Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Det er bare å bortforklare det med at de militante gjemmer seg blant sivile, hvilket er en latterlig og svært ofte feil forklaring!

 

Feks. når et medlem av Hamas bosetter seg i en boligblokk og Israel bruker et F-16fly med en bombe på et tonn for å drepe dette ene medlemmet av Hamas så går det ikke ann å bare si at dette ene medlemet gjemte seg blant sivile. Det var snakk om en boligblokk i et tettbefolket omåde og flere sivile ble drept.

Og dette er jo bare et eksempel.

 

Det er linker til dette angrepet i åpninginnlegget.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netanyahu forsøker å danne regjering og vil ha med kadima:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=548314

 

Håper han ikke lykkes.

 

Forøvrig så kan vi snakke litt mer om rasisme fra Israel mot palestinerne:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=538338

 

Legg merke til følgende settning på slutten:

 

men mange israelere nekter fortsatt å drikke ølet fordi det er palestinsk.

Lenke til kommentar

For min del er det 1 ting som gjør at jeg støtter israelerne i litt større grad enn palestinerne. Intensjon. Hamas har i mange år målrettet drept israelske sivile. Hadde palestinerne holdt seg til å angripe militære ville jeg helt klart støttet dem i denne konflikten.

 

Israelerne driver i mine øyne en skitten krigføring, men det er i det minste veldig få hendelser hvor intensjonen er å skade palestinske sivile. Det har selvfølgelig skjedd mange tragedier, og man burde jobbe hardere for å unngå dette. Det er derimot ikke ukjent at all krig bringer tragedier i form av sivile tapstall og det har på ingen måte vært usedvanlig mange sivile falne, heller tvert i mot.

 

Israelerne driver med mye tull og skvalder, men det er fra deres side jeg har sett en vilje om å verne sivile liv. Hamas har derimot ikke vist en slik vilje. Heller tvert i mot.

Lenke til kommentar
For min del er det 1 ting som gjør at jeg støtter israelerne i litt større grad enn palestinerne. Intensjon. Hamas har i mange år målrettet drept israelske sivile. Hadde palestinerne holdt seg til å angripe militære ville jeg helt klart støttet dem i denne konflikten.

 

Israelerne driver i mine øyne en skitten krigføring, men det er i det minste veldig få hendelser hvor intensjonen er å skade palestinske sivile. Det har selvfølgelig skjedd mange tragedier, og man burde jobbe hardere for å unngå dette. Det er derimot ikke ukjent at all krig bringer tragedier i form av sivile tapstall og det har på ingen måte vært usedvanlig mange sivile falne, heller tvert i mot.

 

Israelerne driver med mye tull og skvalder, men det er fra deres side jeg har sett en vilje om å verne sivile liv. Hamas har derimot ikke vist en slik vilje. Heller tvert i mot.

 

 

Da burde du se denne : Vals Im Bashir, http://www.imdb.com/title/tt1185616/

 

 

Se Nils og Ronny i walkabout fra Jerusalem : http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/142202

 

Så kanskje du skjønner palestinerne litt bedre ;)

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
For min del er det 1 ting som gjør at jeg støtter israelerne i litt større grad enn palestinerne. Intensjon. Hamas har i mange år målrettet drept israelske sivile. Hadde palestinerne holdt seg til å angripe militære ville jeg helt klart støttet dem i denne konflikten.

 

Israelerne driver i mine øyne en skitten krigføring, men det er i det minste veldig få hendelser hvor intensjonen er å skade palestinske sivile. Det har selvfølgelig skjedd mange tragedier, og man burde jobbe hardere for å unngå dette. Det er derimot ikke ukjent at all krig bringer tragedier i form av sivile tapstall og det har på ingen måte vært usedvanlig mange sivile falne, heller tvert i mot.

 

Israelerne driver med mye tull og skvalder, men det er fra deres side jeg har sett en vilje om å verne sivile liv. Hamas har derimot ikke vist en slik vilje. Heller tvert i mot.

 

Har du egentlig nevnt et eneste, kløyva ord om Arafats og andrte palestineres fordømmelser av palestinske angrep mot Israel?

