Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Nei, for det er ikke noe å debattere. Sharon ER stygg!

Prøv å vær seriøs. Hvem som er stygge eller pene har ingen relevans.

Du har vist gjort noe feil med quotingen din denne gangen. Ser ut som det var du som skrev at Sharon er stygg! :!:

Hva mener du man bør være så skeptisk til? Er det riktig å forhandle med Den palestinske selvstyremyndigheten fordi den har observatørstatus i FN og feil å forhandle med Hamas fordi de ikke er representert i FN?

Hva vil du legge i unionsstemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

quote]

Gi meg en link (skjønner godt det er vanskelig å finne ettersom det ikke eksisterer).

Jeg vil ikke tiltale resten av innlegget ditt før du enten trekker tilbake eller beviser dine tidligere påstander. Du kan ikke bare komme inn i en debatt og dikte opp din egen lille virkelighet for så å legge den fram som sannhet.

Det første kan jeg ikke bevise. Jeg har ikke hentet det fra nettet, men snakket med Mads Gilbert personlig onsdag 4. mars. Du kan ringe han selv å høre om du ikke tror meg.

Sitatet under er hentet fra Wikipedia. Merk deg setningen uttalt av Israels president: "Vår hensikt var å rette et hard slag mot FOLKET i Gaza." Ikke Hamaz, men folket..

I løpet av krigen hevdet Israel flere ganger at de kun hadde til hensikt å ramme Hamas' infrastruktur, og at de gjorde sitt ytterste for å spare sivilbefolkningen. Dette står imidlertid i kontrast til hva Israels president, Shimon Peres, uttalte på et AIPAC-møte den 14. januar: «Vår hensikt var å rette et hardt slag mot folket i Gaza, slik at de vil miste lysten til fortsatt å skyte mot oss. Det er det hele».[12]

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel%E2%80%...08%E2%80%932009

Lenke til kommentar
Joda, det er fælt når en mor mister sine barn.

Men, når Israel bomber en barneskole, blir konfrontert med det og svarer:

"Det var jo bare Hamas barn..."

Hva har skjedd her? Jo, Israel degraderer palestinerne til mindreverdige mennesker. Det var jo bare...

Dette skal jeg selvfølgelig se en link på. Hvorfor? Fordi det er sludder og vås du kommer med. Sannhetsgehalten i dette her er jo ikke-eksisterende. Dette er noe av det latterligste jeg har sett på lenge.

Det har skjedd, det er det som er fælt!

Gaza er verdens tettest befolket område. Nesten 50 % av innbyggerne er under 15 år. I realiteten er Gaza en stor barne konsentrasjonsleir. Israel kan på ingen måte forsvare å bombe verdens tettestbefolket sted der over halvparten av befolkningen er barn!

De påstår de bomber militære mål, men sykehuset i Gaza får inn sårede barn fra de samme angrepene.

Opphavsmannen til denne informasjonen er Mads Gilbert, og han burde vite det siden han var der...

Kan du ringe Mads Gilbert og be om kildehenvisning til påstanden om at Gaza er verdenst mest tettbefolkede område?

Lenke til kommentar
Kan du ringe Mads Gilbert og be om kildehenvisning til påstanden om at Gaza er verdenst mest tettbefolkede område?

Er det utrolig viktig om det er det tettest befolkede område, eller bare ett av de tettest befolkede områdene?

"Gazastripen er et av verdens tettest befolkede områder med 1,5 millioner innbyggere på om lag 360 kvadratkilometer."

http://www.bt.no/utenriks/article688804.ece

"Gazas barn er innestengt i en krigssone. I verdens tettest befolkede området, kan de ikke gjemme seg for krigen."

http://www.unicef.no/page?id=120&key=5254

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Dette er jo bare meningsløs stråmann-argumentasjon. Enten Mads Gilbert mente det retorisk eller bokstavelig så er det jævlig tett befolket der.

Lenke til kommentar

Denne tråden er en gjenganger på rapporteringslistene, fra begge sider. Faktisk er det ikke mange tråder som kan konkurrere (untatt ulike fotball-tråder etter en serieomgang.)

