Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så seriøst da... :roll:

Klarer du å besvare spørsmålet på en sakelig måte? Hva mener du om innholdet i linkene?

Hvis du er lei av dette temaet så er det ingen som tvinger deg til å fortsette å delta i denne tråden. ;)

Huffda.

Det var tydeligvis vanskelig for deg å forstå at jeg ikke har noe spesielt behov for legge ut i det vide og brede om hver eneste link du har gravd opp fra dypet. Det er ikke noe uvanlig med disse linkene så jeg gjentar: Jeg er mett, takk.

Jeg er ikke lei temaet, men jeg er lei aspekter av debatten. Jeg unngår dermed disse aspektene.

Lenke til kommentar
Israel og palestinerne er uenige ang. tapene under krigen på Gazastripen. Sikkert kjekt for Israel å pusse litt på statestikken med å si at så og så mange ikke ble drept og at så og så mange var militante:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=551844

Antallet er jo ikke så veldig forskjellig, men det er jo forståelig vanskelig å beregne hvem som er "stridende" i en kamp mot noen som ikke har hær. Ser for meg at sannheten er litt sånn i midten.

Lenke til kommentar
Så seriøst da... :roll:

Klarer du å besvare spørsmålet på en sakelig måte? Hva mener du om innholdet i linkene?

Hvis du er lei av dette temaet så er det ingen som tvinger deg til å fortsette å delta i denne tråden. ;)

Huffda.

Det var tydeligvis vanskelig for deg å forstå at jeg ikke har noe spesielt behov for legge ut i det vide og brede om hver eneste link du har gravd opp fra dypet. Det er ikke noe uvanlig med disse linkene så jeg gjentar: Jeg er mett, takk.

Jeg er ikke lei temaet, men jeg er lei aspekter av debatten. Jeg unngår dermed disse aspektene.

Så du tør ikke å svare på linkene?! Bare så det er sagt så har du aldri nevnte noe om hva du mener om denne kommende regjeringen eller hva du mener om Netanyahu. Du har begrenset deg til å kritisere kun Lieberman.

Onde monstre er onde monstre uansett om de heter Moshe Dayan, Ariel Sharon, Benjamin Netanyahu eller Avigdor Lieberman! Eller har du noe positivt å si om dem?

Lenke til kommentar
Så du tør ikke å svare på linkene?! Bare så det er sagt så har du aldri nevnte noe om hva du mener om denne kommende regjeringen eller hva du mener om Netanyahu. Du har begrenset deg til å kritisere kun Lieberman.

Onde monstre er onde monstre uansett om de heter Moshe Dayan, Ariel Sharon, Benjamin Netanyahu eller Avigdor Lieberman! Eller har du noe positivt å si om dem?

Haha. Jeg har forklart deg at jeg ikke har noe spesielt å si om de linkene. Vennligst hold kjeft om det der nå.

Jeg har ikke noe spesielt forhold til Netanyahu. Får se hvordan han gjør det.

Onde monstre finnes ikke. Jeg har ikke veldig mye positivt å si om dem, men argumentene mine er ikke så svake at jeg har behov for å demonisere lederskikkelser fra den andre parten. Jeg angriper mine meningsmotstandere med argumenter. Ikke oppgulp og pathos-argumentasjon i en eneste stor lapskaus.

Lenke til kommentar

Haha. Jeg har forklart deg at jeg ikke har noe spesielt å si om de linkene. Vennligst hold kjeft om det der nå.

Jeg har ikke noe spesielt forhold til Netanyahu. Får se hvordan han gjør det.

Onde monstre finnes ikke. Jeg har ikke veldig mye positivt å si om dem, men argumentene mine er ikke så svake at jeg har behov for å demonisere lederskikkelser fra den andre parten. Jeg angriper mine meningsmotstandere med argumenter. Ikke oppgulp og pathos-argumentasjon i en eneste stor lapskaus.

Så du har ikke noe spesielt å si til at en som i utgangspunktet er imot en tostatsløsning blir ny statsminister i Israel?

Ok, så har du ikke noe forhold til hvordan han har styrt Israel så langt, men han har basert hele valgkampen på å føre en tøff linje ovenfor Syria og palestinerne. Han er imot en palestinsk stat, for bosettningene på Vestbredden og vil beholde både Golanhøydene og Øst-Jerusalem. Har du noen tanker om hvordan du vil se på hans regjeringstid?

Om du kaller en person som står bak x anntall massedrap, likvideringer, okkupasjon, torturisme, terrorisme og en masse annet for et ond monster så gjør du ingen ting feil! Har du noe positivt å si om dem som ble nevnt? Fortjener Israel annet enn kritik siden opprettelsen av staten? Siden Andre intifada brøt ut?

