Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Hvem er "de"? Israel som stat? Nei. Israel skal jo til og med undersøke påstandene.

Hvem er de? De er Israel, disse soldatene representerer Israels militære og landet selv. Så da må de også ta ansvaret, altså påstanden min blir riktig.

F*** Israel :)

"Soldatene bekrefter også tidligere beskyldninger fra motparten, om at de israelske angrepene ikke i tilstrekkelig grad skilte mellom sivile og militære mål."

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er de? De er Israel, disse soldatene representerer Israels militære og landet selv. Så da må de også ta ansvaret, altså påstanden min blir riktig.

Nei, påstanden blir ikke riktig hvis det er enkeltsoldater og ikke en bevisst strategi fra Israels ledelse.

Lenke til kommentar

Nei, påstanden blir ikke riktig hvis det er enkeltsoldater og ikke en bevisst strategi fra Israels ledelse.

Joda, selvfølgelig har alle og en hver ansvar for seg.

Men IDF har ansvaret også for hva den enkelte soldat gjør osv, dessuten så er det ikke snakk om enkelt episoder.

Enkelt episoder er når et få-talls episoder inntreffer, men under denne krigen så har vi hørt det ganske så ofte nå. Så jeg holder fortsatt ved den påstanden jeg kom med. Hæren må ta ansvar for hva soldatene gjør siden de REPRESENTERER Israel.

Lenke til kommentar

Link

fant dette på wikipedia.

GAZA, March 22 (Xinhua) -- Israeli warplanes carried out sonic booms in the skies of Gaza Strip Sunday afternoon, causing wide-spread panic, witnesses said.

Viss dette er en pålitelig kilde, kvalifiserer ikke dette til terror?

Endret av Noko
Lenke til kommentar
Men IDF har ansvaret også for hva den enkelte soldat gjør osv, dessuten så er det ikke snakk om enkelt episoder.

Dersom det er snakk om enkeltpersoner/gruppe som gjør det på eget initiativ så er det det, jo. Og Israel etterforsker påstandene.

Enkelt episoder er når et få-talls episoder inntreffer, men under denne krigen så har vi hørt det ganske så ofte nå.

Vi har hørt mange påstander. Veldig mange av dem, som at en FN-skole ble bombet, viste seg å være løgn.

Lenke til kommentar
Link

fant dette på wikipedia.

GAZA, March 22 (Xinhua) -- Israeli warplanes carried out sonic booms in the skies of Gaza Strip Sunday afternoon, causing wide-spread panic, witnesses said.

Viss dette er en pålitelig kilde, kvalifiserer ikke dette til terror?

Kina? Er ikke det et av landene som misbruker FN til å ensidig fokusere på Israel for å fjerne fokus fra egne menneskerettighetsbrudd?

Referanse:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=747911

Lenke til kommentar
Dersom det er snakk om enkeltpersoner/gruppe som gjør det på eget initiativ så er det det, jo. Og Israel etterforsker påstandene.

Men ansvaret for soldatene er fortsatt hos IDF og disse bør uansett ha såpass mye kontroll at slikt ikke skjer. Men det nytter vel ikke å si dette til en fanatisk Israel tilhenger?

Vi har hørt mange påstander. Veldig mange av dem, som at en FN-skole ble bombet, viste seg å være løgn.

Og mye har vist seg å være sant også. IDF etterforsker, ikke akkurat at det gir meg noen trygghet for at sannheten skal komme fram, da IDF ikke akkurat er et nøytralt etterforskningsorgan.

Greit, skolen ble ikke bombet "direkte" men du får nesten komme og dokumentere at de sivile som var på vei / søkte tilflukt ved skolen faktisk ikke ble drept som et direkte resultat av bombene som ble sluppet av israel.

Det er vel helt greit å bombe "rett ved" et tilfluktsrom så lenge selve "tilfluktsrommet" ikke får en direkte treff? Selv om dette kan ta livet av alle som er på vei til dekkning, eller som blir troffet av collateral damage.

Uansett greit at du fortsetter her i tråden som du alltid gjør, liker å se at noen personer er såpass fanatiske. Er Jøder slik som du så kommer de nok aldri til å vekke min sympati, men heldigvis så er du nok unik blandt esktremister, noe som flere Israelere har greid å bevise ved å stå fram mot denne krigen.

Lenke til kommentar
Og mye har vist seg å være sant også.

Men ikke en brøkdel av alle påstandene som har fremkommet. Dessuten er det veldig fokus på at de f.eks. skal ha skutt kvinner, med det vanlige kjønnsfascistiske synet om at kvinnen er et hjelpeløst vesen som ikke kan gjøre noe som helst. Men faktum er at kvinner flere ganger har agert som selvmordsbombere.

Lenke til kommentar
Og mye har vist seg å være sant også.

