Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslag, ja.

Litt av poenget mitt er at dette vil ta tid. Enkelte mener for eksempel det er spill for galleriet av Obama å legge ned Guanatanamo Bay - fordi han ikke gjør det før om et år, bare for å vise til et eksempel.

Det vil ta tid. Mange år. Svært mange år. Men til slutt vil vi med stor sannsynlighet se en stagnasjon av volden.

Første steg er å åpne grensene for matvarer og medisiner. Videre må Gaza og Vestbredden få nyte godt av alle de materielle godene israelere nyter godt av, så som vann og elektrisitet. La Gaza få en åpen havn.

Det vil vise palestinerne at Israel er seriøse, at de er villige til å ofre annet enn palestinske liv for å få fred.

Neste steg vil være å trekke ut bosetningene, alle bosetningene. Dette må gjøres over en periode på ett til to år.

Etter disse to stegene tror jeg nok at man vil være godt på vei.

Noe man også må ha som forutsetning er at Israel er nødt til å tåle mye. Det er dessverre ingen vei utenom. Det er et dobbeltegget sverd. Enten må Israel akseptere angrep, eller de må akseptere at volden vil gjøre alt annet enn å stagnere. Da blir spørsmålet, vil vi ha en kortsiktig eller langsiktig løsning? Jeg stiller meg positiv til en langsiktig løsning.

På lengre sikt må man få en tostatsløsning. Jerusalem vil forbli israelsk, noe annet er helt urealistisk. På lengre sikt bør flyktningene også få returnere til sine hjem.

Det er et paradoks at det i staten Israel er slik at en jøde med sine røtter i Sveits de siste 400 årene har rett til å bosette seg i Israel. En araber med familierøtter i dagens Israel i 400 år får ikke bosette seg i Israel. Jada, det er arabere i Israel, men jeg tror du tar poenget.

Israel må ofre mye, svært mye. Men jeg ser faktisk ingen annen løsning. Israel er demokratiet, Israel er den vestlige nasjonen. Israel er enkelt og greit den eneste av partene som kan stoppe volden, først ensidig, så tosidig.

På sikt er det også viktig å få et nyvalg i de palestinske selvstyreområdene. Trolig burde man også ha en grunnlov, gjerne en som forbyr hatpartier, på samme måte som israels grunnlov forbyr hatpartier. Normalt er jeg motstander av å forby det jeg ikke liker, men i dette spørsmålet er jeg villig til å endre standpunkt, det MÅ man gjøre for å hindre for ekstreme regjeringer.

Vel, det er min noe løse og ustrukturerte ide til en løsning. Den har mangler, den er unøyaktig og ikke dekkende nok. Men det er en begynnelse.

Hva tror du er løsningen? :)

Lenke til kommentar
Litt av poenget mitt er at dette vil ta tid. Enkelte mener for eksempel det er spill for galleriet av Obama å legge ned Guanatanamo Bay - fordi han ikke gjør det før om et år, bare for å vise til et eksempel.

Rare mennesker, det tar jo ca et år å legge til rette for nye fengsler ++, begrenset hvor mye man kan gjøre på en dag.

Lenke til kommentar

Definitivt rare mennesker. Jeg forstår ikke hvordan folk kan tro at slikt kan gjennomføres over natta.

Det er litt av poenget mitt. Rom ble ikke bygget på en dag; selv om noe tar veldig lang tid å gjøre, betyr det ikke at det ikke er verdt å gjøre.

Vi ser det samme i våpendebatten i USA. Poenget er stadig at selv om man gjør det vanskelig å kjøpe våpen, vil det likevel være mange våpen i omløp i mange år fremover. Så det vil ta tid. Men betyr det at det ikke er verdt å gjøre? Nei, på ingen måte.

Hvor mange år brukte Arbeiderpartiet på å omforme samfunnet etter 1945? Tyve år. Og det gikk rimelig raskt.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er interresant at palestinerne velger å smugle våpen når det er mat det trenges.

(...)

Men som man reder så ligger man og velger man våpen fremfor mat så får det være sånn.

De bør i såfall ikke klage på blokaden.

Her er en artikkel fra Y-Net News ( Israel ) i desember, som du virkelig trenger å lese :

"Rub your eyes in disbelief in the face of the economic boom taking place in tunnel city: Stock markets are crashing and the world is facing a crisis, yet in Gaza 500 supermarkets flourish. A mega-store underground. Each tunnel has a manager, smuggler, diggers who travel from one site to another, merchants, intermediaries, a driver, and customers who provide a shopping list. If you ask for something today, you’ll get it two days from now.

They dig at night and pull out the merchandize during the day. Hamas charges a $200-dollar fee per bag. They smuggle very few weapons (no need, they have too much as it is.)"

"De har allerede mer enn de trenger" (!)

Og legg merke til slutten :

"To be honest, everyone is satisfied. In Israel, we got rid of the bothersome talk about hunger in the Strip, while the Hamas leadership knows what to do with its cut of the “tunnel tax.”

