Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen sto i Stavanger Aftenblad i November. Men jeg ble ikke klar over den før nå. Dette er "must read" :

 

"Terrorister jobber for vestlige land

 

Vi er blitt fortalt at vestlige land ville gjøre alt de kunne for å utrydde Al-Qaida i «krigen mot terror». Men vestlig etterretning har fra 1990-tallet brukt terrorister til å gjøre skitne jobber i en rekke land. (...)

 

I 1991 dukket tre amerikanske militæragenter opp i Aserbajdsjan. De sørget for å fly inn over 2000 mujahedinsoldater. Jobben var å lage opprør og fjerne russisk innflytelse.

 

Bin Laden opprettet et Al-Qaida-kontor i Baku. Det ble en base for terroristaksjoner i muslimske naboområder i Russland. Etter to år med uro flyktet den demokratisk valgte presidenten i juni 1993. Den korrupte Alijev tok makten.

 

Nå kunne vestlige og saudiske oljeselskap sikre seg en lukrativ kontrakt. Byggingen av oljeledningen Baku-Tbilisi-Ceyhan kunne begynne - utenom Russland.

 

Flyttet videre

 

I 1992 begynte krigen i Bosnia. En hollandsk rapport laget i 2002 av professor Cees Wiebes fra Amsterdam universitet viser at Pentagon i det skjulte fløy inn tusenvis av Al-Qaida-soldater til støtte for bosniske muslimer. Disse fôr brutalt fram og provoserte serberne slik at en fredelig løsning ble umulig. Nato og USA støttet de bosniske muslimene med bombefly."

 

http://aftenbladet.no/krigenmotterror/9510...tlige_land.html

 

( Bloggkommentar til artikkelen fra forfatteren av bøkene. Kommenterer at det som skjedde i Bosnia var enda verre enn det artikkelen skisserer :

 

http://nafeez.blogspot.com/2009/01/norwegi...orking-for.html )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Det er nok bare etterlevninger fra den kalde krigen. Russerne hadde riktig nok bulgarerne for våte jobber, men de gjorde også nytte av mange terroristorganisasjoner. Abu Nidal via Syria og en del av de Vest-Tyske terroristene, for eksempel.

 

USA på sin side finansierte en god del terrorregimer i Sør-Amerika og ikke minst Osama bin Laden, for å nevne noen.

 

Det er ganske malende når John Pilger intervjuer en amerikansk tjenestemann vedrørende amerikansk militær intervensjon etter andre verdenskrig (om tallet er 103 eller noe annet husker jeg ikke, men det var svært mange).

 

- Well, there has been a few instances.. (State dept.)

- 103 countries, to be exact.. (Pilger)

- I don't believe that..

- It's a fact.

 

For de som ikke kjenner Pilger, han har mer orden i sysakene sine enn de fleste.

Lenke til kommentar
Det er mulig pumaen faktisk tror det Israel sier (at Israel-kritikk er antisemittisme), men jeg tviler. Mistet du respekt for jødene, pumaen?

 

Jeg er enig i at kritikk av Israel ikke er antisemittisme. Jeg mener at respekt skal fortjenes, og jøder som gruppe har ikke gjort seg fortjent til respekt etter min mening. Jeg har for øvrig ikke respekt for noen religioner. Jeg er anti-jødedom, men er jeg da også antisemitt?

Lenke til kommentar
Det er mulig pumaen faktisk tror det Israel sier (at Israel-kritikk er antisemittisme), men jeg tviler. Mistet du respekt for jødene, pumaen?

 

Jeg er enig i at kritikk av Israel ikke er antisemittisme. Jeg mener at respekt skal fortjenes, og jøder som gruppe har ikke gjort seg fortjent til respekt etter min mening. Jeg har for øvrig ikke respekt for noen religioner. Jeg er anti-jødedom, men er jeg da også antisemitt?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism

 

Tror nok vi kan si at om man er imot jødedom men ikke imot personene så kan man neppe være antisemitt. Jeg er forsåvidt imot de fleste religioner (jødedom, kristen tro , muslimsk tro etc) , men er ikke imot personene som tror på dette.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett på antisemittisme som en form for rasisme. Jøder er et folkeslag, og for å være antisemitt må man mene at det er noe genetisk galt med dette folkeslaget, og dermed er man selv en komplett idiot.

 

Religionskritikk er så langt unna rasisme som man kommer. Jeg er ikke mot en person ene og alene fordi han bekjenner seg til en bestemt religion, men det gir vedkommende et handicap. Han må dermed gjøre mer for å overbevise meg om at han fortjener respekt, enn ikke-religiøse mennesker. Når det er sagt, er det å være ateist på ingen måte noen garanti mot å bekjenne seg til andre irrasjonelle ting. Som for eksempel rasisme eller astrologi.

Lenke til kommentar
Israel - Eneste demokratiet i midtøsten (?)

 

Er det virkelig det?

 

The Central Elections Committee (CEC) yesterday banned the Arab parties United Arab List-Ta'al and Balad from running in next month's parliamentary elections amid accusations of racism from Arab MKs. Both parties intend to challenge the decision in the Supreme Court.