Lenke til kommentar
Den logikken kjøper jeg ikke, GrandMa. Om du faktisk brydde deg om palestinerne, men kun hadde et problem med denne typen motstandskamp, ja så kunne du vel støttet Fatah, PFLP eller andre grupper i Palestina som ikke bruker samme metoder som Hamas da.

 

Hvis de hadde avstått fra vold ville jeg nok støttet dem, men det er ikke tilfellet med Hamas. Om du 'kjøper' logikken min eller ikke bryr meg lite. Jeg klarer meg fint uten din anerkjennelse. :)

 

Har du egentlig nevnt et eneste, kløyva ord om Arafats og andrte palestineres fordømmelser av palestinske angrep mot Israel?

 

Arafat er død. Hamas styrer.

Lenke til kommentar
Etter krigen i Gaza, ser vi at dørene åpner seg for Hamas.

Det er vel heller Hamas som er så desperate at de til og med skrev brev til Obama.

 

 

 

Finn gjerne eksempler på arabisk terrorist som har stått skult bak arabiske barn mens han aktivt skyter på israelsk soldat som beskytter israelsk barn.

Det er da diskutert i det uendelige i dette forumet. Det har vært lagt ut både videoer og bilder der militante palestinere angriper israelske styrker med barna sine svinsende rundt.

 

Faktum er at du bortforklarer drap med en flåsete generell bemerkning om at de sikkert fortjener det.

Nei, nå lyver du igjen.

 

Du er virkelig en politisk idiot, du er trangsynt som en nykonservativ tullenisse.

Du ser deg i speilet, tydeligvis. Jeg er alt annet enn konservativ. Men at sosialister/kommunister dikter opp historier om andre er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Jeg vrir meg ikke unna. Grunnen til at jeg støtter Israel er på grunn av det som sto i 'intensjon-innlegget' mitt. Om jeg hadde støttet palestinerne når Arafat ledet vet jeg ikke. Brydde meg ikke om slikt på den tiden. Var vel opptatt av å være rebelsk tenåring.

 

 

Har du ikke sett filmene jeg linka til du ? ;)

Lenke til kommentar
Hvis de hadde avstått fra vold ville jeg nok støttet dem, men det er ikke tilfellet med Hamas. Om du 'kjøper' logikken min eller ikke bryr meg lite. Jeg klarer meg fint uten din anerkjennelse. :)

 

Men nå spurte jeg deg ikke om Hamas, men om de ANDRE gruppene. Vennligst forhold deg til hva jeg skriver.

 

Forøvrig rimelig ironisk å ikke støtte Hamas "fordi de bruker vold", og så støtte Israel som nylig drepte 1300+ palestinere...

Lenke til kommentar
Har du egentlig nevnt et eneste, kløyva ord om Arafats og andrte palestineres fordømmelser av palestinske angrep mot Israel?

 

Arafat er død. Hamas styrer.

 

Svarer på ny: Arafat fordømte en rekke palestnske angrep mot israel, men Sharon erklærte Arafat for irrelevant. Også Abbas har fordømt palestinske angrep mot Israel. Dette har du aldri vært interessert i å komentere. Du har heller ikke nevnt et ord om at Arafat donerte blod til USA etter 11/9-01.

 

Og Hamas styrer kun Gazastripen og de er ikke ansett som ledere av den palestinske befolkningen slik Den palestinske selvstyremyndigheten er!

 

Besvar nå dette istedefor å vri deg unna svaret med å si at Arafat er død og Hamas styrer. Det Arafat sa og gjorde er fortsatt av betydning og Hamas styrer som sagt ikke annet enn gazastripen!

Lenke til kommentar
Forøvrig rimelig ironisk å ikke støtte Hamas "fordi de bruker vold", og så støtte Israel som nylig drepte 1300+ palestinere...

 

Så sant, men det bortforklares gjerne med at Hamas gjemmer seg bak sivle, hvilket ikke er sant i enhver sammenheng. Og når det kommer til Andre intifada har Israels voldsbruk vært langt større, mer omfattende og mer ødeleggende enn den palestinske!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...