Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det er ikke mange som demonstrerer for Israel. Det har vel ingen annen grunn enn at de ikke ønsker å bli angrepet av et par tusen sinte innvandrer-ungdommer. :)

Se på bilde number 2 i artikkelen, syns du de ligner på invandrere eller etniske svensker? Jeg syns de ligner det siste..

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Jeg skal ikke prøve å trekke noen slutninger angående dette ut i fra et bilde. De som ble arrestert under demonstrasjonene i Oslo var derimot i all hovedsak innvandrer-ungdom.

Oslo ja, who cares about Oslo? Dette gjelder forøvrig Malmø, by the way så var det masse demonstrasjoner i mange norske byer så siden det skjedde litt tull i Oslo betyr ikke at det skjedde over alt. Forøvrig greier jo aldri folk å oppføre seg i Oslo, alltid noe tull der i forhold til resten av landet.

Lenke til kommentar
Nå er ikke det tilfellet, du vet at det er Israelerne som okkuperer ja? Du vet at det er de som fengsler, undertrykker og diskriminerer den andre gruppen ja?

Så du kan ikke sammenligne det, den ene parten er verre enn den andre. Enkelt å greit.

Isral burde stoppe, de får terror mot seg fordi de gjør det de gjør. Det sier seg selv, stopper de så stopper terroren også.

Du bør ikke være helt hjernevasket her heller.

I mange tilfeller så må vel Israelerne gripe inn, altså fengsle nettop for å stoppe vold mot sine egne eller annet.

Jeg skal dog ikke nekte at Israel bruker alt for mye muskler noe som gjør at jeg ikke sympatiserer med dem noe spesielt, men vi kan heller ikke blånekte for at svært mange arabere hadde drept uten å blunke Israelerne om de hadde fått muligheten til det.

Og voldsspiralen er stort sett relevant hele tiden, alt som blir gjort på begge sider gjør at den fortsatt er i bevegelse, det er derfor man må se litt på Gandhi og forstå tankegangen hans for å kunne få til en forandring.

Men her snakket vi uansett om handlingene til en politimann i forsvar av sine kolleger, og der handlet han riktig, IDF handlet riktig når de kunne målrette treffe soldatene som stod og skøyt raketter mot Israel uten å treffe sivile.

Men du har forsåvidt også rett i at Israel må stoppe, hadde det vært opp til meg så hadde jeg krevd at det var de som tok det første og vanskeligste steget.

Jeg skal ikke prøve å trekke noen slutninger angående dette ut i fra et bilde. De som ble arrestert under demonstrasjonene i Oslo var derimot i all hovedsak innvandrer-ungdom.

Om du med dette mener at hovedgruppen av demonstranter var innvandrer ungdom tror jeg du tar feil, i alle fall i følge vg og dagbladet så var tallet ganske så stort når det gjelder norske deltagere.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Nå er ikke det tilfellet, du vet at det er Israelerne som okkuperer ja? Du vet at det er de som fengsler, undertrykker og diskriminerer den andre gruppen ja?

Så du kan ikke sammenligne det, den ene parten er verre enn den andre. Enkelt å greit.

Isral burde stoppe, de får terror mot seg fordi de gjør det de gjør. Det sier seg selv, stopper de så stopper terroren også.

Du bør ikke være helt hjernevasket her heller.

I mange tilfeller så må vel Israelerne gripe inn, altså fengsle nettop for å stoppe vold mot sine egne eller annet.

Jeg skal dog ikke nekte at Israel bruker alt for mye muskler noe som gjør at jeg ikke sympatiserer med dem noe spesielt, men vi kan heller ikke blånekte for at svært mange arabere hadde drept uten å blunke Israelerne om de hadde fått muligheten til det.

Og voldsspiralen er stort sett relevant hele tiden, alt som blir gjort på begge sider gjør at den fortsatt er i bevegelse, det er derfor man må se litt på Gandhi og forstå tankegangen hans for å kunne få til en forandring.

