Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Har du egentlig nevnt et eneste, kløyva ord om Arafats og andrte palestineres fordømmelser av palestinske angrep mot Israel?

Arafat er død. Hamas styrer.

Svarer på ny: Arafat fordømte en rekke palestnske angrep mot israel, men Sharon erklærte Arafat for irrelevant. Også Abbas har fordømt palestinske angrep mot Israel. Dette har du aldri vært interessert i å komentere. Du har heller ikke nevnt et ord om at Arafat donerte blod til USA etter 11/9-01.

Og Hamas styrer kun Gazastripen og de er ikke ansett som ledere av den palestinske befolkningen slik Den palestinske selvstyremyndigheten er!

Besvar nå dette istedefor å vri deg unna svaret med å si at Arafat er død og Hamas styrer. Det Arafat sa og gjorde er fortsatt av betydning og Hamas styrer som sagt ikke annet enn gazastripen!

Du fikk svar i den posten som ble slettet sammen med din forrige. Du rakk å rapportere det så da rakk du sikkert lese det. :)

Forøvrig rimelig ironisk å ikke støtte Hamas "fordi de bruker vold", og så støtte Israel som nylig drepte 1300+ palestinere...

Skrev jo et innlegg på forrige side hvor jeg forklarte dette. Du sier jeg må forholde meg til det du skriver. Hva om du prøver å gjøre det samme? :)

Her Decline:

For min del er det 1 ting som gjør at jeg støtter israelerne i litt større grad enn palestinerne. Intensjon. Hamas har i mange år målrettet drept israelske sivile. Hadde palestinerne holdt seg til å angripe militære ville jeg helt klart støttet dem i denne konflikten.

Israelerne driver i mine øyne en skitten krigføring, men det er i det minste veldig få hendelser hvor intensjonen er å skade palestinske sivile. Det har selvfølgelig skjedd mange tragedier, og man burde jobbe hardere for å unngå dette. Det er derimot ikke ukjent at all krig bringer tragedier i form av sivile tapstall og det har på ingen måte vært usedvanlig mange sivile falne, heller tvert i mot.

Israelerne driver med mye tull og skvalder, men det er fra deres side jeg har sett en vilje om å verne sivile liv. Hamas har derimot ikke vist en slik vilje. Heller tvert i mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis en gruppe som avsto fra terrorismen styrte palestinerne er det ikke usannsynlig at jeg ville støttet dem. :)

Edit: "Styrte palestinerne". Høres rart ut, men du skjønner hva jeg mener.

Fatah styrer Palestinerne på Vestbredden. Ergo støtter du altså palestinerne på Vestbredden da?

Lenke til kommentar
Har du egentlig nevnt et eneste, kløyva ord om Arafats og andrte palestineres fordømmelser av palestinske angrep mot Israel?

Arafat er død. Hamas styrer.

Svarer på ny: Arafat fordømte en rekke palestnske angrep mot israel, men Sharon erklærte Arafat for irrelevant. Også Abbas har fordømt palestinske angrep mot Israel. Dette har du aldri vært interessert i å komentere. Du har heller ikke nevnt et ord om at Arafat donerte blod til USA etter 11/9-01.

Og Hamas styrer kun Gazastripen og de er ikke ansett som ledere av den palestinske befolkningen slik Den palestinske selvstyremyndigheten er!

Besvar nå dette istedefor å vri deg unna svaret med å si at Arafat er død og Hamas styrer. Det Arafat sa og gjorde er fortsatt av betydning og Hamas styrer som sagt ikke annet enn gazastripen!

Du fikk svar i den posten som ble slettet sammen med din forrige. Du rakk å rapportere det så da rakk du sikkert lese det. :)

Du sa bla. at det ikke var nok av Arafat å fordømme angrepene mot Israel, men hvordan vil du at han skulle kunne stanse angrepene når Israel smadret de palestinske politistasjonene og sperret Arafat inne i hovedkvarteret hans?

Lenke til kommentar
Du sa bla. at det ikke var nok av Arafat å fordømme angrepene mot Israel, men hvordan vil du at han skulle kunne stanse angrepene når Israel smadret de palestinske politistasjonene og sperret Arafat inne i hovedkvarteret hans?

Jeg sa at det var for lite, for sent. Du klager jo på hvordan Israel etterforsker ting når de blir presset til det. Det samme gjelder Arafat. Han ga seg under press, men da var det for sent. Selv om det var positivt at han gjorde det.

Lenke til kommentar

1) Saken er at Arafat ikke kunne gjøre noe som helst ettersom israel ødela de palestinske politistasjonene og sperret de palestinske lederne inne! Det var altså ikke Arafat som reagerte for sent, men Israel som hindret Arafat i å kunne reagere i det hele tatt!

