Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hardt for å forsvare Hamas i hva de gjør, men jeg kan forstå at Palestinerne som bor i Gaza velger et parti som Hamas når de i så mange år har levd under slike fohold som de har. I "west bank" har de et parti som i mye større grad har prøvd å samarbeide med Israel, men de har jammen ikke fått så mye igjen for det. Palestineren i Gaza har blitt brutt ned og mistet håpet gjennom mange år, men mye hat og psykisk terror opp gjennom årene. Det er der rakettene kommer fra; de er desperate mennesker. Så kanskje Israel ikke bare skal sitte å se på dette og la de sende raketter over i tide og utide, at Hamas måtte forvente et svar. Men for et svar da! Israel drepte sevile som fluer, og ikke hadde de særlig mye mer enn fluer å forsvare seg med heller...

Jeg kan at Israel måtte svare, men jeg mener at de selv har vært skyld i rakettene fra Hamas, gi de stakkars menneskene en sjangse. Selvmordbombere er kanskje terrorister, men hvor lite har du egentlig å leve for når du går å sprenger deg selv i lufta? Når du veøger å gjære noe sånt, tror jeg et menneskesinn er ganske totalt brutt ned.

Lenke til kommentar

"Yoav Shamir (er) mannen bak filmen «Defamation» (kan oversettes med skjending eller æresskjelling, journ.anm.) som vises under dokumentarfilm-festivalen Eurodok i Oslo i kveld.

I beste Michael Moore-stil legger Shamir ut på en ferd der han setter seg fore å undersøke hva anti-semittisme er i dag, to generasjoner etter Holocaust.

(...)

Shamir blir også med en israelsk skoleklasse på studietur til Auschwitz.

Der holder ungdommene seg på hotellrommet fordi den israelse sikkerhetsvakten som reiser med dem forteller at det er nynazister og anti-semitter overalt i Europa."

(...)

Flere av medlemmene i Anti-Defamation League (ADL) viser underveis at alt fra enkeltstående kommentarer til karikerte dukker blir tolket som farlig og ødeleggende jødehat.

- De mener at alle som angriper Israel, uansett bakgrunn og anledning, egentlig er anti-semitter i forkledning, sier Shamir i filmen."

http://www.dagbladet.no/2009/03/20/magasin...enriks/5379430/

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=541831

Så, der ser man et eksempel på at Israel som stat har lover som har som formål å hevne seg på uskyldige.

Hehe, kollektivstraff på sitt verste kanskje.

Ja, for å rive hjemmet til en hel familie får vel bukt med "terror".

Tviler du, dette kommer nok til å ha sin motsatte effekt vil jeg tro.

Vel og merke som det sto i artikkelen, mannen kunne jo hatt psykiske plager.

Kanskje vi skal begynne sånn i Norge også(?) Ville sikkert funka bra i lengden ja... :nei::thumbdown:

Lenke til kommentar
Hvor går forresten din grense på hvor mye man er villig og tolerere. I % med utregningsformel selvfølgelig.

Jeg skulle aldri kunne si at jeg støttet noen som sendte raketter mot Israel, eller bombet fra lufta eller fra sjøen...

Skulle ikke kunne støtte det om det så bare dreide seg om én rakett som traff et våpenlager uten at noen ble drept.

Så at noen kan si at de støtter en aksjon som legger et helt samfunn i grus, er for meg uforståelig.

Jeg støtter deres rett til å forsvare seg. At krig er med i den pakken er det jo ingen tvil om.

Det er flott og fint å være idealpolitiker, men på et tidspunkt så bør man fatte at vi ikke bor i Kardemomme by.

Lenke til kommentar
Det er flott og fint å være idealpolitiker, men på et tidspunkt så bør man fatte at vi ikke bor i Kardemomme by.

Og legge et helt samfunn med halvannen million mennesker ( omtrent halvparten barn ) i grus, og slik få enda mer av verdensopinionen mot seg, samtidig som man oppnår noe nært nada. Genialt. Hvis målet er egen undergang.

Lenke til kommentar
Okei. Hvorfor er det så "mange" som tror på dette da?

Fordi de er kunnskapsløse eller dumme eller naive eller onde eller en god kombinasjon?

Men hvorfor ble fem Israelske mossad agenter arrestert rett i etterkant av angrepet, hvorfor innrømmet han ene på israelsk talkshow at de var der for å dokumentere hendelsen?

Det var tusenvis av folk der, Ebeneser. Det er helt naturlig at folk dro dit for å observere/dokumentere/whatever. Det var et historisk angrep av stor internasjonal interesse.

Ja, nå skulle jeg likt å hørt Pricks som så bastant påsto at man ikke drepte med vilje!

"påstander fra israelske soldater om at noen soldater med overlegg skjøt og drepte sivile palestinere under krigen på Gazastripen"

Altså påstander om at noen (enkelte) soldater skjøt med overlegg. Og episoden som trekkes frem er at en soldat har fått ordre om at absolutt ingen skal krysse en viss grense. Og Israel etterforsker disse påstadene. Your point being?

Ingen benekter at enkeltsoldater kan bryte loven i strid.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...