Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Det er ikke noe jeg tror. Det er et velkjent faktum at de bruker egne sivile som skjold, og at de dyrker døden og "martyrdommen".

Er det virkelig noen som betviler at Hamas er villige til å gjøre hva som helst for å oppnå hva som helst?

 

Hamas har satt i gang en kampanje på Gazastripen der politiske motstandere blir tatt av dage eller banket opp, hevder Amnesty International.

 

Menneskerettighetsorganisasjonen offentliggjorde en rapport tirsdag der det kommer fram at minst 20 personer er blitt drept på Gazastripen siden 27. desember.

 

De drepte var i opposisjon til Hamas-regimet i det isolerte landområdet.

 

- En rekke andre er blitt skutt i beina, i kneskålene eller påført andre skader, heter det i rapporten.

 

Det blir også fremsatt påstander om tortur og annen mishandling.

 

- Hamas-styrker og militser har også bortført en rekke personer beskyldt for å samarbeide med Israel. Dette gjelder også kritikere og opposisjonelle, blir det slått fast i rapporten.

 

Ifølge Amnesty begynte kampanjen mot politiske motstandere etter våpenhvileerklæringen 18. januar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, Pricks. Det kan jo ikke benektes at Israel har stått for svært mange døde sivile i løpet av sin 60 år lange historie. Du har rett i at de er mer moderate nå enn før, men det er ikke alt for mange år siden man aktivt benyttet avskrekning og vold mot sivile, for eksempel i Libanon.

 

mhm, forferdelige minner :cry:

Var der selv når det skjedde.

Lenke til kommentar
Det er stort sett fordi palestinske terrorister aktivt prøver å få sine egne slaktet ned.

Du får tro det.

Det er ikke noe jeg tror. Det er et velkjent faktum at de bruker egne sivile som skjold, og at de dyrker døden og "martyrdommen".

 

Er jo heller ikke noe bedre den andre parten som står bak avtrekkeren og sikter mot sivile og barn og trekker av.

 

Religiøse nutcaser som tror at di er guds utvalgte og har krav på Jorden på vestbredden fordi Gud vil det sånn og at de kan gjerne drepe for å få det slik (selv om 1 av de ti bud er nettop guess what, du skal ikke drepe).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Nei, men nå var det ikke jeg som snakket om hvordan religion hadde noe med drap å gjøre heller. ;)

 

Religiøse nutcaser som tror atn di er guds utvalgte og har krav på Jorden på vestbredden fordi Gud vil det sånn og at de kan gjerne drepe for å få det slik (selv om 1 av de ti bud er nettop guess what, du skal ikke drepe).

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Nå er vel staten Israel sekulær sist gang jeg sjekket. Dvs fritt frem for å drepe.

 

:ermm:

 

Du vet da like godt som meg at selv om staten er sekulær så er neppe de folkevalgte det. Uttalelsene til både politikkere og befolkning tyder på lant større religiøs motivasjon enn før.

 

Simon aldra treffer spikeren på hodet med innlegget sitt.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Israel har som stat ingen religiøse hensikter. Om de folkevalgte er religiøse skal således være irrelevant. Jeg tipper det er en salig miks av jødiske, kristne, muslimer og ateister blant de israelske folkevalgte. Hvis noen står opp på talerstolen i Knesset og sier: "Vi må okkupere Vestbredden fordi Jesus har sagt det", vet jeg ikke hvor sterkt gjennomslag det argumentet ville fått. ;)

Lenke til kommentar

Nei, det er faktisk ikke irrelevant om de folkevalgte er religiøse, det har en klar betydning for politikken som blir praktisert.

 

Usa og for eksempel konservative kristne som har påvirket abortlovene, der var det mange som ønsket seg Palin som vicepresident (http://www.usatoday.com/news/politics/election2008/2008-09-09-women_N.htm) noe som muligens hadde påvirket abortlovene i landet.

 

Tror du virkelig at det ikke er annerledes i Israel? Da er du rimelig naiv om du tar frem stempelet om at Israel er en "sekulær" stat nettop fordi politikken som føres av de folkevalgte er langt fra sekulær.

 

Det er jo bare å dra opp et par av de politiske partiene som har fått stor oppfølging for å vite hvor mange av dem står :

 

Likud :

Likud charter

 

* The 1999 Likud charter emphasized the right of settlement in "Judea (and) Samaria" (more commonly known as the "West Bank") and Gaza,"[2] and as such, brings it into direct conflict with Palestinian claims on the same territory. Similarly, their claims of the Jordan river as the permanent eastern border to Israel and Jerusalem as "the eternal, united capital of the State of Israel and only of Israel," do the same.

