Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alinoe

Uansett så er Israel i stor grad avhengi av beskyttelse fra USA, noe de er helt klar over selv. Og nå har fredsinitsiativ fra både Clinton og Bush misslykkes og ifølge Obama skal Midtøstensituasjonen få høyeste prioritet. Dersom Israel skal klare å samarbeide med USA så kan de ikke bare føre en politikk som sier konsekvent nei til en palestinsk stat! Hillary Clinton har heldigvis kritisert riving av palestinske hjem i Øst-Jerusalem så det tyder på at USa vil fortsette å gå etter fred selvom de i aller høyeste grad støtter Israel.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke følgt noe med på denne debatten, men var selv en liten tur innom Israel for en uke siden. Makan til sivilisert land skal man lete lenge etter. Kan aldri tro at de fostrer på noen terrorister.

Problemet med den der, er at i Japan er det tabu å kaste boss på gata og i Tyskland er det totalforbud mot å vise fingeren i trafikken. Adolf Hitler var vegetarianar. Eg veit ikkje om dette er akkurat sånn i Israel, men observasjonen er der.

Meir spesifikke studium viser at mennesket føler det kan slippe unna med meir, om det "renser seg". Jmfr. Clean bodies, dirty minds Samme artikkel nemnar fenomenet knust rute og grafittinær kriminalitet, som ser ut til å vere den omvendte versjonen.

Lenke til kommentar
Overrasket over at du finner rasister og ekstremister i IDF? Linken din viser enkeltpersoners handlinger.

Og dermed så har IDF / Israel null ansvar?

Tror nok at det soldatene gjør viser holdningene til sjefene rent generelt, det blir kun en forandring (forhåpentligvis) når media presser igjennom sannheten.

Forsvarer du fortsatt Israels krigstokt? Eller kan vi kanskje begynne å kalle den for terrorisme?

Selvfølgelig ikke, men det kan ikke legges frem som en offisiell politikk fra IDFs side.

Jeg 'forsvarer' Israels krigstokt i den betydning at jeg mener de har rett til det. Det er mange aspekter som jeg reagerer på og ikke støtter. Terrorisme vil jeg ikke finne på å kalle det. I mangel av en god definisjon på terrorisme er det vanskelig å kalle noe som helst terrorisme for tiden. Hamas sine selvmordsaksjoner vil jeg derimot kalle terrorisme.

Lenke til kommentar
Ja, nå skulle jeg likt å hørt Pricks som så bastant påsto at man ikke drepte med vilje!

GrandMa for den del også, som ikke gjør annet enn å forsvare hva Israel faktisk gjør.

Dette underbygger deres påstånder bare så til de grader, rart man hater Israel kanskje?

- Drepte kvinner og barn med vilje

Israelske soldater forteller om medsoldater som med overlegg skjøt og drepte sivile palestinere under krigen på Gazastripen.

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1295685.ece

Åh, dette skal bli vanskelig!!! Jeg skal gjøre et ærlig forsøk dog.

Soldater dreper sivile med vilje, helt klart. IDF kan derimot ikke styre enkeltmenneskers handlinger. Kanskje du kan spørre deg selv: I hvilke kriger har slikt ikke skjedd?

PHEW. Det gikk visst greit. :)

Lenke til kommentar
Ja, nå skulle jeg likt å hørt Pricks som så bastant påsto at man ikke drepte med vilje!

GrandMa for den del også, som ikke gjør annet enn å forsvare hva Israel faktisk gjør.

Dette underbygger deres påstånder bare så til de grader, rart man hater Israel kanskje?

- Drepte kvinner og barn med vilje

Israelske soldater forteller om medsoldater som med overlegg skjøt og drepte sivile palestinere under krigen på Gazastripen.

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1295685.ece

Åh, dette skal bli vanskelig!!! Jeg skal gjøre et ærlig forsøk dog.

Soldater dreper sivile med vilje, helt klart. IDF kan derimot ikke styre enkeltmenneskers handlinger. Kanskje du kan spørre deg selv: I hvilke kriger har slikt ikke skjedd?

