Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

jeg mener ikke at det Hamas gjør er terrorisme selvom de går etter sivile.

http://no.wikipedia.org/wiki/Terrorisme

Begrepet terrorisme er dannet av de latinske ordene terror, som betyr «frykt» eller «redsel», og terrere, «å skremme» eller «innjage frykt». Terrorisme betegner dermed både handlingen å terrorisere og ideologier eller strategier som baserer seg på bruk av terror, det vil si voldelige og truende handlinger som skaper frykt, særlig i en uskyldig befolkning.

Du er for dødsstraff, narkotika og atomvåpen? :rofl:

Fint at du komer med kilde til definisjonen av terrorisme. Kan du så komme med kilde til definisjonen av okkupasjon? Og kan du så si om det er naturlig at palestinere kjemper mot okkupasjonen med de midlene de har?

Hva har så min signatur med denne skane å gjøre? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hamas vil nok ruste opp uavhengig av planer om angrep med Qassam-raketter.

Tror nok Hamas vil fortsette å kjempe. Kampene vil ikke oppgis for godt og intifadaen vil nok ikke få noen ende før den ene parten utrydder den andre eller det kommer fram til en endelig fredsavtale.

Skal en endelig fredsavtale være mulig avhenger det av at de to partene er i dialog istedefor at Israel skal sette premissene selvom de er den sterkeste part. Vær forøvrig klar over at Olmert sa at Israel selv ville sette grensene for Staten Israel etter at han vant det første valget med Kadima. Hva palestinerne hadde å si betydde ingen ting!

Og med den innstillingen kommer ikke fredsprosessen et skritt nærmere målet!

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig i det du skriver i det siste innlegget ditt, Glimti. :)

Men jeg vil påpeke at du ikke vinner noe som helst i israelsk politikk ved å snakke om dialog. Man må være fast. Så kan en israelsk forhandslingspartner heller foreslå at Israel skal gi fra seg land enn å få det diktert fra palestinere. Det er prinsippielt viktig for Israel.

Lenke til kommentar

GLIMTI: Oppfordret deg like 5 ganger i går på å svare på spm, og du bare overser, det blir jævlig lite interessant å diskutere med folk som ikke svarer på spm, det blir ikke en debatt slik vet du.

Og her kommer spm:

Hva synes du er proposjonal maktbruk?

Lenke til kommentar
Simon Aldra

Men det er vel ikke noe som palestinerne vil godta. Forøvrig reagerte også USA på Olmerts utspill om at Israel selv skulle standfeste sine egne grenser så det kan være at Israel før eller siden blir nødt til å svelge noe av stoltheten.

Dersom palestinerne får det de vil tror jeg de nøyer seg med det. Poenget er partipolitisk, ikke realpolitisk. Olmert sa ikke at han ikke ville akseptere diskusjon rundt grensene, han sier at han ikke vil bli diktert. Det betyr ikke at palestinerne ikke kan ende opp med en god avtale ut fra de forutsetningene, rent hypotetisk sett.

Enten har man kvasimoderate politikere som sier noe og er villige til å gjøre noe annet if needs be, eller så har man helkonservative og ekstremistiske politikere hverken gir inntrykk av eller er villige til å inngå noen form for kompromiss.

Lenke til kommentar
Det er fordi det ER en seier Vice. Første dag av krigen var en uforbeholden seier for Hamas, hver dag som fulgte med bombing og invasjon var en videreføring av denne seieren, og taperne er staten Israel, palestinerne, regionen og verden.

Israel vant krigen. Målet med krigen var å stoppe rakett-terroren, og nå er buksepisserne i Hamas skremt til å stoppe nettopp rakett-terroren.

Lenke til kommentar
Fint at du komer med kilde til definisjonen av terrorisme. Kan du så komme med kilde til definisjonen av okkupasjon? Og kan du så si om det er naturlig at palestinere kjemper mot okkupasjonen med de midlene de har?

Hvorfor det? Det er du som har misforstått ordet t-e-r-r-o-r-i-s-m-e.

Jeg er for love og peace. ;):love:

Israel vant krigen.

Alt for tidelig å si på det nåværende tidspunktet! Tiden vil vise.

Litt brød og vann knekker nok gjenværende ekstremister.

Så kan en israelsk forhandslingspartner heller foreslå at Israel skal gi fra seg land enn å få det diktert fra palestinere. Det er prinsippielt viktig for Israel.

Det er foreslått. Forhandlinger, forhandlinger og forhandlinger.

Hørt om Roadmap for peace?