2) Hva menete du da med at du støttet begge to like mye på Vestbredden? Og vet du foresten at Netanyahu ikke vil fjerne bosetterne dersom han blir statsminister?

Lenke til kommentar

1. Han var på arenaen i mange år. Det tok utallige år før han angret og snudde. Da var det for sent. Han skulle aldri godtatt (eller deltatt) i terrorismen selv.

2. Jeg er egentlig bare litt usikker på hva jeg mener om situasjonen på Vestbredden. Har vært så mye fokus på Gaza at Vestbredden har blitt glemt helt bort. Det vil han sikkert ikke. La oss håpe de blir fjernet i fremtiden hvertfall.

Lenke til kommentar

Det eneste logiske er en samlingsregjering med Hamas og Fatah. Hamas var i 2006 klare til å moderere seg, men når alle gikk imot de, inklusiv Fatah, ble det ikke mulig, og de ekstreme kreftene i partiet vant frem. Nå er det en ny mulighet, med dagens samtaler om å samle kreftene i Palestina.

Lenke til kommentar
1. Han var på arenaen i mange år. Det tok utallige år før han angret og snudde. Da var det for sent. Han skulle aldri godtatt (eller deltatt) i terrorismen selv.

2. Jeg er egentlig bare litt usikker på hva jeg mener om situasjonen på Vestbredden. Har vært så mye fokus på Gaza at Vestbredden har blitt glemt helt bort. Det vil han sikkert ikke. La oss håpe de blir fjernet i fremtiden hvertfall.

1) Det samme kan man si om mange andre gjennom historien. Man kjemper i begynnelsen, men roer seg etter hvert. Hva synes du om Nelson Mandela feks?

Og har du hørt om å gi folk en ny sjanse? Han modererte seg og fortjenete dermed å bli sett på med nye øyne!

2) Det bråket jeg snakker om på Vestbredden skjedde før det siste angrepet på gazastripen så det fikk nok oppmerksomhet i mediene.

Du kan forøvrig håpe alt du vil, men om Likud klarer å danne regjering så vil bosetterne bli!

Lenke til kommentar

Synes faktisk det var litt morsomt å se deg snakke om å gi folk en ny sjanse etter dine innlegg i dødsstraff-tråden. :D

Ontopic: Mandela drev vel strengt tatt ikke med noe i nærheten av det Arafat gjorde. Han ble vel fengslet for å planlegge væpnet kamp. Arafat har en litt mørkere historie enn som så.

Liten triviell ting som jeg ikke var klar over: Nelson Mandela stod frem til 2008 på USAs liste over terrorister.

Interesting.

Lenke til kommentar

At Nelson Mandela sto på terrorlisten var en kjent sak og forøvrig opprettet Rampage en tråd om det da Mandela ble strøket fra listen.

Men nok om det.

Du svarte ikke, men hva mener du om å gi folk en ny sjanse? Arafat modererte seg og var med på forhandlingene som ledet til opprettelsen av Den palestinske selvstyremyndigheten. At Camp Davidforhandlingene ikke førte fram var synd, men ikke bare Arafats feil slik Bill Clinton vil ha det til.

Og det var ikke Arafat som provoserte israelerne, men Sharon som provoserte palestinerne da Andre intifada brøt ut. Arafat fordømte selvmordsangrepene, ville forhandle med Israel og ville snakke med USA, men ble sperret inne i hovedkvarteret sitt av IDF: Selv da ønsket han fortsatt å forhandle.

Fikk du med deg nyheene om all volden fra jødiske bosettere på Vestbredden mot palestinerne mens det sto på? Hvis ja, hva mener du om det?

Lenke til kommentar

Denne artikkelen kom i Newsweek 9. feb. Ble ikke klar over den før nå :

"Israel Has Fewer Friends Than Ever, Even In America."

http://www.newsweek.com/id/181329

Her en annen artikkel, som oppsumerer :

"In one area, Israel clearly lost: public opinion."

http://tpmcafe.talkingpointsmemo.com/2009/...mped_the_shark/

"American Jews Oppose Israeli Policy in Gaza"

http://www.richardsilverstein.com/tikun_ol...policy-in-gaza/

"Amnesty calls on US to suspend arms sales to Israel"

http://www.guardian.co.uk/world/2009/feb/2...ms-embargo-gaza

Lenke til kommentar
At Nelson Mandela sto på terrorlisten var en kjent sak og forøvrig opprettet Rampage en tråd om det da Mandela ble strøket fra listen.

Men nok om det.

