Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Noen som så på TV2 nå nettopp? Det står respekt for de elitesoldatene!

Men igjen klarte dagbladet å fucke opp saken til en ensidet sak. Under intevjuet var begge veldig objektive, men DB klarte bare å få fram de setningene der soldatene kriteserte Israel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lieberman som utenriksminister vil være et stort feilgrep.

Mildt sagt! Riktig nok er han for at palestinerne får en egen stat selvom han ikke mener at de bør få akkurat de områdene de gjør krav på. Dessuten er han altfor ekstrem med dette snakket sitt om å bombe Egypt, henrette israelske politikere som fører dialog med Hamas, at alle som bboende i Israel etter en evnt. tostatsløsning må sverge en troskapsed til staten og flagget osv. Så er han som så mange andre ikke for å dele Jerusalem.

I det fulle og hele, vil de komme til noen enighet om Jerusalem? Du selv uttrykket jo i en annen tråd at Jerusalem måtte bli israelsk siden Israel aldri vil godta noe annet. Og det er var bla. uenighet om å diskutere Jerusalem med palestinerne som førte til at Tzipi Livni ikke fikk dannet regjering. Og å beholde Jerusalem var en av sakene Benjamin Netanyahu baserte valgkampen på. Og Ariel Sharon ville aldri høre et ord om en deling av Jerusalem så lenge han satt ved makten. Det var også utelukket å la Yassir Arafat bli gravlagt i Jerusalem. Og det tok tid før Ehud Olmert i det hele tatt ville diskutere Jerusalemspørsmålet med Mahmoud Abbas.

Og da Den palestinske selvstyremyndigheten ble opprettet måtte de ha hovedkvarter i Ramallah fordi de ble nektet å ha det i Øst-Jerusalem. Uenigheten om Jerusalem var vel den viktigste saken til at Camp Davidforhandlingene i år 2000 slo feil også.

Hadde den aller beste løsningen vært å gjenninnføre ordningen om at Jerusalem skal være en internasjonal by?

Lenke til kommentar
Som sagt, historie er finurlig.

Så du har sluttet å benekte de historiske fakta?

Det fine med å debattere denne konflikten er at ethvert angrep mot sivile palestinske mål er pallywood.

Nei, det som er saken er at Pallywood har som vane å masseprodusere propaganda om angrep mot sivile mål. Når man går etter det i sømmene viser det seg å være løgn.

Over tusen dødsfall på bakgrunn av hjerteinnfarkt. Og så sprengte Hamas likene og la skylden på Israel.

Du fikk med deg at Hamas gikk amok og moste politiske motstandere i Gaza? De driver jo og slakter ned hverandre der borte. Hamas prøver jo aktivt å få så mange palestinere som mulig drept, så at de dreper selv for å legge skylden på Israel er det liten tvil om.

Morsomt at du ikke klarer å imøtegå bevisene jeg legger frem om falsknerier, men heller prøver å le det bort. Beklager, men det nytter ikke. Fakta taler for seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at Hamas brukte hvit fosfor på seg selv for å skylde på israelerne, dette ble sluppet over gazastripen med palestinske helikopter og jagerfly selvsagt.

Det er i såfall merkelig, for det ble vel ikke funnet noen ulovlig bruk av hvit fosfor der.

Og skal man gå den veien kan man grave inn i konspirasjonsteroriene som sier at ingen jøder døde 9/11, men mange jøder jobbet i tårnene, bare det at ingen av dem var på jobb den dagen. Og at det er MANGE jøder i den amerikanske staten, som stort sett styrer landet uansett hvilket parti som blir valgt.

Dette er ren bløff:

http://www.snopes.com/rumors/israel.asp

Lenke til kommentar
Og skal man gå den veien kan man grave inn i konspirasjonsteroriene som sier at ingen jøder døde 9/11, men mange jøder jobbet i tårnene, bare det at ingen av dem var på jobb den dagen. Og at det er MANGE jøder i den amerikanske staten, som stort sett styrer landet uansett hvilket parti som blir valgt.

