Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Hehe, er vel ikke så rart når Israel har bombet halve familien deres.

Husker så godt noe jeg så på tv noen år tilbake mens konflikten mellom Israel og palestinerne var på sitt mest brutale:

Noen israelske kampfly hadde bombet palestinske nabolag. På nyhetssendingen var det ikke et bilde eller et ord om militante palestinere hverken fra Hamas eller fra andre organisasjoner, men det var bilde av en palestinsk kvinne som lå på knærne i sanden og kastet sand villt om seg i desperat reaksjon etter at hele familien hennes var drept av de israelske flyene.

Like etter kom et bilde av Ariel Sharon der han satt på kontoret sitt i Knesset i Jerusalem... :sick::yucky:

Ariel Sharon er et ondt monster, et bestialsk beist og et grusom vesen! Håper han aldri våkner opp av koma igjen!!!

Forstår ikke på noen måte at folk kan sympatisere med Israel i denne konflikten! Forstå det den som kan...

Han er kanskje en av de styggeste du har sett også? ---->

http://image.guardian.co.uk/sys-images/Gua...owsonsharon.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig er fælt. Det er ikke noe nytt.

Er det ikke like fælt når en israelsk mor mister barna sine fordi skolebussen de satt på ble sprengt?

Joda, men hvor ofte skjer det?

Har du sett statistikken i det siste? Anntall drepte er 4ganger høyere på den ene siden enn den andre, sier ikke det deg litt?

Det er faktisk sånn at den ene parten er 1000ganger verre enn den andre parten, så da kan du ikke likestille de.

Åsaken til at selvmordsbomberne er stoppet er muren som Israel har bygget på okkupert område. Ikke at selvmordsbombing er løsningen for den palestinske befolkningen, men fullt forståelig er det!

Håper Ariel Sharon aldri våkner opp av koma, at Benjamin Netanyahu ikke klarer å danne regjering, at Avigor Lieberman aldri kommer i noen maktpossisjon og at forholdet mellom Israel og USA blir mer vansklig og komplisert enn det har vært mens Bush har vært president i USA!

Lenke til kommentar
Joda, det er fælt når en mor mister sine barn.

Men, når Israel bomber en barneskole, blir konfrontert med det og svarer:

"Det var jo bare Hamas barn..."

Hva har skjedd her? Jo, Israel degraderer palestinerne til mindreverdige mennesker. Det var jo bare...

Dette skal jeg selvfølgelig se en link på. Hvorfor? Fordi det er sludder og vås du kommer med. Sannhetsgehalten i dette her er jo ikke-eksisterende. Dette er noe av det latterligste jeg har sett på lenge.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Akkurat. Samme logikk: Palestinerne kan takke seg selv for at de blir sprengt i luften etter terrorismen de har utført mot israelerne.

Fredsinitiativet ble vel drept av begge sider.

Det finnes en årsaksforklaring for Israels okkupasjon av de palestinske områdene. At du prøver å overse det viser bare hvor blind du har gjort deg selv for israelernes synspunkt.

Ingen kan fullt og helt klandres her. Begge sider skal ha skyld fordi begge sider har opptrådt sterkt kritikkverdig med opptil flere anledninger.

Er det ikke like fælt når en israelsk mor mister barna sine fordi skolebussen de satt på ble sprengt?

Har du sett statistikken i det siste? Anntall drepte er 4ganger høyere på den ene siden enn den andre, sier ikke det deg litt?

Det er faktisk sånn at den ene parten er 1000ganger verre enn den andre parten, så da kan du ikke likestille de.

Det er riktig. Årsaken til dette er derimot akkurat det dere er i mot. Okkupasjon, blokade, mur osv.

Ingen part er 1000 ganger verre enn den andre parten. De skal begge ha kritikk.

Hvilken kritikk skal sivile palestinske folk ha? Poenget her er at Israel gjør så mye mere enn å bare drepe.

Israelere flest gjør ikke stort annet enn å grafse til seg land og få til at verden skal synes synd på dem. Er rett og slett kvalmt! Btw, hadde palestinerne vært like godt utrustet som idf så tror jeg de hadde avstått fra terror :) Men da hadde Tel Aviv blitt bombet for lenge siden..

Lenke til kommentar

GrandMa

Før du snakker om banrneskolenivå så kan du kommentere din tideligere uttalelse om å diskutere med lillesøsteren din! Deretter kan du kommentere alt tøvet du har skrevet om bstante uttalelser og hver gang du har skrevet "lille venn" eller "vennen min"!

Gidder ikke engang å gå inn på hvor mange propagandabilder og tegninger jeg har sett av Sharon. Det er vel bare Bush som har blitt mer utsatt for propaganda!

