Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Orker ikke å lese igjennom alle innlegga her, men kan si min mening!

Israel er ikke en terrorstat, men en stat som kjemper mot terrorisme. Hadde Norge vært Israel så hadde vi gjort akkurat det samme etter 8 år med selvmordsbomber og rakketter. Vi hadde forresten ikke venta 8 år før vi gjorde noe, slik som Israel har gjort!

Gidder ikke å prøve å overbevise folk om min mening, da dette ikke lar seg gjøre, men klarer ikke å forstå hvordan folk kan se mer positivt til palestina enn til Israel. Lille Norge kan heller ikke gjøre noe med å drive å demonstrere utforbi stortinget. Eneste dem oppnår er hat fra andre land, som støtter Israel, deriblant USA.

Viss folk tar for seg historien og fakta fra begge land i tillegg til hvorfor Israel drog krigen så langt ut nå og bombet der de bombet og fremdeles holder med palestina, så forstår jeg ikke hvor folk har hodet. Dem har bedt om det i lang tid og etter min mening så burde dem bombet alt sønder og sammen. Du finner så og si ikke ett godt menneske der nede! Eneste som står i hodet på dem er bomber, raketter og Allha..

Lenke til kommentar
Orker ikke å lese igjennom alle innlegga her, men kan si min mening!

Israel er ikke en terrorstat, men en stat som kjemper mot terrorisme. Hadde Norge vært Israel så hadde vi gjort akkurat det samme etter 8 år med selvmordsbomber og rakketter. Vi hadde forresten ikke venta 8 år før vi gjorde noe, slik som Israel har gjort!

Gidder ikke å prøve å overbevise folk om min mening, da dette ikke lar seg gjøre, men klarer ikke å forstå hvordan folk kan se mer positivt til palestina enn til Israel. Lille Norge kan heller ikke gjøre noe med å drive å demonstrere utforbi stortinget. Eneste dem oppnår er hat fra andre land, som støtter Israel, deriblant USA.

Viss folk tar for seg historien og fakta fra begge land i tillegg til hvorfor Israel drog krigen så langt ut nå og bombet der de bombet og fremdeles holder med palestina, så forstår jeg ikke hvor folk har hodet. Dem har bedt om det i lang tid og etter min mening så burde dem bombet alt sønder og sammen. Du finner så og si ikke ett godt menneske der nede! Eneste som står i hodet på dem er bomber, raketter og Allha..

Støtter du også da blandt annet at Norge skal bygge opp Gaza igjen? Noe som Israel vil at verdens samfundet skal betale for.. Er anslått til å koste 20. milliarder kroner!

Lenke til kommentar
Støtter du også da blandt annet at Norge skal bygge opp Gaza igjen? Noe som Israel vil at verdens samfundet skal betale for.. Er anslått til å koste 20. milliarder kroner!

Så lenge resultatene som jeg ønsker å se blir bra, så ja! Med det mener jeg at vi ikke bygger opp noe som kommer til å bli den samme dritten, men at det som Israel ønsket å fjerne har lykkes.

20milliarder er ikke mye penger da, ikke for Norge alene engang! Norge håver inn 11milliarder bare på avgifter i røyk, så dette må jo kunne gjøres viss flere land bidrar ;)

Lenke til kommentar

20. milliarder må være en del for Norge, når vi ikke engang greier å bygge 1meter vei uten bompenge finansiering.

Poenget her er moral i det hele, Israel bomber sunder og sammen og forlanger at land som Norge skal rydde opp etter de? Hva faen, de burde betalt selv!

akkurat som Mads Gilbert sa om de Palestinerne som ble skadd, først så bruker man masse penger på å bombe de så skal man bruke en masse igjen for å hjelpe de til å bli bra igjen, det henger lissom ikke på greip det der..

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
20. milliarder må være en del for Norge, når vi ikke engang greier å bygge 1meter vei uten bompenge finansiering.

Poenget her er moral i det hele, Israel bomber sunder og sammen og forlanger at land som Norge skal rydde opp etter de? Hva faen, de burde betalt selv!

akkurat som Mads Gilbert sa om de Palestinerne som ble skadd, først så bruker man masse penger på å bombe de så skal man bruke en masse igjen for å hjelpe de til å bli bra igjen, det henger lissom ikke på greip det der..

Til å bli bra IGJEN?? Det har aldri vært noe bra der! Kun ett fåtall mennesker som er normale, og mange av dem (utrolig nok) holder med Israel.