Du svarte ikke, men hva mener du om å gi folk en ny sjanse? Arafat modererte seg og var med på forhandlingene som ledet til opprettelsen av Den palestinske selvstyremyndigheten. At Camp Davidforhandlingene ikke førte fram var synd, men ikke bare Arafats feil slik Bill Clinton vil ha det til.

Og det var ikke Arafat som provoserte israelerne, men Sharon som provoserte palestinerne da Andre intifada brøt ut. Arafat fordømte selvmordsangrepene, ville forhandle med Israel og ville snakke med USA, men ble sperret inne i hovedkvarteret sitt av IDF: Selv da ønsket han fortsatt å forhandle.

Fikk du med deg nyheene om all volden fra jødiske bosettere på Vestbredden mot palestinerne mens det sto på? Hvis ja, hva mener du om det?

Arafat fikk mer enn 1 sjanse. Han drev på med sin terrorvirksomhet i mange år. Vil ikke påstå det var var bare hans skyld at Camp David feilet. Akkurat som jeg ikke vil påstå at det bare var Sharons skyld at andre intifada startet.

De jødiske bosetterene skrev jeg litt om i et annet innlegg. Mange av de er rasistiske tosker som burde bures inne.

Lenke til kommentar
Finn gjerne eksempler på arabisk terrorist som har stått skult bak arabiske barn mens han aktivt skyter på israelsk soldat som beskytter israelsk barn.

Det er da diskutert i det uendelige i dette forumet. Det har vært lagt ut både videoer og bilder der militante palestinere angriper israelske styrker med barna sine svinsende rundt.

Jeg spurte om de israelske soldatene sto med israelske barn bak seg.

Det er forøvrig ikke helt så enkelt som du fremsetter det. For det første er det ikke akkurat uvanlig at barn er nysjerrige. Min egen bestemor sto og tittet på da tyskerne bombet et par britiske patruljebåter på Bjørn, Dønna i april 1940. Og det var ikke langt unna heller.

Dersom vi ser på for eksempel fallskjermjegernes slakt av irske sivile en gang på 70-tallet ble flere tenåringer skutt, det var også flusst av katolske barn i demonstrasjonene.

På Vestbredden har vi sett at barn og ungdom også deltar i motstand i ymse former, men normalt bare med steiner og spretterter. Og de er dermed ikke en reell fare for soldater som nok kan sies å ha en litt mer omfattende rekkevidde med sine Galil og M4.

Og om israelske soldater beskytes av Hamasmilits omringet av barn, da bør de trekke seg tilbake, ikke skyte mot mennesker som omgis av barn.

Lars Sponheim formulerte noen svært gode ord. - Den som skyter på barn tar på seg et stort ansvar.

Dersom Hamas brukes barn som mennesklige skjold, og det ser jeg ikke bort fra i det hele tatt, legitimerer ikke dette israelsk drap på barna som brukes som mennesklige skjold. De legger seg da på samme nivå som Hamas-soldatene.

Nei, nå lyver du igjen.

Jeg lyver kun i fylla, og da bare nordnorske skrøner om størrelse på fisk og styrken på brennevinet.

Ellers lyver jeg ikke.

Du ser deg i speilet, tydeligvis. Jeg er alt annet enn konservativ. Men at sosialister/kommunister dikter opp historier om andre er ikke uvanlig.

Jeg er ingen sosialist, ei heller kommunist. Uansett hvor jeg hadde stått politisk ville jeg ment at drap på sivile er uakseptabelt uansett hvem som står for det.

Det inkluderer Hamas og Hizbollah. Der er vi enige. Men det inkluderer også Israel. Der er vi uenige.

Lenke til kommentar

Men nok om det.

Arafat fikk mer enn 1 sjanse. Han drev på med sin terrorvirksomhet i mange år. Vil ikke påstå det var var bare hans skyld at Camp David feilet. Akkurat som jeg ikke vil påstå at det bare var Sharons skyld at andre intifada startet.

De jødiske bosetterene skrev jeg litt om i et annet innlegg. Mange av de er rasistiske tosker som burde bures inne.

Det du beskriver er fortsatt ikke det minste unikt for Arafat. For å ta et eksempel i kategorien Midtøsten så kan vi jo snakke om Ariel Sharon. Han er anklaget for flere krigsforbrytelser, men har aldri blitt stilt for annsvar. Gjennom årene har IDF i seg selv blitt anklaget for krigsforbrytelser flere ganger, men soldater og offiserer får alltid en ny sjanse. Og uansett om du velger å kalle det terrorisme eller krigsforbrytelser så er det noe som bør få konsekvenser!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...