Ang. det med at palestinske barn som blir drept blir bagatelisert av Israel slik Sinsiew skrev: Så du det bilde tideligere i tråden der israelske barn skrev hilsner på raketter før rakettene ble sendt av gårde mot palestinerne?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Åsaken til at selvmordsbomberne er stoppet er muren som Israel har bygget på okkupert område. Ikke at selvmordsbombing er løsningen for den palestinske befolkningen, men fullt forståelig er det!

Håper Ariel Sharon aldri våkner opp av koma, at Benjamin Netanyahu ikke klarer å danne regjering, at Avigor Lieberman aldri kommer i noen maktpossisjon og at forholdet mellom Israel og USA blir mer vansklig og komplisert enn det har vært mens Bush har vært president i USA!

Ariel Sharon er en av de verste drittsekkene, men han slår ikke G.W.Bush

Lenke til kommentar

Var ikke noe barneskolenivå over det. Om det er redelig debatt-teknikk er en annen diskusjon. Litt hersketeknikker i ny og ne har ingen vondt av. Må bare ikke ta overhånd. Det er forresten ingenting galt i å si at en uttalelse er bastant. Kanskje du har misforstått betydningen?

Ja, jeg så det bildet. Hva har det med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Nei, det du skrev var på banrehagenivå, men nok om det.

Det har å si at israelerne og da til og med barna faktisk støtter krig og terror mot palestinerne. Når man i tillegg ser på de tillstandene palestinerne lever under i forhold til israelerne, er det rart at man finner sympati hos palestinerne fremfor israelerne?

Og er det galt å si at At Ariel Sharon er et ondt monster og et bestialsk beist?

Lenke til kommentar
Og om du tror at USA bekjempet japan med en atombombe, er du skammelig historieløs.

Mjo. Atombombene drepte ikke så alt for mange. Husker jeg min historie rett var det betraktelig flere dødsfall på bakgrunn av den andre terrorbombingen av japanske byer. Brannbomber mot japanske byer på 40-tallet var svært effektivt og dødelig.

Nei, det er ikke mange som demonstrerer for Israel. Det har vel ingen annen grunn enn at de ikke ønsker å bli angrepet av et par tusen sinte innvandrer-ungdommer. :)

Det har vel også sin bakgrunn i at det er svært mange nordmenn som er pro-palestinske. Norge har vært svært pro-palestinsk helt siden FN-soldatene kom tilbake fra Libanon som palestina-venner, for å oppsummere det litt enkelt.

Lenke til kommentar

Det har å si at israelerne og da til og med barna faktisk støtter krig og terror mot palestinerne. Når man i tillegg ser på de tillstandene palestinerne lever under i forhold til israelerne, er det rart at man finner sympati hos palestinerne fremfor israelerne?

Og er det galt å si at At Ariel Sharon er et ondt monster og et bestialsk beist?

Det var nok ikke det, men du får tro hva du vil. Whatever soothes you. :)

Samtidig som palestinerne støtter krig og terror mot israelerne. Israelernes leveforhold er ikke like vanskelige som palestinernes leveforhold, men de er på ingen måte enkle. Når alle argumentene dine kan snus andre veien synes jeg det burde ringe en bjelle. :ermm:

Hvis du har lyst til å hyle og skrike om hvordan folk er onde, bestialske monster skal jeg ikke frarøve deg den tvilsomme gleden. Hadde derimot vært flott om du greide å holde slikt tøv unna et diskusjonsforum. Skal man prøve å ha en ordentlig og saklig diskusjon hører ikke slike karakteristikker til.

Ariel Sharons sikkerhetspolitiske tak kan man si hva man vil om, men du går bare på han som en person. Det er ikke saklig kritikk, men hyling og skriking om hvor ond og jævlig han er. Som blir slitsomt for oss andre som gjerne vil ha en saklig diskusjon.

Nei, det er ikke mange som demonstrerer for Israel. Det har vel ingen annen grunn enn at de ikke ønsker å bli angrepet av et par tusen sinte innvandrer-ungdommer. :)

Det har vel også sin bakgrunn i at det er svært mange nordmenn som er pro-palestinske. Norge har vært svært pro-palestinsk helt siden FN-soldatene kom tilbake fra Libanon som palestina-venner, for å oppsummere det litt enkelt.

Jeg kunne godt tenkt meg og gått i en rolig og moderat demonstrasjon til støtte for Israel. Jeg er derimot ikke ytterlige interessert i å dra ut og sloss så jeg lar det ligge.

Nok en palestiner på Gazastripen drept av Israel:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=551265

Den drepte het Sami Fatuh og var medlem av den væpnede fløyen til Islamsk hellig krig, opplyser organisasjonen.

Noe galt i dette?