PHEW. Det gikk visst greit. :)

Da synes jeg holdningen er jævla merkelig i IDF, fordi dette er jo dagligdags fra israelernes side.

Og fortsatt støtter man disse, idiotisk.

Hva er værst? En selvmordsbomber eller den israelske hæren?

Jeg ser absolutt ingen forskjell på disse handlingene og radikale muslimers handling.

Eneste grunnen er rasisme, tviler i den grad at man kunne gjort noe sånt om befolkningen var kristen og ikke muslimer, men nok om det.

Det som virkelig er skremmende er at israelerne har den samme holdningen ovenfor araberne som Hitler hadde ovenfor jødene/dagens israelere.

De har visst ikke lært etter holocaust.

Lenke til kommentar
Da synes jeg holdningen er jævla merkelig i IDF, fordi dette er jo dagligdags fra israelernes side.

Jeg ser absolutt ingen forskjell på disse handlingene og radikale muslimers handling.

Eneste grunnen er rasisme, tviler i den grad at man kunne gjort noe sånt om befolkningen var kristen og ikke muslimer, men nok om det.

Det som virkelig er skremmende er at israelerne har den samme holdningen ovenfor araberne som Hitler hadde ovenfor jødene/dagens israelere.

Hvis ikke du ser forskjell på det får vi vel bare 'agree to disagree'. ^^

En annen ting også forresten. Du sier at sånt skjer i krig, altså sivile dør.

Så hvorfor er Hamas sine handlinger så mye verre?

Det er jo fortsatt "krig", eller mener du at det bare er Israel som kan bestemme når det krig?

Synes det blir alt for patetisk jeg :)

Hamas sine handlinger er i mine øyne verre fordi de er rettet direkte mot sivile. Deres mål er å drepe så mange sivile som mulig.

Hvorfor bruker du såpass med tid og krefter på å beskytte Israel grandma? har du tilknytning til plassen?

Nei. Er det virkelig nødvendig for å argumentere for noe du tror på?

Hva med Israel er det du tror på?

At de har rett til å forsvare seg mot noen som angriper dem. Uansett hvor svake dem er.

Lenke til kommentar

Hvis ikke du ser forskjell på det får vi vel bare 'agree to disagree'. ^^

En annen ting også forresten. Du sier at sånt skjer i krig, altså sivile dør.

Så hvorfor er Hamas sine handlinger så mye verre?

Det er jo fortsatt "krig", eller mener du at det bare er Israel som kan bestemme når det krig?

Synes det blir alt for patetisk jeg :)

Hamas sine handlinger er i mine øyne verre fordi de er rettet direkte mot sivile. Deres mål er å drepe så mange sivile som mulig.

Hvorfor bruker du såpass med tid og krefter på å beskytte Israel grandma? har du tilknytning til plassen?

Nei. Er det virkelig nødvendig for å argumentere for noe du tror på?

Hva med Israel er det du tror på?

At de har rett til å forsvare seg mot noen som angriper dem. Uansett hvor svake dem er.

Så med andre ord så støtter du fortsatt drap på palestinske sivile?

Du kan heller ikke spille på at Hamas målrettet rammer uskyldige da faktisk Israel selv rammer de palestinske sivile + at de dreper mange flere enn hva Hamas gjør!

Burde ikke det samme da gjelde Hamas, at de kan angripe Israel for å forsvare seg? Nå er det vel ikke nødvendigvis Hamas som angriper, israelerne "angriper" daglig i form av undertrykking, rasisme og ofte dreping ;)!

Så spørsmålet er og blir hvorfor i svarte skal ikke Hamas få like linjer og rett til å angripe som Israel?

Det er en av de mest idiotiske/urettferdige utspillene jeg har hørt.

Endret av Rune89
Lenke til kommentar

Du kan heller ikke spille på at Hamas målrettet rammer uskyldige da faktisk Israel selv rammer de palestinske sivile + at de dreper mange flere enn hva Hamas gjør!

