk innser at man må ofre noe. ;) )

Lenke til kommentar

Har ikke noe behov for å svare på alt du skriver Glimti. Du spyr ut påstand på påstand og spørsmål på spørsmål. Jeg svarer på de tingene jeg synes er verdt å svare på. :)

Jeg er egentlig ganske så seriøs i denne diskusjonen, men akkurat når jeg diskuterer med deg er det klart jeg kan bli oppfattet slik.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke dummer meg ut så dine utsagn tar jeg med knusende ro. :) Du har sagt hva du mener om israelerne, men ser ikke relevansen med det.

Ser forresten med blide øyne på at du ikke lenger ønsker å boikotte Israel. :)

Morsomt. Men du er vel klar over at du kunne ha laget noe tilsvarende om Sør Afrika i sin tid.

Men det stoppet ikke folk fra å boycotte utvalgte produkter fra Sør Afrika. Og det tvang regimet i kne.

En boycott er ute etter resultater, det er ikke noe tilsvarende som å være vegetarianer, at man ikke gjør det ordentlig hvis man ikke avstår fra alt kjøtt / alle israelske produkter.

Dette er vel ikke så vanskelig å skjønne?

"Israel´s standing in the world is plunging to fresh lows" - Financial Times

"Battered by fresh accusations of war crimes during the recent Gaza conflict, Israel’s standing in the world is plunging to fresh lows. Two months after the guns fell silent, international condemnation of its treatment of Palestinian civilians during the military offensive shows no sign of abating."

http://www.ft.com/cms/s/0/da3ae842-189a-11...00779fd2ac.html

Det er nøyaktig begrunnelsen for at slike boikotter ikke har noe for seg. Det er klart det er gøy å si at du boikotter ditt og datt, helt til det faktisk berører deg noe mer enn at du lar være å kjøpe et par appelsiner.

Lenke til kommentar

Ebeneser.

Hvis du faktisk hadde hørt på hva fyren sa er det ikke snakk om at Israel har funnet opp alle de tingene, men at de har vært med på å utvikle dem og å aktivt sponse dem.

Jeg kan ikke gå god for alle faktaene, men for eksempel når det gjelder Intel er det snakk om at mange chip-varianter er utviklet i Israel.

Lenke til kommentar
Vanskelig å boikotte Israel når de styrer finans og media i Usa.

Jødene er aktive, men de er vel bare en liten del av et stort system. Du trenger derimot ikke boikotte jøder hvis du skal boikotte Israel.

Det er selvfølgelig hvis du skal holde deg unna konspirasjonsteoriene om at jødene prøver å ta over verden og liknende. Usikker på hva du sikter til.

Lenke til kommentar

Television Networks:

CBS:

Sumner Redstone - chairman of board and CEO of CBS and Viacom, "world's biggest media giant" (Economist, 11-23-02). Viacom owns Viacom Cable, CBS, and MTV all over the world, Blockbuster Video Rentals, and Black Entertainment TV

Mel Karmazin - CBS corporation president and CEO

Leslie Moonves (great-nephew of Prime Minister David Ben-Gurion) - president of CBS Television

David Poltrack - executive vice-president, Research and Planning

Jeff Fager - executive director of “60 Minutes II.”

NBC:

Jeff Zucker - president of NBC Entertainment

Neil Shapiro - president of NBC News

Jeff Gaspin - executive vice-president, programming NBC

Max Mutchnik and David Kohan - co-exec. producers of NBC’s “Good Morning, Miami”

Lloyd Braun - chair of NBC Entertainment.

ABC:

Michael Eisner - major owner of Walt Disney, Capital Cities, and ABC

David Westin - president of ABC News.

FOX:

Rupert Murdoch (Jewish mother, hence legally Jewish) - owner of FOX TV, New York Post, London Times, and News of the World

Sandy Grushow - chair, FOX Entertainment

Peter Chernin - second in command at Rupert Murdoch’s News Corp., owner of FOX TV

Gail Berman - president of FOX Entertainment.

