Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:wee: Ja stopp okkupasjonen!!!

Morsomt. :)

 

Men jeg tror ikke de som faktisk mistet sitt land var føler seg så veldig mye bedre.

 

Et lite tankespørsmål. Norge er et terretorialt sett ganske stort land. Det er mye plass for nordmenn i Norge.

 

La oss tenke oss at det bor en minoritet av, jeg vet ikke helt, korsikanere i Norge.

 

Det internasjonale samfunnet syns disse korsikanerne burde få sitt eget land, og gir dem Østfold, fordi det bor 10 000 korsikanere i Østfold uansett.

 

Tror du egentlig Østfolds befolkning ville følt seg veldig happy selv om de fikk nye eiendommer i andre fylker?

 

La oss se bort fra det historiske i saken, altså at Palestina var det tradisjonelle jødiske hjemlandet, la oss kun se på de som mistet hjemmene sine i delingsplanen. Er det greit for resten av Østfolds befolkning å miste hjemmene sine bare fordi de uansett har masse annet land å flytte til i Norge?

 

I samme slengen lurer jeg på hvor Pricks bor, og hvordan han ville opplevd det dersom han måtte flytte fra sitt hjemfylke fordi det skulle bli det nye korsikanske hjemlandet?

 

:)

Lenke til kommentar

herzeleid har helt rett i at Norge er en suveren nasjon. Det er ikke det jeg spurte om.

 

Jeg spurte om det egentlig gjør situasjonen spesielt mye bedre for de som rammes, og i så henseende vil jeg virkelig vite om de som støtter okkupasjonen i utgangspunktet ville sett positivt på å bli tvangsflyttet fra hjemmene sine, og i så fall hvilke årsaker som ville gjort det skikkelig hyggelig?

 

Jeg har ikke sammenlignet, jeg velger bare å vise til at all den akademiske teoretiseringen rundt ditt og datt, teoretisk babbel, ikke har så mye å si for de som rammes. De måtte fortsatt flytte vekk fra hjemmene sine.

 

Og i det landområdet som skulle bli det palestinske mandatområdet bodde det altså ikke mer enn 50 000 jøder i 1890, mot 850 000 arabere.

 

Siden vi har etablert at britene kunne gi bort landet til jødene er det etablert at den markante økningen av jødisk innvandring juridisk var direkte ulovlig. Den var det. Og da ser jeg ikke hvorfor de skulle ha rett til noe land, de kom jo ulovlig, eh?

 

Men for min del kan man gjerne gå tilbake til grensene FN foreslo i 1947. Det er en relativt grei deling, og vi venter bare på en suveren palestinsk stat.

 

:)

Lenke til kommentar

Uten å ha satt meg for godt inn i situasjonen:

 

Det er vansklelig å oppnå fred i ett område der to land( folkegrugger) har kranglet i så lang tid. Det er religiøse motsetninger, begge tror at det er gud som har gitt dem landet.

Det er mye hat inne i bildet. israel har mye skyld i dette. ved å hindre at nødvendige varer kommer til Gaza skapes mye hat og frustrasjon. Dette påvirker en fredsprosess.

med så kraftige motsetninger som det er i området, blir f.eks. tilbaketrekkning en svært vanskelig ting å svelge.

 

Jeg tror media i vesten vinkler saken litt i Israels favør.

 

Edit: skrivefeil!

Endret av Noko
Lenke til kommentar
Det er jo faktisk ikke det. Norge er for eksempel ett land, det var ikke Palestina. Man hadde ett landommråde eid av storbritania der det bodde to folkegrupper og landet ble fordelt mellom disse.

Jeg ser du har slukt denne påstanden med søkk og snøre. Palestina var aldri 'eid' av Storbritannia, og det går klinkende klart frem av LoNs artikler og Palestinamandatet. Palestina var mindre 'eid' av Storbritannia enn India, mindre eid enn svenskekongens eierskap over Norge frem til 1905.

Lenke til kommentar
At Sharons spasertur kom etter at Camp Davidforhandlingene var endt opp misslykket og at det var snakk om nye samtaler, men stemningen var uviss.

Javel, og?

 

Og i en slik tid kunne det jo være smart å holde en litt lav profil og ikke ødelegge stemningen istedfor å gå inn for å provosere og vise makt slik Sharon gjorde!

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Og jeg mener altså det er riktig å si at forholdene på Vestbredden er apartheid-lignende.

Det har du altså ikke klart å argumentere for.

