Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ah. Nå snakket ikke jeg spesielt om denne Law of Return som du sikter til, men muligheten til å bli israelsk statsborger generelt. Ser ut som om vi snakker litt rundt hverandre. ^^

Jeg jobbet på Kibbutz i Israel i 1991, og da fikk vi høre fra en av kibbutznikene at hvis vi ( d.v.s. de av oss som ikke var av jødisk slekt ) skulle ønske å flytte til Israel, og bli israelsk statsborger, så ville vi måtte gå igjennom en ganske omfattende konverteringsprosess ( til jødedommen ).

Er det slik at du mener å vite at det ikke er slik lenger?

Det er vel slik at det sikkert er en hel del østeuropéere, der én i ekteparet har hatt jødisk slekt, og har fått slippe inn, og så får ektemaken slippe inn på "familiegjenforening" i neste omgang. Men hvis du eller jeg skulle prøve, så er vel eneste vei gjennom den omfattende konverteringsprosessen. Eller har du hørt noe annet?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Jeg jobbet på Kibbutz i Israel i 1991, og da fikk vi høre fra en av kibbutznikene at hvis vi ( d.v.s. de av oss som ikke var av jødisk slekt ) skulle ønske å flytte til Israel, og bli israelsk statsborger, så ville vi måtte gå igjennom en ganske omfattende konverteringsprosess ( til jødedommen ).

Er det slik at du mener å vite at det ikke er slik lenger?

Det er vel slik at det sikkert er en hel del østeuropéere, der én i ekteparet har hatt jødisk slekt, og har fått slippe inn, og så får ektemaken slippe inn på "familiegjenforening" i neste omgang. Men hvis du eller jeg skulle prøve, så er vel eneste vei gjennom den omfattende konverteringsprosessen. Eller har du hørt noe annet?

Hva du hørte av en eller annen fyr på et eller annet sted i et eller annet land, kan ikke jeg forholde meg til. Hvis du derimot kan finne en kilde på at man må konvertere til jødedommen for å komme inn i Israel må du bare komme med det.

Israel has no constitution, but freedom of religion is anchored in law.[2] Legal accommodation of the non-Jewish communities follows the pattern and practice of the Ottoman and British administrations with some important modifications. The religions officially recognized under Israeli law are: Eastern Orthodox, Latin (Roman Catholic), Armenian Apostolic, Armenian Catholic, Syrian Catholic, Chaldean Catholic, Greek Catholic Melkite, Maronite, Syrian Orthodox and Judaism.[3] Three additional communities have since been added to the list: Druze, Evangelical Episcopal, and Bahá'í.[2]The fact that the Muslim population was not defined as a religious community is a vestige of the Ottoman era, when Islam was the dominant religion. The religious rights of the Muslim community are not affected by this, as even members of unrecognized religions are free to practice their religion.

Lenke til kommentar
Så hvorfor forsvarer du det da med å si at det har funket bra? (Det rimte) :D

Fordi det funker bra. Kortsiktig. Ønsket om tilfredsstillelse av nåværende behov er sterkt.

Hvorfor har det funket bra? Rakettangrepene har ikke stoppet, Gilad Shalit er ikke satt fri og palestinernes støtte til Hamas er sterkere. Selv tror jeg denne krigen først og fremst var et forsøk på å vise styrke og lederskap fra Kadima. Ikke ulikt krigen mot Hizbollah som smadret Olmerts popularitet.

Har sagt det før og sier det gjerne igjen: Morsomt at Olmert kommer og går som statsminister med en misslykket krig!

Lenke til kommentar
Hva du hørte av en eller annen fyr på et eller annet sted i et eller annet land, kan ikke jeg forholde meg til.

Ett eller annet land? Israel er vel ikke i denne sammenhengen "ett eller annet land".

Uansett, det skal tydeligvis ikke være enkelt dette. Men hva tror du om saken når du har lest dette?

"Converts who do not want to wait the full nine months after conversion will be allowed to come to Israel but will not be granted citizenship until they can prove they are Jewish — often a long and complicated process with no guarantee of success. They will receive no health insurance or other benefits in the interim."

http://www.thejewishweek.com/viewArticle/c...ews/Israel.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

( fortsatt )

Inntil for et år siden, fikk ikke kristne jøder innpass. Da sier det seg vel selv at kristne ikke-jøder ikke har sjangs?

"For decades, Israel has made it next to impossible for immigrant Messianic Jews, who affirm belief in Jesus as Messiah, to become citizens of Israel. Often, if Messianic believers disclosed their faith in 'Yeshua,' the name they use for Jesus, government authorities would reject their citizenship application."

http://blog.christianitytoday.com/ctlivebl...nic_jews_1.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Og skal man gå den veien kan man grave inn i konspirasjonsteroriene som sier at ingen jøder døde 9/11, men mange jøder jobbet i tårnene, bare det at ingen av dem var på jobb den dagen. Og at det er MANGE jøder i den amerikanske staten, som stort sett styrer landet uansett hvilket parti som blir valgt.

Dette er ren bløff:

http://www.snopes.com/rumors/israel.asp

Okei. Hvorfor er det så "mange" som tror på dette da?

Fordi de er kunnskapsløse eller dumme eller naive eller onde eller en god kombinasjon?

Lenke til kommentar
Og skal man gå den veien kan man grave inn i konspirasjonsteroriene som sier at ingen jøder døde 9/11, men mange jøder jobbet i tårnene, bare det at ingen av dem var på jobb den dagen. Og at det er MANGE jøder i den amerikanske staten, som stort sett styrer landet uansett hvilket parti som blir valgt.

Dette er ren bløff:

http://www.snopes.com/rumors/israel.asp

Okei. Hvorfor er det så "mange" som tror på dette da?

Fordi de er kunnskapsløse eller dumme eller naive eller onde eller en god kombinasjon?

Men hvorfor ble fem Israelske mossad agenter arrestert rett i etterkant av angrepet, hvorfor innrømmet han ene på israelsk talkshow at de var der for å dokumentere hendelsen?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...