Burde ikke det samme da gjelde Hamas, at de kan angripe Israel for å forsvare seg? Nå er det vel ikke nødvendigvis Hamas som angriper, israelerne "angriper" daglig i form av undertrykking, rasisme og ofte dreping ;)!

Så spørsmålet er og blir hvorfor i svarte skal ikke Hamas få like linjer og rett til å angripe som Israel?

Jeg vil aldri støtte drap på noen som helst. At mennesker dør er et onde.

Hamas har all mulighet til å angripe Israel. De kan angripe så mange soldater de bare ønsker. Sivile burde de derimot vise vett til å ikke målrettet angripe.

Jeg vet at du synes det er urettferdig, men på en eller annen merkelig måte kunne ikke jeg brydd meg mindre :!:

Lenke til kommentar

Jeg vil aldri støtte drap på noen som helst. At mennesker dør er et onde.

Hamas har all mulighet til å angripe Israel. De kan angripe så mange soldater de bare ønsker. Sivile burde de derimot vise vett til å ikke målrettet angripe.

Jeg vet at du synes det er urettferdig, men på en eller annen merkelig måte kunne ikke jeg brydd meg mindre :!:

Du støtter jo så tydlig dine venners krig, så da må du vel også støtte drapene!

Skjønner ikke helt logikken din, du støtter krigen og Israel, men skriver samtidig at du er mot drap, litt dobbelmoral kanskje?

Lenke til kommentar
Nei, det må jeg ikke. Jeg støttet de allierte under krigen, (ikke det at jeg levde da) men jeg støttet ikke bombingen av Dresden.

Hvis ikke du skjønner logikken min føler jeg meg presset til å trekke konklusjonen at du har en logisk brist i ditt tankesett.

Nja, jeg støtter iallefall ikke hyklere og mordere :)

Lenke til kommentar
Jeg støttet de allierte under krigen, (ikke det at jeg levde da) men jeg støttet ikke bombingen av Dresden.

Det må jo bli et spørsmål her, hvor stor prosent av operasjonen må sies å være av det forbryterske slaget?

Hvor stor prosent forbrytelse er man villig til å tolerére, før man ikke lenger støtter en militæroperasjon?

-----------------------

"UN envoy: Gaza op seems to be war crime of greatest magnitude

A United Nations human rights investigator said on Thursday that Israel's offensive against Hamas in densely populated Gaza appeared to constitute a war crime of the "greatest magnitude."

Richard Falk, UN special rapporteur on human rights in the Palestinian territories, said the Geneva Conventions required warring forces to distinguish between military targets and surrounding civilians.

"If it is not possible to do so, then launching the attacks is inherently unlawful and would seem to constitute a war crime of the greatest magnitude under international law," Falk said.

Falk said that Israel's blockade of the coastal strip of 1.5 million people violated the Geneva Conventions, which he said suggested further war crimes and possibly crimes against humanity." "

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1072481.html

Lenke til kommentar
Jeg støttet de allierte under krigen, (ikke det at jeg levde da) men jeg støttet ikke bombingen av Dresden.

Det må jo bli et spørsmål her, hvor stor prosent av operasjonen må sies å være av det forbryterske slaget?

Hvor stor prosent forbrytelse er man villig til å tolerére, før man ikke lenger støtter en militæroperasjon?

Var Dresden det eneste de allierte gjorde som var meget kritikkverdig under WW2?

Hvor går forresten din grense på hvor mye man er villig og tolerere. I % med utregningsformel selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Hvor går forresten din grense på hvor mye man er villig og tolerere. I % med utregningsformel selvfølgelig.

Jeg skulle aldri kunne si at jeg støttet noen som sendte raketter mot Israel, eller bombet fra lufta eller fra sjøen...

Skulle ikke kunne støtte det om det så bare dreide seg om én rakett som traff et våpenlager uten at noen ble drept.

Så at noen kan si at de støtter en aksjon som legger et helt samfunn i grus, er for meg uforståelig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...