Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Tror nok vi begge er enige om at overlagte drap av sivile er helt unødvendige. At Israelerne har gode våpen med høyteknologisk siktesystem er jo bare for å påpeke at de "bør" vite hva man sikter på i øyeblikket man trykker på avtrekkeren , men en selvfølge er det ikke.

Men, man kan liksom ikke unnskylde IDF sine soldater for mange av de regelrette drapene som har foregått igjennom årene på Palestinske barn (se den linken fra amnesty som jeg lenket til tidligere) og som garantert ikke har vært pga strid men hvor soldaten rolig og sikkert har siktet på målet og trukket av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det siste har du naturligvis kilde på regner jeg med?

Nope, dessverre. Den kilden kunne jo ha kommet fra Hamas osv, så da hadde vi vært like langt.

Men visst du fulgte med litt på nyhetene så var det dette folk antok OG Israel fortalte aldri hvorfor de ikke slapp inn pressen. Det har jo også dukket opp gode beviser på dette i etterkant, da Israel brukte ulovelige våpen og drepte langt over 1000 mennesker. Er det greit? Burde de ikke få konsekvenser?

Lenke til kommentar
Og det siste har du naturligvis kilde på regner jeg med?

Trenger han virkelig kilde? Det finnes jo mange konflikter der journalister har fått lov til å være med (Usa - Irak) for å nettop påpeke at det ikke blir begått overgrep. Argumentet er grei nok som det er, å kreve bevis er jo nesten det samme som å be om at Israel sine egne General innrømmer motivet for å ikke la Journalistene komme inn.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Tror nok vi begge er enige om at overlagte drap av sivile er helt unødvendige. At Israelerne har gode våpen med høyteknologisk siktesystem er jo bare for å påpeke at de "bør" vite hva man sikter på i øyeblikket man trykker på avtrekkeren , men en selvfølge er det ikke.

Men, man kan liksom ikke unnskylde IDF sine soldater for mange av de regelrette drapene som har foregått igjennom årene på Palestinske barn (se den linken fra amnesty som jeg lenket til tidligere) og som garantert ikke har vært pga strid men hvor soldaten rolig og sikkert har siktet på målet og trukket av.

Ja, jeg har hørt mange enkelt tilfeller når det ikke engang var krig. Soldatene pleier jo å banke opp folk, og nå er det kommet såpass mange historier/beviser på volden til Israel at det MÅ være sant.

Endret av Rune89
Lenke til kommentar

Vi er nok i bunn og grunn enige ja :)

Lenke til kommentar

Israel er imot pressefrihet også ja.

At zionismen er rasistisk er da vel ikke annet enn naturlig. Hva skal man ellers kalle det når zionismen bygger på tankegangen om Israel som et etnokrati - altså etnisk diktatur, hvor jøder MÅ utgjøre et etnisk flertall? Det er jo nettopp derfor de palestinske flyktningene ikke får returnere, fordi de da vil utgjøre en trussel mot det etniske flertallet. Og det er en stor del av aktuell zionistske politikk i hverdagen, å diskutere "faren" som palestinerne innad i Israel utgjør, man er hele tiden redd for å bli utfordret i demografisk sammenheng.

Lenke til kommentar

Heldigvis så er Israel flerkulturelt.

Det finnes fortsatt håp for Israel, men da må man faktisk gjøre helomvending på både holdninger og politikk for å få dette til å fungere.

Personlig så tror jeg ikke den Israelske gjennomsnittelige borgeren hater så utrolig mye naboene sine, men at media, politikk og gruppepress sannsynligvis har fått de fleste til å bli med på et massehysteri der man skal ta de jævla araberne...

Det er utrolig hva man kan gjøre når alle rundt deg står og heier, selvsagt dette er ingen unnskyldning for situasjonen i dag, noe som er trist og forferdelig.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du finner mange her som står på ente Israelernes eller Palestinernes side

Da ser jeg det veldig merkelig at de fleste faktisk har stemt at de sympatiserer med palestinerne ;)

Hvem sympatiserer du mest med?

Israel [ 244 ] ** [27.66%]

Palestinere [ 321 ] ** [36.39%]

Ingen av dem [ 201 ] ** [22.79%]

Like mye for begge parter [ 46 ] ** [5.22%]

Vet ikke/ingen formening [ 70 ] ** [7.94%]

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bedre å forholde seg til den faktiske situasjon i stedet for å trekke utallige analogier og sammenlikninger. De er overfladiske og egentlig ikke nødvendig. Jeg har ingen andre fordi dette er en unik og kompleks situasjon, noe som gjør de fleste sammenlikninger meget unøyaktige.

Lenke til kommentar

En kan likevel abstrahere noen generelle prinsipper fra konflikter med likhetstrekk. Er enig i at det kan være vanskelig.

Etter min oppfatning hadde den legitime måten å forsvare seg selv på i den situasjonen du nevner vært å 1) trekke seg ut fra de okkuperte områdene og 2) deretter vurdere bruk av vold.

Lenke til kommentar

Tja.

Hvordan jødene fikk landområdene.

At konflikten har vart så lenge.

Hvordan konflikten startet.

Jødenes historie før de fikk Israel.

Palestinernes historie.

Den femte største militærmakten mot terrorisme.

Muren/blokaden.

De andre arabiske landenes rolle.

USAs rolle.

Trenger jeg fortsette?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...