Men la meg forstå deg riktig, du mener altså at Israel ikke burde angrepet gaza og heller la gaza få fortsette sine angrep dag ut og dag inn når fredavtalen var over slik dem gjorde før avtalen? Så du dokumentaren TV2 sendte? Der dem hadde lagra opp med våpen under barnehager og skoler, til og med i FN byggningen, klar til å bombe Israel med en gang fredsavtalen opphørte!

Lenke til kommentar

Til å bli bra IGJEN?? Det har aldri vært noe bra der! Kun ett fåtall mennesker som er normale, og mange av dem (utrolig nok) holder med Israel.

Men la meg forstå deg riktig, du mener altså at Israel ikke burde angrepet gaza og heller la gaza få fortsette sine angrep dag ut og dag inn når fredavtalen var over slik dem gjorde før avtalen? Så du dokumentaren TV2 sendte? Der dem hadde lagra opp med våpen under barnehager og skoler, til og med i FN byggningen, klar til å bombe Israel med en gang fredsavtalen opphørte!

Bra = Frisk.

Så du mener at de som holder med Israel er normale og resten ikke? Fordi man hater Israel fordi de igjen okkuperer og undertrykker Palestinerne? Jeg støtter den svake part her, den part som så alt for lenge har blitt terrorisert og blitt begått overgrep mot!

Israel har gjort ting verre for en hardt prøvet befolkning, så ja jeg mener at de ikke burde bombet ned Gaza. Når vi er tilbake på terrorisme fra Palestinernes side så skyldes det effekten av Israels politikk og behandlig av Palestinere + landeområder.

Så konklusjonen er og forblir den at Israel har seg selv å takke for det som evt måtte komme av terror mot dem!

Nei, forøvrig det så jeg ikke. Men det kom heller ikke som et sjokk, da Hamas er en gjeng med radikale galinger som igjen dessverre er skapt av de du støtter...

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Så du mener at de som holder med Israel er normale og resten ikke? Fordi man hater Israel fordi de igjen okkuperer og undertrykker Palestinerne? Jeg støtter den svake part her, den part som så alt for lenge har blitt terrorisert og blitt begått overgrep mot!

Israel har gjort ting verre for en hardt prøvet befolkning, så ja jeg mener at de ikke burde bombet ned Gaza. Når vi er tilbake på terrorisme fra Palestinernes side så skyldes det effekten av Israels politikk og behandlig av Palestinere + landeområder.

Så konklusjonen er og forblir den at Israel har seg selv å takke for det som evt måtte komme av terror mot dem!

Nei, forøvrig det så jeg ikke. Men det kom heller ikke som et sjokk, da Hamas er en gjeng med radikale galinger som igjen dessverre er skapt av de du støtter...

Hvor har jeg skrevet at de som holder med Israel er normale og resten ikke? Det er dessuten Israel som har vært den svake part helt til dem fant ut at nok er nok. Effekten på det Israel har gjort kan diskuteres. Dem burde godt grundigere til verk når dem først gjør noe for å prøve å knekke Hamas. Israel har dessuten gitt flere landeområder tilbake til palestinerne gjennom årene.

Og hvordan kan du skylde hamas på Israel? Dem har absolutt ikke vært med på å skape hamas i hele tatt! Tvert om! Vi kan diskutere her i dagevis. Verken jeg eller du vil komme noen vei..

Endret av Audiguy
Lenke til kommentar
Ja, angrep mot en okkupasjonsmakt er en frigjøringskamp!

Du forklarte ikke hvordan man driver "frigjøringskamp" ved å angripe sivile.

Hvorfor er det så forferdelig å angripe bosettere som bor på okkupert jord samt alle dem som støtter okkupasjonen?

Angrepene skjer som regel mot områder som ikke er okkupert i følge en oversikt en av Hamas-supporterne limte inn for noen uker/måneder siden.

Hamas la ned våpnene for noen år siden, men ingen ting endret seg!

Tull. Den dag i dag fortsetter jo rakettangrepene.

Hva hadde du gjort om du var den okkuperte og det ikke hjalp å legge ned våpnene?

Det hjelper hvis man FAKTISK legger ned våpnene, og ikke bare later som.

Hamas har sagt seg villig til å annerkjenne Israel!

Når da?

Slutt å se på hva de sa da organisasjone ble grunnalgt og se på hva organisassjonen sier i dag!