PS: Ikke snakk om hvordan du argumenterer og angriper etter de latterlighetene som har blitt prestert tideligere i tråden!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Så du har ikke noe spesielt å si til at en som i utgangspunktet er imot en tostatsløsning blir ny statsminister i Israel?

Ok, så har du ikke noe forhold til hvordan han har styrt Israel så langt, men han har basert hele valgkampen på å føre en tøff linje ovenfor Syria og palestinerne. Han er imot en palestinsk stat, for bosettningene på Vestbredden og vil beholde både Golanhøydene og Øst-Jerusalem. Har du noen tanker om hvordan du vil se på hans regjeringstid?

Om du kaller en person som står bak x anntall massedrap, likvideringer, okkupasjon, torturisme, terrorisme og en masse annet for et ond monster så gjør du ingen ting feil! Har du noe positivt å si om dem som ble nevnt? Fortjener Israel annet enn kritik siden opprettelsen av staten? Siden Andre intifada brøt ut?

PS: Ikke snakk om hvordan du argumenterer og angriper etter de latterlighetene som har blitt prestert tideligere i tråden!

Korrekt.

Tankene mine om hans regjeringstid får vi ta når han faktisk har hatt litt tid på seg. Jeg gidder verken ta sorgene på forskudd, eller male fanden på veggen.

Hvis du kaller en person et ondt monster gjør du ikke noe 'feil', men du viser en veldig svak evne til å debattere seriøst. Du får dog velge din egen sti. Jeg gidder ikke stå til regning for det, selv om det kan bli litt tragikomisk til tider. :)

Positivt om dem? Det er sikkert masse positivt om dem, men jeg har ikke noe personlig forhold til dem så jeg skal avstå fra slikt. Sharon ble jo for eksempel valgt så det er sikkert masse positivt med han (nå skal du selvfølgelig si noe sånn som: 'NEI! Han er et bestialsk beist, en ond person, en drittsekk og en amøbe', men jeg tenkte jeg skulle komme deg i forkant for å si at jeg klarer meg uten slikt sludder. :D

Israel fortjener masse annet enn kritikk. De skal også ha kritikk, men langt i fra utelukkende.

PS: På seg selv kjenner man andre. :thumbup:

Lenke til kommentar

Så du bryr deg ikke o m at fredsprossen blir ødelagt?! Interressangt.

Joda, har ikke sett hvordan han vil egjere enda, men det han har sagt i forkant og dem han har utnevnt til viktige possisjoner "Lieberman som utenriksminister feks) og de partiene han har tatt med i regjeringen sier sitt! Mener du det er riktig av Kadima å ikke bli med i regjeringen? Det mener jeg. Merk deg forøvrig at det største motargumentet til Tzipi Livni har vært at Benjamin Netanyahu vil ødelegge enhver sjanse til fred med palestinerne.

Forøvrig var det Kadima som fikk flest stemmer. Begynner å bli et lignende valg som det valget som gjorde George W ush til president i år 2000...

Ja, Sharon ble valgt og ble gjennvalgt gjennom hele intifadae, men noe possitivt var det ikke! Under ham utviklet konflikten seg til å bli mer brutal enn den hadde vært så langt! Og israelerne stemte ikke på ham for noe annet da fattigdommen økte, skilletmellom rik og fattig økte og sikkerheten sank. Men dette vet du dersom du så den linken jeg kom med ang. israelernes stemmer på Sharon. Så du den?

Nevn hvilke bragder Israel fortjener ros for.

Og igjen: Ikke snakk om hvem som debbaterer seriøst og hvem som ikke gjør det. Etter alle hersketeknikkene dine og andre latterligheter så bør du la temaet dø ut av seg selv stille og rolig... ;)

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om dine klart dogmatiske holdninger.

Jeg har ingen planer om å finne mest mulig positivt om Ariel Sharon fordi da må vi ned på et personlig nivå som jeg ikke gidder å befinne meg på. Poenget er rett og slett at demoniseringen din er kontraproduktiv og utrolig slitsom å forholde seg til.

Israel skal ha ros for så utrolig mye. De har bra økonomi, et sterkt skolesystem og et utrolig bra næringsliv. De har 4 nobelprisvinnere og er en av verdens beste på teknologi. Siden det er slik du beregner folks rett til liv vil jeg gjerne du lister opp palestinernes 'bragder'.

Og igjen: Jada Glimti. Fortsett å si det til deg selv så kanskje du greier å lure deg selv snart. :)

Lenke til kommentar

Fortsett å fåssro da...

Benjamin Netanyahu er i utgangspunktet mot en palestinsk stat. Og han har tatt Lieberman inn i varmen som utenriks inster (noe jeg husker du var motstander av) og han har tatt inn ultraortodokse partier. Han basete valgkampen sin på å føre en hardio linje mot palestinerne og Syria! Hva mener du om det? Og hva mener du om den siste linken? Kan dette også forsvares?

