Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Iran hevder å ha raketter som kan nå atomanlegg i Israel:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=548553

Storbritania åpner for direkte kontakt med den politiske delen av Hizbollah:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=548593

Syria vil gjennoppta fredssamtalene med Israel som de avbrøt da Israel gikk til angrep på Gazastripen:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=548604

Nytt traktorangrep i Jerusalem:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=550954

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=551007

Nye angrep fra både Gazastripen og fra Israel:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=551078

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt drøyt å drive å henrette folk på stedet bare fordi de går amok med en traktor.

Egentlig ikke. Fyren har som intensjon å drepe, og de har ingen andre måter å stoppe han på. De to andre gangene ble det drept tre og skadet rundt 30-40. De gjorde vel det eneste rette.

Lenke til kommentar
Litt drøyt å drive å henrette folk på stedet bare fordi de går amok med en traktor.

Egentlig ikke. Fyren har som intensjon å drepe, og de har ingen andre måter å stoppe han på. De to andre gangene ble det drept tre og skadet rundt 30-40. De gjorde vel det eneste rette.

Tja. Se for deg at noen går amok med et eller annet slags anleggskjøretøy i Norge da. Ville du da se på det som normalt av politiet å henrette sjåføren på stedet fremfor å f.eks. forsøke å sette kjøretøyet ut av spill og pågripe han?

I den ene av artiklene var det vel også nevnt at en traktorfører hadde blitt henrettet av en taxisjåfør. Er det opp til alle og enhver I Israel å opptre som politi, dommer og bøddel når det måtte passe dem?

Lenke til kommentar

Et anleggskjøretøy er så godt som umulig å stoppe med langkøller og tåregass, så da må man gjøre det som trengs for å stoppe det. Personen kjører ikke anleggskjøretøy, han kjører et våpen.

Lenke til kommentar

Og den intensjonen er han liksom alene om... :roll:

Hvilken intensjon har soldater fra IDF som bomber gazastripen? Hvilken intensjon har soldatene som har begått bakkeopperasjoner på Gazastripen flere ganger? Hvilken intensjon har bosetterne på Vestbredden som utøver vold mot palestinerne? Hvilken intensjon har de som planlegger å bygge nye bosettninger på vestbredden? Hvilken intensjon har de som river palestinske hjem?

Noen ønsker å drepe, noen ønsker å ødelegge, men alle sammen har som intensjon å påføre motparten smerte og tap. Når palestinerne i tillegg har sagt seg villig til forhandlinger i flere år, men konsekvent får et klart NEI til svar så er det ansje ikke så rart at de fortsetter å kjempe siden det heller ikke hjelper å legge ned våpnene!

Et anleggskjøretøy er så godt som umulig å stoppe med langkøller og tåregass, så da må man gjøre det som trengs for å stoppe det. Personen kjører ikke anleggskjøretøy, han kjører et våpen.

Da kan du like gjerne kalle bulldoserne som ødela Yassir Arafats hovedkvarter for våpen i samme slengen!

Lenke til kommentar
Tja. Se for deg at noen går amok med et eller annet slags anleggskjøretøy i Norge da. Ville du da se på det som normalt av politiet å henrette sjåføren på stedet fremfor å f.eks. forsøke å sette kjøretøyet ut av spill og pågripe han?

I den ene av artiklene var det vel også nevnt at en traktorfører hadde blitt henrettet av en taxisjåfør. Er det opp til alle og enhver I Israel å opptre som politi, dommer og bøddel når det måtte passe dem?

Hvordan ser du for deg at 'de setter kjøretøyet ut av spill'? Dette er en maskin som er lagd for å flytte store tunge masser og er dermed relativt robust. Det var sekunder fra at politimennene mistet livet. Jeg ser frem til at du skal opplyse oss om hvordan du indisponerer en anleggsmaskin på et par sekunder uten verktøy egnet for det. Enlighten me.

Lenke til kommentar

Hvilken intensjon har soldater fra IDF som bomber gazastripen? Hvilken intensjon har soldatene som har begått bakkeopperasjoner på Gazastripen flere ganger? Hvilken intensjon har bosetterne på Vestbredden som utøver vold mot palestinerne? Hvilken intensjon har de som planlegger å bygge nye bosettninger på vestbredden? Hvilken intensjon har de som river palestinske hjem?

Noen ønsker å drepe, noen ønsker å ødelegge, men alle sammen har som intensjon å påføre motparten smerte og tap. Når palestinerne i tillegg har sagt seg villig til forhandlinger i flere år, men konsekvent får et klart NEI til svar så er det ansje ikke så rart at de fortsetter å kjempe siden det heller ikke hjelper å legge ned våpnene!

Veldig smooth bytte av tema. Hva med å heller holde deg til det vi snakket om?

Lenke til kommentar

Jeg er av den samme oppfatning. Personlig syns jeg det er ille å skyte sjåføren for å drepe, hva med å skyte han med et ikke dødlig skudd? I foten eller armen? Dette hadde aldri skjedd i Norge, at man skyter for å drepe!

Lenke til kommentar

Jeg er av den samme oppfatning. Personlig syns jeg det er ille å skyte sjåføren for å drepe, hva med å skyte han med et ikke dødlig skudd? I foten eller armen? Dette hadde aldri skjedd i Norge, at man skyter for å drepe!