CNN:

Wolf Blitzer - host of CNN’s Late Edition.

Hollywood Movie Studios:

Ted Pike's comment: The prestigious Encyclopedia Judaica, in its article “Motion Pictures,” pg. 449, says: “Thus all the large Hollywood companies, with the exception of United Artists...were founded and controlled by Jews.”

Sony Corporation of America: Howard Stringer - chief

-Columbia Pictures: Amy Pascal - chair

Warner Bros.: Barry Meyer - chair; Jordan Levin - pres. of Warner Bros. Entertainment.

Miramax Films: Harvey Weinstein - CEO

Paramount: Sherry Lansing - president of Paramount Communications and chair of Paramount Pictures’ Motion Picture Group.

DreamWorks: Stephen Spielberg, David Geffen, Jeffrey Katzenberg (owners)

MTV Entertainment: Brian Graden - president

Turner Entertainment: Brad Siegal - president

Radio:

Clear Channel Communications: Robert Sillerman - founder

PBS: Ben Wattenberg - moderator, PBS ThinkTank

Publishers:

Ted Pike comments: The Encyclopedia Judaica, in its article “Publishing,” lists the following publishing houses, as of 1971, owned or controlled by Jews: Viking, Knopf, Random House, Modern Library, Simon and Schuster, Harcourt, Brace & Co., Greenberg Publishers, Ziff-Davis, Crown Publishers, Dial Press and Dryden Press. Publishing houses either founded by or with a Jew as editor-in-chief include: Farrar, Straus, & Giroux, Abelard-Schumann, Basic Books, Grosset & Dunlap, Federal Writers Project, Gaer Associates, Macmillan & Co., Harry N. Abrams, Inc., Citadel Press, Chanticleer Press, Arthur Frommer, Inc., Hart Publishing Co., Lantern Press, Oceanea Publications, Twayne Publishers, Arco Publishing Co., Grossman Publishers, and Stein & Day.

Publishing houses involved in book clubs, reprints, or children’s literature either founded by or controlled by Jews include the Literary Guild, Book of the Month Club, Limited Editions Club, Heritage Club, Junior Heritage Club, Readers Club, Jewish Book Guild, Military Science Book Club, Natural History Book Club, Book Collector’s Society, Art Book Guild, Science Book Club, Beech Hurst Press, A. S. Barnes & Co., Sagamore Press, Thomas Yoseloff Inc., The Modern Library, World Publishing Co., Little Blue Books, Pocket Books Inc., Avon Publications, Popular Library, Schocken Books, Golden Books, and Golden Press.

In its article on New York City, the Judaica adds to the list of publishing houses owned by Jews, Liveright & Boni, and Anchor Books.

Today Random House, Doubleday, and Anchor Books, while Jewish owned and controlled, participate in the world’s largest publishing consortium, Bertelsmann A.G., benefiting from its staggering distribution advantages. End of Ted Pike’s comments.

Bertelsmann’s American operations are headed by Joel Klein, chair and CEO.

David Manaker is executive director for HarperCollins.

Newspapers:

Samuel Newhouse Jr. and Donald Newhouse own Newhouse Publications, which includes 26 newspapers in 22 cities. The Conde Nast Magazine Group includes the New Yorker, Parade, the Sunday newspaper supplements, American City Business Journal, business newspapers published in more than 30 major cities in America, and interests in cable television programming and cable systems serving one million homes.

Wall Street Journal: Peter R. Kahn, CEO

New York Times, Boston Globe, and other publications: published by Arthur O. Sulzberger Jr.