Kanskje trenger tråden en barnepike, eller kanskje kan dere finne ut av selv hvordan dere kan holde tråden realtivt saklig og fri for personangrep, latterliggjøring og stråmenn. (Igjen, fra begge sider.)

Synspunkter på det kan dere sende meg på PM, det skal ikke diskuteres her i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar

En viktig hensikt med krigen var å avskrekke Hamas. Her er en artikkel som ser på dette, og mener at krigen var en fiasko også i dette henséende :

""It's as if we did nothing," says G., an officer in the special forces, to Yael Levy from Ynet. (...) "We were inside (Gaza) for 10 days and preparing for that took three weeks of being away from family and friends. From life, really. When we left we were sure that the government had struck some sort of an agreement. It is very disappointing to see what's going on now," he added. "Renewed fighting seems inevitable.” "

http://www.alternativenews.org/content/view/1614/88/

"While the firing of Qassam rockets on communities in the south continues as though there had been no war to put an end to it, outgoing Prime Minister Ehud Olmert yesterday once again began threatening Hamas, as if his threats had any validity.

(...)

The outgoing prime minister has not learned a thing. After Hamas proved to Israel that the war waged against it was totally useless - the Qassams and the Grad missiles that continue to fall and to sow fear prove that no deterrence was achieved in this useless war - the prime minister continues to use the language of past threats, as though we hadn't caused enough pain and harm to the residents of Gaza; to no avail."

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1067929.html

Lenke til kommentar

Ang. Gazastripen så er det ikke bare overbefolkning som er problemet! Selve problemet er den israelske blokkaden og manglen på livsnødvendige varer!

For å ta en sammenligning: I Zimbabwe er det stor nød i befolkningen, men de plages ikke av utpreget overbefolkning innesperret i et lite område, men sykdom og fattigdom herjer alikevel. Skulle nøklen til elendighet vøre issolasjon som Gazastripen opplever måtte jo Zimbabwes befolkning være uten problemer siden de ikke er issolert.

Altså er kilden til elendigheten blant palestinerne på Gazastripen den israelske blokkaden og ikke befolkningstetthet og overbefolkning.

Lenke til kommentar
Du har vist gjort noe feil med quotingen din denne gangen. Ser ut som det var du som skrev at Sharon er stygg! :!:

Hva mener du man bør være så skeptisk til? Er det riktig å forhandle med Den palestinske selvstyremyndigheten fordi den har observatørstatus i FN og feil å forhandle med Hamas fordi de ikke er representert i FN?

Ja, det gikk noe galt der.

Jeg mener man bør ta forbehold i henhold til hvor mye man kan stole på Hamas sine uttalelser ettersom de er så spredd.

Jeg sa ikke unionstemme, men unison stemme. Altså en stemme, og ikke mange stemmer som sier vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Det første kan jeg ikke bevise. Jeg har ikke hentet det fra nettet, men snakket med Mads Gilbert personlig onsdag 4. mars. Du kan ringe han selv å høre om du ikke tror meg.

Sitatet under er hentet fra Wikipedia. Merk deg setningen uttalt av Israels president: "Vår hensikt var å rette et hard slag mot FOLKET i Gaza." Ikke Hamaz, men folket..

I løpet av krigen hevdet Israel flere ganger at de kun hadde til hensikt å ramme Hamas' infrastruktur, og at de gjorde sitt ytterste for å spare sivilbefolkningen. Dette står imidlertid i kontrast til hva Israels president, Shimon Peres, uttalte på et AIPAC-møte den 14. januar: «Vår hensikt var å rette et hardt slag mot folket i Gaza, slik at de vil miste lysten til fortsatt å skyte mot oss. Det er det hele».[12]

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel%E2%80%...08%E2%80%932009

Jeg har opptil nå ikke hatt noe i mot Mads Gilbert, men dette her blir bare for dumt. Har han virkelig sagt dette? Jeg trodde han hadde mer vett enn som så. Blir litt som om jeg skulle sagt: Palestinerne sa til meg at de elsket å drepe jøder. Har ikke noe bevis for det, men det gjorde de. Mads Gilbert får komme med noe slags bevis på at israelske soldater som har drept barn på en skole har sagt 'at det bare var Hamas-barn'. Neste gang du møter Gilbert kan du si fra meg at han må ta seg ei bolle. Jeg kan ta hans ord på det meste han har sagt i løpet av denne konflikten, men den her blir for virkelighetsfjern.

