Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er en hersketeknikk: Du skjønner ikke det nei, kanskje heller ikke så rart siden du sympatiserer med Israel ;)
Hvis du ikke greier å skille mellom behandlingen palestinerne får og jødene fikk kan jeg ikke hjelpe deg.

Det har vært noen tendenser til hersketeknikker her ja. (Merk, jeg tar ikke stilling il hvordan det var ment, bare hvordan det ble oppfattet.)

Det er ikke emnet for tråden. Jeg ber dere ganske enkelt avstå fra den slags. Diskuter motpartens argumenter, ikke hans evner eller motiver. Blir dere utsatt for hersketeknikker eller patronisering så rapporter det, ikke besvar det. Slike innlegg kan fort bli slettet, selv om de inneholder on topic argumenter.

Kommentarer tas på PM, ikke her i tråden!

Geir :)

Lenke til kommentar
Du fornekter vel at de behandles dårlig også du :!:

Akkurat som du fornekta ødeleggelsene til Israel i forhold til Hamas!

Ja, jeg fornekter alt. Palestinerne er djevelens avkom. GERONIMO!

Eller så var poenget mitt at det er en helt sinnsvak forskjell mellom behandlingen palestinerne får og den jødene fikk av Nazi-Tyskland.

Har jeg fornektet ødeleggelsene til Israel i forhold til Hamas? Jeg har sagt at den skaden Hamas gjør på Israel er ganske stor. Både psykisk, fysisk og materielt.

Du må gjerne fortsette å prøve å 'si hva jeg egentlig mener', men det blir ytterst parodisk når det er så dårlig utført. :) Du kan egentlig bare legge den debatt-teknikken der på hyllen.

Edit: Så TWFA sin post og vil bare si at det ikke var min hensikt å komme med hersketeknikk. Så ikke det jeg skrev "fra den andre side" kan du si. ;)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Selvfølgelig var det ironi.

Jeg fornekter ingenting. Jeg prøver å se begge sider av saken. Det jeg lurte på var egentlig hvor jeg har fornektet dette som du peker på.

Jeg quoter TWFA også lar vi det ligge. Eller hva?

Det har vært noen tendenser til hersketeknikker her ja. (Merk, jeg tar ikke stilling il hvordan det var ment, bare hvordan det ble oppfattet.)

Det er ikke emnet for tråden. Jeg ber dere ganske enkelt avstå fra den slags.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Selvfølgelig var det ironi.

Jeg fornekter ingenting. Jeg prøver å se begge sider av saken. Det jeg lurte på var egentlig hvor jeg har fornektet dette som du peker på.

Jeg quoter TWFA også lar vi det ligge. Eller hva?

Det er ikke emnet for tråden. Jeg ber dere ganske enkelt avstå fra den slags.

Hmm, syns du sa tidligere at du bare så saken fra en siden, siden det brukes metoder som ikke er så populære. Altså rakettene, men nok om det.

Israel har visst fått det som de ville, men hva med Hamas/Gazas befolkning har de fått det som de vil? Tenker på åpne grenser osv.

Lenke til kommentar
Noen som støtter Israel som har lyst til å svare på dette som jeg postet noen sider tilbake?

Forøvrig så kan vi snakke litt mer om rasisme fra Israel mot palestinerne:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=538338

Legg merke til følgende settning på slutten:

men mange israelere nekter fortsatt å drikke ølet fordi det er palestinsk.

Hva i alle dager? Går du bevisst inn for å sette søkelyset på ditt eget hykleri? Du har jo ved flere anledninger oppfordret til boikott av Israel, noe som per din egen definisjon gjør deg til rasist.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Hva i alle dager? Går du bevisst inn for å sette søkelyset på ditt eget hykleri? Du har jo ved flere anledninger oppfordret til boikott av Israel, noe som per din egen definisjon gjør deg til rasist.

Ville dette innlegget (og debatten) tapt seg ved at man holdt seg til sak, og kuttet ut personangrepene? For eksempel:

"Hva i alle dager? Du har jo ved flere anledninger oppfordret til boikott av Israel, hvordan er det mindre rasistisk?"

Om det er hyklersk av posteren kan folk selv vurdere, argumenter som går på person bringer ikke debatten videre.

Ikke svar her i tråden, dette er et spørsmål til ettertanke. Kommentarer kan dere eventuelt ta på PM.

Geir :)

Lenke til kommentar

Film tatt opp under krigen :

http://www.wipeoffthemap.com./erased_english.html

På denne linken er en trailer ( 8 min ) til filmen.

De arabisktalende er tekstet på spansk, så det er ikke alt en forstår, men en forstår nok. Dette er bilder som går "gjennom marg og bein".

"Alberto Arce traveled from Cyprus to Gaza with the Free Gaza Movement on 18 December 2008 as a member of the International Solidarity Movement. Alberto worked in solidarity with the Gazan people, accompanied fishermen and farmers to deter violence from Israeli forces, and documented the daily impacts of the siege on Gazans. Arce was in Gaza during ‘Operation Cast Lead,' where he volunteered with medical ambulances."