 

Members of the CEC conceded yesterday that the chance of the Supreme Court's upholding the ban on both parties was slim.

Advertisement

 

Arab faction delegates in the CEC walked out of the hall before the vote, shouting, "this is a fascist, racist state." As they walked out, CEC deputy chairman MK David Tal (Kadima) and the Arab delegates pushed each other and a Knesset guard had to intervene and separate them.

 

The CEC voted overwhelmingly in favor of the motions, accusing the country's Arab parties of incitement, supporting terrorist groups and refusing to recognize Israel's right to exist.

 

The requests to ban the Arab parties were filed by two ultra right parties Yisrael Beiteinu and National Union-National Religious Party.

 

Senior Labor Party figures lashed out at the party's CEC representative, Eitan Cabel, who voted in favor of banning the two Arab parties.

 

"[MK] Shelly Yachimovich and I thought we must object to the move to ban the Arab lists for reasons of freedom of expression," said Social Affairs Minister Isaac Herzog. "The minority's right to be heard must be preserved," he said.

 

MK Ophir Pines (Labor) said from overseas that he strongly objected to Labor's stance in the vote and that it was not the position that had been agreed on.

 

Labor chairman Ehud Barak, however, did not comment on the vote and his aides said he would not deal with political issues these days.

 

Cabel tried to explain his support of the ban, despite Labor's decision to vote against it.

 

"It's true we said we wouldn't ban, but [balad leader MK Jamal] Zahalka's statement that he was in touch with Bishara led me to think that we must draw the line somewhere," he said. "I'm making no apologies because I fight more than most in the Knesset for equal rights for Arabs. I know it won't stand up in the Supreme Court, and rightly so, because there is no evidentiary basis for the [committee's] decision."

 

Members of the the new Meretz alignment reacted angrily to the decision.

 

"Labor and Kadima's position is a declaration of war on Israel's Arab citizens," a party member said. "Do Barak and Livni really prefer blocking Israel's Arabs' right to parliamentary activity and driving them to street demonstrations?"

 

"Every time a clear statement to ensure basic civil rights of the Arab minority is required, Labor and Kadima choose to side with the radical right wing for populist motives, to deprive the Arabs of their fundamental democratic rights," party chairman Haim Oron said.

 

Arab lawmakers Ahmed Tibi and Zahalka, political rivals who head the two Arab blocs in the Knesset, joined together in condemning yesterday's decision.

 

"It was a political trial led by a group of fascists and racists who are willing to see the Knesset without Arabs and want to see the country without Arabs," said Tibi.

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1054903.html

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2009/01/26/nyheter.../hamas/4549373/

Hamas har størsteparten av skylda

Hamas har det største ansvaret for krigen på Gazastripen, sier EUs nødhjelpskommissær.

 

Han karakteriserer den islamistiske bevegelsen som en terrororganisasjon.

 

— På det nåværende tidspunkt må vi minne om at Hamas må bære et stort ansvar for krigen, mener Louis Michel, EU-kommissær for utvikling og nødhjelp.

 

Han er i disse dager på besøk på Gazastripen for å se ødeleggelsene etter krigen med egne øyne.

 

— Og dette sier jeg her: Hamas er en terrorbevegelse, sa Michel da han besøkte byen Jabalyia lengst nord på Gazastripen, som ble hardt rammet av den israelske krigføringen.

 

— Den offentlige opinionen er lei av å se at vi, enten det er EU-kommisjonen, våre medlemsland eller andre store givere, gang på gang betaler for infrastruktur som systematisk blir ødelagt, sa han.

 

Michel sa også at EU ikke vil ha noen form for samtaler med Hamas, som han mener «dreper uskyldige sivile».

 

Er det virkelig det?

Ja! Israel er det.

Vil du har akseptert Vigrid som et politiskparti?

Lenke til kommentar
Hamas har det største ansvaret for krigen på Gazastripen, sier EUs nødhjelpskommissær.

 

Når en ser den franske teksten, virker det mer som at han har tatt for seg Israel først, og kritisert deres "abominable destruction", og så sier at vi må likevel også huske Hamas sitt overveldende ansvar :

 

"Maintenant, il faut aussi rappeler quand même la responsabilité écrasante du Hamas."

 

http://www.google.com/hostednews/afp/artic...G5hZ1C2yfzi3B2A

 

Så jeg er ikke overbevist om at ikke Dagbladet har tatt "overveldende ansvar" ut av en sammenheng der det bare betyr "veldig stort ansvar", og tolket det til at ansvaret ligger overveldende på Hamas.

 

Er ikke sikker på at det er det han sier.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
In the Gaza Strip people are returning home -- or to the rubble that was once their home. Many are blaming Hamas for the destruction because the militants hid among civilians and attracted Israeli fire. Yet no one dares to speak out openly.(...)

 

"I used to support Hamas because they fought for our country, for Palestine," says Sadala. Hamas stood for a new start, for an end of corruption, which had spread like cancer under the moderate Fatah. In the 2006 elections Hamas won the majority with their message of change, said Sadala, who earned a living in the building business. Gesticulating wildly, the 52-year-old surveyed the ruins of the bedroom: "That is the change that they brought about. We were blasted back 2,000 years."