Merchants on the Egyptian side, smugglers on the Palestinian side, and everyone associated with this industry are making the kind of living they could not imagine in their wildest dreams.

Another year of such siege, and we’ll see"

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3607935,00.html

Det som blir sagt her, er vel at alle de kriminelt anlagte, pluss / inkludert Hamas, fikk det servert i fanget. De fikk inntekter de ellers ville sett langt etter.

Blokkaden styrket kriminelle og Hamas.

---------------

Tilbake til nåtid :

Video: Palestinians in Gaza Reopen Smuggling Tunnels ( AssociatedPress )

( 2 min )

"All the tunnel owners are saying that as long as Israel keeps the blockade on Gaza there is no alternative to using tunnels," he said, as he stood beside the white plastic pipe poking from the rubble surrounding the tunnel mouth. "If there are no tunnels, life would stop." "

http://www.chicagotribune.com/news/chi-gaz...0,7826505.story

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Kollektiv avstraffelse gidder jeg ikke snakke om, fordi det er kun en skamplett.

Det er derimot i all hovedsak selvforsvar Israel driver med, selv om det noen ganger ikke er proporsjonalt.

Så da innrømmer du at enkelte deler av det Israel utsetter palestinerne for IKKE går under kategorien "selvforsvar"!?

Ja, men nå er ikke akkurat det noe som er eksklusivt for denne konflikten.

Hvor eksklusift eller lite eksklusift det måtte være unnskylder ikke Israel!

Lenke til kommentar
Hamas: "Obama gjør samme feil som Bush":

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2883490.ece

Hamas er kjappe til å komme med kritikk men ikke særlige villige til å avente og se hva Obama kan greie å få til hvis de holder sin del av avtalen. Men dette er nok mer en konsekvens av at Hamas har blitt ytterligere radikalisert og er en stor gjeng med hevntørstige Fedre / Brødre / Søstre etter all den krig og dårskap som konflikten med Israel har bragt i de siste årene.

Problemet er at Palestinerne ser ut til å alltid være taperne, uansett hvilke valg de tar, enten blir de undertrykket av sine egne korrupte landsmenn , eller så blir de like godt utnyttet av andre som kaller seg for deres venner men med skjulte politiske agendaer.

Sånn sett så er det ikke kun palestinerne og Israel som må forandre seg, men også de landene som er rundt og politikken og støtten man gir for å få stabilitet i området. Men det er trolig at Palestinerne kommer til å fortsette å være en brikke i et stortslaget politisk spill der taperne vil alltid være Palestinerne og konsekvensene vanskelige å forutsi.

Lenke til kommentar
Du kan gjerne underbygge/ utdype/ forklare!

Du som må forklarer hva han gjør feil. Jeg bare skrev at Obama er en smart person.

Jeg har ikke sagt at Obama gjør feil. Jeg linket til en artikkel der Hamas sier det.

Forøvrig synes jeg det er for tidelig å si noe om innsattsen til Obama. Men værre enn Bush kan det uansett ikke bli!

Lenke til kommentar

Simon Aldra

For litt siden snakket vi om hvorvidt Israel ønsker å forhandle med palestinerne når det gjelder tilbaketrekkning og grensesetting. Har lett litt rundt, men har så langt bare funnet denne artikkelen:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=128968

Du kan bla. lese følgende:

Dermed kan Kadima i regjering trolig

gjennomføre planene om å fraflytte enkelte

bosettinger på den Israel-okkuperte

Vestbredden og fastsette endelige grenser

for Israel, med eller uten palestinsk

samtykke.

Skal se hva mer jeg finner senere i kveld.

Lenke til kommentar

Ja, Israelerne har følelser og medlidenhet, ulik enkelte "barbarer" som feiret i gaten da WTC gikk ned.

8 barn faktisk, jaja. De sikrer genene sine godt iallefall.

Prevensjon er et ukjent ord der...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Prevensjon er ikke så populært innen Islam, nei. Mye det samme som den katolske kirken forøvrig.

Når det gjelder WTC, var engelskmenn akkurat like store barbarer da de feiret i gatene etter bombingen av Dresden. "20 000 killed in Dresden" sa avisene, og folk jublet i gatene, glade og oppmuntrede.

Endelig fikk de jævla tyskerne som hadde bombet London smake sin egen medisin, for å si det slik.

Hm, det høres kjent ut.

Undertrykte folk reagerer sjelden rasjonelt, ikke forvent at de skal det.

Lenke til kommentar

http://edition.cnn.com/video/#/video/world....gaza.hamas.itn

• Sender sine barn til krig:

"Hamas is our Son....!" 1:02

"To be a martyr is our great hope" 1:15

Ta en titt på sønnen hans, hvor gammel er han? 14? 15?

• Hamas used humanshield:

Fra munnen til en PALESTINER:

"Please dont fire rocket here..... Hamas punished him, hit him, and then they shot his son in the leg" 3:26

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...