Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Hva med å kommentere det jeg skrev siden det absolutt omhandlet det dere snakket om!?

For det første er han langt ifra den eneste i denne konflikten som har tenkt å drepe. For det andre er det helt forståelig med tanke på den situasjonen palestinerne står i!

Foresten, hvordan hadde du reagert dersom du befant deg blant dem som ødela huset ditt?

Over til et annet tema: Hva synes du om at Storbritania vil snakke med Hizbollah?

Han er nok ikke den eneste som har som intensjon å drepe, men det er strengt tatt en forskjell på å gå amok med en gravemaskin og krigføring.

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg hadde reagert.

Storbritannia må snakke med akkurat hvem dem ønsker.

Det er heller ingen garanti for at han stanser ved å bli skutt i armen eller beinet.

Ettersom det er snakk om et menneskeliv, er det vel verdt et forsøk?

Politiet i Norge begynner med pepperspray, som ikke garanterer at personen pasifiseres. De begynner ikke med skytevåpen, selv om det er mer effektivt.

Når det er sekunder som skiller liv og død for politimennene tror jeg ikke det er så veldig lurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GrandMa

Og hva gjør størst skade? Gå amokk med en gravemaskin eller krigføring? Eller for å omformulere, Hva gjør størst skade: Gå amokk med en gravemaskin eller bombe et område fullt av sivile?

For å spørre på en annen måte da, hva synes du om å ha kontakt med Hizbollah når det kun er den politiske delen av organisasjonen?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Det er heller ingen garanti for at han stanser ved å bli skutt i armen eller beinet.

Ettersom det er snakk om et menneskeliv, er det vel verdt et forsøk?

Politiet i Norge begynner med pepperspray, som ikke garanterer at personen pasifiseres. De begynner ikke med skytevåpen, selv om det er mer effektivt.

Når det er sekunder som skiller liv og død for politimennene tror jeg ikke det er så veldig lurt.

Jeg mente selvfølgelig ikke at israelsk politi skulle bruke pepperspray i dette tilfellet; håper ikke du misforsto meg der.

Men det er noe som heter formåls- og henholdsmessighet. Man prøver det lempeligste midlet man tror vil fungere. Skyte for å drepe før man eventuelt forsøker å dra opp døra eller skyte for å skade er ikke riktig i min bok.

Greit at det er urolige tider der nede, men det gir ikke fripass.

Lenke til kommentar
Om styresmaktene var i ferd med å rive hjemmet mitt ville jeg nok gjort "noe" jeg og.

Ville ikke skadet mennesker, men det er lett å si for meg nå, som sitter i et av verdens tryggeste land.

Nettopp, det var vel en baktanke bak det hele. Forøvrig er ikke han den første som går amok, så det er nok en årsak.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det en årsak bak dette. Man raser ikke rundt med annleggsmaskiner midt blant folk i sentrum, sender raketter inn blant sivile i byer eller sprenger seg selv i luften på busser, puber og nattklubber slik forskjellige palestinere har gjort i årevis uten først å ha blitt drevet hinsides det vi her i en trygg del av verden kan forestille oss!

Lenke til kommentar

Dette synes jeg faktisk er en "ikke-sak". Alle palestinere vet at om de kjører en traktor eller noe lignende kjøretøy inn i en politibil eller lignende, så er det bare én utgang, døden. Denne fyren valgte døden.

Spar kruttet til saker som det er verdt å bruke det på.

Lenke til kommentar
Jeg mente selvfølgelig ikke at israelsk politi skulle bruke pepperspray i dette tilfellet; håper ikke du misforsto meg der.

Men det er noe som heter formåls- og henholdsmessighet. Man prøver det lempeligste midlet man tror vil fungere. Skyte for å drepe før man eventuelt forsøker å dra opp døra eller skyte for å skade er ikke riktig i min bok.

Greit at det er urolige tider der nede, men det gir ikke fripass.

De hadde ikke tid til å prøve å rive opp døren. De to politimennene ville blitt drept hadde ikke mannen blitt skutt.

Lenke til kommentar
Selvsagt er det en årsak bak dette. Man raser ikke rundt med annleggsmaskiner midt blant folk i sentrum, sender raketter inn blant sivile i byer eller sprenger seg selv i luften på busser, puber og nattklubber slik forskjellige palestinere har gjort i årevis uten først å ha blitt drevet hinsides det vi her i en trygg del av verden kan forestille oss!

Greit Glimti. Da spør jeg deg. Hvilken årsak tror du det Israel driver med har? Tror du dette går begge veier eller gjelder bare denne logikken palestinerne?

Lenke til kommentar

Lyst til å svare på dette også?

GrandMa

Og hva gjør størst skade? Gå amokk med en gravemaskin eller krigføring? Eller for å omformulere, Hva gjør størst skade: Gå amokk med en gravemaskin eller bombe et område fullt av sivile?

For å spørre på en annen måte da, hva synes du om å ha kontakt med Hizbollah når det kun er den politiske delen av organisasjonen?

Dette synes jeg faktisk er en "ikke-sak". Alle palestinere vet at om de kjører en traktor eller noe lignende kjøretøy inn i en politibil eller lignende, så er det bare én utgang, døden. Denne fyren valgte døden.

Spar kruttet til saker som det er verdt å bruke det på.

