Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vist være vanskelig å få svar på et spørmål. Det er ikke fascisme, nasisme, nynasimsme eller rasisme å ikke ha interesse for andres liv. Gjennom historien har store ledere sendt soldater og sivile rett i døden uten at motivet har vært fascistisk. Drap som begås i dagens samfunn har ikke nødvendigvis fascistisk motiv.

Altså er det ikke grunnlag for å kalle noe av det jeg skrev for fascistisk!

Uten å gå inn på diskusjonen om en mulig utslettelse av Israel så spør deg selv, hadde egentlig staten Israel vært noe tap for verden? En nasjon opprettet på grunnlag av en religion og et folkeslag som er vanskelig å definere og som bare bedriver rasisme, diskriminering, undertrykkelse, krig og uvillkårlig bombing av andre land?

Veldig sært og hypotetisk spørsmål, men om man skal gjøre sin egen tolkning av spørsmålet og svare enkelt må det bli:

Om man ser praktisk på det vil Israel utvilsomt være et stort tap for verden. All den tid resten av verden bruker såpass mye av teknologi og vitenskap som har sitt utspring i Israel så vil verden lide et tap uten dette.

Hvilke teknologiske ting tenker du på? Hvilket enormt bidrag har Israel gitt som har vært konstruktivt? Stort sett gjør de ingen ting annet enn å sitte på skuldrene til USA.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt til Simon Aldra var hva som var fascistisk med det innlegget jeg skrev.

Jeg ville tippe din generalisering av befolkningen i en nasjon som mindreverdig, og ditt ønske om å utslette denne.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Sondering

Jeg har ikke generalisert noen. Jeg har påpekt at Israel ikke bidrar med noe positivt og ikke hadde vært noe tap for verden!

Et land som konstant har bedrevet okkupasjon og rasisme siden opprettelsen og der nesten hele befolkningen støtter sine krigerske ledere ville ikke vært noe tap!

Slik jeg ser det så er faktisk israel direkte overflødig slik situasjonen er nå!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Hvilke teknologiske ting tenker du på? Hvilket enormt bidrag har Israel gitt som har vært konstruktivt? Stort sett gjør de ingen ting annet enn å sitte på skuldrene til USA.

Israel er verdensledende innen teknologi. Datamaskinen du skriver disse innleggene på har garantert opptil flere komponenter som er lagd av Israel.

Israeli contributions to science and technology have been significant. Since the establishment of the State of Israel, Israel has worked in science and engineering. Israeli scientists have contributed in the areas of genetics, medicine, agriculture, computer sciences, electronics, optics, solar energy, engineering and other high-tech industries.

Israeli science is particularly well known for its military technology, from simple submachine guns like the Uzi, ranging to advanced anti-ballistic defense systems - like the Arrow. Moreover, Israel is among the small group of nations in the world that have the capability to launch satellites into orbit (the others include the USA, Russia, China, Japan, India, and some European nations through the ESA).

As a dry land, Israel has pioneered in advanced agricultural technology such as water-conserving irrigation methods, anaerobic digestion, salinity research, enriched compost, irrigation, and enhanced genetic engineered crops. Dry lands which have peace with Israel have received aid from and/or collaborated with Israeli experts in order to improve desert agriculture and produce more food. Israel has a world-wide reputation in this area.

Israel also has a high reputation in theoretical physics. Israeli physicists tend to deal more with theoretical and conceptual aspects of physics, especially in questions of time and space, and the paradoxes and strange phenomena of quantum mechanics.

Israel is also known for its well-developed and revolutionary medicine. Israel medical researchers and surgeons have worldwide reputation, in searching for new cures as well in high technology and reliability. Recently, a group of researchers from the Weizmann Institute developed a molecular biocomputer to assist in cancer research.

The Technion - Israel Institute of Technology, meanwhile, is home to Israel's only Nobel laureates in science, Profs. Avram Hershko and Aaron Ciechanover, who received the Nobel Prize in 2004 for their research on ubiquitin, a protein that marks other proteins for destruction. The school is also known for having one of the world's top electrical engineering faculties as well as the Western world's largest computer science faculty.

Four Israelis have won science Nobel Prizes. Biologists Avram Hershko and Aaron Ciechanover of the Technion shared the Chemistry prize in 2004. Israeli-American psychologist Daniel Kahneman had previously won the 2002 prize in Economics. In 2005 Robert Aumann from The Hebrew University also won the prize in Economics.

Person angrep på gang ? ;)

Det er korrekt.

Jeg har ikke generalisert noen. Jeg har påpekt at Israel ikke bidrar med noe positivt og ikke hadde vært noe tap for verden!

Et land som konstant har bedrevet okkupasjon og rasisme siden opprettelsen og der nesten hele befolkningen støtter sine krigerske ledere ville ikke vært noe tap!

Slik jeg ser det så er faktisk israel direkte overflødig slik situasjonen er nå!

Synes du Palestina bidrar med noe spesielt?