Men her snakket vi uansett om handlingene til en politimann i forsvar av sine kolleger, og der handlet han riktig, IDF handlet riktig når de kunne målrette treffe soldatene som stod og skøyt raketter mot Israel uten å treffe sivile.

Men du har forsåvidt også rett i at Israel må stoppe, hadde det vært opp til meg så hadde jeg krevd at det var de som tok det første og vanskeligste steget.

Hehe, er vel ikke så rart når Israel har bombet halve familien deres.

De legger litt opp til det selv, jeg lurer på hvordan det hadde vært visst det var motsatt. Altså om det var israelerne som var okkupert og ble bombet av palestinerne. Lurer på hvordan situasjonen hadde vært da, men tanke på USA osv :hmm:

Lenke til kommentar

Rune : Man kan si at Israel i praksis faktisk er beleiret av sine naboland, rent religiøst sett. De er en minoritet i et hav av Islam.

Og ja, faktisk det er ikke rart at volden blusser opp hos palestinerne etter å ha sett familiemedlemmer bli sprengt i filler, men det er nok mange som også gir opp volden etter å ha sett ødelegelsene. Totalt sett så blir nok resultatet av slik maktmisbruk (som langt ifra føles rettferdig) en direkte årsak til Palestinernes aksjoner mot Israel.

Lenke til kommentar

Den israelske animasjonsfilmskaperen bak den Oscar-nominerte filmen "Waltz with Bashir", har laget en 90-sekunders animasjonsfilm om blokkaden av Gaza :

"A new campaign drawing attention to the closure of the crowded Gaza Strip starts today, with a short animated film. The 90-second "Closed Zone" was created by Yoni Goodman, animation director for "Waltz with Bashir," Ari Folman's Golden Globe winning film."

http://latimesblogs.latimes.com/babylonbey...l-gaza-clo.html

( Kortfilmen er å finne på linken )

-------

YNetnews intervjuer Yoni Goodman :

" "Where did this war take us, the one that was supposed to hurt the Hamas government, to change the security reality, to increase our deterrence and reduce rocket fire? Qassams are still falling on Sderot. World opinion of Israel is terrible. And at the end of the day, over a thousand Palestinians were killed while only 13 Israelis were. This type of behavior hurts only us and it's time to choose a different way," he explained."

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3682115,00.html

Lenke til kommentar
Hehe, er vel ikke så rart når Israel har bombet halve familien deres.

Husker så godt noe jeg så på tv noen år tilbake mens konflikten mellom Israel og palestinerne var på sitt mest brutale:

Noen israelske kampfly hadde bombet palestinske nabolag. På nyhetssendingen var det ikke et bilde eller et ord om militante palestinere hverken fra Hamas eller fra andre organisasjoner, men det var bilde av en palestinsk kvinne som lå på knærne i sanden og kastet sand villt om seg i desperat reaksjon etter at hele familien hennes var drept av de israelske flyene.

Like etter kom et bilde av Ariel Sharon der han satt på kontoret sitt i Knesset i Jerusalem... :sick::yucky:

Ariel Sharon er et ondt monster, et bestialsk beist og et grusom vesen! Håper han aldri våkner opp av koma igjen!!!

Forstår ikke på noen måte at folk kan sympatisere med Israel i denne konflikten! Forstå det den som kan...

Lenke til kommentar

En stor del av grunnen til at jeg sympatiserer med Israel er på grunn av folk med meninger som deg Glimti.

Å koke denne konflikten ned til et par setninger selektivt utvalg blir for dumt. Jeg forstår ikke folk som kan støtte en side helt og fullt. Begge parter i konflikten gjør feil og å da skulle ha et fanatisk forhold til den ene parten blir bare lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Hvilket inntrykk for du når du i det ene øyeblikket ser kampfly som angriper, det andre øyeblikket ser en person kaste sand rundt seg i desperasjon etter at hele familien er utryddet og deretter ser det grusomme monstret som er annsvarlig for alt sammen sitte trygt i en godstol på kontoret sitt i en by som nærmest hele verden regner som okkupert?