Lenke til kommentar
Det er fordi det ER en seier Vice. Første dag av krigen var en uforbeholden seier for Hamas, hver dag som fulgte med bombing og invasjon var en videreføring av denne seieren, og taperne er staten Israel, palestinerne, regionen og verden.

Israel vant krigen. Målet med krigen var å stoppe rakett-terroren, og nå er buksepisserne i Hamas skremt til å stoppe nettopp rakett-terroren.

Hamas er ikke skremt. Hamas vil ha samme operasjonsevne i løpet av kortest noen få måneder, lengst et halvt år.

Lenke til kommentar

I en canadisk dokumentar om Hamas, som ble vist på NRK2 nylig, ser programskaperne på Israels politikk da de valgte å drepe Hamas-leder Yassin, og deretter Rantissi.

Disse drapene gjorde at støtten til Hamas gikk rett i taket. Var det lurt? Ja, sier en sentral sikkerhetsrådgiver :

"Do you think that the assassination af sheik Yassin, and Rantissi (...) have been a strategic success?

I think that it has been the biggest success for Israel

Why?

Because the support for Hamas increased so much that Hamas feel part of arab politics. The most important issue for Israel is that Hamas will become a political movement, and not a resistance movement."

( Dette kommer i løpet av de første par minuttene i dette klippet. )

Lenke til kommentar

Hamas er ikke skremt. Hamas vil ha samme operasjonsevne i løpet av kortest noen få måneder, lengst et halvt år.

Da er det på'en igjen. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hamas er ikke knekt, men Hizbollah ble da godt skremt i 2006.

Here’s what Hassan Nasrallah, Hezbollah’s leader, said the morning after the morning after about his decision to start that war by abducting two Israeli soldiers on July 12, 2006: “We did not think, even 1 percent, that the capture would lead to a war at this time and of this magnitude. You ask me, if I had known on July 11 ... that the operation would lead to such a war, would I do it? I say no, absolutely not.”
http://www.nytimes.com/2009/01/14/opinion/...edman.html?_r=2
Lenke til kommentar
Israel vant krigen.

Nei, de stoppet rakettene, som var målet, men som du klippet bort:

"Målet med krigen var å stoppe rakett-terroren, og nå er buksepisserne i Hamas skremt til å stoppe nettopp rakett-terroren."

Hamas er skremt. Men hvis de fortsetter å angripe vil Israel fortsette å forsvare seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Det er du som har misforstått ordet t-e-r-r-o-r-i-s-m-e.

Jeg er for love og peace. ;):love:

Israel vant krigen.

Litt brød og vann knekker nok gjenværende ekstremister.

Kan like gjerne si at det er du som har missforstått ordet "motstandskamp".

Hvis du er for kjærlighet og fred, hvordan kan du da støtte en blodtørstig, bestialsk, gal og krigslysten terrorstat som Israel?

Hvorfor tror du ekstreminister lar seg knekke så lett? Er de ekstreme nok kan de ville fortsette å kjempe til siste bloddråpe!

Lenke til kommentar
Israel vant krigen.

Nei, de stoppet rakettene, som var målet, men som du klippet bort:

"Målet med krigen var å stoppe rakett-terroren, og nå er buksepisserne i Hamas skremt til å stoppe nettopp rakett-terroren."

Hvordan kan du vite om Israel har lykkes?

Det jeg sa var at det er for tidelig å vite om Hamas gir seg eller ikke. At det ikke angripes her og nå betyr ikke at Israel har vunnet!

Som sagt: Tiden vil vise!

Lenke til kommentar
Hvordan kan du vite om Israel har lykkes?

Det jeg sa var at det er for tidelig å vite om Hamas gir seg eller ikke. At det ikke angripes her og nå betyr ikke at Israel har vunnet!

Som sagt: Tiden vil vise!

Hamas tør tydeligvis ikke annet. De vet hva som skjer gvis de ypper.

Men vi får se. Kanskje begynner de å smugle igjen hvis Israel letter grepet.

Lenke til kommentar
Kan like gjerne si at det er du som har missforstått ordet "motstandskamp".

Da sier jeg: HVIS MEG EN "MOTSTANDSBEVEGELSE" som bruker barn og kvinner til selvmordsbombing.

EN!

Hvis du er for kjærlighet og fred, hvordan kan du da støtte en blodtørstig, bestialsk, gal og krigslysten terrorstat som Israel?

Hehehe.. Du enten er du selvironisk, eller har du misforstått poenget.

Hvorfor tror du ekstreminister lar seg knekke så lett? Er de ekstreme nok kan de ville fortsette å kjempe til siste bloddråpe!

De knekker nok...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...