Men ikke en brøkdel av alle påstandene som har fremkommet. Dessuten er det veldig fokus på at de f.eks. skal ha skutt kvinner, med det vanlige kjønnsfascistiske synet om at kvinnen er et hjelpeløst vesen som ikke kan gjøre noe som helst. Men faktum er at kvinner flere ganger har agert som selvmordsbombere.

De samme kvinnene som ble skutt?

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke. Men poenget er at man bruker kjønnsfascismen for å påstå at kvinner er ufarlige, når faktum er at soldatene slett ikke kan vite om kvinnen er farlig eller ikke, og derfor selvsagt i ønsket om å holde seg i live kan tenke seg å skyte først og spørre etterpå.

Lenke til kommentar

Uten å lese hele tråden, som trolig ville tatt titalls timer, skal jeg si min mening om saken. Hvis dere ser en påstand dere setter dere opp mot, hvis meg motbevis så jeg kan rette opp uttalsen min.

Vet ikke helt hvor jeg skal starte, men jaja. :ermm:

Jeg har nesten helt fra starten av konflikten støttet Israel, mye er grunnet på at de har blitt presset til sine handlinger. Alle som har følgt nøye med i media vil vite at Palestina har blitt favorisert, grunnen er fortsatt litt uklar for meg. Dette har ført til flere demonstrasjoner mot Israel, noe som forbauser meg. Palestina (Hamas) har sendt noen tusen raketter mot Israel. Dette har ikke blitt framført i media i like stor grad som Israels bombing av Gaza. Det betyr, Palestina starter den foreløpige konflikten, ikke Israel.

Nå, flere vil si at det er ikke bare nå som har hatt noe med å gjøre i saken. Israel har vært et brennpunkt i Midtøsten siden 1948, og er fortsatt det i dag. Hvorfor? Arabiske land har ikke akseptert staten Israel, siden de mener at det Hellige landet tilhører Palestinerne. Tilbake til det med konflikt igjen. Det er delvis allmennkunnskap at arabiske land gikk til krig mot Israel rett etter at selve staten ble grunnlagt. Husk at grunnen for denne krigen var at arabiske land ville eliminere/drive vekk Israelerne, så å si, ingen særlig go grunn, men de fleste kriger har ingen spesiell god grunn da.

Israel greiede å vinne denne krigen med hjelp fra De Forente Stater (rett meg om jeg har feil), og greie å få et ganske stort fotfeste i Midtøsten, ved at resten av de arabiske landene var betydelig svekket.

Det tok ikke lang tid før en ny krig (kan man si) oppsto i 1956, altså Suez krisen. Nå, her var Israel, England og Frankrike de aggresive. Men dette er bedre grunnet enn krigen i 1948 kan man si. Egypt valgte å nasjonalisere Suez kanalen, som ville skadet økonomien til visse land. Dette førte til at de 3 nevnte landene gikk til krig, som ble avverget av stormaktene.

Nok en gang var det arabiske land som hadde provosert handlingen. Tok ikke lang tid før en krise oppsto, dette gangen, seksdagers krigen i 1967. Hva skjedde den gange? Nasser, Presidenten til Egypt, stengte Israels tilgang til Rødehavet som er et viktig strategisk punkt for Israel, siden det ga dem tilgang til havet i sør og ikke minst Stillehavet på Asias side.

Både Syria, Libanon og Egypt var deltagere i krigen mot Israel, og alle ble slått tilbake. Israel greie å okkupere flere områder rundt om Midtøsten. En av de mest betydningsfulle var kanskje Sinai halvøya som de tok fra Egypt.

Dette ble senere brukt som et forhandlingsmiddel i en fredsavtale med Egypt, som fortsatt holdes i dag.

Nest sist så har vi Oktober krigen, som heter egentlig Yom Kippur krigen, siden det er kanskje Israels mest viktige hellig dag hvor nesten ingen kommunikasjon med elektriske avhenginge objekter brukes. Dette var ideelt for Egypt, så de slo til. Det gikk tregt i starten, men Israel tok kontrollen etter hvert. Grunnen til krigen er litt uklar for meg, hvilken grunn Nasser hadde som var så god at han kunne angripe Israel med diverse andre arabiske land er litt uklar.

Konklusjon, de arabiske statenes grunner til krig kan man si er, finnes nesten ikke ord for det. :no:

Israel har gjort det de kan for å beskytte sine verdier, befolkningen og sitt land.

Hittil så har beskjeden min vært ganske ensidig kan man si, jeg er fullt klar over det, men så lenge ikke jeg ser en god grunn bak arabiske lands aggresjon ovenfor Israel, står jeg ved mitt.

Alle vet at Israel ble offisielt dannet i 1948 av FN. Selv som jeg en støtter av Israel, så var dette en feil, løsningen var riktig, men framgangsmåten var grusomt gjort. Det FN gjorde var ikke helt bra tenkt igjennom, og resolusjonen ble presset forover av sionister.