Lenke til kommentar

Generalisering som klippet nedenfor, samt uttrykk som "Utslettelse av Israel" er ikke så veldig diplomatiske - ønsker en å ha en debatt gående, så bør en dobbelsjekke litt hva en skriver :)

Lenke til kommentar
Nå skal det nevnes at ikke alle jøder er kritikkverdige. Det finnes jøder utenfor Israel (bor vel flest i USA) og det finnes jøder både utenfor og inni Israel som ikke støtter terroren mot palestinerne selvom gruppen inni Israel minker klraftig.

Og skal man gå den veien kan man grave inn i konspirasjonsteroriene som sier at ingen jøder døde 9/11, men mange jøder jobbet i tårnene, bare det at ingen av dem var på jobb den dagen. Og at det er MANGE jøder i den amerikanske staten, som stort sett styrer landet uansett hvilket parti som blir valgt.

Om dette er sant, kan jeg ikke si eller ikke, jeg aner ikke, men en del mener det. Men om det er sant er det jo meget kritikkverdig (midlt sagt), og vil også forklare usa's israelvennlighet. Men virker som om noe har skjedd med obama administrasjonen da den ikke virker fullt så vennlig.

Lenke til kommentar
Nå skal det nevnes at ikke alle jøder er kritikkverdige. Det finnes jøder utenfor Israel (bor vel flest i USA) og det finnes jøder både utenfor og inni Israel som ikke støtter terroren mot palestinerne selvom gruppen inni Israel minker klraftig.

Og skal man gå den veien kan man grave inn i konspirasjonsteroriene som sier at ingen jøder døde 9/11, men mange jøder jobbet i tårnene, bare det at ingen av dem var på jobb den dagen. Og at det er MANGE jøder i den amerikanske staten, som stort sett styrer landet uansett hvilket parti som blir valgt.

Om dette er sant, kan jeg ikke si eller ikke, jeg aner ikke, men en del mener det. Men om det er sant er det jo meget kritikkverdig (midlt sagt), og vil også forklare usa's israelvennlighet. Men virker som om noe har skjedd med obama administrasjonen da den ikke virker fullt så vennlig.

Forstår ikke poenget ditt her.

Lenke til kommentar
Forøvrig syns jeg jødene fikk i overkant mye oppmerksomhet da det døde nesten fire ganger så mange russere som jøder under andre verdenskrig, dog ser jeg få som klager på det.

Det er faktisk en interessant problemstilling. Grunnen til at jødene fikk mest "oppmerksomhet" er nok at utryddelsen av jøder var industriell, samt at det var jødehatet som lå som fundament for nasjonalsosialistene.

Men det er en interessant problemstilling all den tid også slavere ble ansett for å være 'Untermenschen", og ikke ble behandlet spesielt godt de heller. Men det var ingen industrielle massedrap på russere, det er vel der det ligger. Prosentvis døde det også langt flere jøder enn russere, det teller nok også inn.

Gjorde det ja, så du mener å påstå at de ikke mener de er guds utvalgte folk?

Jeg bruker ordet "jøde" fordi det er det folket som bomber palestinerne.

Da faktisk de fleste jøder er "for" dette, du finner ikke mange jøder som kritiserer sin egen stat..

Jo, du finner faktisk ganske mange jøder som kritiserer Israel. Dersom du leste innlegget mitt ser du at det er ganske mange jøder som faktisk er motstandere av staten Israel i sin grunnleggende form, også jøder i Israel.

Det er også ganske mange jøder som ikke anser seg som "guds utvalgte folk". Det har sin logiske forklaring i at majoriteten av jøder ikke er erkekonservative og fundamentalistiske, akkurat som majoriteten av muslimer ikke hugger hendene av tyver.

Det skal ikke så veldig mye til før Israel begynner å gnåle om antisemittisme:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=553386

Og det er en helt annen sak. Men jeg er selvfølgelig enig. Israels betoning av ordet "antisemittisme" gjør meg tidvis litt kvalm.

Lenke til kommentar
Leste du hva jeg skrev? Det er altså ingen nødvendig sammenheng mellom å være jødisk og det å være sionist. Det er rett og slett hårreisende at det faktisk eksisterer mennesker i 2009 som fortsatt tror at jøder er en uniform og ensrettet gruppe. Det henger ikke på greip.

Dette får enkelte jødiske grupper ta skylden for selv. Hver gang noen har kritisert ISRAEL i media i de siste 5 årene tar det bare en dag eller to før en eller annen jøde kommer i media og kaller vedkommende en antisemitist. Når de selv regelmessig sidestiller sionist og jøde så må de godta at vi også gjør det.

Lenke til kommentar

Tråden stenges for en pause og opprydding. De som evt har tråkket over streken bør vurdere sine innlegg, og tenke over om det er verdt å miste forumtilbudet bare for å få fram sin mening om andre personer på forumet.

Moderatorer vil gå igjennom tråden, og reåpning vil skje i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...