Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

I en blogg jeg leste ble det påstått at flere og flere opplysninger som kommer frem viser at Israels hensikter utelukkende har vært å svekke terroristene i Hamas, samt forsøke å spare så mange menneskeliv som mulig. Dette i tradisjon med jødisk humanisme.

250000 telefonopprigninger ble foretatt for å varsle vanlige mennesker om at de skulle søker sikker tilflukt før angrepene mot Hamas begynte. Hvilket annet krigførende land viser en slik humanitet overfor sine motstandere? - Det har også kommet for dagen (fra FN, omsider) at Israel ikke har skutt i eller mot FN-bygninger, men at skuddveksling har foregått i nærheten av FN-kontrollerte hus. Hvorfor har det tatt så lang tid for FN å komme fram med dette? FN-glorien, som i Norge uavlatelig pusses, begynner å falme. Snart vil forhåpentligvis befolkningen skjønne at denne organisasjonen er i ferd med å bli overtatt av diktaturstater med et verdensbilde vi kanskje burde sette spørsmålstegn ved. Følg med på Durban 2!

Norsk Folkehjelp og andre sutrer fortsatt over at journalister ikke fikk ferdes fritt rundt i Gaza under krigen, og anklager samtidig Israel for å ha nektet dem adgang til å formidle lidelsene. Jeg tror på Israel når landet sier at det var for å beskytte journalistene. At Israel denne gangen var mer opptatt av å vinne også mediakrigen, finner jeg naturlig. De lærte jo forhåpentligvis noe i 2006 i Libanon, da araberne foret oss med groteske og fake bilder av blodige barn som gang på gang dukket opp igjen på skjermen. Dessuten, fikk vi ikke nok av den type bilder allikevel? Hva mer var det disse journalistene skulle formidle? Har vi fått vite noe mer enn vi allerede visste etter at de slapp inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja.

Så vi kan konkludere med at så lenge det er frie palestinere i israel, så vil aldri sikkerheten kunne være på topp?

Så lenge situasjonen er slik som nu, vil jeg påstå det. Hvis fiendtligheten opphører er det derimot håp.

Om vi lager feilfrie roboter som mater oss, så kan vi alle bli bundet fast i stoler med tvangstrøyer og aldri kunne bevege oss igjen, kun ha roboter som passer på at vi overlever... Sikkerheten hadde vært enorm, et drap hadde aldri skjedd, ikke det minste lille terrorangrep... Men likevel så går vi alle rundt som FRIE menneske. Unntatt palestinerne da som har fått sin lille stripe å kose seg på.

Although, you can't spell slaughter without the laughter...

Lenke til kommentar

pumaen, journalister trenger ikke å beskyttes av Israel. Vi ser helst at vi ikke følges av noen, journalister vil alltid gå den veien som betyr fri rapportering, eller friest rapportering. At Israel ikke ønsket å slippe inn en fri presse bidro i svært stor grad til å undergrave deres autoritet og troverdighet.

At Israel rent faktisk ikke ønsket rapportering fra Gaza falt på moderne teknologi, synd for Israel, fint for Hamas.

Når det kommer til å ikke slippe inn mat, og å skyte på nødhjelpsskip ser jeg på det som forbrytelser.

Lenke til kommentar
Om vi lager feilfrie roboter som mater oss, så kan vi alle bli bundet fast i stoler med tvangstrøyer og aldri kunne bevege oss igjen, kun ha roboter som passer på at vi overlever... Sikkerheten hadde vært enorm, et drap hadde aldri skjedd, ikke det minste lille terrorangrep... Men likevel så går vi alle rundt som FRIE menneske. Unntatt palestinerne da som har fått sin lille stripe å kose seg på.

Hæ? Hva snakker du om nå? Jeg ser ikke hvordan dette her har noenting å gjøre med temaet.

Lenke til kommentar
Så ekstremt falskt og tragisk på same tid.