Dette er ren bløff:

http://www.snopes.com/rumors/israel.asp

Okei. Hvorfor er det så "mange" som tror på dette da? Eller kanskje det er mange år siden noen trodde på det... er lenge siden jeg fulgte med på "de tingene".

Lenke til kommentar
Okei. Hvorfor er det så "mange" som tror på dette da? Eller kanskje det er mange år siden noen trodde på det... er lenge siden jeg fulgte med på "de tingene".

Muslimer med ekstreme ideologier har vært dyktige til å fronte den teorien, selv her i Norge.

Lenke til kommentar
Som sagt, historie er finurlig.

Så du har sluttet å benekte de historiske fakta?

Og hva er de historiske fakta?

Nei, det som er saken er at Pallywood har som vane å masseprodusere propaganda om angrep mot sivile mål. Når man går etter det i sømmene viser det seg å være løgn.

Faktum er at det eksisterer israelske overgrep mot palestinere. At det forekommer Pallywood er noe en ikke kan benekte. Men det betyr ikke at det ikke forekommer israelske overgrep.

Det er nok å se på den behandlingen palestinere møter på Vestbredden. Dette er i mine øyne viktigere enn de individuelle dødsfallene. Et dødsfall er et større problem, isolert sett, enn at israelske soldater kommer inn i huset til en palestinsk familie og spiser maten deres et par ganger hver måned, men i det store bildet er det det siste som er problemet.

Du fikk med deg at Hamas gikk amok og moste politiske motstandere i Gaza? De driver jo og slakter ned hverandre der borte. Hamas prøver jo aktivt å få så mange palestinere som mulig drept, så at de dreper selv for å legge skylden på Israel er det liten tvil om.

Men det kan du ikke dokumentere.

Det jeg finner mest påtakelig med din dokumentasjon er at du øyensynlig kan bevise at hvert eneste sivile dødsfall er noe Hamas ene og alene kan lastes for.

Hamas er ikke en gjeng med korgutter - for å si det mildt - men det blir både historieløst og feilaktig.

Morsomt at du ikke klarer å imøtegå bevisene jeg legger frem om falsknerier, men heller prøver å le det bort. Beklager, men det nytter ikke. Fakta taler for seg selv.

Jeg har ikke imøtegått det fordi det utvilsomt forekommer.

Det jeg angriper er den forutsetning du fremsetter der alle sivile dødsfall dermed kan relateres til Pallywood og/eller Hamas vilje til å ofre sivile.

Lenke til kommentar

Synd Pricks, jeg har beviser som peker mot at israelerne dreper sivile.

"Mistet 29 slektninger – saksøker Israel"

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1290117.ece

"Familien al-Samouni hevder den israelske hæren gjennomsøkte hjemmene deres og beordret hele familien inn i samme hus. Neste dag ble 29 mennesker drept da raketter traff huset, forteller overlevende. "

"Det var en barbarisk handling. De (Israelske myndigheter, red anm) sier det var opprørere her, men det var ingen opprørere, sier Naela al-Samouni til Al Jazeera. Naela overlevde angrepet og bor nå sammen med resten av familien i et telt oppført der hjemmene deres en gang sto. "

Lenke til kommentar
For siste gang: Israelerne bosetter seg på okkupert jord. Mange av dem driver organisert vold mot palestinerne. De fleste støtter okkupasjonen. Da må de bare regne med å bli angrepet tilbake.

Men det er ikke bare snakk om "angrepet tilbake". Det er snakk om angrep på sivile langt borte fra de okkuperte områdene.

Nei, ikke dagligdags.

Ikke langt unna:

http://twitter.com/QassamCount

Jo, de lot våpnene hvile. Snakker forøvrig ikke om nå nylig dersom det er det du tenker på. Snakker om noen år tilbkae.

Når da?