New York Daily News: Mortimer Zuckerman, owner

Village Voice, New Times and network of alternative weeklies: Owned by David Schneiderman

Washington Post: Donald Graham, chair and CEO, son of Katharine Graham Meyer, former owner of Washington Post

San Francisco Chronicle: Ron Rosenthal, managing editor; Phil Bronstein, exec. editor

AOL-Time Warner Book Group: Laurence Kirshbaum, editor

Magazines:

US News & World Report: Mortimer Zuckerman, owner and chair of the Conference of Presidents of Major Jewish-American Organizations, one of the largest pro-Israel lobbying groups

New Republic: Marty Peretz, owner and publisher (NR openly identifies itself as pro-Israel.)

Barron’s: Peter R. Kahn, CEO

National Review: Michael Ledeen, editor

Business Week: Bruce Nussbaum, editorial page editor

Newsweek: Donald Graham, chair and CEO, and Howard Fineman, chief political columnist

Weekly Standard: William Kristol, editor, also executive director, Project for a New American Century, (PNAC)

The New Yorker: David Reznik, editor; Nicholas Lehman, writer; Henrick Hertzberg, “Talk of the Town” editor

Miscellaneous:

Ivan Seidenberg - CEO of Verizon Communications, Comcast-ATT Cable TV, with Ralph and Brian Roberts as owners.

Norman Ornstein, American Enterprise Institute - regular columnist for USA Today, news analyst for CBS and co-chair with Leslie Moonves of the Advisory Committee on Public Interest Obligation of Digital TV Producers, appointed by Clinton.

Dennis Lebowitz - head of Act II Partners, a media hedge fund.

Barry Diller - chair of USA Interactive, former owner of USA Entertainment.

Kenneth Roth - executive director of Human Rights Watch.

Richard Leibner - head of N. S. Bienstock talent agency, which represents 600 news personalities such as Dan Rather, Dianne Sawyer, and Bill O’Reilly.

Ari Fleischer - Bush’s former press secretary

Stephen Emerson - every media outlet’s first choice as an expert on domestic terrorism.

Terry Semel - CEO of Yahoo!, former chair, Warner Bros.

Mark Golin - VP and creative director for AOL.

Warren Lieberford - president of Warner Bros. Home Video Division of AOL-Time Warner.

Ted Pike comments: Judaism Online’s list presents only the most outstanding, well-recognized Jews in the American media. I could name hundreds more from the top ranks of Jewish media leadership. Such names are readily available from corporate directories such as Standard and Poor's and Lexis Nexus.

Yes, some of the Jewish superstars listed above are political conservatives. Yet studies of top-level Jewish media executives prove they are overwhelming liberal. The famous Lichter-Rothman poll in the early 1980s found that top media executives were radically out of step with the moral values of the American public.

97% affirm a woman's right to an abortion if she pleases. 80% disagree that homosexuality is wrong. 86% believe homosexuals have the right to be schoolteachers. 51% believe adultery is permissible. Of 104 top executives polled, 59% were "raised in the Jewish religion."

Does it matter who dominates the media? It does! The media shapes not only our children's values and actions but our own. The Jewish media has normalized sexual degeneracy, profanity and all kinds of sin. It also leads us into war to make the Mid-East safe for Israel. This happened in Afghanistan, Iraq and, tomorrow, Iran.

If an anti-Christian agenda were being advanced by Moonies or Scientologists, dominating the most powerful positions of media leadership in America, there would be a howl of protest. Americans would demand Congressional hearings and investigations. But because the Jewish media has forbidden identification of itself as Jewish, vilifying such as anti-Semitism, a deafening silence prevails. Meanwhile, relentless evil continues to control the spigot of information from which America drinks.

Lenke til kommentar

Hvis du tror dette er uvanlig mye i et land med så mange jøder blir jeg nødt til å skuffe deg. :)

Det er nesten like mange jøder i USA som det er i Israel. Spesielt med tanke på deres kultur er det på ingen måte overraskende.