Ut i fra det jeg ser på bildene er dette et pansret kjøretøy. De blir nødt til å skyte gjennom glasset, som ikke dekker nederst del av kroppen. Det er heller ingen garanti for at han stanser ved å bli skutt i armen eller beinet.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg ser på bildene er dette et pansret kjøretøy. De blir nødt til å skyte gjennom glasset, som ikke dekker nederst del av kroppen. Det er heller ingen garanti for at han stanser ved å bli skutt i armen eller beinet.

Ja, la merke til det. Men det må da finnes andre muligheter enn å skyte mot hodet for å drepe. Hva med å punktere, eller iallefall prøve på det(?) Hvor ofte skyter politiet å dreper noen i Norge når de har drept eller prøver å drepe noen?

Lenke til kommentar

Anleggskjøretøy har vel ikke hjul, men belter.

Om det ville skjedd i Norge vet jeg ikke. Man må derimot huske at det i denne situasjonen er valget mellom 2 politimenn som bare satt stille ved siden av veien og kanskje flere sivile eller han i kjøretøyet. Valget er vel åpenbart?

Lenke til kommentar

Ja, la merke til det. Men det må da finnes andre muligheter enn å skyte mot hodet for å drepe. Hva med å punktere, eller iallefall prøve på det(?) Hvor ofte skyter politiet å dreper noen i Norge når de har drept eller prøver å drepe noen?

I denne situasjonen så støtter jeg politiet fullt ut. Det er forsåvidt umulig å punktere et traktorhjul med pistol, enklere dog å treffe føreren. Men her var det vel snakk om at man måtte stoppe han fortest mulig, og da var nok eneste løsningen en kule mot hodet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Veldig smooth bytte av tema. Hva med å heller holde deg til det vi snakket om?

Hva med å kommentere det jeg skrev siden det absolutt omhandlet det dere snakket om!?

For det første er han langt ifra den eneste i denne konflikten som har tenkt å drepe. For det andre er det helt forståelig med tanke på den situasjonen palestinerne står i!

Foresten, hvordan hadde du reagert dersom du befant deg blant dem som ødela huset ditt?

Over til et annet tema: Hva synes du om at Storbritania vil snakke med Hizbollah?

Lenke til kommentar
Anleggskjøretøy har vel ikke hjul, men belter.

Om det ville skjedd i Norge vet jeg ikke. Man må derimot huske at det i denne situasjonen er valget mellom 2 politimenn som bare satt stille ved siden av veien og kanskje flere sivile eller han i kjøretøyet. Valget er vel åpenbart?

Det var en traktor med hjul, ingen bulldoser med belte :) Ikke at jeg oppfordrer folk til å gå amok, men jeg tror aldri i verden man hadde skutt sjåføren her i Norge. Forøvrig glas jeg bor i et land der bare nedslåing kun er vanlig :)

Lenke til kommentar

I denne situasjonen så støtter jeg politiet fullt ut. Det er forsåvidt umulig å punktere et traktorhjul med pistol, enklere dog å treffe føreren. Men her var det vel snakk om at man måtte stoppe han fortest mulig, og da var nok eneste løsningen en kule mot hodet.

Kan sette det i en annen setting da.

Hva om noen holdte 2stk som gissler, hadde de blitt skutt i Israel da? Siden man må handle "raskt" om ikke så blir gisslene drept. Tror du man hadde skutt i Norge? Nei, politiet har ikke engang lov å bære våpen ute på patrulje.

Er det normalt av politiet å drepe folk? De skal mer eller mindre holde orden, ikke henrette folk.

Lenke til kommentar
Det var en traktor med hjul, ingen bulldoser med belte :) Ikke at jeg oppfordrer folk til å gå amok, men jeg tror aldri i verden man hadde skutt sjåføren her i Norge. Forøvrig glas jeg bor i et land der bare nedslåing kun er vanlig :)

Enig.

Doningen måtte stanses, men det er mellomting mellom skjold og langkølle og det å skyte for å drepe.

Sier ikke at Norge er fasiten, men de som mener det var rett å drepe mannen burde kikke litt innenfor egne grenser og se hvordan man løser ting her.

...da var nok eneste løsningen en kule mot hodet.

Tror en mer lempelig løsning ville være en kule i skulder / senter hvor mannen faktisk har en mulighet til å overleve. Og, som en bonus; traktoren hadde stoppet da og.

Lenke til kommentar
Det er heller ingen garanti for at han stanser ved å bli skutt i armen eller beinet.

Ettersom det er snakk om et menneskeliv, er det vel verdt et forsøk?

Politiet i Norge begynner med pepperspray, som ikke garanterer at personen pasifiseres. De begynner ikke med skytevåpen, selv om det er mer effektivt.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Noen som har fått med seg hva Ham,as sier om dette traktorangrepet? Ikke at jeg er enig med Hamas i alt de sier og gjør, men må si meg enig i denne uttalelsen:

Hamas sier angrepet er en naturlig reaksjon på Israels planer om å rive

palestinske hjem i Øst-Jerusalem og på den israelske militæroffensiven mot

Gazastripen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2963733.ece

Så kan man jo i tillegg ta med planene om å fordobble bosettningene på Vestbredden.

Så spør dere selv: Er det rart at palestinerne reagerer slik de gjør?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...