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Film tatt opp under krigen :

http://www.wipeoffthemap.com./erased_english.html

På denne linken er en trailer ( 8 min ) til filmen.

De arabisktalende er tekstet på spansk, så det er ikke alt en forstår, men en forstår nok. Dette er bilder som går "gjennom marg og bein".

"Alberto Arce traveled from Cyprus to Gaza with the Free Gaza Movement on 18 December 2008 as a member of the International Solidarity Movement. Alberto worked in solidarity with the Gazan people, accompanied fishermen and farmers to deter violence from Israeli forces, and documented the daily impacts of the siege on Gazans. Arce was in Gaza during ‘Operation Cast Lead,' where he volunteered with medical ambulances."

Å dette kalte de en forsvarkrig, blir kvalm! :mad:

Lenke til kommentar
Hmm, syns du sa tidligere at du bare så saken fra en siden, siden det brukes metoder som ikke er så populære. Altså rakettene, men nok om det.

Israel har visst fått det som de ville, men hva med Hamas/Gazas befolkning har de fått det som de vil? Tenker på åpne grenser osv.

Tror ikke jeg har sagt det. Hvertfall ikke på den måten. Link?

Israel har ikke fått det som de ville. De vil ha fred. Det samme vil palestinerne.

Lenke til kommentar
Noen som støtter Israel som har lyst til å svare på dette som jeg postet noen sider tilbake?

Forøvrig så kan vi snakke litt mer om rasisme fra Israel mot palestinerne:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=538338

Legg merke til følgende settning på slutten:

men mange israelere nekter fortsatt å drikke ølet fordi det er palestinsk.

Ser attom waits for alice som er administrator har alt kommentert det, men bare for å svare selv: Nei, jeg er ikke rasist! Og jeg er heller ike hykkler! Hvis du har noe å kommentere ang. det innlegget så hvorfor ikke si det på en sakelig måte?

Rasismen i den konflikten vi diskuterer kommer forøvrig fra Israel! Oppfordrer deg til å sjekke åpningsinnlegget og linkene der.

Lenke til kommentar
Ser attom waits for alice som er administrator har alt kommentert det, men bare for å svare selv: Nei, jeg er ikke rasist! Og jeg er heller ike hykkler! Hvis du har noe å kommentere ang. det innlegget så hvorfor ikke si det på en sakelig måte?

Rasismen i den konflikten vi diskuterer kommer forøvrig fra Israel! Oppfordrer deg til å sjekke åpningsinnlegget og linkene der.

twfa kommenterte måten jeg formulerte meg på, ikke noe annet.

Du påstod at å nekte å drikke ølet fordi det er palestinsk er rasistisk.

Du har selv oppfordret til å ikke handle enkelte varer fordi de er israelskproduserte.

Hvorfor er bare det første rasistisk?

Lenke til kommentar

Boikott av varer internasjonalt uansett om det er israelske jaffaappelsiner eller amerikansk coca-cola har i lange tider vært brukt som en måte for å vise motstand, missnøye med dem man bokotter! Og jeg snakket rent generelt om israelerne som rasistiske pga. bokotten av det palestinske ølet mens du måtte gå på meg som person og kalle meg rasist!

Lenke til kommentar
Boikott av varer internasjonalt uansett om det er israelske jaffaappelsiner eller amerikansk coca-cola har i lange tider vært brukt som en måte for å vise motstand, missnøye med dem man bokotter! Og jeg snakket rent generelt om israelerne som rasistiske pga. bokotten av det palestinske ølet mens du måtte gå på meg som person og kalle meg rasist!

Først forsvarer du deg med å si at det ikke er noe rasistisk ved en boikott, men så sier du at israelere generelt er rasister fordi de boikotter en palestinsk vare. Hvordan er det logisk?

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har sagt det. Hvertfall ikke på den måten. Link?

Israel har ikke fått det som de ville. De vil ha fred. Det samme vil palestinerne.

Orker ikke å lete, men du sa du "støttet" Israel, siden hamas rammet uskyldige..

Israel ville ha en slutt på rakettene, noe de har fått. Har ikke hørt om det i det siste så regner med hamas stoppet.

Om Israel virkelig vil ha fred så var det vel ikke store esset å teppe bomber Gaza, dessuten MÅ de kanskje begynne å behandle palestinerne bedre å pelle seg ut av det som er okkupert(?) Så etter min mening vil ikke Israel ha fred!

De tar ikke insiativ, dessuten nekter de å snakke med hamas! Så om de virkelig vil ha fred så MÅ de "ofre" litt. Noe de fint lite gjør, derfor så vil de rett å slett ikke ha fred..

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
At rakettangrepene har stanset er ikke riktig.

Har palestinerne tatt så mye mer initiativ til fred? Israels hensikt var å knuse Hamas og på den måten komme seg nærmere fred ettersom Hamas er såpass ekstreme.

Ulempen er at Peace through Superiour firepower ikke akkurat er stabilt. Man blir generelt ikke kvitt terrorisme ved å bombe sivilbefolkninger.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...