Du har sikkert rett her, men det er relevant og viktig når det viser at palestinerne er drevet så langt at de er villige til dø bare de får rammet fienden litt først.

Et ord: Tragisk! :(:(:(

Lenke til kommentar
Lyst til å svare på dette også?

GrandMa

Krigføring gjør størst skade. Det forandrer derimot ingenting.

Greier Hizbollah å avstå fra terror har jeg lite i mot dem.

Lenke til kommentar

Jo, for hva krigføringen har drevet palestinerne til har alt å si både om denne og om andre saker!

Blir vel enkelt å si at Hizbollah driver med terror. Ikke at vi trenger å ta diskusjonen om krigen mellom Israel og Hizbollah enda en gang, men så vidt jeg har forstått så mener du at det er skyld på begge sider ang. Israel og palestinerne!? Mener du det samme ang. Israel og Hizbollah?

Så da er du for diplomati så lenge våpnene hviler. Det er jo et skritt i riktig rettning. :D

Når det gjelder spørsmålet ditt om hvilken årsak det Israel bedriver har så er jeg usikker siden alle Israels motparter faktisk har vist vilje til å moderere seg de siste årene...

Lenke til kommentar
Når det gjelder spørsmålet ditt om hvilken årsak det Israel bedriver har så er jeg usikker siden alle Israels motparter faktisk har vist vilje til å moderere seg de siste årene...

Nuvel, det var vel en sannhet med relativt enorme modifikasjoner.

Jeg tror du må prøve å sette deg litt inn i israelernes situasjon. Den er så mye mer kompleks enn det du fremstiller den som.

Lenke til kommentar
Ville det være så forferdelig for Israel å snakke med motparten når samtlige av dem har tilbudt diplomati og annerkjenelse av Israel!

Det dreier seg ikke lenger om utslettelse av Israel, men opprettelse av Palestina!

Det har også blitt sagt at opprettelsen av en palestinsk stat er et første steg og ikke et siste fordi hele Israel er bygd på palestinske land. Hvilke uttalelser synes du Israel skal høre på? Ord og uttalelser fra Hamas flyr i vildens sky.

"Vi skal anerkjenne dere"

"Vi skal drepe dere"

"Vi skal slutte med terrorisme"

"Det er nå greit å drepe israelere"

Jeg forstår godt at israelerne velger å ta deres uttalelser med et par lass salt.

Lenke til kommentar
Krigføring gjør størst skade. Det forandrer derimot ingenting.

Greier Hizbollah å avstå fra terror har jeg lite i mot dem.

Hadde Hizbollah hatt F-16, tanks og annet utstyr tror jeg også de ville avstått fra terror ;)

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Litt drøyt å drive å henrette folk på stedet bare fordi de går amok med en traktor.

Et anleggskjøretøy er så godt som umulig å stoppe med langkøller og tåregass, så da må man gjøre det som trengs for å stoppe det. Personen kjører ikke anleggskjøretøy, han kjører et våpen.

Da kan du like gjerne kalle bulldoserne som ødela Yassir Arafats hovedkvarter for våpen i samme slengen!

Ja, det kan jeg. Og det gjør jeg. Og det gjorde jeg.

Men hva har det med dette å gjøre?

Personen kjørte en bulldozer, var en fare for andre mennesker, forsøkte aktivt å drepe, lemleste, skade og såre andre mennesker, og da må han eller hun stoppes. I en slik situasjon må en skyte.

Lenke til kommentar
Ville det være så forferdelig for Israel å snakke med motparten når samtlige av dem har tilbudt diplomati og annerkjenelse av Israel!

Det dreier seg ikke lenger om utslettelse av Israel, men opprettelse av Palestina!

Det har også blitt sagt at opprettelsen av en palestinsk stat er et første steg og ikke et siste fordi hele Israel er bygd på palestinske land. Hvilke uttalelser synes du Israel skal høre på? Ord og uttalelser fra Hamas flyr i vildens sky.

"Vi skal anerkjenne dere"

"Vi skal drepe dere"

"Vi skal slutte med terrorisme"

"Det er nå greit å drepe israelere"

Jeg forstår godt at israelerne velger å ta deres uttalelser med et par lass salt.

Først og fremst så er hele området palestinsk ettersom hele det landområdet er det som var Det britiske mandatområdet palestina! Men i disse dager gjør palestinerne kun krav på Gazastripen, Vestbredden og Øst-Jerusalem. Høyst nobelt av dem!

Hamas har sagt seg villig til å annerkjenne og leve i fred med Israel dersom palestinerne for sine områder. Det samme har Den arabiske liga sagt selvom Syria krever å få tilbake Golanhøydene. Selv Iran har uttalt at de ikke har noen problemer med jøder, men med dem som har okkupert palestinernes land. Altså akkurat det samme synnspunktet som Saddam Hussein hadde.

Når det gjelder uttalelser fra Hamas som "Vi skal drepe alle israelere" og uttalelser fra Iran som "Israel vil snart møte sin undergang" så er det propaganda og et forsøk på å bli lagt merke til! Når man flere ganger har tilbudt diplomat slik hamas har så er det ikke så rart at man til slutt prøver med trussler for å bli respektert og/ eller fryktet av motparten for å tivnge fram diplomati. De har forøvrig også sagt seg villige til å snakke med USA og har sendt brev til Obama.

Det er tydelig at de vil ha dialog.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...