(..)"I've changed my mind about Hamas," Abu Abed says. "I can't support any party that wages a war that destroys our lives." He is particularly pained by the fact that Hamas is still selling the cease-fire as a victory.

 

"Who has won here?" he asks and points to the debris that was once his home.

 

One of his neighbors weighs in: "Many people are now against Hamas but that won't change anything," he says. "Because anyone who stands up to them is killed." Since they took power Hamas has used brutal force against any dissenters in the Gaza Strip. There were news agency reports that during the war they allegedly executed suspected collaborators with Israel. The reign of terror will go on for some time, says the neighbor who doesn't want to give his name. "There will never be a rebellion against Hamas. It would be suicide."

GAZA IN RUINS: 'Who Has Won Here?'

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=550719

 

Ukemagasinet Jane's Defence Weekly, som regnes som meget velinformert, siterer blant annet en anonym Hamas-kommandant.

 

Ifølge Jane's vil en rapport om undersøkelsen konkludere med kritikk av nesten alle beslutninger som ble tatt av den militære grenens ledere på slagmarken i den 22 dager lange krigen mot Israel.

 

Framprovosert

Ifølge magasinets kilde hadde Hamas-leder Khaled Meshaal og hans tilhengere framprovosert en krig som gruppen ikke var forberedt på eller i stand til å føre.

 

Blant de mest betydelige tapene for Hamas var tapet av innenriksminister Saeed Seyyam og rundt 50 av Hamas' fremste sprengstoffeksperter, ifølge Jane's. Hamas' militære gren og bevegelsens etterretning skal ha innrømmet store svakheter og feil i hvordan de besvarte det israelske angrepet.

 

Hamas' militære gren har sagt at 48 av deres medlemmer ble drept i krigen mot israelerne. Israel sier at over 500 Hamas-medlemmer ble drept.

 

Uforberedt

 

Kritikken mot den militære grenen går blant annet på at dens militære ledere ensidig erklærte våpenhvilen med Israel for opphevet, til tross for at forberedelsene til krig ikke var fullført. Blant annet var utbyggingen av et nytt kommunikasjonsnettverk ikke fullført, skriver Jane's.

 

Granskingen vil også ta for seg hvorfor mange av medlemmene av den væpnede grenen var ute av stand til å iverksette sine defensive oppgaver. Det London-baserte tidsskriftet tar blant annet opp Hamas' svake respons på den israelske beskytningen fra sjøen og det dårlige resultatet i forsvaret av boligområdet Tel al-Hawa i Gaza by.

 

Meldingen om Jane's analyse av Hamas' militære innsats kommer samtidig som EU-kommissær for utvikling og nødhjelp, Louis Michel, besøker området. Michel har brukt sterke ord om Hamas og kalt gruppen «motbydelig». Han har også sagt at det regjerende, «terroristiske» Hamas har ansvaret for krigen med Israel.

Lenke til kommentar

Med andre ord en legitim politiaksjon av Israel med legitime mål, og ekstremt høy grad av måloppnåelse, utført med stor proffesjonalitet... og bak lukkede dører noe HAMAS godt vet og innrømmer.

 

Men selvsagt vil raddisene og hobby-anarkistene lukke øynene for alt som ikke samsvarer med deres virkelighetsoppfatning.

Lenke til kommentar
Er det ikke artig å tenke på at uansett hva dere mener, så vil ikke det endre situasjonen der nede? En plass laaaangt, langt vekke fra lille Norge som skal bry seg om alt og alle. Snakk om å ha lite å gjøre.

 

Ja. Vi er kjempeteite som diskuterer internasjonal politikk. Dersom vi hadde brukt litt mer tid i WoW-forumet hadde vi vært mye mer fornuftige.

Lenke til kommentar
Er det virkelig det?

Ja! Israel er det.

Vil du har akseptert Vigrid som et politiskparti?

 

Jeg vil ikke nekte Vigrid å stille til valg (på samme måte jeg ikke vil nekte DLF, Rødt, SV, FrP osv å stille til valg). For du skjønner, min holdning ovenfor demokrati er at alle skal få slippe til, ikke bare de som du (evt i denne konteksten; Vesten) godkjenner. Det er jo ikke særlig demokratisk av Israel å hverken nekte jounarlister inn i Gaza mens de bomber plassen, ei særlig demokratisk å ønske og forby arabiske partier.

Lenke til kommentar

Tja, i Norge er ikke ekstremistpartier et problem. De er protestpartier, og deres ekstremisme illegitimeres av å legitimeres, akkurat som Arbeiderpartiets revolusjonære legitimitet gikk i tusen knas da Hornsrudreregjeringen ble dannet (fint trekk av Kong Håkon).

 

I Israel er jeg mer tilbøyelig til å godta forbud. Ekstremisme har mer næring der nede, og derfor har jeg også tatt til orde for et forbud mot slike hat-partier da jeg skisserte en palestinsk stat tidligere i tråden. Altså en grunnlov som forbyr hatpartier.

 

Et eksempel på at jeg lar min idealisme falle for realisme, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...