Da har du ikke sett godt nok etter. Det er fullt av linker i åpningsinnlegget og de ligger i en spoiler. Hvorfor Dotten valgte å gjøre det sånn da han opprettet denne tråden med åpningsinnlegget mitt fra den forrige tråden aner jeg ikke.

Hvilken link er det da?

1) Hva legger du i det? Da konflikten var på sitt mest brutale og det var vanelig med selvmordsbombing var det dessidert vaneligste stedet for selvmordsbomberne Jerusalem. En skjelden gang var det vel et angrep i Tel Aviv.

At rakettangrepene ikke går mot okkuperte områder skyldes Gazastripens beliggenhet.

2) Israel med sine stadige militæropperasjoner er ikke noe bedre! Tvert imot!

3) For noen år siden.

4) Det får du finne selv. Det står beskrivelse til alle linkene.

Hvis vi gir araberne en liten bit land, vil de bare kreve mer. Til slutt vil de kaste oss på sjøen.

En liten bit land? Fikk ikke araberne over 70% av Palestina-området? Jeg mener, i tillegg til alt det andre landet araberne allerede hadde.

Ellers stemmer det jo at araberne ønsker å kaste dem på sjøen.

Når disse ungene snakket om en liten bit land vil jeg tro de siktet til Gazastripen ettersom det var fra Gazastripen Ariel Sharon ville trekke bosetterne ut.

Feil, som så mange ganger før poengtert så dreier ikke konflikten seg om utslettelse av Israel, men om opprettelse av en palestinsk stat! Det er Israel som ønsker å skade folk her!

Lenke til kommentar

Hamas krever å få statsministerposten og et flertall av ministerpostene i en nysamlingsregjering. De sier også at samlingsregjeringen må bygge på reultatet fra år 2006:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=560910

Med en palestinsk statsminister fra Hamas og Lieberman som israelsk utenriks og justisminster lover det ikke særlig bra for fremtiden...

Håper ikke kravene på hverken Hamas`s eller Liebermans side blir en realitet.

Lenke til kommentar

Dessverre har de jo et folkelig mandat for dette.

Det palestinerne trenger er et godt gammeldags sosialdemokratisk parti (noe Hamas for all del er) som er sekulært og ikke liker vold (noe Hamas ikke nødvendigvis er..).

Israel vil se med glede på sosialdemokrater, siden Israel til syvende og sist er sosialdemokratisk. Kanskje det mest fullendte sosialdemokrati noe sted.

Lenke til kommentar

Uansett hvor stort mandat Hamas måtte ha så annser både USA og EU og Canada om jeg husker rett Hamas for å være en terrororganisasjon og det eneste landet i hele verden som annerkjente den forrige palestinske samlingsregjeringen var Norge. Israel snakker ikke med Hamas av rent prinsipp.

Hvordan er du sikker på/ kan underbygge at et sosialdemokratisk styre ville være det rette for palestinerne? Og hvorfor det ville være den rette forhandlingspartner for Israel?

Så du foresten det jeg skrev om Jerusalem?

----------------------------------------------------------------

Ellers: En av Obamas nye toppledere har måttet gå før han begynte i jobben og han skylder på Israel-lobbyen i USA:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2972189.ece

Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenger helt utelukket med en samlingsregjering som inkluderer Kadima:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=567199

Det skal vistnok nærme seg en avtale der Israel slipper fri de fangene de har fra Hamas i bytte mot den kiddnappede soldaten Gilad Shalit, men Hamas fornekter det:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=567202

Fangeutveksling mellom de to partene hadde ikke vært dumt selvom jeg er usikker på hvor mye det kunne bedre forholdet mellom dem. Når det kommer til en samlingsregjering med Netanyahu som statsminister håper jeg at det aldri skjer!

Lenke til kommentar
[...]Det palestinerne trenger er et godt gammeldags sosialdemokratisk parti (noe Hamas for all del er) som er sekulært og ikke liker vold (noe Hamas ikke nødvendigvis er..).[...]