Det er forresten denne katolske mannen som 'styrer' media:

165px-Rupertmurdoch.jpg

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Har ikke noe behov for å svare på alt du skriver Glimti. Du spyr ut påstand på påstand og spørsmål på spørsmål. Jeg svarer på de tingene jeg synes er verdt å svare på. :)

Jeg er egentlig ganske så seriøs i denne diskusjonen, men akkurat når jeg diskuterer med deg er det klart jeg kan bli oppfattet slik.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke dummer meg ut så dine utsagn tar jeg med knusende ro. :) Du har sagt hva du mener om israelerne, men ser ikke relevansen med det.

:roll:

Skal forsøke å forklare dette og føre en seriøs diskusjon for siste gang:

Du lar være å kommentere alt som faktisk er relevant! At Netanyahu ikke vil ha en tostatsløsning, at folk som Lieberman blir valgt inn i viktige possisjoner som utenriksminister, at Netanyahui har basert hele valgkampen sin på en tøff holdning ovenfor Syria og palestinerne, at det var Israels feil at forhandlingene med Syria i 2000 brøt sammen, at Israel ikke vil oppgi alt okkupert område mm. kommenterer du ikke med et ord!

Mener du at å skrive "lille venn", "koseklumpen " og "diskutere med lillesøsteren min" er seriøst?

Det jeg mener om Israel og israelere er relevant siden du lirer av deg tåpligheter som at jeg ikke fortsetter å boikotte Israel!

PS: Det er fler jøder i USA enn i Israel. Forøvrig kan du ikke bare regne det så enkelt som å si "jøder"!

Lenke til kommentar
Har også litt vanskeligheter med å se hvordan en boikott av SørAfrika på den tiden ville kostet meg noe personlig. Har du eksempler på linje med "Israel videoen"?

Personlige offer er helt irrelevant. ( Se under. )

Det er nøyaktig begrunnelsen for at slike boikotter ikke har noe for seg. Det er klart det er gøy å si at du boikotter ditt og datt, helt til det faktisk berører deg noe mer enn at du lar være å kjøpe et par appelsiner.

Her tenker du feil. Du tenker at den som boikotter, må boikotte alt. Men det er ikke slik det fungerer. Det fungerer slik at veldig mange boikotter noe. Det var også slik i tilfellet Sør Afrika. Og det var som sagt nok til å få virkning.

"A movement to boycott Israeli goods, culture and academic institutions is gaining momentum."

http://ipsnews.net/news.asp?idnews=45951

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Hvis du tror dette er uvanlig mye i et land med så mange jøder blir jeg nødt til å skuffe deg. :)

Det er nesten like mange jøder i USA som det er i Israel. Spesielt med tanke på deres kultur er det på ingen måte overraskende.

165px-Rupertmurdoch.jpg

Rupert Murdoch (Jewish mother, hence legally Jewish) - owner of FOX TV, New York Post, London Times, and News of the World

Lenke til kommentar
Det fungerer slik at veldig mange boikotter noe.

"Most worrying for Israel, however, are moves in Britain to boycott Israeli goods. The British government itself is encouraging the boycott of Israeli goods that originate in the West Bank by insisting that they be labeled "Made in the West Bank." Israeli diplomats in London fear this could spread to a boycott of all Israeli goods."

http://jta.org/news/article/2009/03/25/100...showing-strains

Lenke til kommentar
:roll:

Skal forsøke å forklare dette og føre en seriøs diskusjon for siste gang:

Du lar være å kommentere alt som faktisk er relevant! At Netanyahu ikke vil ha en tostatsløsning, at folk som Lieberman blir valgt inn i viktige possisjoner som utenriksminister, at Netanyahui har basert hele valgkampen sin på en tøff holdning ovenfor Syria og palestinerne, at det var Israels feil at forhandlingene med Syria i 2000 brøt sammen, at Israel ikke vil oppgi alt okkupert område mm. kommenterer du ikke med et ord!

Mener du at å skrive "lille venn", "koseklumpen " og "diskutere med lillesøsteren min" er seriøst?

Det jeg mener om Israel og israelere er relevant siden du lirer av deg tåpligheter som at jeg ikke fortsetter å boikotte Israel!

