Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Nei, det synes jeg ikke. Quoter meg selv: Det er ikke umulig at Kåre er terrorist, men han er ikke et bestialsk beist. Slikt finnes ikke. Hvertfall ikke på et diskusjonsforum...

Du får synes hva du vil. Sier mest om deg!

Synes du det er en god formulering i en seriøs diskusjon?

Tilbake til tema:

Hva signaliserer det når Arafat var villig til å forhandle med Israel, Hamas har sagt seg villig til å forhandle med Israel, Den arabiske liga har sagt seg villig til å annerkjenne Israel og Iran har sagt at de ikke har noen problemer med jøder primært, men Israel sier nei til samtaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke du finner mange her som står på ente Israelernes eller Palestinernes side

Da ser jeg det veldig merkelig at de fleste faktisk har stemt at de sympatiserer med palestinerne ;)

Hvem sympatiserer du mest med?

Israel [ 244 ] ** [27.66%]

Palestinere [ 321 ] ** [36.39%]

Ingen av dem [ 201 ] ** [22.79%]

Like mye for begge parter [ 46 ] ** [5.22%]

Vet ikke/ingen formening [ 70 ] ** [7.94%]

Hvem simpatiserer du mest med lyder spørsmålet. Altså ikke ensidig støtte slik du driver.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du finner mange her som står på ente Israelernes eller Palestinernes side

Da ser jeg det veldig merkelig at de fleste faktisk har stemt at de sympatiserer med palestinerne ;)

Hvem simpatiserer du mest med lyder spørsmålet. Altså ikke ensidig støtte slik du driver.

Neivel, enn du da "anonym" ? Du hakke gjort annet enn å kritisere meg og mitt standpunkt. Så du får snakke for deg selv.

Lenke til kommentar

Neivel, enn du da "anonym" ? Du hakke gjort annet enn å kritisere meg og mitt standpunkt. Så du får snakke for deg selv.

Flott at du kan konkludere med hva jeg har gjort i denne tråden etter å bare ha lest ett par sider. Jeg har vert med i denne diskusjonen på dette forumet i et par år nå så jeg har nok gjort me annet enn å kritisere deg.

Jeg har flere ganger redegjort for at jeg ligger sånn ca. midt i mellom. Grunnen til at jeg i stor grad tar til orde for Israel her er fordi jeg føler mye av kritikken er ufortjent/overdrevet og jeg ser at mange vil legge all skylden på Israel uten å egentlig forstå kompleksiteten i denne konflikten. Når en side blir hengt ut og jeg føler skylden må deles så prøver jeg å balansere kritikken.

Israel har mye dritt på hendene og det er mye jeg synes de burde gjort annderledes. Det samme gjelder Palestina.

Lenke til kommentar
Det samme gjelder Palestina.

Kommer ann på om du ser det de gjør som terror eller en frigjøringskamp!

Selvfølgelig kommer det ann på den som ser. Men jeg tror nok de aller fleste som har ett litt balansert syn ser at begge sider har gjort mye dumt.

Lenke til kommentar

Flott at du kan konkludere med hva jeg har gjort i denne tråden etter å bare ha lest ett par sider. Jeg har vert med i denne diskusjonen på dette forumet i et par år nå så jeg har nok gjort me annet enn å kritisere deg.

Jeg har flere ganger redegjort for at jeg ligger sånn ca. midt i mellom. Grunnen til at jeg i stor grad tar til orde for Israel her er fordi jeg føler mye av kritikken er ufortjent/overdrevet og jeg ser at mange vil legge all skylden på Israel uten å egentlig forstå kompleksiteten i denne konflikten. Når en side blir hengt ut og jeg føler skylden må deles så prøver jeg å balansere kritikken.

Israel har mye dritt på hendene og det er mye jeg synes de burde gjort annderledes. Det samme gjelder Palestina.

Jeg prater om "vår" diskusjon, du klager over at jeg holder meg til kun 1 side av saken. Du gjør jo akkurat det samme, du har ikke kommet med mye positivt til mine standpunkt akkurat. Derfor anser jeg deg som ikke bedre, visst du skjønner(?)

Joda, men visst du virkelig fornekter at den ene siden er verre enn den andre. Så blir det bare for dumt.

Lenke til kommentar

Jeg sier jo at jeg ikke holder meg til en side men at jeg mener at Israel har gjort mye dumt de også. Jeg har akuratt forklart hvorfor jeg er kritisk til kritikken Israel får men dermed ikke støtter dem blindt. Anngående det siste du skriver blir det bare tåpelig og fortjener strengt tatt ikke svar.

Lenke til kommentar
Jeg sier jo at jeg ikke holder meg til en side men at jeg mener at Israel har gjort mye dumt de også. Jeg har akuratt forklart hvorfor jeg er kritisk til kritikken Israel får men dermed ikke støtter dem blindt. Anngående det siste du skriver blir det bare tåpelig og fortjener strengt tatt ikke svar.

Hmm, okey. Men om du mener det er tåpelig og ikke svarer på det så regner jeg med du fornekter dette.

Du virker ikke akkurat nøytral syns jeg, visst du ikke ser at Israel er den som er verst.

En annen ting, du sier de får ufortjent kritikk. Hva i all verden er ufortjent kritikk? Israel bryter menneskerettigheter og fortjener ALL den kritikk de kan få!