Lenke til kommentar

Det var nok ikke det, men du får tro hva du vil. Whatever soothes you. :)

Samtidig som palestinerne støtter krig og terror mot israelerne. Israelernes leveforhold er ikke like vanskelige som palestinernes leveforhold, men de er på ingen måte enkle. Når alle argumentene dine kan snus andre veien synes jeg det burde ringe en bjelle. :ermm:

Hvis du har lyst til å hyle og skrike om hvordan folk er onde, bestialske monster skal jeg ikke frarøve deg den tvilsomme gleden. Hadde derimot vært flott om du greide å holde slikt tøv unna et diskusjonsforum. Skal man prøve å ha en ordentlig og saklig diskusjon hører ikke slike karakteristikker til.

Ariel Sharons sikkerhetspolitiske tak kan man si hva man vil om, men du går bare på han som en person. Det er ikke saklig kritikk, men hyling og skriking om hvor ond og jævlig han er. Som blir slitsomt for oss andre som gjerne vil ha en saklig diskusjon.

Bare for å ta den første linjen og det siste avsnittet ditt: Jo, det var på barnehagenivå og du burde lese gjennom alle innleggende der du har skrevet om å diskutere med lillesøsteren din, bastante uttalelser og "min venn", "lille venn" og andre barnsligheter. Deretter kan du tenke over hvem som fører en sakelig diskusjon.

Over til den seriøse debatten (og la oss holde oss seriøse heretter): Palestinernes støtte til Hamas (og sikkert andre militante organisasjoner) skyldes Israels maktmissbruk og angrep mot palestinerne. Du kan sikkert gå den andre veien og si at israelernes støtte til militære angrep mot palestinerne skyldes de palestinske angrepene mot Israel, men hvem er det som tillbyr samtaler? Og hvem er det som avslår samtaler?

Hvorfor feiler de forrige fredssamtalene mellom Syria og Israel? Fordi israel ikke ville gi fullstendig slipp på Golanhøydene. Hvorfor feilet Camp Davidforhandlingene? Fordi Israel ikke ville gi fullstendig slipp på alle okkuperte områder! Hva har man sett gjennom de samtalene som har vært ført mellom Abbas og Olmert? Først at Olmert ikke ville ta opp spørsmålet om Jerusalem og deretter at Israel vil beholde de tre største bosettningene på Vestbredden!

Israel vil rett og slett ikke innse at tider har forandret seg, at folk modererer seg og at man må bli ferdig med en konflikt!

Og levevilkårene til israelerne kan ikke samenlignes med palestinernes! Palestinerne på Gazastripen lider under konstant okkupasjon og som du så hvis du har sjekket alle linkene som har kommet i det siste vil ikke Israel engang la makaroni få komme inn på Gazastripen siden de betrakter det som en luksusvare frefor en livsnødvendighet...

Palestinerne på Vestbredden har det sikkert anderledes, men tenk på volden fra de jødiske bosetterne, de stadige israelske veisperringene og kontrollene, de israelske bosettningene, muren og at Israel kontrollerer muren. Og tenk på kontroll over og fordeling av ressurser.

Forskjellen på livskvaliteten mellom de to partene er enorm!

Her holder vi oss på et barneskole-nivå ser jeg. Skal vi liksom debattere hvorvidt Sharon er stygg?

Nei, for det er ikke noe å debattere. Sharon ER stygg!

Lenke til kommentar
Joda, det er fælt når en mor mister sine barn.

Men, når Israel bomber en barneskole, blir konfrontert med det og svarer:

"Det var jo bare Hamas barn..."

Hva har skjedd her? Jo, Israel degraderer palestinerne til mindreverdige mennesker. Det var jo bare...

Dette skal jeg selvfølgelig se en link på. Hvorfor? Fordi det er sludder og vås du kommer med. Sannhetsgehalten i dette her er jo ikke-eksisterende. Dette er noe av det latterligste jeg har sett på lenge.

Det har skjedd, det er det som er fælt!

Gaza er verdens tettest befolket område. Nesten 50 % av innbyggerne er under 15 år. I realiteten er Gaza en stor barne konsentrasjonsleir. Israel kan på ingen måte forsvare å bombe verdens tettestbefolket sted der over halvparten av befolkningen er barn!

De påstår de bomber militære mål, men sykehuset i Gaza får inn sårede barn fra de samme angrepene.

Opphavsmannen til denne informasjonen er Mads Gilbert, og han burde vite det siden han var der...

Lenke til kommentar
Bare for å ta den første linjen og det siste avsnittet ditt: Jo, det var på barnehagenivå og du burde lese gjennom alle innleggende der du har skrevet om å diskutere med lillesøsteren din, bastante uttalelser og "min venn", "lille venn" og andre barnsligheter. Deretter kan du tenke over hvem som fører en sakelig diskusjon.