PS: Det er fler jøder i USA enn i Israel. Forøvrig kan du ikke bare regne det så enkelt som å si "jøder"!

Så priviligert jeg er. :)

Jeg kommenterte ikke det fordi jeg allerede har svart på det. At du ikke greier å holde følge er ikke mitt problem. Det eneste jeg ikke har kommentert var angående at Israel var skyld i at forhandlingene brast og det er fordi det er vrøvl.

Syria insists that Israel will withdraw from the Golan Heights as part of any peace deal. During US-brokered peace talks in 1999–2000, Prime Minister Ehud Barak allegedly offered to withdraw from most of the Golan in return for a comprehensive peace structure and security arrangements. The disagreement in the final stages of the talks was on access to the Sea of Galilee.

Begge har nok skyld her også, men det forventer jeg ikke at du forstår.

Mine tidligere hersketeknikker er en reaksjon på dine hersketeknikker og demonisering. Kanskje er det uheldig, men jeg synes du skal tåle såpass uten å begynne å sutre.

Vet ikke hvorfor det blir kalt tåpeligheter når jeg påpeker din tydelige dobbeltmoral, men det er ditt valg.

Regions with significant populations

Israel 5,393,000

United States 5,275,000

Lenke til kommentar

165px-Rupertmurdoch.jpg

Du har korrekt i at det er mange nettsider som sier det, men dette er faktisk ikke noe annet enn en løgn.

Sir Keith Arthur Murdoch. Born 12 August 1885. Died 4th October 1952. Married 1928 Elisabeth Joy Greene (born 8th February 1909), dau of Rupert Greene. Numerous sites on the web say she was Jewish, but there is no evidence for this.

http://www.kittybrewster.com/ancestry/murdoch.htm

Chairman & Chief Executive Officer of News Corporation) Papal Knight of St. Gregory. Rupert Murdoch was born Catholic. His mother's maiden name was "Greene" In 1998 Rupert was made a Knight of the Order of St. Gregory the great. Another Knight of the Order of St Gregory the Great was John J Raskob who was married to another "Greene" (Helena).

Greene is not of Jewish origin. You can see the roots of the Greene name here.

Later some Jews took the name "Green (e)" but it's highly unlikely and is not proven that Rupert's mother was Jewish or that Raskob's wife was Jewish.

http://www.spirituallysmart.com/murdoch.html

http://www.jesus-is-lord.com/murdoch.htm

Murdoch er faktisk en såkalt 'Papal Knight of St. Gregory'.

Lenke til kommentar
Her tenker du feil. Du tenker at den som boikotter, må boikotte alt. Men det er ikke slik det fungerer. Det fungerer slik at veldig mange boikotter noe. Det var også slik i tilfellet Sør Afrika. Og det var som sagt nok til å få virkning.

"A movement to boycott Israeli goods, culture and academic institutions is gaining momentum."

http://ipsnews.net/news.asp?idnews=45951

Enten så er du i så moralsk harnisk at du må boikotte alt som har tilknytning til Israel eller så er du ikke det. Når man liksom skal finne en gyllen middelvei fordi det passer deg bedre synes jeg man viser seg som en hykler. Dette er dog min personlige oppfatning så jeg skal ikke ta denne diskusjonen lenger.

Lenke til kommentar
Enten så er du i så moralsk harnisk at du må boikotte alt som har tilknytning til Israel eller så er du ikke det. Når man liksom skal finne en gyllen middelvei fordi det passer deg bedre synes jeg man viser seg som en hykler. Dette er dog min personlige oppfatning så jeg skal ikke ta denne diskusjonen lenger.

I så fall ble Apartheid-regimet veltet overende av en mengde hyklere. :)

Dette blir bare "barnestreker". Siden du ikke liker boikott av Israel, så setter du opp noen absurde betingelser som skal gjøre det umulig å boikotte uten å bli en stor "hykler".

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...