Lenke til kommentar
Så man er ikke nøytral hvis man ikke er enig med deg? Både latterlig og paradoksalt.

1: Jeg er ikke nøytral.

2: Om du er nøytral så skal du være midt i mellom, altså nøytral. Men han/hun tar Israel til forsvar å sier de har fått ufortjent kritikk, jeg kaller ikke det for å være nøytral!

Er det å si at Israel får ufortjent kritikk å være enig med meg, uenig eller nøytral?

Nei, det er faktisk det stikk motsatte som meg, å han/hun mener at Israel får ufortjent kritikk noe de IKKE får fordi kritikken de får er åpenbart RETT! Så nei, han er ikke nøytral!

Endret av Rune89
Lenke til kommentar

"- Israels beslutning om å nekte menneskerettighetsorganisasjoner adgang til Gazastripen styrker mistanken om at landet ikke ønsker at omverdenen skal få kjennskap til militæroperasjonene de har gjennomført der, sier Sarah Leah Whitson, som leder Human Rights Watchs virksomhet i Midtøsten."

Igjen GrandMa, hva i all verden har du å si til ditt og Israels forsvar? Dere driter dere loddrett ut begge to...

Endret av Rune89
Lenke til kommentar

Dr ingen ting å si til Israels forsvar! Den eneste grunnen til at Israel får lov til å holde på slik de har gjort i disse årene er at de har støtte fra USA!

Nå som det er utelukket med en regjering bestående av Likud og Kadima håper jeg at en mulig samlingsregjering blir så svak at Netanyahu må gi opp og at det skrives ut nyvalg enda en gang!

Lenke til kommentar

Hmm, okey. Men om du mener det er tåpelig og ikke svarer på det så regner jeg med du fornekter dette.

Du virker ikke akkurat nøytral syns jeg, visst du ikke ser at Israel er den som er verst.

En annen ting, du sier de får ufortjent kritikk. Hva i all verden er ufortjent kritikk? Israel bryter menneskerettigheter og fortjener ALL den kritikk de kan få!

Ufortjent kritikk er kritikk som ikke er fortjent. Selv om Israel gjør mye kritikkverdig betyr ikke det at all kritikken er berettiget. Det burde du forstå. Mye av kritikken er helt fortjent men til tider er det mye som jeg annser som uretferdig eller ubalansert kritikk. Om noen sier at Israel alene er skyld i global oppvarming så er det ufortjent kritikk.

Starten på innlegget ditt følger forøvrig ditt debattmønster og fortjener egentlig ikke ytterligere svar.

Lenke til kommentar

Ufortjent kritikk er kritikk som ikke er fortjent. Selv om Israel gjør mye kritikkverdig betyr ikke det at all kritikken er berettiget. Det burde du forstå. Mye av kritikken er helt fortjent men til tider er det mye som jeg annser som uretferdig eller ubalansert kritikk. Om noen sier at Israel alene er skyld i global oppvarming så er det ufortjent kritikk.

Starten på innlegget ditt følger forøvrig ditt debattmønster og fortjener egentlig ikke ytterligere svar.

Neivel, men det tolkes som et ja når du ikke svarer på det. Forøvrig så nekter du å svare på om/at Israel er verst, jeg ser ikke hvorfor du har så store problemer å svare på det om du er nøytral som du påstår du er ;) Gi meg noen eksempler på kritikk som Israel har fått og som de "liksom" ikke har fortjent? Noe som relaterer Palestinerne.

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Dr ingen ting å si til Israels forsvar! Den eneste grunnen til at Israel får lov til å holde på slik de har gjort i disse årene er at de har støtte fra USA!

Nå som det er utelukket med en regjering bestående av Likud og Kadima håper jeg at en mulig samlingsregjering blir så svak at Netanyahu må gi opp og at det skrives ut nyvalg enda en gang!

Stemmer det ja, USA som snakker så varmt om demokrati og menneskerettigheter, falskt vil jeg kalle det!

Forøvrig vil jeg minne deg på at GrandMa ikke svarer på det jeg spurte om, det samme gjorde han/hun til deg noen sider tilbake.

Lenke til kommentar

Neivel, men det tolkes som et ja når du ikke svarer på det. Forøvrig så nekter du å svare på om/at Israel er verst, jeg ser ikke hvorfor du har så store problemer å svare på det om du er nøytral som du påstår du er ;) Gi meg noen eksempler på kritikk som Israel har fått og som de "liksom" ikke har fortjent? Noe som relaterer Palestinerne.

Jeg har ikke nektet å svare på noe. Jeg har sagt at ett av dine utsagn er så dummt at det ikke fortjener kommentar. Veldig stor forskjell. Hva det har med nøytralitet å gjøre kan jeg heller ikke se.

Eksempel på ufortjent kritikk kan være sakene tidligere som Prikcs har linket til der man "fabrikerer" dødsfall og drepte for å få Israel til å fremtså ekstra ille. Ikke at jeg har tatt det så mye for meg. Jeg synes måten mange glemmer at mange Israelske anngrep kommer som motanngrep er en annen ting og ofte synes jeg mediene er dårlige til å fortelle hele sannheten og ofte bare klipper ut det som gir ett utrolig dårlig bilde av Israel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...