 

Hvis du fortsatt skal drive på for å overbevise meg om at det ikke er tilfelle, må du nesten komme med noe nytt.

Jeg har forklart deg nøyaktig hvorfor. At du velger å ignorere dette og i stedet prøver å endre tema er ditt eget problem.

 

 

 

Du kalte det britisk jord, at britene kontrollerte palestina er både udiskutabelt og totalt uinteressant for om det var rett å gi jødene land.

På ingen måte. Nettopp det at området aldri var en egen stat er faktisk veldig viktig.

 

Selvmordsaksjonene er tragedier.

Selvmordsaksjoner er terrorisme.

 

Det er tragisk, men realpolitisk ikke noe særlig mer.

Når jøder drepes er det "tragisk, men realpolitisk ikke noe særlig mer"?

 

Ja, uprovosert, mine gode, historieløse venn. :)

Det er ikke "uprovosert" når motstanderen gjør noe for å provosere.

 

 

Sovjetunionen var i 1967 sterkt inne i araberlandene. De ønsket en krig, og sørget via stråmenn for å skape et inntrykk av krigsfare.

:lol:

Ja, Sovjet ga et "inntrykk av krigsfare" ved at Egypt samlet tropper ved grensen og gjorde seg klar til angrep.

 

Okkupasjoner er ofte realpolitiske nødvendige. Okkupasjonen av de palestinske områdene er ikke realpolitisk nødvendig.

Selvmotsigende fjolleri.

 

Tror du egentlig Østfolds befolkning ville følt seg veldig happy selv om de fikk nye eiendommer i andre fylker?

Norge er en selvstendig stat. Palestina var ikke det.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke skrive noe særlig mer enn å støtte meg til det Flammekaster skriver, som også var MITT poeng.

 

Dersom du tvinges til å flytte fra hjemmet ditt tror jeg ikke du bryr deg en dritt om jussen rundt det.

 

Helt ærlig Pricks, blir det bedre for de som måtte flytte, fordi de ikke bodde i en selvstendig stat?

 

Liberalismen gjelder visst kun for jøder og borgere i veletablerte vestlige stater.

 

Tenkte nok det, ja. :)

 

Edit: Og jo, Suez-krigen var ikke uprovosert. Man kan gjerne snakke om litt sint språkbruk fra Nasser, men det israelske angrepet på Egypt i 1956 var uprovosert, og det gjør meg litt glad å se at du avviser det. :)

 

Det beviser uten noen skygge av tvil at du ikke aner hva du snakker om. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Hvor mange bor det i Østfold? 300 000? Vill gjetning, det er sikkert feil.

 

Dersom vi ser for oss at det begynner å komme mange svensker til Østfold, og disse begynner å bosette seg der, og FN til alt overmål gjør Østfold til et sted svensker skal bo, la oss si at halve Østfold blir gitt til svensker for dette formål.

 

Norge blir litt smågrumpy, og bestemmer seg for å gå til krig mot halve Østfold. 10 000 av de som bor i Østfold vil også delta.

 

(Nå er det viktig, Pricks, at du ikke begynner å argumentere med at dette er heeelt forskjellig fordi sverige er en nasjon, fordi det er urealistisk og så videre, for det er ganske uvesentlig). Er disse 10 000 som sloss mot svenskene i Østfold en god grunn til å deportere de 290 000 som ikke gjør det? Og rent konkret, er det ikke deres rett å forsvare sitt hjemland?

 

Den argumentasjonen du står for kunne Josef 'Koba' Stalin sagt seg enig i.

 

Og til syvende og sist har du ikke svart på spørsmålet, tror du de som rammes og må flykte virkelig har det så mye bedre fordi Palestina ikke var en nasjon?

 

Du er vitterlig arrogant, det skal du ha.

Lenke til kommentar
Dersom vi ser for oss at det begynner å komme mange svensker til Østfold, og disse begynner å bosette seg der, og FN til alt overmål gjør Østfold til et sted svensker skal bo, la oss si at halve Østfold blir gitt til svensker for dette formål.

Men nå er Østfold en del av staten Norge.

 

Norge blir litt smågrumpy, og bestemmer seg for å gå til krig mot halve Østfold.

Sammenligningen er altså ikke relevant, da Palestina ikke var en egen stat.

 

Er disse 10 000 som sloss mot svenskene i Østfold en god grunn til å deportere de 290 000 som ikke gjør det? Og rent konkret, er det ikke deres rett å forsvare sitt hjemland?

Hva babler du om? Du har fått med deg at det fortsatt er mange arabere i Israel, ikke sant? Det var de som angrep Israel som fikk svar på tiltale.