Over til den seriøse debatten (og la oss holde oss seriøse heretter): Palestinernes støtte til Hamas (og sikkert andre militante organisasjoner) skyldes Israels maktmissbruk og angrep mot palestinerne. Du kan sikkert gå den andre veien og si at israelernes støtte til militære angrep mot palestinerne skyldes de palestinske angrepene mot Israel, men hvem er det som tillbyr samtaler? Og hvem er det som avslår samtaler?

Hvorfor feiler de forrige fredssamtalene mellom Syria og Israel? Fordi israel ikke ville gi fullstendig slipp på Golanhøydene. Hvorfor feilet Camp Davidforhandlingene? Fordi Israel ikke ville gi fullstendig slipp på alle okkuperte områder! Hva har man sett gjennom de samtalene som har vært ført mellom Abbas og Olmert? Først at Olmert ikke ville ta opp spørsmålet om Jerusalem og deretter at Israel vil beholde de tre største bosettningene på Vestbredden!

Israel vil rett og slett ikke innse at tider har forandret seg, at folk modererer seg og at man må bli ferdig med en konflikt!

Og levevilkårene til israelerne kan ikke samenlignes med palestinernes! Palestinerne på Gazastripen lider under konstant okkupasjon og som du så hvis du har sjekket alle linkene som har kommet i det siste vil ikke Israel engang la makaroni få komme inn på Gazastripen siden de betrakter det som en luksusvare frefor en livsnødvendighet...

Palestinerne på Vestbredden har det sikkert anderledes, men tenk på volden fra de jødiske bosetterne, de stadige israelske veisperringene og kontrollene, de israelske bosettningene, muren og at Israel kontrollerer muren. Og tenk på kontroll over og fordeling av ressurser.

Forskjellen på livskvaliteten mellom de to partene er enorm!

Som sagt: Whatever soothes you.

Hvem som tilbyr samtaler? Kaller du de linkene dine 'å tilby samtaler'. Hamas mangler en unison stemme, og man kan virkelig ikke være alt for overasket over at Israel nærmer seg slike uttalelser med et visst forbehold.

Skylden for de feilslåtte forhandlingene kan deles ut til flere.

The meetings were difficult and almost ended prematurely, but President Clinton kept the parties at the negotiating table. The final status issues were the most difficult to resolve: Jerusalem, security, borders and refugees. Sessions lasted late into the nights. Under intense pressure from President Clinton, in an effort to reach a final agreement, and with promises of American support and security guarantees, Prime Minister Barak offered the most substantial concessions and far reaching proposals, going beyond all the long-standing Israeli "red lines", especially as regards Jerusalem. The US team called Barak "courageous" for these offers. When these terms were later revealed in Israel, people were stunned at the extent of the concessions Barak offered and it is unclear whether the Israeli public were prepared to support the deal. However they were never given the opportunity to endorse or reject the proposals; Arafat rejected them out of hand.

The details were not disclosed formally, but according to media reports Barak's offer included:

* Israeli redeployment from 95% of the West Bank and 100% of the Gaza Strip

* The creation of a Palestinian state in the areas of Israeli withdrawal

* The removal of isolated settlements and transfer of the land to Palestinian control

* Other Israeli land exchanged for West Bank settlements remaining under Israeli control

* Palestinian control over East Jerusalem, including most of the Old City

* "Religious Sovereignty" over the Temple Mount, replacing Israeli sovereignty in effect since 1967

Forskjell på livskvalitet er markant, det har du helt rett i. Jeg velger å ikke velge hvem jeg skal støtte ut i fra det kriteriet.

Nei, for det er ikke noe å debattere. Sharon ER stygg!

Prøv å vær seriøs. Hvem som er stygge eller pene har ingen relevans.

Edit: Dobbel.

Det har skjedd, det er det som er fælt!

Gaza er verdens tettest befolket område. Nesten 50 % av innbyggerne er under 15 år. I realiteten er Gaza en stor barne konsentrasjonsleir. Israel kan på ingen måte forsvare å bombe verdens tettestbefolket sted der over halvparten av befolkningen er barn!

De påstår de bomber militære mål, men sykehuset i Gaza får inn sårede barn fra de samme angrepene.

Opphavsmannen til denne informasjonen er Mads Gilbert, og han burde vite det siden han var der...

Gi meg en link (skjønner godt det er vanskelig å finne ettersom det ikke eksisterer).

Jeg vil ikke tiltale resten av innlegget ditt før du enten trekker tilbake eller beviser dine tidligere påstander. Du kan ikke bare komme inn i en debatt og dikte opp din egen lille virkelighet for så å legge den fram som sannhet.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...