(...)

Uansett, viss dei ville drepe dei hadde dei gjort det, detta er berre varselskudd om at dei skal komme seg vekk og ikkje stå midt i skuddlinja.

Ganske morsomt, "det er falskt... og dessuten er det bare varselskudd..." :)

Ja, hvis du hadde lest teksten til videoen, eller linken jeg la ved, så står det at de starter med å skyte i været, og så skyter de nærmere og nærmere, til ingen ved sine fulle fem lenger blir værende.

"We have seen a creeping process of farmers being forced out of the buffer zone around Gaza's border. Before 2000 we could approach and farm within 50m of the fence. After Israel's evacuation of the settlements in 2005, the Israeli army imposed a buffer of 300m. Although it is elastic, now there are areas, depending on the situation, where farmers cannot reach their farms in safety within an area of over a kilometre. It is indirect confiscation by fear. My fear is that, if it remains, it will become de facto. Bear in mind that 30% of Gaza's most productive land is within that buffer zone."

http://www.guardian.co.uk/world/2009/feb/01/gaza-food-crisis

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Hæ? Hva snakker du om nå? Jeg ser ikke hvordan dette her har noenting å gjøre med temaet.

Du syns det er greit å holde et helt område stengt, og sulte alle som bor der, bare resten får høyere sikkerhet, poenget mitt er, det er en helt grei løsning så lenge du selv slipper det... den største faren mennesker møter er andre mennesker, altså vil en optimal sikkerhet kun oppnås ved at ingen kan skade hverandre, altså ved å sette fast alle mennesker. Hvorfor ikke? Fordi ingen har lyst til å dømme seg selv til urimelig fangenskap. Derimot å dømme andre til urimelig fangenskap.... Det er tross alt normenn som dreper andre, likevel går vi fritt...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Så ekstremt falskt og tragisk på same tid.

(...)

Uansett, viss dei ville drepe dei hadde dei gjort det, detta er berre varselskudd om at dei skal komme seg vekk og ikkje stå midt i skuddlinja.

Ganske morsomt, "det er falskt... og dessuten er det bare varselskudd..." :)

Ja, hvis du hadde lest teksten til videoen, eller linken jeg la ved, så står det at de starter med å skyte i været, og så skyter de nærmere og nærmere, til ingen ved sine fulle fem lenger blir værende.

"We have seen a creeping process of farmers being forced out of the buffer zone around Gaza's border. Before 2000 we could approach and farm within 50m of the fence. After Israel's evacuation of the settlements in 2005, the Israeli army imposed a buffer of 300m. Although it is elastic, now there are areas, depending on the situation, where farmers cannot reach their farms in safety within an area of over a kilometre. It is indirect confiscation by fear. My fear is that, if it remains, it will become de facto. Bear in mind that 30% of Gaza's most productive land is within that buffer zone."

http://www.guardian.co.uk/world/2009/feb/01/gaza-food-crisis

Fint at du ikkje svarar på alt :)

Ja, dei må nesten skyte nermare dei for å få dei til å flytte seg.

Kva trur du dei eigentleg prøvde på?

Kva ville du gjort viss ein gjeng ekstremist-sosialista stod midt i skuddvekslinga og hylte.

Lenke til kommentar
Ja, dei må nesten skyte nermare dei for å få dei til å flytte seg.

Kva trur du dei eigentleg prøvde på?

Kva ville du gjort viss ein gjeng ekstremist-sosialista stod midt i skuddvekslinga og hylte.

Det er ingen skuddveksling. Har du klikka helt?

Lenke til kommentar
Ja.

Så vi kan konkludere med at så lenge det er frie palestinere i israel, så vil aldri sikkerheten kunne være på topp?

Så lenge situasjonen er slik som nu, vil jeg påstå det. Hvis fiendtligheten opphører er det derimot håp.