 

Referer jo klart til : http://en.wikipedia.org/wiki/Land_of_Israel I mine øyne.

 

Skal se om jeg får tid til å finne frem litt mer om bakmennene bak israels styre.

 

Edit : blir oppdatert litt senere.

Lenke til kommentar

Litt om miksen av religioner i Israel

 

Israel was established as a homeland for the Jewish people and is often referred to as the Jewish state. The country's Law of Return grants all Jews and those of Jewish lineage the right to Israeli citizenship.[223] Just over three quarters, or 75.5%, of the population are Jews from a diversity of Jewish backgrounds. Approximately 68% of Israeli Jews are Israeli-born, 22% are immigrants from Europe and the Americas, and 10% are immigrants from Asia and Africa (including the Arab World).[224] The religious affiliation of Israeli Jews varies widely: 55% say they are "traditional," while 20% consider themselves "secular Jews," 17% define themselves as "Orthodox Jews"; the final 8% define themselves as "Haredi Jews."[225]

Bahá'í World Centre in Haifa

 

Making up 16.2% of the population, Muslims constitute Israel's largest religious minority. About 2% of the population are Christian and 1.5% are Druze.[226] Members of many other religious groups, including Buddhists and Hindus, maintain a presence in Israel, albeit in small numbers.[227] The Christian population includes both Arab Christians and Messianic Jews.

 

Så litt om religion og politikk i Israel.

 

Israel is unique because it is a state that is partly founded on Judaism. Religious interests are strong enough to affect the political agenda, but secular interests prevent them from dominating the policymaking process. The multiplicity of religions prevent one group limit the influence of individual religious leaders, while anti-religious interests are powerful enough to block religious initiatives. Jews control the political system, but no single Jewish faction is able to dominate completely.

 

Secular interests, including the antireligious, are sufficiently powerful to block religious initiatives, though these either do not wish to dominate the state against religious interests, or they are not strong enough to do so.(2) While partisans of religion or of secular values both claim that the other is aggressive and dominates public policy, in reality there is a tense standoff between the two views.

 

Jeg fant en bok om dette temaet, men den var på 43 PDF-sider så jeg skal spare deg. ;)

Lenke til kommentar
Er jo heller ikke noe bedre den andre parten som står bak avtrekkeren og sikter mot sivile og barn og trekker av.

Det gjør de ikke.

Dersom en bruker mennesklige skjold, og de mennesklige skjoldene dør, da må de jo være drept av noen.

 

Du mener kanskje at Hamas har drept alle de som døde i Gaza-krigen selv også?

 

Har det noen gang slått deg at du har et veldig enkelt syn på verden?

Benekter du det jeg skriver eller er du bare ute etter å avspore diskusjonen igjen?

Jeg avsporer aldri diskusjoner, frastå fra å tulle.

 

Jeg benekter ingenting, men jeg syns det er noe innst inni h*lvete trangsynt å avvise absolutt alle sivile dødsfall fra Israels dannelse i 1948 som et resultat av mennesklige skjold og arabiske ønsker om martyrer, med mere.

 

Det blir for dumt, og det er på ingen måte nøyaktig, Pricks.

Lenke til kommentar
Israel fører den rette politikken mot de fanatiske araberne.

Problemet er at de fører en brutal politikk også mot alle. Hva har f.eks. palestinerne på vestbredden igjen for å støtte fløyen til Mahmoud Abbas, og å være moderate? Desverre bare gjentatt trakkasering fra bl.a. settlere og hæren.

 

(25 january 2009) CBS 60 Minutes

Se filmen hos Youtube

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Israel fører den rette politikken mot de fanatiske araberne. Til mutte reaksjoner fra de vestrevridde palestinaelskerne i NRK og A-pressen.

 

Jeg personlig gleder meg over alle bombene. Hver enkelt bombe gir meg en god følelse.

Jeg er glad slike som deg tross alt ikke representerer den samlede norske politiske høyresiden.

 

Jeg tror Robocop troller konstant på dette forumet ved å parodiere høyresiden. Sjeldent annet enn stereotypiske one-linere uten videre begrunnelse eller kildehenvisning. Jeg mener hvilken seriøs person skriver "Jeg personlig gleder meg over alle bombene. Hver enkelt bombe gir meg en god følelse" i en seriøs diskusjon? Ikke mat trollet.

 

Men props til Robocop for et langvarig og gjennomført prosjekt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...