At folket blir rammet på grunn Hamas sine handlinger er selvfølgelig trist, men det er vanskelig å komme utenom det. Hamas befinner seg blant folket og det vil i så henseende være en umulig oppgave å kun ramme Hamas. Hvis du ser litt nærmere på utsagnet til Peres ser du at han snakker om at 'de skal miste lysten til å skyte raketter mot oss'. Det blir tydelig at han snakker om dem som skyter raketter og det kan dermed argumenteres for at det er intet mindre enn dårlig ordvalg.

Lenke til kommentar
Mads Gilbert får komme med noe slags bevis på at israelske soldater som har drept barn på en skole har sagt 'at det bare var Hamas-barn'.

Dette snakket Gilbert om, da han deltok i Redaksjon1.

Historien er som følger : Erik Fosse snakket med en tysk journalist på telefonen, og den tyske journalisten fortalte Fosse at han hadde snakket med en eller annen "PR-handling" person for israelske myndigheter, og da den tyske journalisten spurte ut om drepte palestinske barn i ett eller annet angrep, så svarte altså denne personen, i følge denne journalisten ( ifølge Fosse, ifølge Gilbert, puh.. ) at journalisten måtte huske at her var det snakk om "Hamas-barn".

Så dette er historien bak dette. Ingen grunn til krangel. Alle får bare ta det for det de mener det er verdt.

Lenke til kommentar

Ja, det gikk noe galt der.

Jeg mener man bør ta forbehold i henhold til hvor mye man kan stole på Hamas sine uttalelser ettersom de er så spredd.

Jeg sa ikke unionstemme, men unison stemme. Altså en stemme, og ikke mange stemmer som sier vidt forskjellige ting.

Hørt om å prøve? Om ikke israel engang forsøker å føre samtaler med Hamas vil de aldri finne ut hvor seriøse Hamas er på dette med diplomat. Og med tanke på bla. brevet de sendte til Obama så virker det som de faktisk vil føre samtaler og finne en løsning.

Lenke til kommentar
Krig er fælt. Det er ikke noe nytt.

Er det ikke like fælt når en israelsk mor mister barna sine fordi skolebussen de satt på ble sprengt?

Joda, men hvor ofte skjer det?

Har du sett statistikken i det siste? Anntall drepte er 4ganger høyere på den ene siden enn den andre, sier ikke det deg litt?

Det er faktisk sånn at den ene parten er 1000ganger verre enn den andre parten, så da kan du ikke likestille de.

Det betyr at ene partneren vinner. Forventer du at krig = alle må ha like tap slik at det er rettferdig? Må si du tenker ikke så langt at det gjere noe.

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenkt meg og gått i en rolig og moderat demonstrasjon til støtte for Israel. Jeg er derimot ikke ytterlige interessert i å dra ut og sloss så jeg lar det ligge.

Å demonstrere for noen av partene i denne konflikten er meg fullstendig fremmed på det nåværende tidspunkt.

Den drepte het Sami Fatuh og var medlem av den væpnede fløyen til Islamsk hellig krig, opplyser organisasjonen.

Noe galt i dette?

Det er jo unektelig en voldshandling, og en uklok sådan, dersom det fører til mer problemer. Og det vil det nok.

Lenke til kommentar
En viktig hensikt med krigen var å avskrekke Hamas.

Altså misslyktes de totalt! Det de har gjort er å gi Hamas langt mer støtte blant den palestinske befolkningen mens støtten til Abbas og resten av selvstyremyndigheten vakler. Misstenker egentlig at denne krigen var et forsøk på å øke tilliten til Kadima før valget. Ikke så ulikt Olmerts første forsøk på å vise styrke, nemlig krigen mot Hizbollah som endte med våpenhvile og i seg selv var en fiasko. Nesten litt morsomt at Olmert som statsminister ser ut til å både komme og gå med en misslykket krig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...