Dersom noe mer høyrevridd enn Kadima vinner valget i Israel, tror du da at findeligheten vil opphøre?

Selv tviler jeg sterkt ettersom Likuds flaggsak har vært en tøff holdning mot palestinerne og Syria. Holdningene til det partiet du linket til er ikke bedre.

Lenke til kommentar
Du syns det er greit å holde et helt område stengt, og sulte alle som bor der, bare resten får høyere sikkerhet, poenget mitt er, det er en helt grei løsning så lenge du selv slipper det... den største faren mennesker møter er andre mennesker, altså vil en optimal sikkerhet kun oppnås ved at ingen kan skade hverandre, altså ved å sette fast alle mennesker. Hvorfor ikke? Fordi ingen har lyst til å dømme seg selv til urimelig fangenskap. Derimot å dømme andre til urimelig fangenskap.... Det er tross alt normenn som dreper andre, likevel går vi fritt...

Israels øverste prioritet er å beskytte sitt eget folk.

Alt dette her med "sette alle fast" ser jeg hverken relevansen eller poenget med.

Ja.

Dersom noe mer høyrevridd enn Kadima vinner valget i Israel, tror du da at findeligheten vil opphøre?

Selv tviler jeg sterkt ettersom Likuds flaggsak har vært en tøff holdning mot palestinerne og Syria. Holdningene til det partiet du linket til er ikke bedre.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg er derimot ikke synsk heller så det er kanskje ikke så overraskende. :)

Lenke til kommentar

Alt dette her med "sette alle fast" ser jeg hverken relevansen eller poenget med.

Du vet dette området vi diskuterer... Gaza... Hvor mye frihet har de som bor der?

Lenke til kommentar

Og idéen med blokkaden, var at mangelen på varer skulle få befolkningen i Gaza til å reise seg mot Hamas.

( Men det er ikke uvanlig blandt folk som støtter Israel her oppe, at de ikke aner hva tanken bak blokkaden var, og derfor setter igang et selvbedrags-tankespinn omkring at det handle om å stanse smugling. )

"Yossi Alpher, a former official in the Mossad intelligence service and an ex-adviser on peace negotiations to the then prime minister, Ehud Barak, said the blockade of Gaza is a failed strategy that might have strengthened Hamas. "I don't think anyone can produce clear evidence that the blockade has been counterproductive, but it certainly hasn't been productive. It's very possible it's been counterproductive. It's collective punishment, humanitarian suffering. It has not caused Palestinians in Gaza to behave the way we want them to, so why do it?" he said. "I think people really believed that, if you starved Gazans, they will get Hamas to stop the attacks. It's repeating a failed policy, mindlessly."

http://www.guardian.co.uk/world/2009/jan/0...s-hidden-agenda

Lenke til kommentar
De har mer frihet en folk som er bundet fast hvis det er det som er poenget ditt.

Poenget mitt, som du så glatt overser min presisering av, er at det er helt greit å fjerne andres frihet for egen sikkerhet. Men du fjerner ikke din egen frihet for andres sikkerhet, ikke frivillig i hvert fall. Men hva slags dobbeltmoral er det da å fjerne andre sin sikkerhet? HVor mye er du villig til å ofre for sikkerhet?

Snakker nå selvfølgelig om uskyldige folk, som det er en hel del av på gazastripen.

Lenke til kommentar
Ja.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg er derimot ikke synsk heller så det er kanskje ikke så overraskende. :)

Nettopp, findeligheten vil ikke opphøre! Merk deg at Likud har lovet en tøff holdning mot palestinerne og Syria. De vil aldri oppgi Golanhøydene, aldri dele Jerusalem og beholde store deler av Vestbredden. Med den holdningen fra Israel er det garantert at det ikke vil bli fred. Når Likud ligger ann tl å vinne valget så ser man jo klart at de fleste israelerne vil ha fortsatt okkupasjon og krig istedefor fred med palestinerne og de arabiske landene!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...