Israel har en økonomi som i stor grad er basert på hjelp fra USA. Hadde de stått alene hadde de ikke fått gjort noe som helst. At Israel er et i-land og en av verdens sterkeste militærmakter er utelukket pga. hjkelp fra andre land!

Palestinerne har desverre ikke fått muligheten til å bidra stort pga. undrtykkelse, terror, okkupasjon, diskriminering og folkemord fra Israel!

Ja, fortsett å innbille deg at hersketeknikkene dine og andre useriøsheter er ønskelig...

Lenke til kommentar

Haha. Kaller du det å ro? Vakkert.

Hvis en hard linje mot palestinerne og syrerne fungerer ser jeg ikke noe galt med det. Kommer selvfølgelig an på hvordan man definerer 'hard linje'. Beklagelig at sivile stryker med i krig, men det er tilnærmet umulig å unngå det.

Militært er det sterke på grunn av andre nasjoner, men de andre punktene er deres egen fortjeneste.

Haha. Du er ganske gøyal når du setter i gang. ;)

Lenke til kommentar
Haha. Kaller du det å ro? Vakkert.

Hvis en hard linje mot palestinerne og syrerne fungerer ser jeg ikke noe galt med det. Kommer selvfølgelig an på hvordan man definerer 'hard linje'. Beklagelig at sivile stryker med i krig, men det er tilnærmet umulig å unngå det.

Militært er det sterke på grunn av andre nasjoner, men de andre punktene er deres egen fortjeneste.

Haha. Du er ganske gøyal når du setter i gang. ;)

Det er ikke snakk om noe som fungerer, men å ødelegge forhandlingene! Syria og Israel forhandlet i år 2000, men Israel ødela forhandlingene. Nå har de forhandlet i over et år trass i at Israel angrep Syria for en stund siden. Syria avbrøt forhandlingene med Israel da Israel gikk til angrep på Gazastripen, men har vært positive til nye forhandlinger siden.

Etter samtalene under fredskonferansen i Minneapolis ble Abbas og Olmert enige om å forhandle uten betingelser. De har forhandlet siden selvom enkelte andlinger har avbrøt samtalene.

Alt av forhandlinger og forståelser som er gjort mellom Syria og Israel og mellom palestinserne og srael vil Netanyahu nå ødelegge! Du har ikke engang kommetert at han er imot en tostatsløsning!

Hvilken fortjeneste? Hva har Israel som er imponerende utenom militærmakten?

Forøk å ikke dumme deg ut mer.

Lenke til kommentar

Du kan ikke vite om det fungerer eller ikke. Netanyahu har ikke fått tid til å prøve seg.

Hvis de får til en 1-statsløsning er det ikke noe galt med det. Jeg tror ikke det vil fungere, men vi trenger ikke komme med vår dom før han faktisk har fått prøvd seg.

Teknologi, næringsliv, skole og de 4 nobelprisvinnerne.

Du er mitt forbilde så det kan bli vanskelig å slutte med det. :yes:

Ser forresten med blide øyne på at du ikke lenger ønsker å boikotte Israel. :)

Lenke til kommentar
Du kan ikke vite om det fungerer eller ikke. Netanyahu har ikke fått tid til å prøve seg.

Hvis de får til en 1-statsløsning er det ikke noe galt med det. Jeg tror ikke det vil fungere, men vi trenger ikke komme med vår dom før han faktisk har fått prøvd seg.

Teknologi, næringsliv, skole og de 4 nobelprisvinnerne.

Du er mitt forbilde så det kan bli vanskelig å slutte med det. :yes:

Ser forresten med blide øyne på at du ikke lenger ønsker å boikotte Israel. :)

Jo, det kan vi vite sikkert! At en fullstendig tostatsløsning ikke var aktuelt var selv hovedpunktet til at Cam Davidforhandlingene brøt sammen! Den eneste muligheten som eksisterer er å opprette en suveren, palestinsk stat! Godt at FN gjorde dette klart i en resolusjon før Bush gikk av!

Du gadd din vane tro ikke å kommentere det jeg skrev om forhandlinger mellom Syria og Israel og forhandlinger mellom palestinerne og Israel!

Israelsk varriant av varer som finnes over nesten hele verden med andre ord! Akkurat Osloavtalen var en bragd også fra deres side som frtjenete fredsprisen. Men merk deg i samme øyeblikk at de delte den med en palestiner (Arafat) og at Den palestinske selvstyremyndigheten ikke fikk ha hovedkvarter i Øst-Jerusalem.

Seriøsiteten din når nye høyder... :roll:

Slutt nå å dum deg ut! Har jeg eller har jeg ikke sagt klart hva jeg mener om Israel og israelere?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...