Dette er det jeg mener var en stor feil av verden, men fortsatt. En stor del av arabiske borgere annerkjenner ikke Israel, og vil aldri gjøre det, så det ville fortsatt vært problematisk å opprette en jødisk basert stat. Ekstremister må allti gjøre ting så vanskelig. XD

Selv mener jeg at FN burde gjort det gradvis, og hvis arabiske land hadde prøvd på noe, så måtte de rykke inn. Med Sovjet i styret gjorde dette litt vanskelig, siden de støtter Syria.

Skal si det igjen, det var en feiltagelse av FN.

Men hav gjort er gjort, det som betyr noe er nå, og det er at Israel beskytter sine interesser.

Tenk deg det, ditt land blir bombadert av raketter, ingen store tap, men du blir bombet. Hva skal du gjøre, bare sitte der og late som ingenting? Det Israel gjorde ved Gaza nå kalles selvforsvar. Ja, Israel er den store gutten, ute tvil, men når en liten gutt kommer opp til deg, og gjør alt i sin makt for å banke deg opp, så skal du ikke la han gjøre det.

Krig er grusomt, men ikke glem at det var selvpåført. Når du bomber et annet land for at du har lyst til å eliminere det, så ber du om å bli angrepet. Israel svarte med invasjon og bombing, og de har påført store sivile tap. Legg merke til at e har greid faktisk å unngå større sivile tap enn det som har blitt forventet. Nå har Israel fått refs for å gå til motangrep. Dette kommer ikke så fryktelig godt fram i media. Som sagt, du lar ikke folk bombe landet ditt uten å gjøre noe med det. Israels metoder har vært litt ekstreme til en viss grad, men ikke glem, det er krig, en krig provosert av den svake siden som taper.

Hamas er kjent for å gjemme seg blant sivile, og jeg må si, det er utrolig at Israel ikke har påført større sivile tap enn som så. Gaza er en tett befolket by, Hamas gjemmer seg blant sivile, er det mulig å unngå sivile tap da?

Selvsagt ikke, hva skal Israel gjøre da, bare la være å gjøre noe og la sine egne falle for Hamas sine egne raketter?

Isoleringen av Gaza har en hensikt som hvert annet land, å få en fordel over motstanderen. Hver nyhet om en dødt barn gagner ikke Israel for å si det sånn, og hvis Israel slipper in for my humanitær hjelp, kan det føre til at de selv mister livet. Hva skjer da? Internasjonal krise for Israel. Som også har skjedd til en viss grad. Hva hadde vi i Norge sagt hvis Mats døde mens han var i Gaza. Svaret er åpenbart.

En ting til ved isolering som er en god grunn, er at hver eneste bil og person som kommer inn i Gaza, kan ha med ressurser/våpen for Hamas bruk.

Israel blir sett på som den slemme her, og kanskje de er det, men Hamas er verre.

Jeg vet at jeg glemte noe her nå. :roll:

Lenke til kommentar
[quote name='GrandMa' post='13367354'

Hva med Israel er det du tror på?

At de har rett til å forsvare seg mot noen som angriper dem. Uansett hvor svake dem er.

Selvom de er de selv som er skyld i at de blir angrepet?

De er ikke har ikke utelukkende den skylden.

Kronglete og uklart skrevet. Men poenget kommer fram.

Jo, Israel har selv skylden! Hva om Israel gikk litt i seg selv og spurte seg HVORFOR de er et så utsatt mål for hat, findeskap og "terrorisme"...

Lenke til kommentar
Kronglete og uklart skrevet. Men poenget kommer fram.

Jo, Israel har selv skylden! Hva om Israel gikk litt i seg selv og spurte seg HVORFOR de er et så utsatt mål for hat, findeskap og "terrorisme"...

På ingen måte.

Hva om palestinerne gikk litt i seg selv og spurte seg HVORFOR de er et så utsatt mål for hat, fiendeskap og militære angrep?

Lenke til kommentar

Enkelt episoder er når et få-talls episoder inntreffer, men under denne krigen så har vi hørt det ganske så ofte nå.

Leser du i det hele tatt det jeg skriver, de representerer Israel. Da jeg var på skolen så hadde skolen ansvaret for meg, det samme gjelder da disse soldatene er i tjeneste for Israel.

Jeg kan vel da komme med påstander som at Israel har blå nekta for ting som senere har vist seg å være sant, så du må ikke tro at vennene dine er noe bedre ;)

Endret av Rune89
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til å gå rett til helvette uansett:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=542159

Les bla følgende:

Netanyahu og hans borgerlige Likud-parti har allerede fått med seg det

ekstreme høyrepartiet Yisrael Beitenu i koalisjonsregjeringen, og partiets

omstridte leder Avigdor Lieberman blir ny utenriksminister.

Hvis denne totalhøyre og syke regjeringen blir en realitet kan vi vinke farvel til alt av avtaler og forståelser som måtte ha kommet fram siden fredskonferansen i USA!

Iallefall er det beroliggende at Kadimapartiet ikke vil ha noe med denne regjeringen å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...