Det organisasjonen sier i dag er det som står i charteret: Israel skal fjernes, og jøder slaktes ned.

Lenke til kommentar
De som blir angrepet av raketter nå og ble det før krigen i Gaza, var byene tett rundt Gaza. Der settlere holder til.

Hvor har du det fra? Rakettene rammer ikke bare settlers, men selve Israel.

Dessuten blir jeg veldig forundret, siden Hamas dreper 5ganger mindre enn hva staten Israel gjør.

Det er fordi israelske myndigheter faktisk prøver å beskytte egne sivile, med bomberom og varslingssystemer. I motsetning til Hamas, som prøver å få så mange som mulig av sine egne sivile slaktet ned.

Så det blir nesten feil å kalle Hamas for de "onde"..

Hamas angriper sivile med vilje, og prøver å få drept så mange av sine egne som mulig.

Men du mener vel ikke at det skal forsvare at man skyter ALT som rører på seg?? Fordi man ikke har våpen som holder..

Hvem skyter på alt som rører på seg?

USA trekker seg fra FN-konferanse om rasisme

Ikke så rart:

"Kritiske røster mener arabiske land forsøker å misbruke konferansen til å kritisere Israel"

Mer om hvordan FN er kuppet av diktaturer som bruker Israel for å fjerne fokus fra egen ondskap:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=747911

Lenke til kommentar
Ja Gud forby om vi skulle få se Israel-kritikk etter denne massakren.

"Massakre"? Hvilken sopp har du spist da? Hvis Israel var interessert i en "massakre", hvorfor varslet de sivilbefolkingen før angrep da? Dette inkluderte flyveblader, telefoner, osv.

Lenke til kommentar
Slutt å se på hva de sa da organisasjone ble grunnalgt og se på hva organisassjonen sier i dag!

Det organisasjonen sier i dag er det som står i charteret: Israel skal fjernes, og jøder slaktes ned.

Hamas Charter er primært en prinsipperklæring uten praktiskpolitisk betydning (litt som den tyske alliansen med Japan under krigen, vi støtter dere, men gjør fint lite, rent konkret).

Den er dog, som de fleste prinsipperklæringer noe en taper ansikt av å kvitte seg med over natten. Hamas må få noe før de kan gå fra erklæringen. Det er nok til og med lettere å slutte med vold i praksis før de kan si fra seg charteret.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2009/03/01/nyheter...e/tv_2/5096280/

Dette må være den så langt mest idiotiske uttalelsen jeg har hørt fra Israels trakter.

Greit nok at man kan kritisere dagens venstreside, men å kalle det norske folk uintelligente, og i alle fall denne her:

- Det er ikke tilfeldig at Norges eneste bidrag til internasjonal statsvitenskap er navnet «Quisling», sier han.

Er direkte barnslig.

Lenke til kommentar

Nå skal det kanskje sies at å 'tape ansikt' ikke er det største problemet til Hamas. Ved å si ifra/moderer charteret og samtidig slutte å sende raketter (+ andre voldshandlinger) tror jeg de vil høste enorm oppslutning og støtte fordi man ser at de er interessert i en fredelig løsning.

Charteret er et symbol, men det er veldig sterkt symbol som i stor grad står i veien for en fredelig løsning på konflikten.

Lenke til kommentar

Alle ekstremister er opptatt av å ikke tape ansikt. Det gjelder faktisk alle enheter i sikkerhetspolitikk, om det er Franz Josef av Østerrike-Ungarn i 1914 eller Neville Chamberlain som går til krig den 3. september 1939. Uten sammenligning forøvrig.

Det er rett og slett urealistisk å kreve at de skal fjerne charteret for å snakke med dem, om andre forutsetninger oppfylles.

Volden forsvinner før charteret.

Lenke til kommentar

Det er i seg selv idiotisk å gnåle om hvilke holdninger Hamas hadde da det ble grunnlagt og hvilke holdninger de har nå! De utelukker ikke å annerkjenne Israel, de ønsker samtaler med USA og de har sendt brev til Obama. De modererer seg sakte, men sikkert og det er en gyllen anledning for Israel til å bruke diplomati, stanse volden og forhåpentligvis få avsluttet intifadaen.

Så kan det jo nevnes at Hamas ikke engang står på FNs liste over terrororganisasjoner slik Al Qaida gjør! Det gjør forøvrig heller ikke Hizbollah!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...