Israel

:thumbdown: - Palestina :thumbup:

Lenke til kommentar

Mange palestinere støtter Hamas. Skal jeg følge din logikk kan de bare dø. Jeg er derimot ingen tosk og velger dermed å ikke følge en slik voldsforhelligende tankegang. Til å være så opprørt over drap og maktmisbruk viser du ganske sterke ønsker om å påføre den andre parten akkurat det samme.

Jada, jeg har fått med meg dine voldsfantasier med israelere i hovedrollen. De interesserer meg ikke. Jeg har ikke behov for at du skal ytre dem en gang til.

Lenke til kommentar

Ja, nå støtter utrolig mange palestinere Hamas og det kan israel takke seg selv for etter krigsforbrytelsene sine på Gazastripen! De enorme tapene av sivile palestinere øker selvsagt hatet mot Israel og styrker støtten til Hamas som er den klart største og sterkeste av de palestinske, militante organisasjonene!

Nå har du sagt at du ikke fulgte med i begynnelsen av intifadaen, men hvor mye har du lest om det i ettertid? Har du fått med deg de gangene da flertallet på begge sider støttet enfredelig løsning om det ville skapt raseri blant palestinerne om Hamas utførte angrep? Og hvem ødela for disse fredsinitsiativene?

Om du er en tosk eller ikke er ikke tema for tråden så jeg lar være å kommentere det ytterligere.

Og nå kan du for godt slutte å hinte til mine tanker og min væremåte!

Det jeg har skrevet om israel og israelere er ikke voldsfantasier, men hat og avsky mot en ond okkupasjonsmakt. Som sagt, trakk de seg ut fra de okkuperte områdene og annerkjente Palestina som en suveren stat ville jeg ikke ha noe mer imot Israel!

Lenke til kommentar
Krig er fælt. Det er ikke noe nytt.

Er det ikke like fælt når en israelsk mor mister barna sine fordi skolebussen de satt på ble sprengt?

Joda, men hvor ofte skjer det?

Har du sett statistikken i det siste? Anntall drepte er 4ganger høyere på den ene siden enn den andre, sier ikke det deg litt?

Det er faktisk sånn at den ene parten er 1000ganger verre enn den andre parten, så da kan du ikke likestille de.

Lenke til kommentar

Akkurat. Samme logikk: Palestinerne kan takke seg selv for at de blir sprengt i luften etter terrorismen de har utført mot israelerne.

Fredsinitiativet ble vel drept av begge sider.

Det finnes en årsaksforklaring for Israels okkupasjon av de palestinske områdene. At du prøver å overse det viser bare hvor blind du har gjort deg selv for israelernes synspunkt.

Ingen kan fullt og helt klandres her. Begge sider skal ha skyld fordi begge sider har opptrådt sterkt kritikkverdig med opptil flere anledninger.

Krig er fælt. Det er ikke noe nytt.

Er det ikke like fælt når en israelsk mor mister barna sine fordi skolebussen de satt på ble sprengt?

Joda, men hvor ofte skjer det?

Har du sett statistikken i det siste? Anntall drepte er 4ganger høyere på den ene siden enn den andre, sier ikke det deg litt?

Det er faktisk sånn at den ene parten er 1000ganger verre enn den andre parten, så da kan du ikke likestille de.

Det er riktig. Årsaken til dette er derimot akkurat det dere er i mot. Okkupasjon, blokade, mur osv.

Ingen part er 1000 ganger verre enn den andre parten. De skal begge ha kritikk.

Lenke til kommentar

Joda, det er fælt når en mor mister sine barn.

Men, når Israel bomber en barneskole, blir konfrontert med det og svarer:

"Det var jo bare Hamas barn..."

Hva har skjedd her? Jo, Israel degraderer palestinerne til mindreverdige mennesker. Det var jo bare...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...