Fint og flott det, men hjelper lite når Muhammed og Muhammed innser at de må slutte livet som motstandshelter og at de ikke kommer til å dø som martyrer, men at de blir Muhammed grønnsakshandler og Muhammed permitert platearbeider. Så går det 5-6 år og de starter "Nye Hamas", sammen med de arbeidsløse og uutdannede ungdommene nede i gata. Så kan vi begynne på runde 143.

Lenke til kommentar
Idiotisk utsagn!

Den som ødelegger for samtaler og en endelig fredsløsning er Israel, ikke palestinerne!

Slutt å være for ensidet Gimli, selv om jeg holder med Palestinerne så ser jeg jo også at de selv er med på å forverre situasjonen ved å fortsette med å skyte mot Israelske borgere (uansett om disse er legitime eller ei).

Desverre i denne situasjonen hvor Israel er den sterkeste i denne situasjonen militært så må palestinerne velge en annen strategi enn den voldelige. Kanskje det er på tide å få fram en Gandhi lignende Ideologi?

Lenke til kommentar
Idiotisk utsagn!

Den som ødelegger for samtaler og en endelig fredsløsning er Israel, ikke palestinerne!

Litt for enkelt. Greit nok at Israel ikke akkurat legger til rette for en begynnende fred, men det har vært krig(slignende tilstander) såpass lenge i regionen at noen (noen 100 er mange nok) vil ha problemer med å gå fra en forespeilet fremtid som ærefull soldat, og i egne øyne kremen av Gaza, til en fremtid som en uutdannet hvem-som-helst som stiller bakerst i den alt for lange jobbkøen med en huseier som hver dag blir mer ivrig på å kaste han ut og generell håpløshet. Det er ikke tilfeldig at det er krefter (om enn marginale) som prøver å få fyr igjen på konflikten i Nord Irland samtidig med at værdensøkonomien går betydelig mer i motbakke enn på lenge.

Samme problemet vil det bli hos Israels naboer når/om de får fred der, bare at der har de en permanent tilstand av økonomisk krise. Og der er også beste muligheten for varig fred, få betydelig økonomisk vekst i de palestinske områdene. Gi de oppvoksende generasjoner utdannelse på europeiske universiteter, massiv industrisatsning, en solid exportindustri. Generelt gi de noe annet å tenke på. Ingen som heier fram, eller skjuler i kjelleren, en selvmordsbomber, om du går på jobb hver dag for å betale ned lånet på din nye forstadvilla, leilighet eller bil og har gode utsikter til forfremmelse slik at du får råd til den turen til Italia med kona.

Lenke til kommentar
Idiotisk utsagn!

Slutt å være for ensidet Gimli, selv om jeg holder med Palestinerne så ser jeg jo også at de selv er med på å forverre situasjonen ved å fortsette med å skyte mot Israelske borgere (uansett om disse er legitime eller ei).

Desverre i denne situasjonen hvor Israel er den sterkeste i denne situasjonen militært så må palestinerne velge en annen strategi enn den voldelige. Kanskje det er på tide å få fram en Gandhi lignende Ideologi?

Ensidighet, seriøsitet, visdom... Kall sdet hva du vil.

Ja, jeg er for Palestina! :thumbup: Den nyhetsrapprorteringen jeg skrev om nylig: Først ser du kampfly som angriper hus og nabolag, derettter ser du en palestinsk kvinne som ligger på knærne i sanden og kaster sand vilt omkring seg i desperasjon etter at hele familien er drept og deretter ser man Ariel Sharon som sitter i kontorstolen sin i Knesset i en okkupert by...

Og de samme tillstandene hersker den dag i dag! Israelsk okkupasjon av palestinernes land, undertrykkelse av palestinerne og generel rasisme mot araberne i Israel! Hamas har tilbudt samtaler og endlig fred, men Israel sier nei! Israel er den eneste grunnen til at konflikten aldri kan finne sin løsning!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...