 

Og til syvende og sist har du ikke svart på spørsmålet, tror du de som rammes og må flykte virkelig har det så mye bedre fordi Palestina ikke var en nasjon?

Det er irrelevant, da både sammenligningen og spørsmålet ditt er typisk jødehatende tull

 

Du er vitterlig arrogant, det skal du ha.

Det var rette kjeften som smalt.

Lenke til kommentar
Men nå er Østfold en del av staten Norge.

Ja, det er korrekt. Men nå skal vi vurdere det moralske spørsmålet, og da tar jeg for meg Østfold, som er rimelig likeverdig territorialt, og som domineres av etniske nordmenn, omgitt av territorie fylt med etniske nordmenn, for å stille spørsmålet om hvordan Norge og Østfold ville reagert, selv om vi ser for oss at vi bare var et stammesamfunn uten noen statsdannelse eller sentral ledelse.

 

Sammenligningen er altså ikke relevant, da Palestina ikke var en egen stat.

Det er ikke poenget, nå snakker vi om hvordan en folkegruppe, med eller uten noen egen stat, reagerer på et overgrep, det må da til og med du forstå?

 

Hva babler du om? Du har fått med deg at det fortsatt er mange arabere i Israel, ikke sant? Det var de som angrep Israel som fikk svar på tiltale.

Nei, dette blir lite korrekt og svært unøyaktig. Det er korrekt at enkelte palestinere i palestina sloss mot israelerne, og det er jo bare å forvente. Men den store brorparten, også av flyktningene, gjorde det ikke.

 

Det er irrelevant, da både sammenligningen og spørsmålet ditt er typisk jødehatende tull

PRICKS! Dersom du kaller meg jødehatende en gang til vil jeg vurdere å anmelde deg for ærekrenkelse!

 

Jeg er en sterk tilhenger av ytringsfrihet, men jeg vil ikke ha på meg at jeg er jødehatende. Det er jeg nemlig ikke, jeg har jødiske venner, dersom du også leser tidligere svar i denne tråden vil du se at jeg har mast på idioter som skriver "jødene" og ikke "Israel", og at jeg i alle spørsmål prøver å skille mellom jøder og staten Israel.

 

Sjerp deg!

 

Og nei, det er ikke irrelevant.

 

Du kaller meg jødehatende. Ikke bare er det feilaktig, men det kan virke som om du hater arabere. Jeg skal ikke si det sikkert, men jeg lurer. Gjør du?

 

Det ser nemlig ut til at du godtar det meste så lenge det skjer mot arabere.

 

Og du har ennå ikke svart på spørsmålet om palestinas status som ikke-stat egentlig hadde betydning for de som måtte flytte. Vel?

 

Ikke prøv å lure deg unna spørsmålet.

 

Det var rette kjeften som smalt.

Ja, jeg er ikke arrogant. Du er.

Lenke til kommentar

Urk, beklager. Du kan forøvrig kalle meg Simon, om du skulle ønske. :)

 

Men det er en ting jeg ikke vil ha på meg, og det er at jeg er jødehater. Jeg hadde en bestefar. Denne bestefaren satt i konsentrasjonsleir under annen verdenskrig. Min sympati overfor jødene som folkegruppe for det de opplevde under annen verdenskrig vil jeg ikke ha undergravet. Derfor reagerte jeg hardt og noe mer kontant enn jeg har gjort før.

 

:)

Lenke til kommentar
Men nå skal vi vurdere det moralske spørsmålet, og da tar jeg for meg Østfold

Du kan ikke vurdere det moralske spørsmålet ved å bruke totalt irrelevante sammenligninger.

 

Det er ikke poenget, nå snakker vi om hvordan en folkegruppe, med eller uten noen egen stat, reagerer på et overgrep, det må da til og med du forstå?

Det var de som angrep først.

 

Det er korrekt at enkelte palestinere i palestina sloss mot israelerne

Enkelte? For det første var de ikke "palestinere", siden "palestinere" ikke eksisterte som definert gruppe før 1968, og for det andre ble Israel angrepet både utenfra og innenfra.

 

Og du har ennå ikke svart på spørsmålet om palestinas status som ikke-stat egentlig hadde betydning for de som måtte flytte. Vel?

De måtte flytte fordi de angrep Israel, så spørmålet ditt er uærlig som vanlig.

 

Ja, jeg er ikke arrogant. Du er.

Nei, det er nok du som er det, dessverre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...